Bevallen en huisdieren
vrijdag 6 maart 2026 om 14:50
Hallo,
Over enkele weken zal ik gaan bevallen. Thuis leven wij met 2 katten en 1 hond. Ik ben erg benieuwd hoe de dieren bij thuiskomst zullen reageren op de baby. Hebben jullie tips? Kan ik al voorbereidingen treffen?
Bij mijn vorige baby hadden we nog geen huisdieren, dit is dus allemaal nieuw voor mij.
Over enkele weken zal ik gaan bevallen. Thuis leven wij met 2 katten en 1 hond. Ik ben erg benieuwd hoe de dieren bij thuiskomst zullen reageren op de baby. Hebben jullie tips? Kan ik al voorbereidingen treffen?
Bij mijn vorige baby hadden we nog geen huisdieren, dit is dus allemaal nieuw voor mij.
vrijdag 6 maart 2026 om 15:09
De meubeltjes voor de baby alvast neerzetten en de dieren leren dat ze er niet in mogen.
Ik had ballonnen in de box liggen. Veel katten zijn daar bang voor.
Hoe groot is de hond?
Er is veel informatie over het introduceren vsn baby's aan honden. Belangrijk is om geen hyper/druk/enthousiast gedrag te accepteren in de buurt van de baby. Rust en respect. Niet laten likken.
Als de hond rustig is en gepaste afstand houdt mag hij voorzichtig snuffelen.
Ik had ballonnen in de box liggen. Veel katten zijn daar bang voor.
Hoe groot is de hond?
Er is veel informatie over het introduceren vsn baby's aan honden. Belangrijk is om geen hyper/druk/enthousiast gedrag te accepteren in de buurt van de baby. Rust en respect. Niet laten likken.
Als de hond rustig is en gepaste afstand houdt mag hij voorzichtig snuffelen.
vrijdag 6 maart 2026 om 15:13
Onze dieren waren ook geen kinderen/baby’s gewend. Kat hebben we gewoon haar ding laten doen, die maakte het tot onze verrassing niks uit. Hond hebben we de eerste week elke dag kort in dezelfde ruimte als de baby en onszelf gelaten, hij kon niet bij de baby komen. Dit gaf hem ook rust omdat hij niet continu met de baby werd geconfronteerd en er iets mee moest. Nadat hij gewend was aan de geluidjes en geur gewoon met ons in de woonkamer gelaten en ging helemaal prima, met een lekker plekje voor hem om zich terug te trekken indien hij dit wil. En lekker veel aandacht en knuffels aan hem geven ook!
vrijdag 6 maart 2026 om 17:42
Ik had zelf geen huisdieren maar als ik met mijn baby op visite ging bij mijn moeder en zus reageerde de hond heel beschermend als de baby huilde.
Als ik opstond en naar de baby liep ging de hond voor mij lopen om me te verhinderen bij de baby te komen. Niet agressief maar wel opvallend.
Mijn zus (eigenaar van de hond) en mijn moeder mochten wel ongehinderd naar de baby.
Mijn zus heeft gelijk een deskundige gebeld om uit te zoeken hoe het zat.
De uitleg was "De baby was in het territorium van zus, moeder en hond dus daar stond ik onderin de rangorde."
Na de hond een paar keer uit de situatie gehaald te hebben, als de baby huilde, en hem weer binnen te laten als de baby rustig op mijn arm lag was het over.
Zorg dus dat de rangorde binnen de roedel vanaf het begin heel duidelijk is maar houdt de hond niet bij de baby weg.
Geef de hond een mand/bench die absoluut verboden terrein is voor de baby/peuter/kleuters zodat hij zich altijd terug kan trekken
Als ik opstond en naar de baby liep ging de hond voor mij lopen om me te verhinderen bij de baby te komen. Niet agressief maar wel opvallend.
Mijn zus (eigenaar van de hond) en mijn moeder mochten wel ongehinderd naar de baby.
De uitleg was "De baby was in het territorium van zus, moeder en hond dus daar stond ik onderin de rangorde."
Na de hond een paar keer uit de situatie gehaald te hebben, als de baby huilde, en hem weer binnen te laten als de baby rustig op mijn arm lag was het over.
Zorg dus dat de rangorde binnen de roedel vanaf het begin heel duidelijk is maar houdt de hond niet bij de baby weg.
Geef de hond een mand/bench die absoluut verboden terrein is voor de baby/peuter/kleuters zodat hij zich altijd terug kan trekken
vrijdag 6 maart 2026 om 17:53
Wat een slechte 'deskundige'. Eentje met theorieën die in de jaren '80 al achterhaald waren.granny71 schreef: ↑06-03-2026 17:42Ik had zelf geen huisdieren maar als ik met mijn baby op visite ging bij mijn moeder en zus reageerde de hond heel beschermend als de baby huilde.
vrijdag 6 maart 2026 om 18:03
Een hond heeft liever duidelijkheid over zijn rol. Is het nou wel of niet zijn baby? Ze denken niet als kinderen.
Een hond die twijfelt over wat er van hem verwacht wordt gaat dingen uitproberen.
Mijn hond mocht bijvoorbeeld de vloer stofzuigen als dreumes gegeten had, tijdje later ging hij naast de kinderstoel liggen om het meteen te kunnen doen en de volgende stap was: ik lik het wel van het tafeltje en uit haar hand.
Een hond die ruimte merkt, probeert het gewoon
Dat kan niet, dus toen was eten van kind weer 100% verboden terrein.
Een hond treurt daar ook niet om van 'oh vroeger mocht ik'. Een hond leeft 100% in het nu en wil nu zijn plaats weten
vrijdag 6 maart 2026 om 18:15
Ik heb geen advies nodig hoorDropdrop schreef: ↑06-03-2026 18:03Een hond heeft liever duidelijkheid over zijn rol. Is het nou wel of niet zijn baby? Ze denken niet als kinderen.
Een hond die twijfelt over wat er van hem verwacht wordt gaat dingen uitproberen.
Mijn hond mocht bijvoorbeeld de vloer stofzuigen als dreumes gegeten had, tijdje later ging hij naast de kinderstoel liggen om het meteen te kunnen doen en de volgende stap was: ik lik het wel van het tafeltje en uit haar hand.
Een hond die ruimte merkt, probeert het gewoon
Dat kan niet, dus toen was eten van kind weer 100% verboden terrein.
Een hond treurt daar ook niet om van 'oh vroeger mocht ik'. Een hond leeft 100% in het nu en wil nu zijn plaats weten
vrijdag 6 maart 2026 om 19:15
Wees naar de dieren (met name de hond) heel duidelijk. Jullie zijn de baas. En de kinderen staan boven de dieren in de rangorde. Straf verkeerd gedrag direct af. En laat kind en dieren nooit alleen. Dus niet kind zonder toezicht in de box terwijl jij elders in huis bent. Katten gaan hun eigen gang. En hebben waarschijnlijk weinig met schreeuwende baby's. Maar bij honden werkt dat anders.
Ik las ooit over iemand die een vieze luier in de mand legde. Maar vraag mij af of zoiets werkt.
Ik las ooit over iemand die een vieze luier in de mand legde. Maar vraag mij af of zoiets werkt.
vrijdag 6 maart 2026 om 19:33
Een baby en een hond zijn uberhaupt geen roedel. Dat dachten ze tot 40 jaar geleden misschien. Een roedel is een groep dieren van dezelfde soort, roedel wolven, roedel honden, etc. Een hond in een gezin vormt geen roedel. Een hond ziet dat niet zo en is ook niet bezig met 'boven' of 'onder' iemand staan. Hier in huis is iedereen gelijk aan elkaar en verwacht ik respectvolle omgang. Dat houdt in dat hond geen eten uit kinderhandjes mag graaien, en dat kind de hond met rust laat tijdens eten en uberhaupt niet treitert.
vrijdag 6 maart 2026 om 19:34
Dit is zo verschillend per dier... Van katten heb ik echt helemaal geen verstand, maar heb al heel veel honden gehad en ook baby's. (Stuk minder veel daarvan wel)
Alvast spulletjes neerzetten is sowieso een goed idee. Voor de rest... Kijk naar je hond en speel in op wat je ziet gebeuren. En uiteraard ben je heel voorzichtig en laat je baby en hond niet alleen.
Ik had (onder andere) een hond die blind en deels doof was toen ik mijn eerste baby kreeg. Ik heb me vooraf best zorgen gemaakt en allerlei scenario's in mijn hoofd afgespeeld. Uiteindelijk had hij pas na een week door dat er nieuw leven in huis was. Hij heeft toen even heel hard naar haar staan kwispelen, accepteerde dat ze er was en ging vervolgens gewoon verder met zijn leven. Hij deed sowieso helemaal niet aan rangorde, boeide hem echt niet.
Als een hond ingewikkeld gedrag gaat vertonen moet je er natuurlijk wel iets mee, maar ik zou dan een deskundig iemand mee laten kijken naar het hele plaatje en specifiek jouw hond.
Alvast spulletjes neerzetten is sowieso een goed idee. Voor de rest... Kijk naar je hond en speel in op wat je ziet gebeuren. En uiteraard ben je heel voorzichtig en laat je baby en hond niet alleen.
Ik had (onder andere) een hond die blind en deels doof was toen ik mijn eerste baby kreeg. Ik heb me vooraf best zorgen gemaakt en allerlei scenario's in mijn hoofd afgespeeld. Uiteindelijk had hij pas na een week door dat er nieuw leven in huis was. Hij heeft toen even heel hard naar haar staan kwispelen, accepteerde dat ze er was en ging vervolgens gewoon verder met zijn leven. Hij deed sowieso helemaal niet aan rangorde, boeide hem echt niet.
Als een hond ingewikkeld gedrag gaat vertonen moet je er natuurlijk wel iets mee, maar ik zou dan een deskundig iemand mee laten kijken naar het hele plaatje en specifiek jouw hond.
vrijdag 6 maart 2026 om 19:36
Oef hier nog iemand die de dominantietheorie heeft gelezen... dit is al zo lang achterhaald beste mensen! Wat eenmaal op internet staat komt er maar moeilijk af waardoor zo veel mensen verkeerd geïnformeerd zijn. Honden zijn niet bezig met rangordeevelien2010 schreef: ↑06-03-2026 19:15Wees naar de dieren (met name de hond) heel duidelijk. Jullie zijn de baas. En de kinderen staan boven de dieren in de rangorde. Straf verkeerd gedrag direct af. En laat kind en dieren nooit alleen. Dus niet kind zonder toezicht in de box terwijl jij elders in huis bent. Katten gaan hun eigen gang. En hebben waarschijnlijk weinig met schreeuwende baby's. Maar bij honden werkt dat anders.
vrijdag 6 maart 2026 om 19:40
vrijdag 6 maart 2026 om 19:58
Wij hadden onze hond (destijds 6 jaar) in de maanden ervoor laten wennen aan meubilair (box, babykamer), speelgoed (de afschuwelijke dingen die geluid maken en soms lichtjes) en vooral: in- en uitklappen van de wandelwagen. Dat laatste heeft ons wel een maand gekost voordat hij daar niet meer van schrok.
Bij thuiskomst met baby mocht hij er gewoon direct bij. Echt heel geïnteresseerd was hij niet. Eigenlijk pas toen zoon een beetje oog-hand coördinatie kreeg en in een wippertje zat door zijn speeltjes/balletjes gaan brengen en hoopvol te wachten dat er iets voor hem gegooid werd. Echte interactie kwam pas toen onze hond in de gaten had dat hij het wippertje in beweging kon krijgen (was zo’n Nuna leaf geval dat heen en weer wiegde ipv op en neer) en dat dit geluidjes ontlokte aan zoon. Toen zoon begon met zich optrekken en te schuifelen, bood de hond zich aan als looprekje en valkussen. Als ik naar boven/voordeur/wc moest, nam ik de hond mee toen zoon de box was ontgroeid. Ze werden echt dikke maatjes
En altijd: safe space voor de hond=afblijven en uit blijven. Maar dat kom je echt nog jaren aan het herhalen met kind en daarna nog jaren als er kinderen komen spelen. En ik heb zoon of andere kinderen nooit van die trekspelletjes laten doen met de hond (flostouw, tak). Alleen bal/speeltje gooien als de hond dat netjes neer ging leggen en achteruit ging zitten wachten.
Maar goed, onze hond was geen delicaat diertje, klein formaat qua schofthoogte en niet meer zo overenthousiast als een jonge hond. Met een midden- tot grote hond/jonge hond zou ik de hond meer getraind hebben denk ik. En met de huidige hond zou ik weer andere zaken moeten bekijken (klein, licht, makkelijk op te tillen door kleine kinderen)
Bij thuiskomst met baby mocht hij er gewoon direct bij. Echt heel geïnteresseerd was hij niet. Eigenlijk pas toen zoon een beetje oog-hand coördinatie kreeg en in een wippertje zat door zijn speeltjes/balletjes gaan brengen en hoopvol te wachten dat er iets voor hem gegooid werd. Echte interactie kwam pas toen onze hond in de gaten had dat hij het wippertje in beweging kon krijgen (was zo’n Nuna leaf geval dat heen en weer wiegde ipv op en neer) en dat dit geluidjes ontlokte aan zoon. Toen zoon begon met zich optrekken en te schuifelen, bood de hond zich aan als looprekje en valkussen. Als ik naar boven/voordeur/wc moest, nam ik de hond mee toen zoon de box was ontgroeid. Ze werden echt dikke maatjes
En altijd: safe space voor de hond=afblijven en uit blijven. Maar dat kom je echt nog jaren aan het herhalen met kind en daarna nog jaren als er kinderen komen spelen. En ik heb zoon of andere kinderen nooit van die trekspelletjes laten doen met de hond (flostouw, tak). Alleen bal/speeltje gooien als de hond dat netjes neer ging leggen en achteruit ging zitten wachten.
Maar goed, onze hond was geen delicaat diertje, klein formaat qua schofthoogte en niet meer zo overenthousiast als een jonge hond. Met een midden- tot grote hond/jonge hond zou ik de hond meer getraind hebben denk ik. En met de huidige hond zou ik weer andere zaken moeten bekijken (klein, licht, makkelijk op te tillen door kleine kinderen)
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
vrijdag 6 maart 2026 om 21:30
Ik weet niet of ik perse tips voor je heb, maar onze hond was er best wel vanaf..
Ik had de hond al sinds pup, later kwam partner erbij daar raakte hij snel aan gewend, maar baby was echt pittig.
Alles stond klaar, mocht ook alles snuffelen, kwam geregeld met zijn kop op mijn dikke buik liggen.
We moesten na de bevalling 6 dagen in het ziekenhuis blijven, dus die tijd was natuurlijk raar voor hem (bij familie) , en toen we terugkwamen ging mijn man hem halen. Hij had het 1e mutsje van de baby mee zodat hij kon ruiken en wennen aan de geur. Maar de 1e dag thuis is hij geen moment bij mij of de baby in de buurt geweest, terwijl het echt mijn hondje was en hele dag is hij muisstil geweest, terwijl hij anders juist snel blafte uit waaksheid bij de deurbel ofzo. Duurde echt een week ongeveer totdat hij weer zichzelf was. Nooit raar gedaan tegen de baby ofzo, maar had wel het idee dat ie zich door mij wat verstoten voelde ofzo.
Dus hou er rekening mee dat het voor huisdieren echt wennen is
Ik had de hond al sinds pup, later kwam partner erbij daar raakte hij snel aan gewend, maar baby was echt pittig.
Alles stond klaar, mocht ook alles snuffelen, kwam geregeld met zijn kop op mijn dikke buik liggen.
We moesten na de bevalling 6 dagen in het ziekenhuis blijven, dus die tijd was natuurlijk raar voor hem (bij familie) , en toen we terugkwamen ging mijn man hem halen. Hij had het 1e mutsje van de baby mee zodat hij kon ruiken en wennen aan de geur. Maar de 1e dag thuis is hij geen moment bij mij of de baby in de buurt geweest, terwijl het echt mijn hondje was en hele dag is hij muisstil geweest, terwijl hij anders juist snel blafte uit waaksheid bij de deurbel ofzo. Duurde echt een week ongeveer totdat hij weer zichzelf was. Nooit raar gedaan tegen de baby ofzo, maar had wel het idee dat ie zich door mij wat verstoten voelde ofzo.
Dus hou er rekening mee dat het voor huisdieren echt wennen is
zaterdag 7 maart 2026 om 08:03
Hier was (grote) hond bijna 2 jaar toen baby kwam. Thuis bevallen, dus al de hele dag onrustig in huis met mensen over de vloer. Op dag twee hebben we baby even mee naar beneden genomen. Hond was nieuwsgierig maar ook onrustig. De eerste weken bleef de onrust en was hond heel alert en aanwezig waar de baby was. Ik werd er zelf nerveus van. Na een week of 2-3 was het nieuwe er vanaf en werd hond weer zichzelf.
De eerste weken heeft man bewust ook tijd aan de hond besteed.
In de maanden erna vooral veel observeren. Hoe reageert hij op baby, zie ik onrust? Dat viel allemaal wel mee.
Nu is kind 3 en heeft de neiging hond te duwen/plagen. Daar zit ik bovenop, want ik wil vooral dat kind hond met rust laat. Hij mag wel aaien en gaat natuurlijk ook vaak mee wandelen. Ze spelen ook samen in de tuin: zoon gooit een stok en hond haalt hem terug.
Kortom: altijd goed kijken naar gedrag van beiden en daar op bijsturen. Hier gaat het gelukkig goed samen.
De eerste weken heeft man bewust ook tijd aan de hond besteed.
In de maanden erna vooral veel observeren. Hoe reageert hij op baby, zie ik onrust? Dat viel allemaal wel mee.
Nu is kind 3 en heeft de neiging hond te duwen/plagen. Daar zit ik bovenop, want ik wil vooral dat kind hond met rust laat. Hij mag wel aaien en gaat natuurlijk ook vaak mee wandelen. Ze spelen ook samen in de tuin: zoon gooit een stok en hond haalt hem terug.
Kortom: altijd goed kijken naar gedrag van beiden en daar op bijsturen. Hier gaat het gelukkig goed samen.
zaterdag 7 maart 2026 om 08:44
Onze kat vond de baby de eerste paar dagen helemaal niks. Ik heb hem dus toen nauwelijks gezien. Na een paar dagen ging er een knop bij hem om en lag hij weer op bed, op de bank etc. Even snuffelen aan de beentjes. Als de baby hard gaat huilen dan is hij weg, heel begrijpelijk haha.
Hier helpt aluminiumfolie in de box, maxi cosi, kinderwagen leggen!
Hier helpt aluminiumfolie in de box, maxi cosi, kinderwagen leggen!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in