Gezondheid alle pijlers

Ijzergehalte stijgt amper na ijzerkuur

20-02-2026 17:13 13 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Jullie zijn geen dokters, I know.
Ben gewoon benieuwd of iemand er ervaring mee heeft.
Mijn dochter had een ijzergehalte van 3 en na 3 maanden ijzertabletten is het slechts gestegen naar 5.
Verder heeft ze regelmatig diaree. Ze is aan de lichte kant en zou graag aankonen maar dit gaat moeizaam.
Ook blijven menstruaties vaak uit.
Ivm het te weinig stijgen van het ijzergehalte (geen bloedarmoede overigens)moet ze naar de kinderarts. Het duurt nog even voordat ze daar terecht kan. Is er iemand die deze klachten herkent en was wat het uiteindelijk?
Dit is een vraag om medisch advies en mag niet. Helemaal niet verstandig ook aangezien het om een kind gaat.
Ik vind het heel heftig klinken.

Kan de verzekering bemiddelen dat je ergens sneller terecht kan?

Bij mij scheelde dat 2 maanden wachttijd
Het kan van alles zijn. Bij sommigen wordt het ijzer “gewoon” niet goed opgenomen en is er hier geen aantoonbare reden voor, bij anderen ligt er iets onder van coeliakie of iets dergelijks (als de huisarts dat niet al gecheckt heeft). Het is écht aan de kinderarts om uit te sluiten. Als je je dochter zienderogen achteruit ziet gaan kan je altijd nog aan de huisarts vragen of die nog iets kan betekenen in evt verwijzing op korte termijn, maar dat kan natuurlijk niet bij iedereen (en bijna iedereen wil graag dat kind snel terecht kan).
Mijn eigen ervaring: ik had ook een heel laag ijzer en pillen deden niks. Ik voelde me echt heel ellendig, zo doodmoe, duizelig etc. Ik moest aan het infuus en toen stegen de waardes eindelijk, al blijft het echt rond de ondergrens hangen. Ik voel me wel wat beter. Een oorzaak weten ze bij mij niet.

Succes voor je dochter!
Bedankt voor de reacties. Coeliakie is getest. Dat was het gelukkig niet.

Charlie591 kan idd ook dat het 'gewoon' niet goed wordt opgenomen.

Ijzerinfuus heb ik ook gelezen. Misschien is dat iets waar de kinderarts straks mee komt
Lente19251003- fijn dat het infuus heeft geholpen. Blijf je nu ook onder controle?
Ijzerpreparaten innemen met sinaasappelsap en voorlopig geen zuivelprodukten.

De beste tip is al gegeven; terug naar de dokter.
.
Je kunt ook diarree krijgen van ijzertabletten.
Van 3 naar 5 is op zich een mooie stijging, dat duurt nu eenmaal een poosje.
Maar ik zou wel verwachten dat ze gaan kijken waardoor dat ijzer zo laag is en hoe evt de opname verbeterd kan worden.

Ik kreeg bijv bij mijn laatste ijzerkuur extra foliumzuur, dat schijnt de opname te bevorderen.

Terug naar de arts dus.
Do something nice for someone today. Leave them alone.
Week 18 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik heb je een PB verstuurd.
Mijn ijzer was begin vorig jaar 4. Pillen hielpen niet maar het ijzerinfuus wel. Duurt heel lang voordat het zich herstelt. Ik ben nu 1 jaar later pas op het niveau wat het moet zijn.
Is B12 ook gecheckt?
Sterrenstof74 schreef:
21-02-2026 10:19
Is B12 ook gecheckt?
Dit hier een inmiddels volwassen kind al jaren aan de injecties

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven