Opdringerige man
zaterdag 28 februari 2026 om 08:25
Een klein jaar geleden kwam ik in de speeltuin een man tegen met wie ik jaren geleden een one night stand heb gehad. Hij was daar ook met zijn kinderen en we hadden een praatje over hoe het leven ging. Ik gescheiden, 2 kinderen, inmiddels een LAT relatie. Hij 2 kinderen, lag in scheiding. Een normaal gesprek maar mijn gevoel zat direct niet goed. Ik ben door hem eerder dan gepland weggegaan uit de speeltuin.
Om de kinderen tegemoet te komen reed ik door naar de kinderboerderij. Toen ik net binnen was zag ik een auto achter mijn auto parkeren en die man stapte uit met z'n 2 kinderen. Al snel kwam ik hem tegen dus ik zei nog (half grappend): je bent me toch niet gevolgd hé? Weer bleef hij me volgen en praten over normale dingen. Het voelde opdringerig en hijgerig maar het ging me ook te ver om het direct af te kappen. Na een tijdje begon hij echter over die one night stand, dat het zo geil was en dat hij er veel aan dacht en dat het zeker voor herhaling vatbaar was. Ik heb dit toen heel direct en duidelijk afgekapt, gezegd dat ik dit echt niet wilde, geen behoefte aan verder contact, en ben (weer eerder dan gepland) weggegaan met mijn kinderen.
Eenmaal thuis parkeert er precies dezelfde auto weer achter mijn auto in de straat. Ik kreeg appjes van een voor mij onbekend nummer maar dat was hij weer, blijkbaar had hij mijn nummer nog. Weer dat het zo geil was etc. Ik werd op dat moment echt heel erg bang en heb geappt dat ik dit niet wil, dat ik dit heel onprettig vind en er bang van werd en dat hij mij met rust moest laten. Hij blokkeerde me, de auto reed weg en het leek weer rustig.
Een paar weken terug kwam ik hem opeens tegen in de horeca van de zwemles (waar de ouders wachten tijdens de les). Wéér komt hij elke keer naar me toe, ik kap het af en ga elders zitten. Ik probeer het nu ook vooraf te ontwijken door helemaal voorin te gaan zitten en wat te praten met andere moeders. Ik overweeg zelfs een andere zwemles of andere dag maarja dat is eigenlijk geen optie nu zoon juist richting afzwemmen voor A gaat.
Maar ineens besef ik me: dit is toch te gek voor woorden? Ik ga wekelijks met spanning naar die zwemles, ga noodgedwongen voorin zitten en sociaal doen met de 'kletsmoeders' voorin terwijl ik 9 van de 10 keer liever achterin even een boek lees of wat voor m'n studie doe. Ik zeg keer op keer letterlijk "ik heb geen behoefte aan contact", "ik wil dat je met met rust laat" en die vent blijft maar doorgaan. Ook merk ik dat ik mezelf bijv. ga verwijten dat ik niet DIRECT keihard heb opgetreden toen hij alleen al kwam aanrijden bij die kinderboerderij ipv er half grappend iets over te zeggen, tegelijkertijd denk ik: je hebt daarna tientallen keren gezegd dat je dit niet wilt dus verwijt jezelf dit niet.
Hoe kan ik hier nou het beste mee omgaan? Het is gewoon belachelijk dat hij dit niet accepteert.
Om de kinderen tegemoet te komen reed ik door naar de kinderboerderij. Toen ik net binnen was zag ik een auto achter mijn auto parkeren en die man stapte uit met z'n 2 kinderen. Al snel kwam ik hem tegen dus ik zei nog (half grappend): je bent me toch niet gevolgd hé? Weer bleef hij me volgen en praten over normale dingen. Het voelde opdringerig en hijgerig maar het ging me ook te ver om het direct af te kappen. Na een tijdje begon hij echter over die one night stand, dat het zo geil was en dat hij er veel aan dacht en dat het zeker voor herhaling vatbaar was. Ik heb dit toen heel direct en duidelijk afgekapt, gezegd dat ik dit echt niet wilde, geen behoefte aan verder contact, en ben (weer eerder dan gepland) weggegaan met mijn kinderen.
Eenmaal thuis parkeert er precies dezelfde auto weer achter mijn auto in de straat. Ik kreeg appjes van een voor mij onbekend nummer maar dat was hij weer, blijkbaar had hij mijn nummer nog. Weer dat het zo geil was etc. Ik werd op dat moment echt heel erg bang en heb geappt dat ik dit niet wil, dat ik dit heel onprettig vind en er bang van werd en dat hij mij met rust moest laten. Hij blokkeerde me, de auto reed weg en het leek weer rustig.
Een paar weken terug kwam ik hem opeens tegen in de horeca van de zwemles (waar de ouders wachten tijdens de les). Wéér komt hij elke keer naar me toe, ik kap het af en ga elders zitten. Ik probeer het nu ook vooraf te ontwijken door helemaal voorin te gaan zitten en wat te praten met andere moeders. Ik overweeg zelfs een andere zwemles of andere dag maarja dat is eigenlijk geen optie nu zoon juist richting afzwemmen voor A gaat.
Maar ineens besef ik me: dit is toch te gek voor woorden? Ik ga wekelijks met spanning naar die zwemles, ga noodgedwongen voorin zitten en sociaal doen met de 'kletsmoeders' voorin terwijl ik 9 van de 10 keer liever achterin even een boek lees of wat voor m'n studie doe. Ik zeg keer op keer letterlijk "ik heb geen behoefte aan contact", "ik wil dat je met met rust laat" en die vent blijft maar doorgaan. Ook merk ik dat ik mezelf bijv. ga verwijten dat ik niet DIRECT keihard heb opgetreden toen hij alleen al kwam aanrijden bij die kinderboerderij ipv er half grappend iets over te zeggen, tegelijkertijd denk ik: je hebt daarna tientallen keren gezegd dat je dit niet wilt dus verwijt jezelf dit niet.
Hoe kan ik hier nou het beste mee omgaan? Het is gewoon belachelijk dat hij dit niet accepteert.
zaterdag 28 februari 2026 om 13:48
Dan moet de partner wel mee naar de zwemles.
En misschien ook de speeltuin en de kinderboerderij altijd.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
zaterdag 28 februari 2026 om 14:17
En ik vind het ook een klein beetje richting victim blaming gaan om hier zo op in te gaan. Je hoeft (mag wel) iets niet heel hard en fel te zeggen als dat niet bij je past. Gewoon rustig zeggen “ik vind dit vervelend en ik wil dat je me met rust laat” lijkt me voor iemand die dezelfde taal spreekt duidelijk genoeg.
En TO, bij de kinderboerderij-situatie had het prima nog gewoon toeval kunnen zijn zonder de kennis van achteraf, het lijkt mij totaal niet gek als je daar nog niet meteen je conclusies trekt. Niet jouw schuld, deze man had zich daar op dat punt denk ik ook niet veel van aangetrokken, net als hij dat nu niet doet.
Qua zwemles zou ik trouwens in onze zwemles-horeca prima tegen de assertieve mevrouw achter de bar kunnen zeggen als dit zou spelen en die zou daar zéker bij helpen. Misschien is dat bij jou ook zo?
charlie591 wijzigde dit bericht op 28-02-2026 14:19
10.27% gewijzigd
zaterdag 28 februari 2026 om 14:21
Ow wat rot! Herkenbaar dat je het toch jezelf kwalijk gaat nemen dat je niet direct hard genoeg bent geweest. Onnodig maar herkenbaar.
Paar jaar terug kwam ik bij een sportschool met erbij in een kapper. Ik ben daar eens heen geweest en kwam bij een mannelijke kapper terecht. Hij gaf me een ongemakkelijk gevoel en ik had wanneer ik de gelegenheid zag wel direct gemeld dat ik net weduwe was en helemaal geen interesse had in mannelijke aandacht. Vriendelijk misschien te vriendelijk?
Nou ja hij begon mij te volgen en steeds mij stopzetten en mijn aandacht eisen. Paar keer nadrukkelijk gemeld dat hij hiermee moest stoppen en op een gegeven moment heb ik het gemeld in de sportschool of ze me konden kijken.
Toen hun zagen dat hij mij stond te bespieden en op te wachten (had ik niet door) hebben ze mij echt goed bijgestaan en de kapper is ontslagen.Een paar keer is hij nog langs gereden maar omdat ik het aangegeven had bij de sportschool hebben ze hem steeds weggestuurd.
Uiteindelijk hebben hun aangegeven dat zij aangifte zouden doen van stalking en dat ze mij adviseerde dat ook te doen.
Toen stopte hij gelukkig.
Oftewel nee jij hebt niets fout gedaan. Deze man gaat jouw (overigens logische en duidelijk aangegeven) grenzen over.
Echt melden bij het zwembad en ik zou ook luid en duidelijk zeggen dat hij moet stoppen met je achtervolgen, dat je vaak genoeg gezegd hebt geen contact te willen en dat je aangifte gaat doen.
En indien nodig ook echt contact opnemen met de politie. Sterkte super rot dit soort dingen.
Paar jaar terug kwam ik bij een sportschool met erbij in een kapper. Ik ben daar eens heen geweest en kwam bij een mannelijke kapper terecht. Hij gaf me een ongemakkelijk gevoel en ik had wanneer ik de gelegenheid zag wel direct gemeld dat ik net weduwe was en helemaal geen interesse had in mannelijke aandacht. Vriendelijk misschien te vriendelijk?
Nou ja hij begon mij te volgen en steeds mij stopzetten en mijn aandacht eisen. Paar keer nadrukkelijk gemeld dat hij hiermee moest stoppen en op een gegeven moment heb ik het gemeld in de sportschool of ze me konden kijken.
Toen hun zagen dat hij mij stond te bespieden en op te wachten (had ik niet door) hebben ze mij echt goed bijgestaan en de kapper is ontslagen.Een paar keer is hij nog langs gereden maar omdat ik het aangegeven had bij de sportschool hebben ze hem steeds weggestuurd.
Uiteindelijk hebben hun aangegeven dat zij aangifte zouden doen van stalking en dat ze mij adviseerde dat ook te doen.
Toen stopte hij gelukkig.
Oftewel nee jij hebt niets fout gedaan. Deze man gaat jouw (overigens logische en duidelijk aangegeven) grenzen over.
Echt melden bij het zwembad en ik zou ook luid en duidelijk zeggen dat hij moet stoppen met je achtervolgen, dat je vaak genoeg gezegd hebt geen contact te willen en dat je aangifte gaat doen.
En indien nodig ook echt contact opnemen met de politie. Sterkte super rot dit soort dingen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
zaterdag 28 februari 2026 om 15:01
Dit. En ook heel duidelijk en hard genoeg dat iedereen het kan horen zeggen dat hij op moet houden, je met rust moet laten en uit je buurt moet blijven, omdat je anders de politie belt.
zaterdag 28 februari 2026 om 15:08
Je hebt het nummer waarmee hij jou benaderde nog, neem ik aan? Ik zou hem even laten bellen door je vriend, je broer en/of de politie. Misschien dringt de boodschap net even wat beter door als hij van een ander hoort dat je met rust moet laten.
Ik ben een oud-gediende die haar wachtwoord kwijt is... en aangezien m'n e-mailadres niet meer bestaat heb ik nu een nieuwe nick.
zaterdag 28 februari 2026 om 15:14
Bedankt voor alle tips! En idd herkenbaar: ik besef me plotseling dat ik me klein maak, me aanpas om het maar niet te laten escaleren en het zelfs kleiner probeer te maken dan het is. Terwijl dit gewoon onacceptabel stalkgedrag is van hem.
Ik ga het zwembad informeren, aankomende week 'gewoon' lekker met een boek wat meer achterin zitten en hem dit keer luid en duidelijk zeggen dat ik dit niet wil en dat hij me met rust moet laten zodat iedereen het kan horen.
Mijn partner en naaste familie en vriendinnen zijn trouwens op de hoogte maar er is niemand in de gelegenheid om die doordeweekse middag mee te gaan naar de zwemles helaas, partner woont sowieso op een uur rijden en heeft zelf ook 2 kinderen (co ouderschap). Ik herken het helaas heel goed dat zulk ongewenst gedrag niet voorkomt als je met je partner of sowieso iemand erbij bent, maar ik zal toch dagelijke dingen zoals zwemles en een keertje naar de speeltuin/kinderboerderij ook zelf moeten kunnen doen. Ik zou hem overal wel tegen kunnen komen, stel dat ik hem bijv. in de supermarkt tegen kom dan begint hij vast ook weer. Het werkt me echt op mijn zenuwen, bah.
Ik ga het zwembad informeren, aankomende week 'gewoon' lekker met een boek wat meer achterin zitten en hem dit keer luid en duidelijk zeggen dat ik dit niet wil en dat hij me met rust moet laten zodat iedereen het kan horen.
Mijn partner en naaste familie en vriendinnen zijn trouwens op de hoogte maar er is niemand in de gelegenheid om die doordeweekse middag mee te gaan naar de zwemles helaas, partner woont sowieso op een uur rijden en heeft zelf ook 2 kinderen (co ouderschap). Ik herken het helaas heel goed dat zulk ongewenst gedrag niet voorkomt als je met je partner of sowieso iemand erbij bent, maar ik zal toch dagelijke dingen zoals zwemles en een keertje naar de speeltuin/kinderboerderij ook zelf moeten kunnen doen. Ik zou hem overal wel tegen kunnen komen, stel dat ik hem bijv. in de supermarkt tegen kom dan begint hij vast ook weer. Het werkt me echt op mijn zenuwen, bah.
zaterdag 28 februari 2026 om 15:51
Herkenbaar in die zin dat ik ook vaak te netjes ben en geen herrie wil schoppen. En toch gaat hij over jouw grenzen heen. Ik vind de suggestie van Dreuvel wel goed. En duidelijk blijven volhouden dat je hier geen zin in hebt. Zo’n man die alles probeert terwijl jij aangegeven hebt hoe je er in zit. Bah!
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zaterdag 28 februari 2026 om 17:28
Workworkwork schreef: ↑28-02-2026 15:14Bedankt voor alle tips! En idd herkenbaar: ik besef me plotseling dat ik me klein maak, me aanpas om het maar niet te laten escaleren en het zelfs kleiner probeer te maken dan het is. Terwijl dit gewoon onacceptabel stalkgedrag is van hem.
Nee in de supermarkt zou het belachelijk zijn als hij alsnog weer iets zegt of doet. Als hij na je volgende waarschuwing opnieuw iets doet ga je naar de politie en vraag je om een stopgesprek.
•
zaterdag 28 februari 2026 om 17:46
Ik word altijd zo boos van dit soort mannen. Nee horen ze niet. Pas als iemand heeel erg boos wordt, dan lijken ze ineens te horen.
Ik snap dat gedachtegang ook niet van dit soort lui. Niet dat het belangrijk is, maar denken ze nou echt dat een 'nee' op den duur een 'ja' wordt?
Ik snap dat gedachtegang ook niet van dit soort lui. Niet dat het belangrijk is, maar denken ze nou echt dat een 'nee' op den duur een 'ja' wordt?
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
zaterdag 28 februari 2026 om 18:14
Ik denk dat deze vorm van stalking wel verder gaat dan ‘blijven proberen’. Het is gewoon een machtsspel. Die man weet na één afwijzing echt wel dat hij zijn zin niet gaat krijgen, maar dat kan zijn ego niet aan, en dan begint het intimideren. Toch even laten weten wie de sterkste is. Het is een vorm van straffen.Sierlijk schreef: ↑28-02-2026 17:46Ik word altijd zo boos van dit soort mannen. Nee horen ze niet. Pas als iemand heeel erg boos wordt, dan lijken ze ineens te horen.
Verder: goede tips. Juist omdat deze man ervan uitgaat dat vrouwen niet snel een grote bek opzetten en liever vriendelijk blijven (uit angst voor escalatie inderdaad) gaat hij door. Daar krijgt hij een kick van en zo beschermt hij zijn ego: zie je wel, ík heb hier de macht en ík bepaal of er contact tussen ons is, goedschiks of kwaadschiks.
Ik vind het altijd zo gek dat wij, vrouwen, ons helemaal niets kunnen voorstellen bij de kick die iemand krijgt van dit soort gedrag. Dat komt toch bij geen enkele vrouw op? Of nou ja, er schijnen ook vrouwelijke stalkers te zijn, maar ik denk dat daar een andere psychologie achter zit. Dat draait waarschijnlijk niet om macht maar om… wanhoop?
zaterdag 28 februari 2026 om 18:29
Dat lijkt mij beter dan de oplossing van Lady Voldemort.S-Groot schreef: ↑28-02-2026 08:55Ik herken dit gedrag van mezelf: wel grenzen aangeven maar dat vooral heel netjes doen en zelf zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat de ander de kans krijgt om het vervelende gedrag te vertonen (die dan toch nog weer een manier vindt). Want bang om herrie te schoppen, bang dat anderen er wat van zullen merken en vooral van vinden. Het ergste is: dat straal je dan ook uit en daar maakt die ander gewoon focking misbruik van.
Mijn oplossing bij dit soort huftergedrag: heel bewust beslissen dat ik dit mag aangeven en het niet stilletjes hoef te doen. En dan een variant van STOP. HOU OP. bedenken en dat ook echt luid zal zeggen. Dus in dit geval: STOP. IK WIL NIET DAT JE BIJ ME GAAT ZITTEN. GA WEG.
Laat hem in zijn hemd staan ipv je telkens heel klein te maken. Het mooie is: vaak als ik me voorneem dat ik dit zo zal gaan doen komt het niet eens zover omdat ik dit dan blijkbaar met heel mijn lijf uitstraal en de ander dan al het hazenpad kiest.
Lady*Voldemort schreef: ↑28-02-2026 18:22Ik zou hem gewoon een keer stevig voor zijn bek rammen, dan leert ie het wel af. Maar ik snap ook dat dat niet voor iedereen een werkbare oplossing is, en dan is de politie misschien toch het beste idee.
zaterdag 28 februari 2026 om 18:33
Oja.
Je hebt natuurlijk best kans dat als je luid en duidelijk zegt "GA WEG. IK wil niet DAT JE BIJ MIJ KOMT ZITTEN" hij de vermoorde onschuld gaat spelen.
("maar ik vroeg alleen hoe laat de les begon")
of allerlei onzin gaat beweren "dat had je zelf voorgesteld!"
of doet alsof jij raar bent "kan je dat niet normaal zeggen? Ga jij altijd zo uit je plaat. Fijn voorbeeld voor je kind ben jij zeg"
dus ga dan niet dichtklappen.
Je hebt natuurlijk best kans dat als je luid en duidelijk zegt "GA WEG. IK wil niet DAT JE BIJ MIJ KOMT ZITTEN" hij de vermoorde onschuld gaat spelen.
of doet alsof jij raar bent "kan je dat niet normaal zeggen? Ga jij altijd zo uit je plaat. Fijn voorbeeld voor je kind ben jij zeg"
zaterdag 28 februari 2026 om 18:41
Lijkt me heerlijk!Lady*Voldemort schreef: ↑28-02-2026 18:22Ik zou hem gewoon een keer stevig voor zijn bek rammen, dan leert ie het wel af. Maar ik snap ook dat dat niet voor iedereen een werkbare oplossing is, en dan is de politie misschien toch het beste idee.
zaterdag 28 februari 2026 om 18:41
Nou daar ga je al. Sommige mensen klappen nou eenmaal dicht, dat is hun aard. Iets met vluchten of vechten, en zo. En dan is het inroepen van hulp van derden toch echt een beter idee, als je dat van jezelf weet.dreuvel schreef: ↑28-02-2026 18:33Oja.
Graftak!
zaterdag 28 februari 2026 om 18:43
zaterdag 28 februari 2026 om 18:46
Overlevingsmechanisme idd. Ook bekend mee hier. Naast vechten, vluchten, bevriezen heb je dus ook fawning oftewel pleasen.Yejii schreef: ↑28-02-2026 10:25Daar heb je gelijk in, het is een beschermingsreactie die kan helpen.
Maar omdat ik voor de rest ook een enorme pleaser was, stond ik dus heel vaak met dat soort mannen. Ik word met terugwerkende kracht boos van hoe vanzelfsprekend het voor veel jongens en mannen is om achter vrouwen aan te jagen. Alsof het hun recht is. Het is arrogantie van een hoog niveau.
Ik was zo'n makkelijk kind! Aldus mijn moeder. Mijn opa, vader van moeder en rector van een scholengemeenschap, zei al wijs tegen zijn volwassen dochter' wacht maar, als ze in de puberteit komt. En idd, ik bleef een pleaser, maar moeilijk en recalcitrant. Op mijn manier. Gelukkig heb ik met vriendjes geluk gehad altijd. Meestal. Later kwam het conflictvermijden wel weer. En nog steeds heb ik daar last van.
Bij zo’n stalker zou ik wel melding maken.
Verwijt jezelf niet maar neem wel actie TO.
majadeb wijzigde dit bericht op 13-03-2026 22:35
0.09% gewijzigd
zaterdag 28 februari 2026 om 18:48
Eens met Claire dat het een machtsspel is, met straffen als onderdeel.
Ik zag van de week een filmpje van een Amerikaanse man die na een afwijzing van een vrouw in een kroeg haar recht in haar gezicht schreeuwde dat ze zich zeker beter voelde dan hij, en wie ze wel niet dacht dat ze was. En dat hij haar sowieso niet hoefde omdat ze onaantrekkelijk was.
Helaas is dit ook herkenbaar, vandaar dat veel vrouwen altijd maar de-escalerend te werk gaan bij opdringerige mannen. Want je weet niet wat hij gaat doen. Als hij zo gek is om zo achterlijk te doen, kan hij nog wel veel gekker zijn.
Mannen kunnen gewoon echt kwaad worden na een afwijzing. Ik kan er met mijn pet niet bij. Ik heb ook weleens uit het niets een klap in mijn gezicht gehad, dat is heel beangstigend.
Ik zag van de week een filmpje van een Amerikaanse man die na een afwijzing van een vrouw in een kroeg haar recht in haar gezicht schreeuwde dat ze zich zeker beter voelde dan hij, en wie ze wel niet dacht dat ze was. En dat hij haar sowieso niet hoefde omdat ze onaantrekkelijk was.
Helaas is dit ook herkenbaar, vandaar dat veel vrouwen altijd maar de-escalerend te werk gaan bij opdringerige mannen. Want je weet niet wat hij gaat doen. Als hij zo gek is om zo achterlijk te doen, kan hij nog wel veel gekker zijn.
Mannen kunnen gewoon echt kwaad worden na een afwijzing. Ik kan er met mijn pet niet bij. Ik heb ook weleens uit het niets een klap in mijn gezicht gehad, dat is heel beangstigend.
zaterdag 28 februari 2026 om 18:51
LekkerLady*Voldemort schreef: ↑28-02-2026 18:43Is het ook. Ik heb die werkwijze (de klap dus, niet de politie) in de jaren tachtig en negentig meermaals toe moeten passen en iedere keer weer gaf het zo veel voldoening![]()
zaterdag 28 februari 2026 om 18:59
Misschien vindt Dreuvel het gewoon niet zo'n prettig idee, om neergehoekt te worden door een vrouw
In voorkomende gevallen werkte het bij mij altijd echt heel goed hoor. Maar het moet je wel liggen natuurlijk.
Graftak!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in