Opdringerige man

28-02-2026 08:25 127 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een klein jaar geleden kwam ik in de speeltuin een man tegen met wie ik jaren geleden een one night stand heb gehad. Hij was daar ook met zijn kinderen en we hadden een praatje over hoe het leven ging. Ik gescheiden, 2 kinderen, inmiddels een LAT relatie. Hij 2 kinderen, lag in scheiding. Een normaal gesprek maar mijn gevoel zat direct niet goed. Ik ben door hem eerder dan gepland weggegaan uit de speeltuin.

Om de kinderen tegemoet te komen reed ik door naar de kinderboerderij. Toen ik net binnen was zag ik een auto achter mijn auto parkeren en die man stapte uit met z'n 2 kinderen. Al snel kwam ik hem tegen dus ik zei nog (half grappend): je bent me toch niet gevolgd hé? Weer bleef hij me volgen en praten over normale dingen. Het voelde opdringerig en hijgerig maar het ging me ook te ver om het direct af te kappen. Na een tijdje begon hij echter over die one night stand, dat het zo geil was en dat hij er veel aan dacht en dat het zeker voor herhaling vatbaar was. Ik heb dit toen heel direct en duidelijk afgekapt, gezegd dat ik dit echt niet wilde, geen behoefte aan verder contact, en ben (weer eerder dan gepland) weggegaan met mijn kinderen.

Eenmaal thuis parkeert er precies dezelfde auto weer achter mijn auto in de straat. Ik kreeg appjes van een voor mij onbekend nummer maar dat was hij weer, blijkbaar had hij mijn nummer nog. Weer dat het zo geil was etc. Ik werd op dat moment echt heel erg bang en heb geappt dat ik dit niet wil, dat ik dit heel onprettig vind en er bang van werd en dat hij mij met rust moest laten. Hij blokkeerde me, de auto reed weg en het leek weer rustig.

Een paar weken terug kwam ik hem opeens tegen in de horeca van de zwemles (waar de ouders wachten tijdens de les). Wéér komt hij elke keer naar me toe, ik kap het af en ga elders zitten. Ik probeer het nu ook vooraf te ontwijken door helemaal voorin te gaan zitten en wat te praten met andere moeders. Ik overweeg zelfs een andere zwemles of andere dag maarja dat is eigenlijk geen optie nu zoon juist richting afzwemmen voor A gaat.

Maar ineens besef ik me: dit is toch te gek voor woorden? Ik ga wekelijks met spanning naar die zwemles, ga noodgedwongen voorin zitten en sociaal doen met de 'kletsmoeders' voorin terwijl ik 9 van de 10 keer liever achterin even een boek lees of wat voor m'n studie doe. Ik zeg keer op keer letterlijk "ik heb geen behoefte aan contact", "ik wil dat je met met rust laat" en die vent blijft maar doorgaan. Ook merk ik dat ik mezelf bijv. ga verwijten dat ik niet DIRECT keihard heb opgetreden toen hij alleen al kwam aanrijden bij die kinderboerderij ipv er half grappend iets over te zeggen, tegelijkertijd denk ik: je hebt daarna tientallen keren gezegd dat je dit niet wilt dus verwijt jezelf dit niet.

Hoe kan ik hier nou het beste mee omgaan? Het is gewoon belachelijk dat hij dit niet accepteert.
Je hebt jezelf helemaal niets te verwijten, je hebt het zelfs heel goed gedaan, wat een creep!
Ik zou het nog één keer proberen, in de kantine gewoon doen waar je zin in hebt en je apart gaan zetten, komt hij weer naar je toe ondanks je hem al meerdere keren zei dat je dat niet wil, dan zou ik een melding maken van stalking bij de politie en hem dat ook zeggen.
Sterkte!

Ik weet natuurlijk niet hoe het in NL zit maar in B is dit onderwerp momenteel erg groot en neemt men deze meldingen serieus.
Oef...

Ik heb hier geen ervaring mee (ik ben man) maar ik zou mij kapot schamen als een vrouw zegt dat ik haar lastig val.
Blijkbaar heeft hij daar schijt aan.

Mijn gedachte is: ga de volgende keer op jouw gewone plek zitten, en schop herrie als hij erbij komt.
Dus hardop zeggen: je bent mij de hele tijd aan het volgen, ik wil hier gewoon rustig zitten.
(zo hard dat iedereen het horen kan).

Grote kans dat de kletsmoeders het dan voor jou opnemen.

Of misschien nog beter: meld vooraf bij het zwembad dat je word gevolgd door een ex man die sexueel getinte berichten stuurt, en vraag wat je moet doen bij de volgende zwemles.
dreuvel wijzigde dit bericht op 28-02-2026 08:36
Reden: hardop - iedereen mag het horen.
3.07% gewijzigd
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Jeetje wat een creep!

Ik zou ook nog een keer heel duidelijk maken dat hij heel snel op moet rotten! Sowieso ook even melden aan je partner, als hij dit nog niet weet.
Je weet nooit wat dit soort domme gasten nog gaan doen.
dreuvel schreef:
28-02-2026 08:34
Oef...

Ik heb hier geen ervaring mee (ik ben man) maar ik zou mij kapot schamen als een vrouw zegt dat ik haar lastig val.
Blijkbaar heeft hij daar schijt aan.

Mijn gedachte is: ga de volgende keer op jouw gewone plek zitten, en schop herrie als hij erbij komt.
Dus hardop zeggen: je bent mij de hele tijd aan het volgen, ik wil hier gewoon rustig zitten.
(zo hard dat iedereen het horen kan).

Grote kans dat de kletsmoeders het dan voor jou opnemen.

Of misschien nog beter: meld vooraf bij het zwembad dat je word gevolgd door een ex man die sexueel getinte berichten stuurt, en vraag wat je moet doen bij de volgende zwemles.
Ook goeie!
Je hoeft jezelf niets te verwijten. Deze man spoort niet. Een normale man had de boodschap ontvangen toen je die “grap” maakte bij de kinderboerderij en jij kon niet weten dat hij niet normaal was.

Het klinkt als een enorme engerd en een vorm van stalking. Ik zou denk ik advies zoeken bijvoorbeeld hier: https://www.slachtofferhulp.nl/gebeurtenissen/stalking/
Personeel op de hoogte brengen, dan weten ze al wat er speelt als jij hem hardop vertelt dat hij je stalkt en je er genoeg van hebt.
Als je er elke keer melding van maakt, moeten (en kunnen) ze er ook iets mee.

En sterkte! Wat een creep zeg.
Een paar weken terug kwam ik hem opeens tegen in de horeca van de zwemles (waar de ouders wachten tijdens de les). Wéér komt hij elke keer naar me toe, ik kap het af en ga elders zitten. Ik probeer het nu ook vooraf te ontwijken door helemaal voorin te gaan zitten en wat te praten met andere moeders. Ik overweeg zelfs een andere zwemles of andere dag maarja dat is eigenlijk geen optie nu zoon juist richting afzwemmen voor A gaat.

Maar ineens besef ik me: dit is toch te gek voor woorden? Ik ga wekelijks met spanning naar die zwemles, ga noodgedwongen voorin zitten en sociaal doen met de 'kletsmoeders' voorin terwijl ik 9 van de 10 keer liever achterin even een boek lees of wat voor m'n studie doe. Ik zeg keer op keer letterlijk "ik heb geen behoefte aan contact", "ik wil dat je met met rust laat" en die vent blijft maar doorgaan. Ook merk ik dat ik mezelf bijv. ga verwijten dat ik niet DIRECT keihard heb opgetreden toen hij alleen al kwam aanrijden bij die kinderboerderij ipv er half grappend iets over te zeggen, tegelijkertijd denk ik: je hebt daarna tientallen keren gezegd dat je dit niet wilt dus verwijt jezelf dit niet.

Ik herken dit gedrag van mezelf: wel grenzen aangeven maar dat vooral heel netjes doen en zelf zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat de ander de kans krijgt om het vervelende gedrag te vertonen (die dan toch nog weer een manier vindt). Want bang om herrie te schoppen, bang dat anderen er wat van zullen merken en vooral van vinden. Het ergste is: dat straal je dan ook uit en daar maakt die ander gewoon focking misbruik van.

Mijn oplossing bij dit soort huftergedrag: heel bewust beslissen dat ik dit mag aangeven en het niet stilletjes hoef te doen. En dan een variant van STOP. HOU OP. bedenken en dat ook echt luid zal zeggen. Dus in dit geval: STOP. IK WIL NIET DAT JE BIJ ME GAAT ZITTEN. GA WEG.
Laat hem in zijn hemd staan ipv je telkens heel klein te maken. Het mooie is: vaak als ik me voorneem dat ik dit zo zal gaan doen komt het niet eens zover omdat ik dit dan blijkbaar met heel mijn lijf uitstraal en de ander dan al het hazenpad kiest.
Mijn zusje heeft dit ook aan de hand gehad. Ik heb toen om hulp gevraagd bij een politie agent. Hij heeft toen een melding geplaatst in het politiesysteem (geen aangifte hoor), maar als er dan nog iets voor valt, bij jou of een andere vrouw, dan is er in ieder geval al iets genoteerd. Daarnaast was het advies om op papier (je hebt zijn tel, dus kan een appje zijn) heel duidelijk te schrijven dat je wilt dat dit stopt. En als het niet stopt je aangifte gaat doen bij de politie. Mijn zusje heeft dit gedaan. Het was gelijk over. Geen appjes, mailtjes, brieven meer. Deze kerel was zo gek dat hij zelfs haar baas had benaderd en alle mensen met onze achternaam die hij maar kon vinden. Maar het stopte dus wel. Sommige mannen moet je blijkbaar heel duidelijk maken dat hun gedrag niet normaal is, want dat snappen ze blijkbaar zelf niet.
Wat vervelend! De tips hierboven lijken me de juiste! Als je t erg spannend vind, neem een goedgebekte vriendin mee.
Laat haar iets bij je vandaan gaan zitten.

Probeer t eerst zelf nog eens heel goed duidelijk te maken, begrijpt hij t nog niet, dan kan je vriiendin je helpen.
En niet zelf weglopen. Maar hem echt duidelijk maken dat hij niet bij jou in de buurt hoeft te gaan zitten.

Zijn kinderen volgen neem ik aan daarna nog steeds zwemles. Dus neem aan dat hij zich daar ook wil blijven vertonen. Hoe slechter hij luistert des te meer hij voor lul staat, en niet jij¡
Ach wat shit en wat een goede tips.
Hij gaat zó jouw grenzen over, wat zeg ik: alle geldende normen en waarden, dat jij geen rekening hoeft te houden met ‘hoe het voor hem is’.

Luid en duidelijk reageren, politie, zwembad en de mensen om je heen inlichten.
Neem eventueel iemand mee naar het zwembad zodat je weet dat backup krijgt.

Het moet nu klaar zijn. En jij hebt niks verkeerd gedaan.
En anders.. kick 'm in the balllllls :whip:
S-Groot schreef:
28-02-2026 08:55
Ik herken dit gedrag van mezelf: wel grenzen aangeven maar dat vooral heel netjes doen en zelf zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat de ander de kans krijgt om het vervelende gedrag te vertonen (die dan toch nog weer een manier vindt). Want bang om herrie te schoppen, bang dat anderen er wat van zullen merken en vooral van vinden. Het ergste is: dat straal je dan ook uit en daar maakt die ander gewoon focking misbruik van.
Voor mij ook herkenbaar. Ik wilde altijd maar vriendelijk zijn want misschien bedoelde die man het helemaal niet verkeerd. Of misschien de vorige keren wel maar deze keer niet en dan verdient hij toch een eerlijke kans?
Oh wat heb ik me in bochten gewrongen om geen ego’s te krenken en er netjes onderuit proberen te komen. En altijd glimlachend.
Yejii schreef:
28-02-2026 10:04
Voor mij ook herkenbaar. Ik wilde altijd maar vriendelijk zijn want misschien bedoelde die man het helemaal niet verkeerd. Of misschien de vorige keren wel maar deze keer niet en dan verdient hij toch een eerlijke kans?
Oh wat heb ik me in bochten gewrongen om geen ego’s te krenken en er netjes onderuit proberen te komen. En altijd glimlachend.

Volgens mij ben je dan te hard voor jezelf. Dat gedrag van jou (en mij en vele andere vrouwen) is denk ik vooral omdat je inschat dat wanneer je andermans ego niet krenkt er minder gevaar voor jou is. Instinctief.
Frizz schreef:
28-02-2026 10:06
Volgens mij ben je dan te hard voor jezelf. Dat gedrag van jou (en mij en vele andere vrouwen) is denk ik vooral omdat je inschat dat wanneer je andermans ego niet krenkt er minder gevaar voor jou is. Instinctief.
Eens! Dit is puur overleven!

Boos worden werkt te vaak averechts
Frizz schreef:
We (de meeste mensen dan) worden ook opgevoed om conflicten te vermijden.

Dus ik denk dat veel mensen moeite hebben om een vervelend persoon van zich af te houden.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Goede tips! Verder nog; sla alle vieze appjes die je hebt op voor dossiervorming. En mocht een interventie met een vriendin ook niet werken dan zou je eens in gesprek kunnen gaan met de wijkagent. Wellicht kan die eens aanwezig zijn/een soort stopgesprek met hem voeren. Want dar je hier bang van bent snap ik heel goed! Sterkte.
TO, politie bellen
Noem het niet een opdringerige man, maar noem het wat het is: stalking
Dan volgt een stopgesprek en een aantekening
Frizz schreef:
Daar heb je gelijk in, het is een beschermingsreactie die kan helpen.
Maar omdat ik voor de rest ook een enorme pleaser was, stond ik dus heel vaak met dat soort mannen. Ik word met terugwerkende kracht boos van hoe vanzelfsprekend het voor veel jongens en mannen is om achter vrouwen aan te jagen. Alsof het hun recht is. Het is arrogantie van een hoog niveau.
Gatverdamme wat is dat toch met die zwakzinnige k*tkerels. Uiteraard bedoel ik hiermee niet allemaal. Ik denk dat de tip van de man hier een hele goede is. Hardop in het bijzijn van anderen roepen dat hij jou lastigvalt en met rust moet laten. Als ik dat een andere moeder zou horen zeggen tijdens het wachten bij de zwemles, dan zou ik me daar wel in mengen. Zoveel mogelijk luid en duidelijk kenbaar maken, als een soort publieke schandpaal.

Het erge in dit soort situaties is dat je je als vrouw als snel de schuldige gaat voelen. Had ik maar duidelijker, had ik maar dit en dat.. Nee. Al zeg jij 1 keer op je allerliefste toon dat je geen behoefte hebt aan contact, dan zou die boodschap meteen duidelijk moeten zijn. Alle toenadering daarna is ziekelijk gestoord gedrag dat gestopt moet worden.
En het aller, allertreurigste in zo'n situatie als dit is dat de viespeuk in kwestie zelf ook kinderen heeft. Lekker, zo'n vader :'-(
Jemig wat een creep! Indachtig de woorden van Gisele Pelicot: zet hem voor paal, zorg dat zijn gedrag in de schijnwerpers staat, want jij hebt niks misdaan.
Je hoeft niet vriendelijk te blijven, je hoeft hem niet te sparen. Hij moet zich gedragen!
En die kletsmoeders kunnen je bondgenoot zijn. Vertel ze wat er is voorgevallen en ik weet zeker dat ze je zullen steunen. ik zou dat doen in elk geval.
Yejii schreef:
28-02-2026 10:04

Ja herkenbaar helaas, ook die glimlach. Familie, de dierenarts, noem het maar op. En dan maar denken "ik ben degene die zo gevoelig is" en je daar dan voor schamen, onzeker over voelen en je een aansteller voelen als je er wat van zegt. In geval van familie vond ik dat nog véél lastiger, want niemand anders had er last van (nou deed hij het ook vooral bij mij) of vond het raar. En de mores was ook vooral niet moeilijk doen, mond houden, geen stampij maken, laten gaan. Dat gold dan natuurlijk met name voor de vrouw (en ingepeperd door de vrouwen).
S-Groot schreef:
28-02-2026 10:56
Ja herkenbaar helaas, ook die glimlach. Familie, de dierenarts, noem het maar op. En dan maar denken "ik ben degene die zo gevoelig is" en je daar dan voor schamen, onzeker over voelen en je een aansteller voelen als je er wat van zegt. In geval van familie vond ik dat nog véél lastiger, want niemand anders had er last van (nou deed hij het ook vooral bij mij) of vond het raar. En de mores was ook vooral niet moeilijk doen, mond houden, geen stampij maken, laten gaan. Dat gold dan natuurlijk met name voor de vrouw (en ingepeperd door de vrouwen).
Ja in mijn jeugd ging dat ook zo, vrouwen perkten zichzelf en elkaar op alle fronten in zodat de man alle ruimte had.
En die mannen waren zich daar niet van bewust. De vrouwen constant.
Frizz schreef:

Herkenbaar. Vooral proberen niet op tenen te trappen.. want dan wordt het misschien alleen maar erger!
Overigens zou ik m’n partner meedenken, die heb je toch TO? Of een broer, vriend, neef whatever.

Want hoe lullig ook, met een man erbij bindt een andere man vaak gewoon netjes in.
Als ik met m’n partner ben is iedereen altijd ineens poeslief.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven