Minder vlees eten

05-03-2026 12:39 164 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is de 'week zonder vlees', maar die heet vanwege negatieve reacties (gedram! zonder vlees heb ik niet gegeten!) niet meer zo. Daarom is de slogan nu 'wissel eens wat', want dat is een positievere insteek.
Ik had totaal geen problemen met de term week zonder vlees, en vind het echt onzin dat het gedram zou zijn en dat we zelf wel bepalen etc. Het zou goed zijn als we allemaal wat minder vlees eten, en de een heeft wat aanmoediging nodig met zo'n bewustwordingsweek, de ander doet probeert dat het jaar door. Ik hoor zelf bij die laatste groep, maar ik merk dat ik het lastig vind vanwege het gezin. Man en kinderen eten graag vlees. Ik heb meerdere lekkere vega-recepten die ik rouleer, maar dat zijn zeker niet de maaltijden waar ze het enthousiast over zijn. Gister maakte ik een couscous met allerlei lekkers erin, maar ik had er al op geanticipeerd dat ze de couscous vooral lekker vinden als ik er ook pittige kip bij serveer. Ik kop hem zelf maar even in: omdat ik hier de kok ben is het mijn eigen schuld, want als ik het gewoon niet maak hebben ze pech. Maar ik ben er gevoelig voor. In mijn eentje zou ik denk ik minstens de helft van de week gerechten zonder vlees maken. Op brood eet ik ook voornamelijk vega, maar kinderen zijn gek op grillworst etc. Met soep enzo gaat het trouwens wel makkelijker (hoewel er nog standaard gevraagd wordt of er balletjes in de tomatensoep zitten, maar daar begin ik niet meer aan). Hoe doen jullie dat?
Quincy2 schreef:
05-03-2026 16:33
Wanneer was jij dan kind? In mijn jeugd at iedereen gewoon iedere dag vlees hoor en ik heb nog nooit van mijn ouders (uit de jaren 40) gehoord dat die vlees een luxe vonden toen zij klein waren.
Idem. Jaren 60 was het standaard AVG wat er dagelijks op tafel kwam. Nu komen we wel van het platteland waar de generatie van mijn grootouders nog zelf een varken, wat kippen en konijnen hielden om te verwerken tot vlees.
BrutaImmaculata schreef:
05-03-2026 16:37
Mijn ouders, halverwege jaren 50, arbeidersgezin en middenstand - zeker wel een luxe.
Bijzonder trouwens van jouw ouders, gezien de schaarste na de tweede wereldoorlog.
Geen idee of dat bijzonder was; het waren iig geen arbeidersgezinnen.
Maar ook als je vroeger thuis wél altijd vlees at, kun je er toch aan wennen dat je dat nu beter niet meer kunt doen? Poepen in het huisje in de tuin en de woning verwarmen met een kolenkachel zijn ook allemaal dingen die we vrij makkelijk ontwend zijn.
Zelf ben ik al sinds mijn 12e vegetariër. Man komt uit een gezin waar ze vooral vlees eten en groente een beetje wordt gezien als versiering van het bord.
Man at in de eerste tien jaar zo’n drie dagen per week mee van de vegetarische pot en op de overige dagen een lapje vlees erbij. Toen zoon was geboren mocht zoon kiezen wat hij wilde (vega of vlees).
Twee jaar terug kreeg man een soort midlife crisis na een standaard onderzoekje bij de huisarts (torenhoge bloeddruk o.a.) en sloeg helemaal door naar ‘gezond’. Sindsdien eet hij zes dagen in de week vegetarisch en één dag iets van vis/vlees. De puber eet alleen vis mee als dat op zijn menu staat.

De ‘gewone’ gerechten waarin dan een vleesvervanger zit vind ik zelf niet lekker dus die eten we bijna nooit. Ik vind ze ook vaak erg vet en zoutig. Vanavond staat bijvoorbeeld Gardener’s pie op het menu (shepherd’s pie maar dan met linzen ipv vlees). Die heb ik eens gemaakt met ‘nep’ gehakt maar dat vond ik echt te smerig.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Quincy2 schreef:
05-03-2026 17:08
Geen idee of dat bijzonder was; het waren iig geen arbeidersgezinnen.
Ja, dat is bijzonder:

Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving at een Nederlander in 1950 gemiddeld 17 kilo vlees per jaar.

https://www.voedingscentrum.nl/nl/duurz ... de%20angst.
Ik ben ergens tijdens corona minder vlees gaan eten en doe dat nog steeds. Ik kook vaak vleesvrij en als ik vlees eet kleinere hoeveelheden, maar wel in een betere kwaliteit dan vroeger. Vaak van de (biologische) slager.
GriebusDus schreef:
05-03-2026 17:11
Maar ook als je vroeger thuis wél altijd vlees at, kun je er toch aan wennen dat je dat nu beter niet meer kunt doen? Poepen in het huisje in de tuin en de woning verwarmen met een kolenkachel zijn ook allemaal dingen die we vrij makkelijk ontwend zijn.
Je schakelt daarmee van oncomfortabel naar comfortabel. Dat is dus net ff omgekeerd aan die eiwittransitie.
OhMellie schreef:
05-03-2026 17:16
Je schakelt daarmee van oncomfortabel naar comfortabel. Dat is dus net ff omgekeerd aan die eiwittransitie.
Wat is onconfortabel aan geen vlees eten?
Where is my mind?
OhMellie schreef:
Ik vind vegetarisch eten juist heerlijk comfortabel.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
05-03-2026 17:18
Ik voel me er ook heel comfortabel bij.
SurferRosa schreef:
Wat is onconfortabel aan geen vlees eten?
De alternatieven voelen voor mij als de wc in een koud buitenhuisje.
Lady*Voldemort schreef:
Bij een patatje pindasaus met een kaassouffle hoor je mij ook niet klagen. Maar dat is natuurlijk geen dagelijkse kost.
OhMellie schreef:
05-03-2026 17:22
Dat dat voor jou zo voelt, maakt het geen universele waarheid.
Where is my mind?
OhMellie schreef:
Dan moet jij vooral niet vegetarisch gaan eten. Maar onthou wel dat jouw gevoelens hieromtrent niet de maat der dingen zijn.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
05-03-2026 17:25
Dan moet jij vooral niet vegetarisch gaan eten. Maar onthou wel dat jouw gevoelens hieromtrent niet de maat der dingen zijn.
Die van de vega(n)s evenmin.
OhMellie schreef:
Wat naar, ik snap dat je dat jezelf niet vrijwillig aan doet.
Mijn man is vegetarisch en hier in huis de primaire kok. Dus meestal eten we vegetarisch. Hij legt niemand wat op maar als je wil mee eten van een door hem gekookte maaltijd is het vegetarisch.

Als ik kook (niet zo vaak en bijna altijd als man er niet is) maak ik vaak wel iets van vlees/vis. Vaak wel vlees/vis apart zodat het kind wat vegetarisch eet ook mee kan eten zonder problemen.

Van onze kinderen is 1 vegetarier, 1 die liever vega eet dan vlees, 1 die graag vlees/vis eet, en 1 die sowieso een hele moeilijke eter maar hij eet wel (sommig) vlees.

Ik eet buitenshuis wel vlees maar ik vind het geen enkel probleem om het thuis niet te eten. Dat is een prijs die ik graag betaal voor het niet hoeven koken.

Kind wat graag vlees/vis eet heeft geen probleem met de vegetarische maaltijden omdat ze het ook gewend is maar af en toe vraagt ze wel om vlees/vis (wat ik dan wel voor haar maak.)
OhMellie schreef:
05-03-2026 17:26
Die van de vega(n)s evenmin.
Oh, je bent gewoon zo'n principiële dwarspisser die een hekel heeft aan vega(n)s omdat het kan. Zo iemand die op facebook boze smilies plaatst bij advertenties van de Vegetarische Slager en in commentaren vol taalfouten ineens begint over het 'feit' dat links het hele land kapot maakt. Zeg dat dan, dan kan ik je schrijfsels voortaan negeren.
Graftak!
- De veganuggets vind ik altijd erg lekker en mijn naasten (partner, vrienden) ook.
Een volkoren wrap, chilisaus of honingmosterdmayosaus, komkommer, sla, tomaat, eventueel wortel jullienne gesneden en/of avocado erbij en echt een topgerecht dat heel makkelijk is.
Optioneel beetje geraspte kaas.
Gewoon niet vertellen dat het vega is (tenzij ze niet tegen de ingrediënten kunnen natuurlijk).
Je kunt de nuggets in de oven afbakken.

- Ook lekker en vega te maken zijn poke bowls.
Sushirijst, een lekkere saus (chili mayo bijvoorbeeld), edamame boontjes (uit de vriezer, opbakken, want uit potje melig), mango, en als groenten kiezen uit combi van avocado, sla, komkommer, tomaat, wortel julienne, sperziebonen, broccoliroosjes, radijs etc. Qua eiwitten kun je variëren met (combi van) gemarineerde blokjes tofu, nepnuggets, pinda, als je vlees of vis wil kip of gerookte zalm.

- Qua vleesvervangers vind ik de vega kipstukjes van basismerken lekker, ik marineer ze dan bijvoorbeeld zelf met satemarinade en dat doe ik bij de nasi.
- Of ik doe er shoarmakruiden in en bak het met paprika en ui, maak er (volkoren) pita bij, shoarmasaus/tzatziki en eventueel nog wat gebakken aardappelen. Wat sla, komkommer, tomaat voor erbij. Gewoon alsof je fastfood eet! Maar dan gezonder.

- Babi pangangsaus met mie/nasi met groenten, bamikruiden en ernaast gebakken eieren en eventueel pinda's.

- In curry's doe ik vaak liever rode linzen, dat blendt makkelijker in de saus, kikkererwten vinden sommigen wat melig en wennen. Cashewnoten zijn heerlijk in veel curry's en extra eiwitten. Zelf naan maken, goddelijk.
Een currysaus op basis van yoghurt i.p.v. kokosmelk is net een beetje meer eiwit en b12.

- Risotto heerlijk. Gevulde paprika's met risotto, rode pesto en mozzarella en geraspte kaas uit de oven is echt fantastisch. Bak de paprika's eerst een kwartier voor in de oven. Je moet de risotto natuurlijk ook eerst maken. En je kunt qua groenten erin doen wat je wil en evt walnoten/bonen als je nog wat eiwit wil.
OhMellie schreef:
Ik vind juist véél vegetarisch eten een enorm hoog comfort food gehalte hebben.

- kaasfondue
- risotto
- penne ala wodka
- pasta met feta en tomaatjes uit de oven

Dit zijn voor mij echt traktaties en ultiem comfortfood, meer dan dat van de snackbar. Vanwege het toch wel hoge zoutgehalte mag ik dit helaas niet te vaak, maar dit is toch comfortfood ten top?
rosanna08 schreef:
05-03-2026 16:58
ik gebruik voor dingen als taco's tegenwoordig vaak geruld plantaardig gehakt. Door de kruiden die je er doorheen doet, merk je nauwelijks het verschil.
En het is een stuk goedkoper dan gehakt tegenwoordig.
Welk vega gehakt gebruik je? Ik probeer wel eens wat maar ik ben nog een beetje zoekende, heb er nog geen gevonden die ik qua structuur lekker vindt.
Ik vind vega vleesvervangers eigenlijk ook duur geworden.
Darmkanker krijgen, stikken in stikstof of 3 graden opwarmen is natuurlijk pas echt oncomfortabel. Maar goed, met sommig mensen moet je niet willen discussiëren.
Ik vind het zo bevreemdend dat mensen zich zo verschrikkelijk kunnen opwinden om iets dat een ander niet eet. Ik ben dol op chocolade en zoute drop, nou, als iemand anders dat om wat voor reden dan ook niet eet, wat voor last heb ik daar dan van? Helemaal niks toch.
framboise-t schreef:
05-03-2026 17:44
Welk vega gehakt gebruik je? Ik probeer wel eens wat maar ik ben nog een beetje zoekende, heb er nog geen gevonden die ik qua structuur lekker vindt.
Ik vind vega vleesvervangers eigenlijk ook duur geworden.
die van AH eigen merk Terra en dan ongekruid.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
framboise-t schreef:
05-03-2026 17:52
Ik vind het zo bevreemdend dat mensen zich zo verschrikkelijk kunnen opwinden om iets dat een ander niet eet.
Ja maar, ja maar, stel nou dat diegene een goede reden heeft om geen vlees te eten? Dan zou dat betekenen dat die mensen ook geen vlees zouden moeten eten en dat zou natuurlijk de gruwel zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven