Minder vlees eten

05-03-2026 12:39 73 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is de 'week zonder vlees', maar die heet vanwege negatieve reacties (gedram! zonder vlees heb ik niet gegeten!) niet meer zo. Daarom is de slogan nu 'wissel eens wat', want dat is een positievere insteek.
Ik had totaal geen problemen met de term week zonder vlees, en vind het echt onzin dat het gedram zou zijn en dat we zelf wel bepalen etc. Het zou goed zijn als we allemaal wat minder vlees eten, en de een heeft wat aanmoediging nodig met zo'n bewustwordingsweek, de ander doet probeert dat het jaar door. Ik hoor zelf bij die laatste groep, maar ik merk dat ik het lastig vind vanwege het gezin. Man en kinderen eten graag vlees. Ik heb meerdere lekkere vega-recepten die ik rouleer, maar dat zijn zeker niet de maaltijden waar ze het enthousiast over zijn. Gister maakte ik een couscous met allerlei lekkers erin, maar ik had er al op geanticipeerd dat ze de couscous vooral lekker vinden als ik er ook pittige kip bij serveer. Ik kop hem zelf maar even in: omdat ik hier de kok ben is het mijn eigen schuld, want als ik het gewoon niet maak hebben ze pech. Maar ik ben er gevoelig voor. In mijn eentje zou ik denk ik minstens de helft van de week gerechten zonder vlees maken. Op brood eet ik ook voornamelijk vega, maar kinderen zijn gek op grillworst etc. Met soep enzo gaat het trouwens wel makkelijker (hoewel er nog standaard gevraagd wordt of er balletjes in de tomatensoep zitten, maar daar begin ik niet meer aan). Hoe doen jullie dat?
Niet heel jonge kinderen meer, dus gewoon eten wat de pot schaft. En jammer als je het eens een keer niet superlekker vindt.
Ik eet al 45 jaar vegetarisch. Geen kinderen maar wel een man.
Man eet zonder mekkeren twee of drie keer in de week vegetarisch met mij mee.

Hij heeft allerlei vleesvervangers geproefd en degene die hij wel prima vindt gebruik ik dan in de pasta, nasi enz.
Hier ben ik de vleeseter in huis.
Vroeger bedacht ik eerst t vlees en dan de maaltijd erom heen.
Man kan een goede goulash of stoofvlees zeker waarderen, maar is minder vlees gericht dan ik.
Maar goed, ik probeer te minderen ( kleinere porties en heel soms vegavlees)
En als ik vergelijk met vroeger is t zeker minder.
Ik denk dat de mensheid over 100-150 jaar geen vlees meer eet en doe je dat wel dan ben je een paria ( dat verwacht ik maar maak ik niet meer mee)
Je kunt toch ook varianten maken?
Couscous? dan kip voor hen erbij en voor jou iets met ei? of feta ofzo?
Onze 2 kinderen was er 1 volledig strikt vegetarisch en de ander at graag vlees. Ik werd erg handig in versies van maaltijden.
Of restjes. Als je met vier bent, kook voor vijf en zet 1 portie in de koelkast voor morgen,
Ik eet geen vlees en m’n kinderen ook niet. Man heel soms maar in restaurants. Hij at vroeger wel elke dag vlees en zei dat hij de eerste periode het gevoel had niet vol te zitten als hij een vegetarisch gerecht at. Nu heeft hij dat helemaal niet meer.

Kan je nieuwe recepten vinden? Veel pasta’s zijn bijvoorbeeld zonder vlees. Ik merk dat veel mensen het niet fijn vinden om bekende gerechten aan te passen maar nieuwe gerechten wel oké vinden. Dus ik zou het daarin zoeken. En wat ik ook hoor is dat de vegetarische versies van heel bewerkt vlees zoals kipnuggets of zelfs bitterballen aardig op de vleesversie lijkt.
Lila-Linda schreef:
05-03-2026 12:52
Je kunt toch ook varianten maken?
Couscous? dan kip voor hen erbij en voor jou iets met ei? of feta ofzo?
Onze 2 kinderen was er 1 volledig strikt vegetarisch en de ander at graag vlees. Ik werd erg handig in versies van maaltijden.
Of restjes. Als je met vier bent, kook voor vijf en zet 1 portie in de koelkast voor morgen,
Ja, dat kan zeker, maar ik wil graag dat ook man en kinderen veel vaker vega eten omdat ik het zinnig vind dat we allemaal minderen, en in de praktijk gaat dat lastig. Jammer is dat.
Ik heb mijn proteines echt nodig en hou van vlees en vis dus bij mij staat het dagelijks op het menu. Haal wel vaker bij de slager/visboer ipv het waterige supermarkt vlees.
Per 100 gram vis/kip heb je 25 gram proteine binnen terwijl je daarvoor veel grotere bulk aan andere voeding zou moeten wegwerken.
Homuncula schreef:
05-03-2026 12:57
Ja, dat kan zeker, maar ik wil graag dat ook man en kinderen veel vaker vega eten omdat ik het zinnig vind dat we allemaal minderen, en in de praktijk gaat dat lastig. Jammer is dat.
Dat je dit voor jezelf kiest is aan jou maar ontneem je man en pubers geen hoogwaardige voedingsstoffen.
Lolalieve schreef:
05-03-2026 12:55
Ik eet geen vlees en m’n kinderen ook niet. Man heel soms maar in restaurants. Hij at vroeger wel elke dag vlees en zei dat hij de eerste periode het gevoel had niet vol te zitten als hij een vegetarisch gerecht at. Nu heeft hij dat helemaal niet meer.

Kan je nieuwe recepten vinden? Veel pasta’s zijn bijvoorbeeld zonder vlees. Ik merk dat veel mensen het niet fijn vinden om bekende gerechten aan te passen maar nieuwe gerechten wel oké vinden. Dus ik zou het daarin zoeken. En wat ik ook hoor is dat de vegetarische versies van heel bewerkt vlees zoals kipnuggets of zelfs bitterballen aardig op de vleesversie lijkt.
Ja dat lukt goed! Dus ik kook wel steeds vaker iets nieuws zonder vlees, en als het lekker is komt zo'n maaltijd vaker terug. En zo lukt het vaak toch nog 1 tot 2 keer in de week zonder vlees te eten. Maar zou veel vaker mogen. Gemekker aan tafel vind ik vervelend, en je hebt gelijk: dit gebeurt eerder als het vertrouwde maaltijd met vlees is die dan zonder vlees wordt geserveerd.
OhMellie schreef:
05-03-2026 12:58
Ik heb mijn proteines echt nodig en hou van vlees en vis dus bij mij staat het dagelijks op het menu. Haal wel vaker bij de slager/visboer ipv het waterige supermarkt vlees.
Per 100 gram vis/kip heb je 25 gram proteine binnen terwijl je daarvoor veel grotere bulk aan andere voeding zou moeten wegwerken.
Ik draag vandaag gele schoenen.
OhMellie schreef:
05-03-2026 12:59
Dat je dit voor jezelf kiest is aan jou maar ontneem je man en pubers geen hoogwaardige voedingsstoffen.
:facepalm:
OhMellie schreef:
Het is net of ze zelf aan het woord zijn :-D ! Met een gezond en gevarieerd eetpatroon ontneem ik ze niks, lijkt me. We eten ook niet strikt vega, dat hoeft voor mij ook niet, dus het zal wel even duren voordat ze broodmager met gekromde ruggetjes lopen van de tekorten (met strikt vega zou ik daar ook niet bang voor zijn).
OhMellie schreef:

Mwoa. Het is meer dan goed mogelijk om gewoon alle goede, nodige voedingstoffen binnen te krijgen met geen of minder vlees hoor.
Wij eten al een aantal jaar minder vlees. Twee of drie keer in de week eten we vegetarisch. En verder eten we in bijvoorbeeld macaroni of nasi goreng minder vlees per persoon. Vroeger deed ik 500gr gehakt door de macaroni voor vijf personen, nu 300gr en een kopje linzen. Vult goed, bevat proteïnen en is lekker. Door de nasi doe ik nu òf spekje òf kip en niet beiden. Ik vul eventueel aan met een eitje.
Zo krijgt iedereen ruim voldoende eten, ook de bijna onverzadigbare pubers, maar eten we minder dood beest, wat weer beter is qua duurzaamheid, maar ook beter voor onze lijven en onze portemonnee.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Hier is geregeld de keuze omdat strikt vega enorm lastig is voor partner met een noten en peulvruchtenallergie en een matige groenteliefhebber. Ik eet zelf wel graag vaak vegetarisch, maar ben dan ook wel weer een visliefhebber (partner niet) dus het is hier zo moeilijk om iets te koken waar iedereen happy mee is.
Pasta met roomsaus doet het hier wel goed, maaltijdsalades (met bv gekookt ei, champignons, gegrilde paprika, en voor mij ook walnoot) en verder is er vaak een variant inderdaad. Ik eet zelf denk ik 1x in de week vlees, 1x in de week vis en 5 dagen vegetarisch.
Homuncula schreef:
05-03-2026 12:57
Willen ze dat zelf ook?

Ik ben er totaal niet mee bezig maar eet gewoon wat ik lekker vind. En er zijn heel veel gerechten die ik lekker vind die vegetarisch zijn. Wat anderen eigenlijk al zeiden: niet zozeer vervangen van vlees maar gewoon gerechten maken waar het niet in zit.
TinyTiny schreef:
05-03-2026 13:10
Willen ze dat zelf ook?

Ik ben er totaal niet mee bezig maar eet gewoon wat ik lekker vind. En er zijn heel veel gerechten die ik lekker vind die vegetarisch zijn. Wat anderen eigenlijk al zeiden: niet zozeer vervangen van vlees maar gewoon gerechten maken waar het niet in zit.
Nee, de pubers willen dat niet. Dat minder vlees beter is zal ze worst wezen, zij willen lekker eten, en lekker eten is hun ogen vlees. Dat is puur de leeftijd en ook een beetje afzetten tegen wat moeder belangrijk vindt, ze weten het heus wel hoor, maar ze gaan nu echt niet roepen dat ze het nut inzien van de eiwittransitie.
Maar ik vind niet dat ik ze het niet zou mogen opleggen. Volgens mij is het slim om nu al te wennen aan minder vlees eten, al is het alleen maar omdat het steeds weer duurder zal worden.
Ipv minder vaak vlees eten kan je ook minder vlees per maaltijd eten, misschien is dat haalbaarder?
Ziet je man uberhaupt geen noodzaak om wat te minderen? Of is hij het op zich wel met je eens maar eet hij gewoon graag vlees?
Ik eet geregeld zonder vlees, en als ik vlees eet dan probeer ik zoveel mogelijk biologisch.

Maar dat gezegd hebbende snap ik wel dat "week zonder vlees" niet de handigste naam is. Het draagt vooral uit dat vlees voor de meerderheid de norm is, en dat een week zonder vlees een opmerkelijke uitzondering is.
In feite bevestig je daarmee dat het een bijzondere opoffering is.
Harba lorifa
cognac schreef:
05-03-2026 13:09
Hier is geregeld de keuze omdat strikt vega enorm lastig is voor partner met een noten en peulvruchtenallergie en een matige groenteliefhebber.

Dat probleem hebben wij ook. Geen allergie, maar darmen die peulvruchten en noten slecht kunnen handelen. En ik hou niet van champignons. Dan wordt de keuze in vegetarische gerechten toch wel een stuk minder. Als we vegetarisch eten, is het vaak risotto. Dat vinden we allebei erg lekker en mijn vriend mist het vlees inmiddels niet meer. En als we wel vlees eten, is het minder dan vroeger.
I'm finally old enough to don't give a fuck
Wij eten iedere dag vlees. Dat het de 'week zonder vlees' is of dat die überhaupt bestaat heb ik niet eens meegekregen en het is al donderdag, dus heel drammerig zal het niet zijn.
__appelbloesem__ schreef:
05-03-2026 13:21
Ipv minder vaak vlees eten kan je ook minder vlees per maaltijd eten, misschien is dat haalbaarder?

Dat is wel een mooie tip.
(en dan uit principe zou ik ook vasthouden aan die twee keer in de week vegetarisch) Win win.

Ik kook op mijn werk regelmatig voor 10 - 15 mensen en hou dan max 100 gram vlees pp aan (of als het zo uitkomt met de verpakkingen nog iets minder. 800 gram gehakt voor 10 personen merkt niemand)
Echt niemand die daar over valt.
Homuncula schreef:
05-03-2026 13:20
Nee, de pubers willen dat niet. Dat minder vlees beter is zal ze worst wezen, zij willen lekker eten, en lekker eten is hun ogen vlees. Dat is puur de leeftijd en ook een beetje afzetten tegen wat moeder belangrijk vindt, ze weten het heus wel hoor, maar ze gaan nu echt niet roepen dat ze het nut inzien van de eiwittransitie.
Maar ik vind niet dat ik ze het niet zou mogen opleggen. Volgens mij is het slim om nu al te wennen aan minder vlees eten, al is het alleen maar omdat het steeds weer duurder zal worden.
Ik vind het wel onzin om ze iets op te leggen. Geef je mening bij hen aan en waarom jij het belangrijk vind dan kunnen ze zelf bepalen wat ze er mee doen. Misschien doen ze er nu niets mee en later wel en misschien nooit.

Maargoed dat is een mening die ik heb over alle idealen/ overtuigingen. Geef het mee, maar leg het niet op.
__appelbloesem__ schreef:
05-03-2026 13:21
Ziet je man uberhaupt geen noodzaak om wat te minderen? Of is hij het op zich wel met je eens maar eet hij gewoon graag vlees?
En voor de tieners; je hoeft niet 3 x per dag vlees, echt niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven