Bang voor oorlog
woensdag 4 maart 2026 om 11:08
Niet mee eens. We hadden juist in moeten zetten op kernenergie zodat ons landschap niet verziekt zou worden door windmolens/zonnepanelen. En onze gasputten dichtstorten voor er een serieus alternatief is en het stroomnet is aangepast: hoe kortzichtig!Tavistock schreef: ↑04-03-2026 10:47Grappig, als we juist eerder groen idealisme hadden gehad en dat ook gestimuleerd, waren we niet zo achterlijk afhankelijk van dit soort landen. Voor biobased materialen hebben we genoeg land om te verbouwen. Voorbeeld:een suikerbiet kan zowel voedsel als plastic worden, net wat je meer nodig hebt. En hoe meer je recyclet, hoe minder olie uit het midden oosten je nodig hebt voor nieuw materiaal.
Als je meer plantaardig eet zijn er minder dieren nodig en is er minder import nodig van soja uit instabiele landen om die dieren te voeden.
Had je meer energie uit zon en wind, was je minder afhankelijk van gas uit Rusland en de doorstroomroutes.
Juist in dit soort tijden zie je dat groen en veilig samenkomen: het is strategisch onafhankelijker.
Het landschap met akkers (granen/groente/fruit) en weilanden (melk/vleesvee) dus de ruimtelijkheid van het platteland dragen bij aan de leefbaarheid en herkenbaarheid van ons land.
De EU heeft ons land m.i. meer kwaad dan goed gedaan. Zie o.a. het doordrammen van Mercosur zodat we hier straks met hormonen volgespoten Braziliaans vlees eten ipv een veilig stukje lokaal vlees.
woensdag 4 maart 2026 om 11:22
Om vervolgens tijdens een oorlog een met een kerncentrale te zitten die extreem aantrekkelijk is om op te blazen met alle gevolgen van dien…..
Tja, voor veiligheid moet je wat over hebben en een veranderend landschap is van alle tijden. Op dit moment is 70% van de grond landbouwgrond, waarvan grotendeels voor veevoer en vee. En daarvan gaat 75% naar het buitenland. Je kunt dat dus veel slimmer inzetten, door in te zetten op zelfvoorzienend zijn in voedsel én materialen.
Maar wat zijn mensen zelf bereid om op te offeren voor veiligheid? Een dag per week minder vlees? Moet kunnen toch….Ietsje meer loonbelasting om Defensie te financieren, kennelijk ook. Een paar windmolens in de buurt zodat je ook in een oorlogswinter warm bent? Lijkt mij te overzien.
Jij lijkt te denken dat veiligheid zonder verandering kan. Maar zo werkt het niet. De afhankelijkheid van andere landen was mooi toen die landen onze vriend waren. Nu is dat een risico.
Onafhankelijkheid in energie, voedsel en materialen is dus heel belangrijk. En om dat voor mekaar te krijgen zal er wel eea moeten veranderen.
Tja, voor veiligheid moet je wat over hebben en een veranderend landschap is van alle tijden. Op dit moment is 70% van de grond landbouwgrond, waarvan grotendeels voor veevoer en vee. En daarvan gaat 75% naar het buitenland. Je kunt dat dus veel slimmer inzetten, door in te zetten op zelfvoorzienend zijn in voedsel én materialen.
Maar wat zijn mensen zelf bereid om op te offeren voor veiligheid? Een dag per week minder vlees? Moet kunnen toch….Ietsje meer loonbelasting om Defensie te financieren, kennelijk ook. Een paar windmolens in de buurt zodat je ook in een oorlogswinter warm bent? Lijkt mij te overzien.
Jij lijkt te denken dat veiligheid zonder verandering kan. Maar zo werkt het niet. De afhankelijkheid van andere landen was mooi toen die landen onze vriend waren. Nu is dat een risico.
Onafhankelijkheid in energie, voedsel en materialen is dus heel belangrijk. En om dat voor mekaar te krijgen zal er wel eea moeten veranderen.
woensdag 4 maart 2026 om 11:31
Dus het nieuws niet meer gaan volgen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 4 maart 2026 om 11:32
Ik zou je dan dit boek aanraden TO: Stop Reading the News. A Manifesto for a Happier, Calmer and Wiser Life - Dobelli
Goed boek, wij moesten dit boek ook lezen voor een vak over media en informatie
woensdag 4 maart 2026 om 11:34
Goed punt.
@TO: blokkeer alle nieuws apps op je telefoon. Ga niet op social media, of volg alleen nog maar gezellige huis- tuin- en keukenaccounts. Focus je op je naaste omgeving en kijk of je wat voor een ander kunt doen. Dat is voor jezelf ook goed, want het haalt je uit je eigen gepieker en gemaal. Ga dus een kopje koffie bij de (eenzame) buur drinken, pas op de kinderen van een vriendin, kook het favoriete eten van je moeder en breng het langs.
Succes!
woensdag 4 maart 2026 om 11:46
Juist de vergroening van de energievoorziening werkt nu in ons voordeel. We zijn minder afhankelijk van fossiele brandstoffen dan 10 jaar gelden. Het enige wat we kunnen doen om minder afhankelijk van olie te zijn is de gaswinning in Groningen weer volop opstarten. Maar dat is niet gestopt vanuit "groen idealisme" maar omdat de boel instortte. Maar het is een optie. Ik denk niet of de Groningers daar blij van worden.
woensdag 4 maart 2026 om 11:48
Het nieuws niet volgen zorgt ervoor dat ik er rustig onder blijf. En als ik dingen hoor waar ik meer over wil weten dan zoek ik het juist zelf op. Het zorgt ervoor dat wat ik lees aardig feitelijk is en niet veel sensatie heeft.
Verder kan je er niet veel mee, behalve rustig blijven. Dat betekent niet dat je wegkijkt, alleen als je er angstig van wordt dan heb je alleen maar jezelf ermee.
Verder kan je er niet veel mee, behalve rustig blijven. Dat betekent niet dat je wegkijkt, alleen als je er angstig van wordt dan heb je alleen maar jezelf ermee.
woensdag 4 maart 2026 om 13:03
Inderdaad, grotendeels is het allemaal speculatie. De echt noodzakelijke dingen hoor je wel van mensen in je omgeving of de gemeente/overheid. Bijvoorbeeld als de oorlog echt uitbreekt. Maar die kans is klein
Sorry, kon het niet laten
woensdag 4 maart 2026 om 13:06
woensdag 4 maart 2026 om 13:41
Mijn hemel, wat een ongenuanceerde onzin.OhMellie schreef: ↑04-03-2026 11:08Niet mee eens. We hadden juist in moeten zetten op kernenergie zodat ons landschap niet verziekt zou worden door windmolens/zonnepanelen. En onze gasputten dichtstorten voor er een serieus alternatief is en het stroomnet is aangepast: hoe kortzichtig!
Het landschap met akkers (granen/groente/fruit) en weilanden (melk/vleesvee) dus de ruimtelijkheid van het platteland dragen bij aan de leefbaarheid en herkenbaarheid van ons land.
De EU heeft ons land m.i. meer kwaad dan goed gedaan. Zie o.a. het doordrammen van Mercosur zodat we hier straks met hormonen volgespoten Braziliaans vlees eten ipv een veilig stukje lokaal vlees.
Misschien moet jij ook wat minder op social media zitten.
woensdag 4 maart 2026 om 14:04
Dat betwijfel ik…
Hoor net op de radio dat iran een bom op turkije heeft afgevuurd. Daar begint het al
woensdag 4 maart 2026 om 14:13
woensdag 4 maart 2026 om 14:57
woensdag 4 maart 2026 om 15:06
We denken vaak dat oorlogen met bommen en granaten is, maar sinds ik dit boek heb gelezen heb ik ook wel het idee dat moderne oorlogsvoering niet meer op de grond wordt uitgevochten. We worden al aangevallen en er gebeurt zo veel onder de radar wat we niet door hebben. Wat dat betreft is het nergens veilig toch? De veiligheid die je dacht te hebben, is maar schijnveiligheid.
Het is oorlog, maar niemand die het ziet.
Huib Modderkolk
https://www.bol.com/be/nl/p/het-is-oorl ... T4QAvD_BwE
Huib Modderkolk
woensdag 4 maart 2026 om 15:08
Ja snap ik. Maar ze participeert ook in het MO topic. Niet echt wijs, vandaar mijn reactie.
Afkoelen heeft gewerkt
woensdag 4 maart 2026 om 15:12
Heel goed boek, maar ik kon maar een hoofdstuk per keer lezen, ik werd er helemaal paranoia van. Dus ik weet niet of dat nou zo'n goede tip is.Babylon schreef: ↑04-03-2026 15:06We denken vaak dat oorlogen met bommen en granaten is, maar sinds ik dit boek heb gelezen heb ik ook wel het idee dat moderne oorlogsvoering niet meer op de grond wordt uitgevochten. We worden al aangevallen en er gebeurt zo veel onder de radar wat we niet door hebben. Wat dat betreft is het nergens veilig toch? De veiligheid die je dacht te hebben, is maar schijnveiligheid.
Huib Modderkolk
woensdag 4 maart 2026 om 15:13
woensdag 4 maart 2026 om 15:23
Haar vraag is wie er ook zo bang is. Net als zij. Iets of wat relativeren hoort daar ook bij. Niet alleen maar, dan zorg maar dat je geen nieuws ziet. To nieuws is maar een moment opname. Later volgt dan pas de nuance.
Misschien 1 moment per dag even kijken en dan vind ik de tip van het jeugdjournaal erg goed.
Misschien 1 moment per dag even kijken en dan vind ik de tip van het jeugdjournaal erg goed.
Afkoelen heeft gewerkt
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in