Zoon 21 jaar Geen OP
dinsdag 24 februari 2026 om 12:17
Beste viva forummers,
Bedankt voor alles adviezen
Sfeer word een beetje grimmig als je het niet met sommige forumleden eens bent dus ik ga sluiten. Blijkbaar hebben ze hier hun eigen cultuur. Gelukkig veel gehad aan veel adviezen!
Bedankt voor alles adviezen
Sfeer word een beetje grimmig als je het niet met sommige forumleden eens bent dus ik ga sluiten. Blijkbaar hebben ze hier hun eigen cultuur. Gelukkig veel gehad aan veel adviezen!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-02-2026 17:58
Reden: OP gewist, maatregelen zijn genomen
Reden: OP gewist, maatregelen zijn genomen
96.69% gewijzigd
woensdag 25 februari 2026 om 11:17
dit klinkt idd heel respectvol....evelien2010 schreef: ↑25-02-2026 11:11Geen enkel probleem mee gelukkig. En als dat wel zo zou zijn gaan we daarover in gesprek. Wil iemand echt niets en is intussen volwassen dan is het tijd voor een eigen plek. Wij gaan met respect met elkaar om. Dat is de basis.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 25 februari 2026 om 11:19
woensdag 25 februari 2026 om 11:20
En zijn vrienden? Vaak kan dat wel een eye opener zijn: vrienden die allemaal gaan werken, geld verdienen, samenwonen, aan het echte leven beginnen. Dat voelt voor hem dan waarschijnlijk toch vervelend, terwijl hij ook ziet dat het prima kán.
woensdag 25 februari 2026 om 11:23
woensdag 25 februari 2026 om 11:30
Ik geloof niet dat zoon hier op zit te wachten. Eerst "moeten" en vervolgens nog eens koffiedrinken omdat zijn moeder dat zo gezellig lijkt.
TO, je doet het er denk het beste aan om je eigen ideeën en idealen los te laten. Je kan alleen je eigen gedrag veranderen. Natuurlijk had je het graag anders gezien voor je zoon. Maar hij loopt zijn eigen pad, geef hem het vertrouwen. Meestal komt het uiteindelijk wel goed.
Dat hij blowt helpt hem niet, maar ook dat zal hij zelf moeten ontdekken. Blowen is niet onschuldig, heeft vaak veel negatieve effecten op langere termijn.
Dat je zelf aan het eind van je latijn bent kan ik mij goed voorstellen. Alleen jezelf anders opstellen kan een positieve invloed hebben op de relatie. Maar ook dat vergt geduld.
phlox24 wijzigde dit bericht op 25-02-2026 11:33
14.35% gewijzigd
woensdag 25 februari 2026 om 11:32
dweedledee schreef: ↑25-02-2026 11:19Zeker! Als TO haar gedrag aanpast richting zoon, kan ik je op een briefje geven dat hun relatie zal verbeteren. De projectie en controledrang van TO zorgen mijns inziens voor de huidige toxische dynamiek.
Dit. Hij moet uit bed, maar is heel weinig thuis en wil niet mee op vakantie, zegt TO. Als hij zo weinig thuis is, waar ligt het probleem dan?
woensdag 25 februari 2026 om 11:38
Ik hoefde mijn kind (toen 20 en niet erg genegen om iets nuttigs te gaan doen) het huis niet uit te zetten, die zorgde er gewoon voor dat ze hem kwamen halen en een eigen kamer gaven
Dat verplichte contract duurde op 3 weken na een jaar en daarna kreeg ie zelfs een appartement en daarna krijgt hij urgentie voor een andere woning.
Geen idee of ie nu achter een baan aan gaat, hij heeft van ons nog een cursus heftruckchauffeur gekregen en dat heeft ie gehaald, het eerste wat ie sinds de basisschool gepresteerd heeft op het gebied van opleiding.
Ik zou in mijn handjes knijpen dat er een parttime baan is, dat uitslapen zou mijn allerlaatste zorg zijn.
Geen idee of ie nu achter een baan aan gaat, hij heeft van ons nog een cursus heftruckchauffeur gekregen en dat heeft ie gehaald, het eerste wat ie sinds de basisschool gepresteerd heeft op het gebied van opleiding.
Ik zou in mijn handjes knijpen dat er een parttime baan is, dat uitslapen zou mijn allerlaatste zorg zijn.
woensdag 25 februari 2026 om 11:51
Misschien is er geen sprake van 'niet willen' en gaat het vooral om 'niet kunnen'. Waaruit vervolgens vaak het niet willen voortvloeit.
Ben vooral benieuwd dus of er eerder iets duidelijk is geworden over wat er met hem aan de hand is (diagnostisch).
En onderschat de invloed van blowen niet. Kan zijn dat het hem helpt op bepaalde vlakken, maar het is vaak ook het recept voor lethargie, initiatiefloosheid etc.
Ben vooral benieuwd dus of er eerder iets duidelijk is geworden over wat er met hem aan de hand is (diagnostisch).
En onderschat de invloed van blowen niet. Kan zijn dat het hem helpt op bepaalde vlakken, maar het is vaak ook het recept voor lethargie, initiatiefloosheid etc.
woensdag 25 februari 2026 om 11:58
Zou het helpen als iemand anders hem kan coachen? Niet als hulpverlener maar als ‘gelijkgestemde’? Ik kan me voorstellen dat hij al vlekken krijgt als ‘maham!!’ weer met een idee komt, of hem weer achter zijn vodden aan zit. Zit er geen jongerenwerk in de buurt? Als TO de rol van opvoeder wat meer los kan laten kan ze focussen op het de sfeer in huis.
woensdag 25 februari 2026 om 12:33
To geeft aan dat er al jarenlang talloze pogingen zijn gedaan met hulpverlening. En dat ook binnen het netwerk is gekeken naar hulp (van vader en oom). Als iemand geen enkele vorm van hulp wil stopt het. Hulp is vrijwillig. Hij heeft ook al veel vaker een baan gehad. Dus dat hij nu sinds 2 weken weer een baantje heeft zegt weinig. Het behouden van een baan vraagt wat van iemand. Ik denk dat iedere ouder zijn best doet op eigen wijze. En waar de grenzen liggen in wat jij als ouder aankunt en wilt is heel verschillend.
woensdag 25 februari 2026 om 13:00
woensdag 25 februari 2026 om 13:01
Dat las ik ook, maar denk wel dat het een waardevolle vraag is. Is er in het verleden gestuurd op hulp voor hem of voor samen. Een puber zoekt de schuld niet bij hemzelf. Het ligt niet aan mij maar aan mijn moeder dus ik heb geen hulp nodig. Toch klinken er in het verhaal van TO ook wel problemen in het systeem te zitten. Dan kan het voor zo’n jongen wel fijn zijn hulp te krijgen samen met je ouder. Ook om de dynamiek te veranderen. Dat hij ervaart dat niet alle schuld in zijn schoenen geschoven wordt. Hoe rot ook een nare jeugd van een ouder kan, ondanks dat je zo je best doet het niet door te geven doorwerken in je eigen gezin.evelien2010 schreef: ↑25-02-2026 12:33To geeft aan dat er al jarenlang talloze pogingen zijn gedaan met hulpverlening. En dat ook binnen het netwerk is gekeken naar hulp (van vader en oom). Als iemand geen enkele vorm van hulp wil stopt het. Hulp is vrijwillig. Hij heeft ook al veel vaker een baan gehad. Dus dat hij nu sinds 2 weken weer een baantje heeft zegt weinig. Het behouden van een baan vraagt wat van iemand. Ik denk dat iedere ouder zijn best doet op eigen wijze. En waar de grenzen liggen in wat jij als ouder aankunt en wilt is heel verschillend.
woensdag 25 februari 2026 om 13:08
Dat is hier toch niet aan de hand?evelien2010 schreef: ↑24-02-2026 22:31Iedereen moet vooral zelf doen met zijn kinderen wat hij of zij wil. Ik heb zelf geen strenge opvoeding gehad. En ben zelf ook niet heel streng. Wel duidelijk en bepaald gedrag is wat mij betreft niet ok. Dan bedoel ik echt onhandelbaar gedrag in huis, ouders uitschelden, misbruik maken van ouders etc. En daarbij kijk ik ook naar de leeftijd. Een jongvolwassene is wat anders dan een klein kind. Dat andere ouders dat wel goed vinden is uiteindelijk aan henzelf. Ik zie 21 ook niet meer als een kind. Genoeg die er dan op kamers zitten bijvoorbeeld. Of die klaar zijn met school en al volledig werken. Ik zal mijn kind met alles helpen (financieel, professionele hulp zoeken, steun en advies of bijvoorbeeld eten) maar laat mijzelf niet slecht behandelen. En als iemand geen hulp wil dan stopt het ook voor dat moment. En de zoon van to is niet een keer boos of vervelend. Hij heeft een (vastgesteld) agressie probleem! En is aan het vechten volgens de op. Alle hulp is aangeboden maar hij wil niets. Dat zou ik in huis niet willen en wellicht zelfs angstig voor zijn. In je eigen huis hoor je tot rust te komen en je moet er veilig kunnen zijn.
of vind jij lang uitslapen onhandelbaar gedrag?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
woensdag 25 februari 2026 om 13:09
Als iemand alle hulp weigert, kun je hulp aanbieden wat je wilt, maar dan heeft dat inderdaad geen zin. Ik geloof, net als jij, dat iedere ouder zijn best doet op zijn eigen manier en dat iedereen anders belastbaar is en eigen grenzen heeft. Dat geldt ook voor zoon.evelien2010 schreef: ↑25-02-2026 12:33To geeft aan dat er al jarenlang talloze pogingen zijn gedaan met hulpverlening. En dat ook binnen het netwerk is gekeken naar hulp (van vader en oom). Als iemand geen enkele vorm van hulp wil stopt het. Hulp is vrijwillig. Hij heeft ook al veel vaker een baan gehad. Dus dat hij nu sinds 2 weken weer een baantje heeft zegt weinig. Het behouden van een baan vraagt wat van iemand. Ik denk dat iedere ouder zijn best doet op eigen wijze. En waar de grenzen liggen in wat jij als ouder aankunt en wilt is heel verschillend.
Ik kan me voorstellen dat de gemoederen in de loop der jaren hoog zijn opgelopen en dat de situatie nu voor beiden verre van ideaal is. Juist daarom lijkt het me goed om af te stappen van de vraag wie het probleem is, en te onderzoeken welke patronen er zijn ontstaan en wat zij zouden willen in de interactie met elkaar.
woensdag 25 februari 2026 om 13:15
Ik wel, heel vaak zelfs!
Alleen is de uitvoering altijd een probleem...
(en ik stel mij voor dat dit ook voor zoon geldt.
Er is een verschil tussen plannen maken en realistische plannen maken)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
woensdag 25 februari 2026 om 13:21
Jij hebt ook veel zorgen om je kind (gehad) hèNyco schreef: ↑25-02-2026 11:38Ik hoefde mijn kind (toen 20 en niet erg genegen om iets nuttigs te gaan doen) het huis niet uit te zetten, die zorgde er gewoon voor dat ze hem kwamen halen en een eigen kamer gavenDat verplichte contract duurde op 3 weken na een jaar en daarna kreeg ie zelfs een appartement en daarna krijgt hij urgentie voor een andere woning.
Vind het knap dat je er zo open over bent en het niet mooier maakt dan het is
Frankly my dear, I don"t give a damn
woensdag 25 februari 2026 om 13:33
Nou dat vind ik lief van je
De zorgen zijn niet voorbij maar aangezien hij niet meer thuis woont is er letterlijk en figuurlijk wat afstand en dat is rustiger.
woensdag 25 februari 2026 om 13:37
Gemengde reacties.. ja er is gekeken naar wat er aan de hand is met hem. Testen gehad, kwam niks uit. Huisarts heeft aangegeven dat hij mogelijk last heeft van een angststoornis, vandaar opname advies. Verder wil zoon echt niks, zoals ik al zei. Qua school: hij wou iets in de auto’s en later een eigen zaak. Inderdaad gekeken naar mogelijkheden. Voorgesteld om mee te gaan naar open dagen zo ook: vader en ooms. Hij gaat niet.
Antwoord op het andere: nee ik dram niet en ik wil mijn ideeen niet opleggen voor de tweede keer. Ik heb een prima zelfreflectie. Alles benoemen wat al ingezet is.. dan kan ik beter een boek gaan schrijven. Ik begon rustig, begripvol, wat wil je etc maar zoals ik al zei niks haalt uit. Aantal jaren helemaal niks gedaan, gezegd dat hij kan komen als mijn hulp nodig is maar nee hij kwam niet vandaar dan echt concrete regels want ja: iemand moet iets doen: werken of school en zeker op die leeftijd.
En: hij heeft dus wel plannen en dromen; eigen zaak en auto’s, uiteindelijk in het buitenland gaan wonen . Daar zijn mijn opties en ideeen ook op gebaseerd. Maar wil je dat bereiken? Dan moet je hard werken, ook besproken dat ik het helemaal prima vind als hij op vrijwillige basis bij wat bedrijven gaat kijken om te zien hoe alles gaat daar. Bevriende auto monteur heeft hem een baan aangeboden, kennis heeft hem een baan aangeboden in de bouw met betaald rijbewijs en caddy van de zaak. Beide is hij niet op ingegaan. Dus zoals vele van jullie zullen begrijpen ben ik dan door mijn opties heen. Ik ben zeerzeker bij dat hij nu parttime werkt maar omdat ik weet dat hij andere plannen heeft verwacht ik misschien dat hij een keer in de week ‘s morgens aan een laptop ofzo zit of vragen stelt etc om te bereiken wat hij ZELF graag wil. Maar goed ik kijk het een tijdje aan en laat hem liggen om te zien hoe dat uitpakt. En ja ik zeg regelmatig dat ik trots op hem ben en als hij thuis is hoe fijn dat is
Antwoord op het andere: nee ik dram niet en ik wil mijn ideeen niet opleggen voor de tweede keer. Ik heb een prima zelfreflectie. Alles benoemen wat al ingezet is.. dan kan ik beter een boek gaan schrijven. Ik begon rustig, begripvol, wat wil je etc maar zoals ik al zei niks haalt uit. Aantal jaren helemaal niks gedaan, gezegd dat hij kan komen als mijn hulp nodig is maar nee hij kwam niet vandaar dan echt concrete regels want ja: iemand moet iets doen: werken of school en zeker op die leeftijd.
En: hij heeft dus wel plannen en dromen; eigen zaak en auto’s, uiteindelijk in het buitenland gaan wonen . Daar zijn mijn opties en ideeen ook op gebaseerd. Maar wil je dat bereiken? Dan moet je hard werken, ook besproken dat ik het helemaal prima vind als hij op vrijwillige basis bij wat bedrijven gaat kijken om te zien hoe alles gaat daar. Bevriende auto monteur heeft hem een baan aangeboden, kennis heeft hem een baan aangeboden in de bouw met betaald rijbewijs en caddy van de zaak. Beide is hij niet op ingegaan. Dus zoals vele van jullie zullen begrijpen ben ik dan door mijn opties heen. Ik ben zeerzeker bij dat hij nu parttime werkt maar omdat ik weet dat hij andere plannen heeft verwacht ik misschien dat hij een keer in de week ‘s morgens aan een laptop ofzo zit of vragen stelt etc om te bereiken wat hij ZELF graag wil. Maar goed ik kijk het een tijdje aan en laat hem liggen om te zien hoe dat uitpakt. En ja ik zeg regelmatig dat ik trots op hem ben en als hij thuis is hoe fijn dat is
woensdag 25 februari 2026 om 13:40
Ja maar hij gaat er wel beter mee om, zoiets gaat volgens mij nooit helemaal weg
woensdag 25 februari 2026 om 13:42
Hij werkt nu 18u per week. Vader is wel betrokken maar heeft geen mogelijkheden dat hij daar kan wonen helaas.. anders hadden we het kunnen afwisselenblijfgewoonbianca schreef: ↑25-02-2026 12:58Hoeveel werkt hij nu ?
Waarom is hij nooit - tijdelijk - bij zijn vader gaan wonen ?
woensdag 25 februari 2026 om 13:48
Maar méér kun je toch ook niet nu?
Wacht eerst maar eens af of hij deze baan volhoudt. Ik snap dat je heel sceptisch bent maar wie weet gaat het lampje toch branden.
Hij moet zelf het nut en de noodzaak van een baan en dús geld verdienen en de vrijheid die hem dat geeft gaan inzien en daarbij zou ik hem niet te veel op de huid gaan zitten.
Wacht eerst maar eens af of hij deze baan volhoudt. Ik snap dat je heel sceptisch bent maar wie weet gaat het lampje toch branden.
Hij moet zelf het nut en de noodzaak van een baan en dús geld verdienen en de vrijheid die hem dat geeft gaan inzien en daarbij zou ik hem niet te veel op de huid gaan zitten.
woensdag 25 februari 2026 om 13:49
Verschillende tactieken geprobeerd qua gedrag. Vanuit mijn werk in de zorg kan ik verschillende vormen inzetten omdat ik daarmee bekend ben. Ik heb geen controle drang, juist niet. Ik vermijd heel die discussies juist omdat ik te moe ben en ook al leest het misschien anders ik ben echt een heel relaxed persoon. Als je kijkt naar bijvoorbeeld jeugdzorg dan word er bij ontspoorde jongeren ook een plan van aanpak gemaakt met doelen en termijnen van evaluatie dus er is ooit bewezen dat dat werkt, ook al heeft iedereen wat anders nodig. Maar nu ik wat verwacht lijkt het alsof ik de grote boe man ben. Ik zit niet te wachten op reacties die me naar beneden halen of me iets aanpraten ik wil graag tips en als iemand iets zegt en ik reageer dat dat niet zo is vind ik het sterk dat iemand die me totaal niet kent ermee door blijft gaan. Dat ik advies vraag bewijst alleen maar dat ik het beste wil voor mijn zoondweedledee schreef: ↑25-02-2026 11:19Zeker! Als TO haar gedrag aanpast richting zoon, kan ik je op een briefje geven dat hun relatie zal verbeteren. De projectie en controledrang van TO zorgen mijns inziens voor de huidige toxische dynamiek.
woensdag 25 februari 2026 om 14:04
Je geeft zélf aan dat je op jouw werkdagen niet kan controleren of hij wel om 10:00 zijn nest uit is. Het feit dat je dat dus wel zou willen doen, laat zien dat je wel degelijk controledrang hebt. En dat je zelf in de zorg werkt, betekent zeker niet dat je in je privé leven alles tot in perfectie toe kunt passen. Integendeel zelfs. Veel leraren hebben ook nooit leren leren en veel psychologen hebben zelf psychische problemen.
Jij vertoont zelf óók ingewikkeld gedrag en dat zet jullie relatie onnodig op scherp. Kijk maar naar de eerste pagina van dit topic; tig forummers die achter elkaar jouw regel van verplicht om 10:00 uit bed in twijfel trekken.
Maar jij wil alleen reacties die in jouw straatje passen. En je bent niet echt bereid om naar je eigen handelen te kijken. Zo gaf ik al aan dat je heftig reageerde op sommige reacties. Dat herken je zelf niet eens. Loep jezelf even en dan kun je, met de nodige zelfreflectie, zelf teruglezen dat ook jij volgens mij soms best moeite hebt om je emoties te reguleren.
Jij vertoont zelf óók ingewikkeld gedrag en dat zet jullie relatie onnodig op scherp. Kijk maar naar de eerste pagina van dit topic; tig forummers die achter elkaar jouw regel van verplicht om 10:00 uit bed in twijfel trekken.
Maar jij wil alleen reacties die in jouw straatje passen. En je bent niet echt bereid om naar je eigen handelen te kijken. Zo gaf ik al aan dat je heftig reageerde op sommige reacties. Dat herken je zelf niet eens. Loep jezelf even en dan kun je, met de nodige zelfreflectie, zelf teruglezen dat ook jij volgens mij soms best moeite hebt om je emoties te reguleren.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in