Gezondheid alle pijlers

Badslippers bij extreem doorgezakte voeten

02-03-2026 13:17 29 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo, ik ben een vrouw van 47 en ik kamp met extreem doorgezakte voeten (overpronatie). Soms word het ook platvoeten genoemd, maar dat schijnt niet de juiste naam te zijn.
Tijdens mijn zwangerschap 14 jaar geleden, kwamen de ergste pijnklachten en sinds ik aan het begin van de menopauze sta, heb ik de ene peesontsteking na de andere in beide voeten.

Nu het praktische deel van het probleem. Ik zwem graag, eigenlijk is het de enige sport die ik kan en wil doen. Met blote voeten lopen is absoluut geen optie, ik kom amper een stap vooruit. Dus ik moet badslippers dragen. Ik heb tot nu toe nog geen badslippers gevonden met een ondersteunde 'bult'. Dat wil zeggen een ondersteuning in de holte van je voet aan de binnenzijde. Ik heb dit ook met mijn podotherapeutische schoenmaker besproken, maar hij wist ook geen oplossing voor dit probleem. Een aangepaste badslipper maken zou ook geen optie zijn, omdat die niet tegen te veel water kunnen, dan schijnt de lijm los te komen.

Geloof mij dat ik ongelooflijk veel uren heb gestoken in het zoeken naar deze slippers en bakken met geld heb uitgegeven. Maar ik heb nog steeds niks gevonden. Of heb ik misschien nog iets over het hoofd gezien?
Wie het weet mag het roepen, want ik ben ten einde raad!

Alvast enorm bedankt.

Vriendelijke groet
groenebroek schreef:
06-03-2026 11:00
Deze ervaring heb ik ook bij Birkenstocks.
Die hebben ook modellen met een smalle (een dicht voetje symbool) en een brede leest (open voetje symbool).
Ga ergens proberen een Birkenstocks Arizona Eva met een smalle leest te passen. Denk dat het je meer steun geeft dan je nu verwacht (o.a. bol.com heeft ze te koop).
Ja klopt, ze hebben ook verschillende wijdtes. Nog nooit zulke goed passende slippers gehad!
Oofos? Maar misschien ondersteunen die niet genoeg voor jouw voeten?
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Ipv slippers kan je ook naar sandalen kijken. Die van Teva zijn voor mijn smalle platvoeten erg prettig. Ik zou ze wel passen in een winkel, bv bij Bever.
Misschien heel tegendraads advies maar proberen je voeten sterker te maken? Dat doe je helaas niet met veel arch support.

Ik kan al een jaar met peesplaatproblemen ook door de combi van doorgezakte voeten en te weinig spierkracht in m'n voeten. Ik ben door alles wat ik geprobeerd heb ervan overtuigd geraakt dat er maar 1 ding is wat mij van die peesplaatproblemen (plantar fasciosis = degeneratie van je peesplaat, dus voorbij de ontstekingsfase) gaat afhelpen en dat is als mijn voeten sterker worden.

Ik ben dus heel langzaam aan het opbouwen met op blote voeten lopen. Ik kan nu 2km over het strand zonder dat ik enorm veel klachten krijg :cheer:

Ik oefen thuis ook veel met op 1 been balanceren op blote voeten/sokken. Is enorm goed voor het training van de spieren in je voeten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven