Gezellig zondag-topic

08-03-2026 08:24 56 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe ziet jouw ideale zondag eruit? En horen daar vaste gewoontes bij?
:koffie:
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Ochtendseks, koffie op bed, samen ontbijtje maken en eten met de radio aan. En daarna stukje lopen of een projectje oppakken. Probeer niet teveel te plannen meestal. En als t even kan nog middagseks. Lekker zo'n lome zondag!
koettie wijzigde dit bericht op 08-03-2026 11:31
15.17% gewijzigd
Hallodaar schreef:
08-03-2026 09:03
Ik heb niks met zondagen.
Vroeger toen ik nog bij mijn ouders woonde, stond deze dag standaard in het teken van op tijd moeten opstaan, 2x naar de Kerk en niet buiten mogen spelen of iets anders ondernemen.
We aten dan onder de middag warm, waarna mijn ouders een zondagmiddag dutje gingen doen. Wij (de kinderen) waren dan maar wat aan het rondhangen/vervelen tot het weer tijd was om naar de kerk te gaan.
Ik hate de zondagen vaak! Vooral als het warm zomerweer was en Ik nergens aan mocht meedoen. Wij zaten dan veelal binnen. Bij hoge uitzondering in de achtertuin.
De zondag is voor mij nog steeds een soort van 'hangdag'.
Ik heb jaren bewust zoveel mogelijk zondagen gewerkt. Dat vond ik heerlijk. Voor mij mogen alle 7 dagen per week gewoon hetzelfde zijn.
Herkenbaar! Niet uit m’n eigen jeugd gelukkig maar dit zijn precies de zondagen die m’n man uit z’n jeugd beschrijft. Hij komt uit een streng gelovig gereformeerd gezin (strengste tak die er is) en de zondagen waren vreselijk. Meestal was hij stiekem aan het leren (dat mocht ook niet op zondag)

Zelf heb ik een hekel aan de zondag. Voel me altijd depressiever en verveelder op een zondag. Als het mooi weer is ga ik fietsen maar verder loop ik me te vervelen. Op zondagmorgen maak ik altijd schoon, ga om boodschappen en soms sporten.
WoonWens schreef:
08-03-2026 10:35

Wat leuk, tekenen. Doe je dat met "gewone" kleurpotloden op papier? Ik zou willen dat ik zo creatief was! Het lijkt me namelijk heerlijk ontspannend. Maar in de praktijk ben ik zo'n oen die niet verder komt dan een poging tot het tekenen van een huisje of een bloem. Drie jaar tekenles op de middelbare school en nog niet in staat tot iets zinnigs.
Ik teken bijna altijd met grijs potlood. Zit nu in mijn portretfase. Wat ik ook graag teken zijn: vogels, insecten, gebouwen. Heel soms gebruik ik kleurpotloden.
Schilderen heb ik ook geprobeerd maar dat is minder mijn ding.
dolfje schreef:
08-03-2026 10:16
Ja hier meestal ook zo. Bijna nooit afspraken of evenementen of zo op zondag.

Gaan waarschijnlijk straks wel naar schoonouders. Soms gaan we nog sporten maar ik zit in een vervelende tijd met naderend overlijden van ouder en heb 0 energie en blessure ( slijmbeursontsteking heup en artrose in knie dus ff niet).
Hier ook een blessure , voet gebroken dus weinig Pokémon ;)

Heel veel sterkte met wat gaat komen en alles daarna . Het is pittig en als ik me goed herinner moeizame band ook of zit ik er nu faliekant naast dan mijn excuses . Maar hoe dan ook sterkte
Mijn ideale zondag heeft geen afspraken. Lekker in de ochtend uitslapen en ontbijten met croissantjes. Smiddags naar het strand voor een lange wandeling met de hond, ergens op het strand lunchen/borrelen.
Daarna naar huis en met man + hond een middagdutje doen, in de avond samen iets lekkers koken en in de avond op de bank voor de tv.
Proberen we minimaal eens per maand te doen en vinden wij heerlijk.
Mijn ideale zondag is vrij van afspraken. Beetje uitslapen, een beetje niks doen, sport op tv kijken, gewoon tv kijken, gamen, lezen. Mijn zondagen zijn gelukkig vaak ideaal
Ik heb denk ik mijn beste zondag van het jaar vandaag! En hij is gisteren eigenlijk al begonnen. Zonnetje, fijne temperatuur voor klusjes en een lekker zacht in de lucht hangend Latijns Amerikaans muziekje erbij. Heel de buitenboel flink schrobben met ouderwetse groene zeep (die uit een pot), alle houten meubels in de olie zetten en straks als kers op de taart een nieuw boompje in een pot zetten.

De rest zit lekker te studeren, hebben een deal om even te gamen in pauze en als ik straks klaar ben gaan we borrelen met hapjes en dat rolt dan vanzelf het avondeten in.

En vanavond rond ik eindelijk, na twee jaar, een handwerkproject af dat ik nogal had onderschat.
SinPermiso: wat onwijs leuk om te lezen. Bedankt voor het delen! Word ik blij van.
:heart:
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Uitslapen met de katten, koffie in bed ( tweede koffieapparaat staat in onze slaapkamer) of beneden.
Spelletjes op de mobiel bijhouden, de tuin in of in huis klusjes.
Met voortdurend in het achterhoofd dat ik energie over moet houden voor de dansles van vanavond. We dansen " staand" terwijl ik rolstoeler ben. Het is fijn dat het nog kan maar het vreet energie en op maandag moet ik werken.
Dus: gedoseerd door de dag heen.
ambra: Aah, katten
:cat:
Kind is helaas allergisch, maar bij tijd en wijlen mogen wij voor de buitenkatten van de buren zorgen en wat is dat toch heerlijk. Nu komen ze af en toe ook hier aanwaaien om even aangehaald te worden, zelfs als de buren er gewoon zijn. Dat is wel heerlijk.
En dansen in de rolstoel: wat leuk. Doe je dat al lang? Het lijkt me best veel oefening vergen, veel meer nog dan staand.
WoonWens schreef:
08-03-2026 14:20
ambra: Aah, katten
:cat:
Kind is helaas allergisch, maar bij tijd en wijlen mogen wij voor de buitenkatten van de buren zorgen en wat is dat toch heerlijk. Nu komen ze af en toe ook hier aanwaaien om even aangehaald te worden, zelfs als de buren er gewoon zijn. Dat is wel heerlijk.
En dansen in de rolstoel: wat leuk. Doe je dat al lang? Het lijkt me best veel oefening vergen, veel meer nog dan staand.
Ik dans juist niet in de rolstoel.
Heb het wel eens geprobeerd. Indien nodig is dat een uitwijkmogelijkheid. Er zijn wel veel minder dansscholen die dat aanbieden. Nu dansen we gewoon vlakbij. Ik denk dat staand of zittend evenveel oefening vraagt hoor.
En ja, katten zijn leuk :heart:
Sorry, ambra, dat had ik dan verkeerd gelezen. Als je staand gaat dansen terwijl je meestal in een rolstoel zit, dan snap ik dat je door de dag heen energie moet sparen.

Veel plezier vanavond.
{hier de Flamengo-danseres-emoji bij verzinnen}
WoonWens schreef:
08-03-2026 14:44
Sorry, ambra, dat had ik dan verkeerd gelezen. Als je staand gaat dansen terwijl je meestal in een rolstoel zit, dan snap ik dat je door de dag heen energie moet sparen.

Veel plezier vanavond.
{hier de Flamengo-danseres-emoji bij verzinnen}
Geeft niks hoor. En ja ik heb beeld bij je emoji :-D
Dubbel
Yildizlar2 schreef:
08-03-2026 11:10
Hier ook een blessure , voet gebroken dus weinig Pokémon ;)

Heel veel sterkte met wat gaat komen en alles daarna . Het is pittig en als ik me goed herinner moeizame band ook of zit ik er nu faliekant naast dan mijn excuses . Maar hoe dan ook sterkte
Nee dat klopt wel. De band is niet slecht maar oppervlakkig.

Sterkte met je gebroken voet!
dolfje schreef:
08-03-2026 08:47
Mijn ideale zondag is als ik maandag niet hoef te werken :P
Hier nog eentje. Helaas ben ik morgen gewoon weer de pineut.
'Vroeger' met kind vaak op pad op zondagen. Als we 's morgens gingen zwemmen, waren we 's middags wel vaak thuis, helemaal 'rozig'. Filmpje aan, heerlijk.

Tegenwoordig geniet ik echt van rustig opstarten. Als ik wat ga ondernemen, ben ik het liefst rond 16.30 weer thuis. Iets makkelijks eten en 's avonds lezennof serie kijken.
Ik ga op de zondag meestal iets leuks doen met mijn kinderen. Even naar buiten of een leuke activiteit doen (kinderboerderij, zwemmen, etc.). Soms ook eventjes lunchen. In de ochtend ga ik meestal eerst naar de kerk. Soms alleen of samen met mijn dochters.
Vanmiddag met de tram naar Amsterdam, gewoon ergens uitgestapt en dan door de stad dwalen. Heerlijk! Terrasje gepakt, beetje mensen kijken en door allemaal straatjes gestruind.
Ik doe meestal niet zoveel op zondag, behalve voorbereiden op de week en kind ophalen bij andere ouder, maar vandaag zijn we even samen naar de kermis geweest.
Heerlijk weer, gezellige sfeer, en vreselijk gelachen samen.
framboise-t: Kermis, leuk! Suikerspin, popcorn, eendjes vangen, de octopus en aan het eind een knuffel grijpen. Heb jij ook een vast rondje met kind?
wolkie: Wat een goed idee zeg! Ik ben dol op struinen door de stad, al beperkt het zich bij mij vaak tot mijn pauze-uurtje. Heerlijk rustig langs de gracht.
Ik werk niet meer, dus de zondag is een dag als anderen.
Bijna mijn hele werkzame leeftijd om de week t weekend gewerkt, had wel wat, rustiger en gezelliger.De jongere collega s hadden liever geen dagdienst op zondag na t stappen, ik vond dat heerlijk werken.
Elke zondag is weer anders. Soms doe ik helemaal niets hoor, dan hang ik wat rond. Vandaag heb ik mijn jongste zoon geholpen met zijn tuin, ik ben nog even naar de sportschool geweest en ik heb schaatsen gekeken. Wel lekker met de tuindeur open.
WoonWens schreef:
08-03-2026 18:07
framboise-t: Kermis, leuk! Suikerspin, popcorn, eendjes vangen, de octopus en aan het eind een knuffel grijpen. Heb jij ook een vast rondje met kind?
Niet bewust, maar we doen wel altijd prijsschieten op elke plek en tussendoor churros eten. Zoon schiet lekker, hij raakt altijd wel wat, heel leuk. En altijd toch overal langslopen, ook de dingen waar we niet in willen, beetje sfeer snuiven.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven