Gezondheid alle pijlers

Hele pijnlijke borsten

24-02-2026 11:02 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds een jaar of 3 (eind 40) heb ik heel vaak dat mijn borsten pijn doen. Ze doen allebei pijn maar vooral de linker borst.
Was het eerst cyclusgebonden, nu doen ze bijna heel de maand pijn met wat pijnloze dagen.
Mijn cyclus was altijd netjes om de vier weken maar schiet nu van 4-12-16 weken. Geen peil op te trekken.

Huisarts heb ik reeds bezocht en onlangs ook onderzoeken gehad die allemaal goed waren.

Ik heb teunisbloemolie langere tijd geprobeerd maar dat werkte niet. Weet iemand anders nog een wondermiddel?

Alvast bedankt!
autumnwalk wijzigde dit bericht op 24-02-2026 11:04
2.16% gewijzigd
Dubbel
Geen wondermiddel helaas, maar het scheelt voor mij wel om met een (strak) topje te slapen. Maar bij mij is het gelukkig (nog) niet de hele maand, maar 'alleen maar' de paar dagen tot maximaal een week voor ik ongesteld word.
Hoe zit je met de (peri) menopauze?

Ik zou daar eens naar kijken, en eventueel kijken of dat hormonen je kunnen helpen.

De laatste jaren is er veel onderzoek vrijgekomen over hormoontherapie. Dit is veel complexer dan gewoon de pil doorslikken. Laat je adviseren door een arts / overgangstherapeut.
Ik wilde je teunisbloemolie adviseren :proud:, want het helpt mij erg goed. Hoe lang heb je het geprobeerd? Ander merk of dosering overwogen?

Ik sliep regelmatig met een strakke bh aan. Dat hielp me ook wel.

"Moeten " douchen was dan vreselijk want dan moest die bh uit. Dat deed zó zeer...

Heel vervelend!

Inmiddels ben ik aan de hormoontherapie, maar dat hielp niet tegen de zere borsten. De eerste periode werd dat alleen maar erger (terwijl ik al teunisbloemolie slikte in die fase). Inmiddels heb ik er helemaal geen last meer van. Ik gebruik de teunisbloemolie dagelijks.
WaterGirl schreef:
24-02-2026 11:29
Hoe zit je met de (peri) menopauze?

Ik zou daar eens naar kijken, en eventueel kijken of dat hormonen je kunnen helpen.

De laatste jaren is er veel onderzoek vrijgekomen over hormoontherapie. Dit is veel complexer dan gewoon de pil doorslikken. Laat je adviseren door een arts / overgangstherapeut.

Maar trap in vredesnaam niet in allerlei dure supplementen.
Lang leve de overgang.
Ik lees hier allemaal strakke topjes als advies.
Ik heb dense borstweefsel (gediagnosticeerd door een arts) wat dan ook flink pijnlijk is. En de pijn wordt erger wanneer ik mijn borsten te weinig vrijheid geef. Dus juist precies het tegenovergestelde.

De pijn 'eruit' masseren (net als bij pijnlijke spieren, ook al gaat de pijn nooit helemaal weg), bh's zonder beugels of soms als het lukt even zonder BH (soms is dat te pijnlijk)
Dat geeft verlichting
Ik (zelfde leeftijdscategorie) ben sinds een paar maanden gestopt met de pil, om te kijken hoe het met mijn cyclus zit. Die blijkt wat rommelig maar nog niks bijzonders. Maar die pijnlijke borsten... wat een ellende!

Ik ben nu weer met de pil begonnen en het probleem lijkt vooralsnog opgelost. Misschien zou de pil dus een oplossing zijn voor je?
Ik heb dit ook lange tijd gehad, teunisbloemolie deed wel wat en juist geen strakke bhs want dat maakte het erger maar bewegen deed ook zeer. Dus thuis zonder en dan hield ik mn borsten vast. Vreselijk, kon ook regelmatig niet slapen van de pijn. Of fietsen, wat een ramp. Mn borsten waren dan ook helemaal hard en ellendig. Noemde het m'n betontieten fase, was meestal een week voor m'n menstruatie.

Het is uiteindelijk steeds minder geworden en sinds mn mirena weg. Ik zou teruggaan naar de huisarts en kijken of hormonen wat doen. Verschillende AC gehad en bij de ene soort had ik het permanent maar andere vormen maakte het een stuk minder.
Elke dag een theelepel lijnzaadolie kun je nog proberen (door de yoghurt ofzo, niet verwarmen), bij mij hielp dat wel. En wat anderen al zeggen, niet onbeweeglijk vastpinnen op je lijf met een beha, maar zoveel mogelijk een beetje los laten zwieren juist.
-Matilda- schreef:
24-02-2026 19:02
Ik (zelfde leeftijdscategorie) ben sinds een paar maanden gestopt met de pil, om te kijken hoe het met mijn cyclus zit. Die blijkt wat rommelig maar nog niks bijzonders. Maar die pijnlijke borsten... wat een ellende!

Ik ben nu weer met de pil begonnen en het probleem lijkt vooralsnog opgelost. Misschien zou de pil dus een oplossing zijn voor je?
Ja, de pil kan helpen, maar is slechts een oplossing tot je 50 (sommige artsen gaan uit van 52) bent, dan is HRT echt beter voor je

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven