Minder vlees eten

05-03-2026 12:39 149 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is de 'week zonder vlees', maar die heet vanwege negatieve reacties (gedram! zonder vlees heb ik niet gegeten!) niet meer zo. Daarom is de slogan nu 'wissel eens wat', want dat is een positievere insteek.
Ik had totaal geen problemen met de term week zonder vlees, en vind het echt onzin dat het gedram zou zijn en dat we zelf wel bepalen etc. Het zou goed zijn als we allemaal wat minder vlees eten, en de een heeft wat aanmoediging nodig met zo'n bewustwordingsweek, de ander doet probeert dat het jaar door. Ik hoor zelf bij die laatste groep, maar ik merk dat ik het lastig vind vanwege het gezin. Man en kinderen eten graag vlees. Ik heb meerdere lekkere vega-recepten die ik rouleer, maar dat zijn zeker niet de maaltijden waar ze het enthousiast over zijn. Gister maakte ik een couscous met allerlei lekkers erin, maar ik had er al op geanticipeerd dat ze de couscous vooral lekker vinden als ik er ook pittige kip bij serveer. Ik kop hem zelf maar even in: omdat ik hier de kok ben is het mijn eigen schuld, want als ik het gewoon niet maak hebben ze pech. Maar ik ben er gevoelig voor. In mijn eentje zou ik denk ik minstens de helft van de week gerechten zonder vlees maken. Op brood eet ik ook voornamelijk vega, maar kinderen zijn gek op grillworst etc. Met soep enzo gaat het trouwens wel makkelijker (hoewel er nog standaard gevraagd wordt of er balletjes in de tomatensoep zitten, maar daar begin ik niet meer aan). Hoe doen jullie dat?
OhMellie schreef:
05-03-2026 14:20
Ik hou al niet van de 2 basisingredienten die je nu opnoemt. Peulvruchten kan ik sowieso niet goed verdragen en de structuur vind ik ook mwah.
Goed om te weten dat er van de duizenden mensen die hier meelezen en -schrijven, iemand liever geen peulvruchten eet.
Bedankt voor het recept, staat vanavond hier op het menu, klinkt heel lekker!
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
05-03-2026 14:47
Goed om te weten dat er van de duizenden mensen die hier meelezen en -schrijven, iemand liever geen peulvruchten eet.
Bedankt voor het recept, staat vanavond hier op het menu, klinkt heel lekker!
:-D
Ik ben ook blij met het recept!
OhMellie schreef:
05-03-2026 14:20
Ik hou al niet van de 2 basisingredienten die je nu opnoemt. Peulvruchten kan ik sowieso niet goed verdragen en de structuur vind ik ook mwah.

Jij bent niet de rest van de wereld of het gezin van TO.
Misschien jezelf niet als maatstaf nemen.

(En nee, dat doe ik ook niet. Ik ben 100% vegetariër maar dat verlang ik niet van anderen)
Beetje bewustwording en niet in gejamaar hangen begint het bij.
BrutaImmaculata schreef:
05-03-2026 13:00
Ik draag vandaag gele schoenen.
:high5:

Ik ook!
OhMellie schreef:
05-03-2026 12:58
Ik heb mijn proteines echt nodig en hou van vlees en vis dus bij mij staat het dagelijks op het menu. Haal wel vaker bij de slager/visboer ipv het waterige supermarkt vlees.
Per 100 gram vis/kip heb je 25 gram proteine binnen terwijl je daarvoor veel grotere bulk aan andere voeding zou moeten wegwerken.
Is dat een probleem?
BeeDifferent schreef:
05-03-2026 14:55
Jij bent niet de rest van de wereld of het gezin van TO.
Misschien jezelf niet als maatstaf nemen.

(En nee, dat doe ik ook niet. Ik ben 100% vegetariër maar dat verlang ik niet van anderen)
Beetje bewustwording en niet in gejamaar hangen begint het bij.
Het gezin van TO wil juist wél vlees dus zij hanteren waarschijnlijk dezelfde maatstaf als ik.
Het is volgens mij slechts een kleine progressieve bubbel die aan eiwittransitie wil doen.
Lila-Linda schreef:
05-03-2026 14:34
OOk mijn wel-vleeseter eet nu ze op kamers woont amper nog vlees.
Ze gaan ook zelf gezonde keuzes maken
En inzien hoe duur het is 😁
care_ schreef:
05-03-2026 15:04
En inzien hoe duur het is 😁
Zweedse balletjes van de Lidl zijn goedkoper dan kaas
OhMellie schreef:
05-03-2026 15:03
Het gezin van TO wil juist wél vlees dus zij hanteren waarschijnlijk dezelfde maatstaf als ik.
Het is volgens mij slechts een kleine progressieve bubbel die aan eiwittransitie wil doen.
Wat je zegt klopt niet: mijn man wil niet per se vlees, die vindt het prima dat we minderen. De pubers mokken soms, geven liever niet toe dat minderen zinnig is, weten het wel maar gaan het uit zichzelf niet doen. Als ik de keus aan hen laat, eten we elke avond vlees, gewoon omdat ze dat het makkelijkst vinden. Daar zit een nuance, want er zijn heus maaltijden zonder die prima in de smaak vallen.
OhMellie schreef:
05-03-2026 15:10
Zweedse balletjes van de Lidl zijn goedkoper dan kaas
Vast een goed leven gehad die koeien.
OhMellie schreef:
05-03-2026 14:33
Ik eet dan liever een bord aardappelen met groente dan een vegetarisch bedoeld gerecht waar doorgaans vaak met allerlei peulvruchten gewerkt wordt.
Dan doe je dat toch? Of je kiest een heel ander restaurant uit. Ik vind het juist leuk als een wat exclusiever restaurant ook veel aandacht besteedt aan het vegetarische gerecht. Kan zijn met peulvruchten maar ik vind die gelukkig allemaal lekker, maar ook soms met biet, knolselderij, kiemgroenten etc. En toch vaak net wat anders dan wat ik thuis zou bereiden.
Ik eet een paar keer per week vega, en ik probeer daarnaast minder vlees per maaltijd te eten. Dat wisselt een beetje, hoe goed dat lukt. Bijv. tacovulling kun je met kidney/zwarte bonen heel goed vega maken maar met gehakt vind ik net lekkerder, en de laatste tijd doe ik dus en gehakt, maar weinig, en bonen.

Vega succesrecept hier is shoarmabroodjes. Met flink wat knoflooksaus vind ik het geheel heel erg lijken op gewone shoarma.
Kind houdt niet zo van soep, ik wel. Ik vind pompoensoep heel lekker, daar doe ik echt nooit soepballetjes in.

Een beetje off topic maar eiwittransitie vind ik wel een bizar smerig woord voor vegetarisch eten. Het doet me denken aan vieze petrischaaltjes in dubieuze laboratoria, getver.
framboise-t schreef:
05-03-2026 15:38
Een beetje off topic maar eiwittransitie vind ik wel een bizar smerig woord voor vegetarisch eten. Het doet me denken aan vieze petrischaaltjes in dubieuze laboratoria, getver.

Het is dan ook een manier om vegetarisch eten te framen als iets onnatuurlijks. Terwijl het nog helemaal niet zo lang gebruikelijk is om elke dag een stuk vlees op je bord te hebben. Toen ik kind was werd dat nog als een luxe beschouwd.
Harba lorifa
Wij eten meestal vegetarisch, maar ik benoem het nooit zo. Kind maakt daar dus ook helemaal geen punt van. We hebben gewoon een heel aantal lekkere recepten die regelmatig op tafel staan, en een paar daarvan zijn met vlees of vis.

Kind (bijna 13) groeit overigens prima en is fit en beresterk. Onzin dat daar elke dag vlees in moet.
OhMellie schreef:
05-03-2026 15:03
Eiwittransitie :P

Heel bijzonder weer dit.
GriebusDus schreef:
05-03-2026 15:53
Eiwittransitie :P

Heel bijzonder weer dit.
TO gebruikte die term zelf als eerste in dit topic in haar post van 13.20 :-)
Ginevra schreef:
05-03-2026 15:50
Het is dan ook een manier om vegetarisch eten te framen als iets onnatuurlijks. Terwijl het nog helemaal niet zo lang gebruikelijk is om elke dag een stuk vlees op je bord te hebben. Toen ik kind was werd dat nog als een luxe beschouwd.
O dat wist ik niet, dat het daarvandaan komt. Logisch wel.
Ginevra schreef:
05-03-2026 15:50
Wanneer was jij dan kind? In mijn jeugd at iedereen gewoon iedere dag vlees hoor en ik heb nog nooit van mijn ouders (uit de jaren 40) gehoord dat die vlees een luxe vonden toen zij klein waren.
Nou het is me allemaal weer wat. Ik zal mijn huisgenoten dit topic maar niet laten lezen, want nu vinden ze het prima om twee keer per week geen vlees te eten en ze beseffen nog niet dat ik ze willens en wetens hoogwaardige voedingsstoffen ontzeg en ze dwing tot eiwittransitie.
Graftak!
OhMellie schreef:
05-03-2026 16:21
TO gebruikte die term zelf als eerste in dit topic in haar post van 13.20 :-)
Tja, zo heet het nu eenmaal. De transitie is dat je je eiwitten op een andere manier binnenkrijgt, en minder uit dierlijke bronnen. Niks goors aan hoor. De term doet er natuurlijk ook niet zo veel toe. Minder vlees eten en verder een gezond eetpatroon aanhouden, is duidelijk zat.
Quincy2 schreef:
05-03-2026 16:33
Wanneer was jij dan kind? In mijn jeugd at iedereen gewoon iedere dag vlees hoor en ik heb nog nooit van mijn ouders (uit de jaren 40) gehoord dat die vlees een luxe vonden toen zij klein waren.
Mijn ouders, halverwege jaren 50, arbeidersgezin en middenstand - zeker wel een luxe.
Bijzonder trouwens van jouw ouders, gezien de schaarste na de tweede wereldoorlog.
brutaimmaculata wijzigde dit bericht op 05-03-2026 16:38
12.60% gewijzigd
dianaf schreef:
05-03-2026 14:01
Het voordeel van minder vlees is dat je er voor kunt kiezen om de lekkerste vleesgerechten op het menu te laten staan en de rest om te zetten of te vervangen.
Ja precies, zo kijk ik er ook tegenaan! Ik heb zoveel heerlijke recepten en hou van koken, dus zonde om alles in de ban te doen. Maar als het gaat om 'nieuwe' maaltijden mag voor mij de focus wel voornamelijk op vega-recepten liggen.
Homuncula schreef:
05-03-2026 16:37
Ja precies, zo kijk ik er ook tegenaan! Ik heb zoveel heerlijke recepten en hou van koken, dus zonde om alles in de ban te doen. Maar als het gaat om 'nieuwe' maaltijden mag voor mij de focus wel voornamelijk op vega-recepten liggen.
Deze gaat er hier ook in als zoete koek:

https://www.culy.nl/recepten/vegetarisc ... gne-maken/
framboise-t schreef:
05-03-2026 15:35
Ik eet een paar keer per week vega, en ik probeer daarnaast minder vlees per maaltijd te eten. Dat wisselt een beetje, hoe goed dat lukt. Bijv. tacovulling kun je met kidney/zwarte bonen heel goed vega maken maar met gehakt vind ik net lekkerder, en de laatste tijd doe ik dus en gehakt, maar weinig, en bonen.

Vega succesrecept hier is shoarmabroodjes. Met flink wat knoflooksaus vind ik het geheel heel erg lijken op gewone shoarma.
ik gebruik voor dingen als taco's tegenwoordig vaak geruld plantaardig gehakt. Door de kruiden die je er doorheen doet, merk je nauwelijks het verschil.
En het is een stuk goedkoper dan gehakt tegenwoordig.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven