Berlijn voor wie er al vaak geweest is

06-03-2026 17:39 14 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelf ben ik al acht keer in Berlijn geweest, mijn vriendin ook drie keer.
Wie heeft leuke tips voor:
- Leuke horeca. Wij houden allebei van typisch Berlijnse concepten zoals 'betaal hoeveel je wilt', vegetarisch / plantaardig, rommelige sfeer, vintage meubels, dat soort tentjes. Ook houden we van Aziatisch en Midden-Oosters eten (bv. Vietnamees en Libanees). En Turks eten / snoep.
- LHBTIQ+ tentjes of avonden, extra leuk als er veel vrouwen komen.
- Kleine / minder bekende musea over geschiedenis of met moderne kunst, kleine fototentoonstellingen en dergelijke.
- Plekken met tof uitzicht. Ik herinner me vaag iets over een heuvel en radio-installatie van de oorlog..., nooit geweest.
- Leuke vintage winkels of straten waar meerdere leuke unieke winkels zitten (geen ketens).
- Straatkunst.

Om een beeld te geven, voorbeelden van wat ik al ken en wat ik zo leuk vind aan Berlijn: Tempelhofer Feld, Cafe Morgenrot (vega buffet & betaling naar wens), een paar Vietnamese restaurants, vlooienmarkten Mauerpark en Boxhagener Platz, outdoor karaoke in The Bear Pit (bestaat dat nog?), Berliner Unterwelten, heel veel straatkunst, Biergartens, communistische architectuur, diverse populaire musea en natuurlijk het stuk Muur dat er nog staat, de Hohenschönhauser Stasi-gevangenis, de kleinere straatjes in Neuköln, Friedrichshain, Kreuzberg enzo.

Alvast bedankt!
patsy--stone wijzigde dit bericht op 07-03-2026 11:26
0.22% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Als je op Instagram Odietwee volgt zul je regelmatig wat voorbij zien komen op jouw interessegebied.

Ze zijn al vaak in Berlijn geweest, en zijn er recent heen verhuisd.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik wil nog een keer naar Femkit in Berlijn, die hebben leuke vintage kleding
Teufelsberg, het verouderde radiostation vond ik zeker de moeite waard al weet ik niet hoe druk het nu is.

Japans theehuis Memacha in Mitte (Mulackstrasse 33) blijf ik fijn vinden maar je kan beter doordeweeks gaan omdat het iets te populair is geworden. Lekkere taartjes, thee en andere hapjes. Iets verderop verkopen ze Japans aardewerk en goede thee.

De prijzen vond ik vorig erg gestegen ten opzichte van vijf jaar geleden maar Vietnamees eten bij mr Vuong blijft goed qua prijs kwaliteit verhouding.

Op twee plekken in Berlijn kun je in het weekend buiten Thais eten (Thaipark), allemaal stalletjes. Heel leuk maar je moeten even opzoeken wanneer het seizoen weer begint.
Clärchens Ballhaus! Kan ook Klärchens zijn. Geweldig feest gehad, superfeestlocatie in het oude Oost Berlijn.
Mocht je het budget ervoor hebben, ga dan voor fine dining bij Cookies Cream.
Volledig vegetarisch.
(het heeft overigens niks met koekjes te maken)
Mocht je hier nog niet zijn geweest: RAW gelände en het Olympisch stadion.
.
Berlijn is geweldig :) veel dingen zijn al genoemd hierboven. Rommelmarkten zijn ook wel goed te vinden via internet, zoals BerlijnBlog.
Voor iedereen een groene tuin
Naturpark Sudgelände is een toffe, rustige plek om te wandelen. Het is een oud rangeerterrein met kunst gemaakt van het staal van de sporen.

https://www.natur-park-suedgelaende.de/
Voor mij is het al best lang geleden dat ik in Berlijn was, en toen was ik nog fitter dan nu. We hebben bijna alles gefietst, we hadden toen we een boekje met tips, maar het leukste vond ik om per ongeluk tegen een leuk café aan te lopen. De grote musea vond ik fijn, en ook zijn we naar de rand van oost Berlijn gegaan waar een zwembad in rivier de Spree hing. Meestal vind ik het buiten het centrum leuker in een stad omdat daar minder toeristen zijn.
Cafe Luzia in Kreuzberg. Sowieso vooral gebieden in voormalig Oost-Berlijn, maar dat zal je als ervaren Berlijn-ganger wel weten.
Als je in de buurt van het station bent, is een wandelingetje door park Moabit wel leuk.

Je ziet meteen dat er oorspronkelijk een gevangenis stond.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Leuk, we gaan tijd tekortkomen!
Mamecha (niet Memacha) was geweldig! Bedankt voor die tip.

In RAW Gelände hebben we in een heerlijke Biergarten gezeten, Privatbrauerei Schalander (lekker Weissbier ook!).

Ondanks in totaal 80 km fietsen in 4 dagen, zijn Teufelsberg en Südgelände helaas niet gelukt (want het waren maar twee echt volle dagen). Wel meerdere vlooienmarkten (Flohmarkt Marheineke is leuk en echt lokaal, Flohmarkt Nowkölln groot, druk en leuk), vintage winkels, veel fijne cafés, veel straatkunst, een paar klassieke highlights, fantastisch Vietnamees en Libanees eten, Tempelhofer Feld twee keer, sauna in hotel… De andere tips bewaar ik voor m’n tiende bezoek 😉
Dank!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven