Verkennende fase date
woensdag 11 maart 2026 om 12:31
Hallo allen,
Helaas ivm met mijn verleden (waarvoor ik naar therapie ga) heb ik niet altijd de gezonde keuzes gemaakt op relatie gebied. Ook weet ik niet zo goed wat wel of niet normaal is.
Voor de mensen die wel in een fijne relatie zitten en als snel herkennen wanneer iets goed zit of niet heb ik wat vragen.
Ik heb een man leren kennen die heel lief is en aardig en ook niet verkeerd uit ziet. Ik voelde geen chemie en geen sterke klik, ik wou hem toch een kans geven omdat ik twijfel of de chemie die ik altijd heb gevoeld bij mannen misschien is omdat ze juist verkeerd voor mij zijn of misschien onbeschikbaar.
Mijn vraag is is het normaal dat je geen enthousiasme voelt op de eerste paar dates bijv?
Maar wel dat je hem als leuke man ziet, hij houd het gezellig, doet eigenlijk alles goed. En wat ik het belangrijkste vind hij komt als heel betrouwbaar over. Ik zal geen problemen met hem hebben voorspel ik. Ik vond het bijv ook niet erg dat we aan het einde van de laatste date elkaar vasthielden.
Als ik iemand echt niks vind wil ik niet aangeraakt worden. Dus dan zit het ergens toch goed? Klopt het dat het tijd kost en dat de meeste geen chemie voelen de eerste keren?
Mijn volgende vraag is, deze man is een jaar geleden uit elkaar. Mijn gevoel zegt dat het nog een beetje vers is en dat hij nog niet over haar heen is. Het is niet dat hij er vaak over heeft maar als hij er over heen zie ik wel de pijn. Ze stond ook opgeslagen in zijn telefoon met een hartje. Hij had zich veronderschuldigd en meteen verteld dat hij het of niet had veranderd omdat hij het is vergeten.
Is het gezond als je daar begrip hebt en als menselijk ziet of is de gezondere keus om hem met rust te laten. Ergens denk ik dat het mooi is dat hij niet zomaar over iemand heen is en dat het misschien tijd kost. Ik twijfel om de natuur z’n ding te laten doen en dat hij met de tijd wel verder gaat of dat ik mezelf juist moet beschermen om zelf niet gekwetst te worden.
Klinkt misschien een beetje raar dat ik dit zo vraag maar zou graag meningen willen van de mensen die over het algemeen veilig gehecht zijn. Mijn doel is ook om zelf stabiel en veilig gehecht te worden voor zover dat mogelijk is.
Helaas ivm met mijn verleden (waarvoor ik naar therapie ga) heb ik niet altijd de gezonde keuzes gemaakt op relatie gebied. Ook weet ik niet zo goed wat wel of niet normaal is.
Voor de mensen die wel in een fijne relatie zitten en als snel herkennen wanneer iets goed zit of niet heb ik wat vragen.
Ik heb een man leren kennen die heel lief is en aardig en ook niet verkeerd uit ziet. Ik voelde geen chemie en geen sterke klik, ik wou hem toch een kans geven omdat ik twijfel of de chemie die ik altijd heb gevoeld bij mannen misschien is omdat ze juist verkeerd voor mij zijn of misschien onbeschikbaar.
Mijn vraag is is het normaal dat je geen enthousiasme voelt op de eerste paar dates bijv?
Maar wel dat je hem als leuke man ziet, hij houd het gezellig, doet eigenlijk alles goed. En wat ik het belangrijkste vind hij komt als heel betrouwbaar over. Ik zal geen problemen met hem hebben voorspel ik. Ik vond het bijv ook niet erg dat we aan het einde van de laatste date elkaar vasthielden.
Als ik iemand echt niks vind wil ik niet aangeraakt worden. Dus dan zit het ergens toch goed? Klopt het dat het tijd kost en dat de meeste geen chemie voelen de eerste keren?
Mijn volgende vraag is, deze man is een jaar geleden uit elkaar. Mijn gevoel zegt dat het nog een beetje vers is en dat hij nog niet over haar heen is. Het is niet dat hij er vaak over heeft maar als hij er over heen zie ik wel de pijn. Ze stond ook opgeslagen in zijn telefoon met een hartje. Hij had zich veronderschuldigd en meteen verteld dat hij het of niet had veranderd omdat hij het is vergeten.
Is het gezond als je daar begrip hebt en als menselijk ziet of is de gezondere keus om hem met rust te laten. Ergens denk ik dat het mooi is dat hij niet zomaar over iemand heen is en dat het misschien tijd kost. Ik twijfel om de natuur z’n ding te laten doen en dat hij met de tijd wel verder gaat of dat ik mezelf juist moet beschermen om zelf niet gekwetst te worden.
Klinkt misschien een beetje raar dat ik dit zo vraag maar zou graag meningen willen van de mensen die over het algemeen veilig gehecht zijn. Mijn doel is ook om zelf stabiel en veilig gehecht te worden voor zover dat mogelijk is.
woensdag 11 maart 2026 om 12:42
Ik zou wel een soort enthousiasme willen voelen om hem weer te zien. Dat gevoel van interesse, hem gezellig vinden.
Iemand kan alles goed doen, maar at the end of the day wil je iemand die je graag ziet. Soms is op papier alles goed maar is de klik er gewoon niet. Dat is jammer, maar een goede man betekent niet per se dat je daar een relatie mee moet aangaan.
Gevoel kan groeien, het kan zijn dat je nog niet verliefd bent, je kent elkaar immers nog niet goed, maar er moet wel iets van interesse zijn van jouw kant.
Iemand wel of niet willen aanraken/ er ok mee zijn was bij mij ook altijd wel een belangrijk signaal, ik snap wat je daarmee bedoelt.
Je ex nog met een hartje in je telefoon hebben vind ik wel iets om op mijn qui vive over te zijn.
Een jaar is best een tijdje geleden.
Iemand kan alles goed doen, maar at the end of the day wil je iemand die je graag ziet. Soms is op papier alles goed maar is de klik er gewoon niet. Dat is jammer, maar een goede man betekent niet per se dat je daar een relatie mee moet aangaan.
Gevoel kan groeien, het kan zijn dat je nog niet verliefd bent, je kent elkaar immers nog niet goed, maar er moet wel iets van interesse zijn van jouw kant.
Iemand wel of niet willen aanraken/ er ok mee zijn was bij mij ook altijd wel een belangrijk signaal, ik snap wat je daarmee bedoelt.
Je ex nog met een hartje in je telefoon hebben vind ik wel iets om op mijn qui vive over te zijn.
woensdag 11 maart 2026 om 12:46
woensdag 11 maart 2026 om 12:47
Soms is een klik er meteen, soms groeit dat en soms blijkt na een tijd dat ondanks dat je iemand lief, leuk en aardig vindt, het niet iemand is waar je verliefd op wordt.
Misschien nog wel goed om na te gaan bij jezelf of de eerdere instant chemie die je hebt gevoeld enkel lust waren.
Voor deze specifieke man: het is zeker niet gek om begrip te tonen, maar er is best een grote kans dat hij denkt al klaar te zijn voor een nieuwe relatie, maar nog niet echt is. Praat er gerust over met elkaar hoe jullie er in staan.
Misschien nog wel goed om na te gaan bij jezelf of de eerdere instant chemie die je hebt gevoeld enkel lust waren.
Voor deze specifieke man: het is zeker niet gek om begrip te tonen, maar er is best een grote kans dat hij denkt al klaar te zijn voor een nieuwe relatie, maar nog niet echt is. Praat er gerust over met elkaar hoe jullie er in staan.
woensdag 11 maart 2026 om 13:34
Ik weet niet of je hierop doelt, maar het klopt wel dat onveilig gehechten nogal de neiging hebben om voor 'vuurwerk' te gaan. Je voelt dan een sterke chemie voor iemand en in de relatie heb je meestal hoge pieken en diepe dalen. Veilig gehechte potentiële partners voelen dan vaak als saai.
Zolang je het leuk vindt om hem te zien, zou ik het nog even aankijken. Maar wel eerlijk zijn tegen hem dat je 'het' (nog) niet voelt.
Zolang je het leuk vindt om hem te zien, zou ik het nog even aankijken. Maar wel eerlijk zijn tegen hem dat je 'het' (nog) niet voelt.
The impossible only takes a little longer
woensdag 11 maart 2026 om 14:02
Berthold Gunster (van "Omdenken") heeft in zijn podcast meerdere keren aan mensen die aangeven op "foute" mannen en vrouwen te vallen aangegeven dat het heel gezond is om een relatie niet te starten vanuit liefde,maar vanuit vriendschap. Juist omdat je verkeerde patronen herkent als veilig.
Ik denk dat het een mooie manier is: onderzoeken of een relatie er in zit met een man waar je niet als een blok voor valt, maar die wel veilig voelt. Je hoeft niet snel te gaan: leer elkaar kennen, kijk of er humor is, hoe iemand reageert op emoties, of hij je steunt.
De vonken hoeven er niet af te spatten: liefde kan groeien.
En op élk moment dat het voor jou niet goed voelt, mag je stoppen. Dat kan zijn: geen fysieke aantrekkingskracht. Of dat zijn verdriet nog te groot is (vraag het hem eens?). Of dat hij niet respectvol met jouw emoties om gaat.
Maar een andere manier van daten, en de rust nemen om iets uit te zoeken, lijkt me in jouw geval echt een mooie manier. Juist omdat je niet kunt vertrouwen op "meteen in de wolken".
Bij mijn man spatte in het begin de vonken er ook niet vanaf, maar in de afgelopen 28 jaar is hij (meestal) een hele fijne en betrouwbare partner gebleken.
Ik denk dat het een mooie manier is: onderzoeken of een relatie er in zit met een man waar je niet als een blok voor valt, maar die wel veilig voelt. Je hoeft niet snel te gaan: leer elkaar kennen, kijk of er humor is, hoe iemand reageert op emoties, of hij je steunt.
En op élk moment dat het voor jou niet goed voelt, mag je stoppen. Dat kan zijn: geen fysieke aantrekkingskracht. Of dat zijn verdriet nog te groot is (vraag het hem eens?). Of dat hij niet respectvol met jouw emoties om gaat.
Maar een andere manier van daten, en de rust nemen om iets uit te zoeken, lijkt me in jouw geval echt een mooie manier. Juist omdat je niet kunt vertrouwen op "meteen in de wolken".
Bij mijn man spatte in het begin de vonken er ook niet vanaf, maar in de afgelopen 28 jaar is hij (meestal) een hele fijne en betrouwbare partner gebleken.
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
woensdag 11 maart 2026 om 14:04
woensdag 11 maart 2026 om 14:59
We zaten in de auto en toen kreeg hij een appje en dat verscheen op z’n Dashboard. Ik was stil toen ik het zag maar hij zei meteen…. ‘ik moet dit nog veranderen, niet dat je raar denkt. Heb er gewoon niet aan gedacht’.Nanouk schreef: ↑11-03-2026 14:04Voor mij moet er wel meteen een aantrekkingskracht zijn. Wanneer dit niet zo was maar het zo gezellig was als bij jou, bleef het gezellig maar niks meer dan dat. Maar dat zou per persoon verschillen.
Ik vraag me alleen af wat het hartje bij die ex doet en hoe je daarachter bent gekomen?
woensdag 11 maart 2026 om 15:05
Wat fijn voor jullie, en mooi verwoord. Voor mij na alles wat ik heb meegemaakt gaat rust, veiligheid en vertrouwen voorop. Ik wil een relatie waarin mijn zenuwstelsel niet constant op hol slaat. Ik had ook ooit een podcast beluisterd van een deskundige die zei dat veiliggehechte mensen elkaar vinden, meestal een langdurige relatie hebben en meer met soort gelijke mensen met elkaar omgaan. En je hoor ze verder niet, niet veel drama etc. gewoon een rustig bestaan. En dat dat voor iemand die onveilig gehecht is aan het begin kan aanvoelen als saai of geen chemie.Lucy schreef: ↑11-03-2026 14:02Berthold Gunster (van "Omdenken") heeft in zijn podcast meerdere keren aan mensen die aangeven op "foute" mannen en vrouwen te vallen aangegeven dat het heel gezond is om een relatie niet te starten vanuit liefde,maar vanuit vriendschap. Juist omdat je verkeerde patronen herkent als veilig.
Ik probeer nu gewoon de wijze keuzes te maken, wat mij op langer termijn gelukkig kan maken.
Dankje voor je input
woensdag 11 maart 2026 om 15:11
Klopt helemaal, daarom wil ik het nu anders aanpakken. Soms vraag ik me echt af hoe het voelt om veilig gehecht te zijn haha. Lekker rustig cruisend door het leven.Mus* schreef: ↑11-03-2026 13:34Ik weet niet of je hierop doelt, maar het klopt wel dat onveilig gehechten nogal de neiging hebben om voor 'vuurwerk' te gaan. Je voelt dan een sterke chemie voor iemand en in de relatie heb je meestal hoge pieken en diepe dalen. Veilig gehechte potentiële partners voelen dan vaak als saai.
woensdag 11 maart 2026 om 15:18
Ik heb het naderhand wel gevraagd, of hij het helemaal heeft afgesloten en ook echt klaar is om te daten/ relatie aan te gaan. Hij zei dat het niet zozeer de relatie is waar hij over heen moet komen maar dat het eerder ligt aan het feit dat hij een alleenstaande vader is. Hij zei dat hij mij wel echt een leuke vrouw vind en het jammer zou vinden als we ermee stoppen.It-is-joysjuhhh schreef: ↑11-03-2026 12:42Ik zou wel een soort enthousiasme willen voelen om hem weer te zien. Dat gevoel van interesse, hem gezellig vinden.
Ik heb dat opgevat als misschien het rustiger aan te pakken met hem. Bij hem vind ik het weer heel fijn dat hij het netjes houd. Geen seksuele opmerkingen of vragen. Ik voel bij hem niet als een lust object. Dat had ik bij andere man wel namelijk. Op een gegeven moment was hij zo netjes dat ik me afvroeg of hij mij wel aantrekkelijk vindt. Maargoed ik ga er vanuit van wel.
woensdag 11 maart 2026 om 16:07
Als het op een relatie gaat, welke willekeurige relatie dan ook, dan moet er van mijn kant wel een beetje enthousiasme zijn. Dat ik het leuk vind om iemand weer te zien en achteraf blij ben dat ik diegene weer gezien heb.
En met willekeurige relatie bedoel ik zowel een romantische, een vriendschappelijke en zelfs als het mijn werk is.
Dus er moet wel een klik zijn, maar dat hoeven geen vonken te zijn. Maar minimaal, hè leuk om met jou tijd door te brengen.
En met willekeurige relatie bedoel ik zowel een romantische, een vriendschappelijke en zelfs als het mijn werk is.
Dus er moet wel een klik zijn, maar dat hoeven geen vonken te zijn. Maar minimaal, hè leuk om met jou tijd door te brengen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 11 maart 2026 om 16:09
Het punt is, dat bij iemand met onveilige hechting het idee bestaat dat aantrekkingskracht bestaat uit vuurwerk. Terwijl: aantrekkingskracht kan veel rustiger voelen.
Je hebt mannen die je écht niet aantrekkelijk vindt. Daarbij lijkt me een relatie niet echt een optie.
Je hebt mannen waar je geen vuurwerk mee hebt, maar aanraking zeer okee voelt en het idee van seks best prima is. Daarmee kun je uitzoeken of het uiteindelijk relatiemateriaal is.
Je hebt mannen waarbij je zn geur ruikt of hem in de ogen kijkt en het liefst meteen ermee in bed ligt omdat de aantrekkingskracht niet te negeren is. En dat is dan bijna weer een rode vlag voor to, omdat dat meestal de mannen zijn waar een turbulente, giftige relatie mee ontstaat.
De vraag is of to de middelste versie van aantrekkingskracht als zodanig herkent
woensdag 11 maart 2026 om 16:57
Het gaat denk ik veel meer om het herkennen van rode vlaggen en daarop acteren. Ik herken je verhaal wel. Viel ook altijd op zeer charmante, ietwat onbetrouwbare mannen. De chemie was onmiskenbaar. Maar… ze lieten op allerlei manieren merken dat ik geen prioriteit was en ik negeerde dat (mede door onveilige hechting). Toen ik dat leerde herkennen ontmoette ik mijn man. Ik vond hem meteen leuk, in die zin dat al het contact met hem soepel verliep en ik al heel snel een vertrouwd gevoel bij hem had. Ik had toen niet meteen door dat er ook romantische interesse bij zat maar na een paar dagen sloeg dat om. En er was onmiskenbare seksuele spanning. Ik denk toch echt dat dat wel noodzakelijk is.
Ik heb eerder ook een man ontmoet die op papier ideaal was. En dacht toen ook dat hij het dan moest zijn. Maar hij deed mij echt niks op gevoelsniveau. Je kan niet iets tot realiteit wensen wat er niet is.
Ik heb eerder ook een man ontmoet die op papier ideaal was. En dacht toen ook dat hij het dan moest zijn. Maar hij deed mij echt niks op gevoelsniveau. Je kan niet iets tot realiteit wensen wat er niet is.
woensdag 11 maart 2026 om 17:03
Ik denk dat het anders is : als je zo’n aantrekkingskracht ervaart wil je het perse laten werken, ook als iemand niet bij je past of zelfs slecht voor je is.Je hebt mannen waarbij je zn geur ruikt of hem in de ogen kijkt en het liefst meteen ermee in bed ligt omdat de aantrekkingskracht niet te negeren is. En dat is dan bijna weer een rode vlag voor to, omdat dat meestal de mannen zijn waar een turbulente, giftige relatie mee ontstaat.
Dingen waar je een minder knap / lekker ruikend iemand niet mee weg laat komen ( saaiheid, gierigheid, gemeen zijn, noem alle slechte eigenschappen maar op ) , daarvan hoop je bij een mega aantrekkelijke man dat je het verkeerd hebt geinterpreteerd, of dat het jouw schuld was.
Maar het is niet zo dat woest aantrekkelijke kerels per definitie niet zouden deugen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 11 maart 2026 om 17:04
Maar nul enthousiasme na meerdere dates lijkt me weer het andere uiterste?
Hij vinkt alle hokjes dus dit moet hem wel zijn.
En dan seks met hem hebben, omdat je wil uitproberen of je warm kunt worden van een voor jou niet aantrekkelijk iemand?
Ik zou dat heel erg vinden als iemand me 'geprobeerd' zou hebben, terwijl ze al dachten dat ik niks was voor hen.
woensdag 11 maart 2026 om 17:48
blijfgewoonbianca schreef: ↑11-03-2026 17:03Ik denk dat het anders is : als je zo’n aantrekkingskracht ervaart wil je het perse laten werken, ook als iemand niet bij je past of zelfs slecht voor je is.
Dingen waar je een minder knap / lekker ruikend iemand niet mee weg laat komen ( saaiheid, gierigheid, gemeen zijn, noem alle slechte eigenschappen maar op ) , daarvan hoop je bij een mega aantrekkelijke man dat je het verkeerd hebt geinterpreteerd, of dat het jouw schuld was.
Maar het is niet zo dat woest aantrekkelijke kerels per definitie niet zouden deugen.
Als je onveilig bent gehecht kun je óók een heel sterke aantrekkingskracht ervaren bij iemand (m/v) die niet bloedmooi is. Dus volgens mij bedoelt Lucy hier absoluut niet dat knappe mannen niet zouden deugen. Het gaat om de chemie die je kunt ervaren. Dat het knettert met iemand, met hoge dopaminepieken. Die kan voelen alsof het 'meant to be' is, alsof je je soulmate hebt ontmoet. Terwijl het in plaats daarvan vooral een ongezonde dynamiek is waar je in wordt gezogen.
Bovendien is degene met wie je dit ervaart niet per se iemand die niet deugt. Het is meestal iemand die ook onveilig is gehecht en bij wie zich dit uit in de andere kant van de medaille (dus als jij vooral kenmerken vertoont van angstige gehechtheid, val je voor iemand die vooral kenmerken van vermijdende gehechtheid vertoont).
The impossible only takes a little longer
woensdag 11 maart 2026 om 19:05
Lastig. Misschien ben ik een uitzondering maar 99% van de mannen kan ik heel aardig en leuk vinden, maar aantrekkingskracht voel ik vrijwel nooit. Zo maar iets beginnen met een aardige, fatsoenlijke man? Nee, en ik ken genoeg aardige mannen. Maar als je er daar 60 van op een rij zet, is de kans heel groot dat ik er nul aantrekkelijk genoeg vind om iets mee te beginnen.Lucy schreef: ↑11-03-2026 16:09Het punt is, dat bij iemand met onveilige hechting het idee bestaat dat aantrekkingskracht bestaat uit vuurwerk. Terwijl: aantrekkingskracht kan veel rustiger voelen.
Je hebt mannen die je écht niet aantrekkelijk vindt. Daarbij lijkt me een relatie niet echt een optie.
Je hebt mannen waar je geen vuurwerk mee hebt, maar aanraking zeer okee voelt en het idee van seks best prima is. Daarmee kun je uitzoeken of het uiteindelijk relatiemateriaal is.
Je hebt mannen waarbij je zn geur ruikt of hem in de ogen kijkt en het liefst meteen ermee in bed ligt omdat de aantrekkingskracht niet te negeren is. En dat is dan bijna weer een rode vlag voor to, omdat dat meestal de mannen zijn waar een turbulente, giftige relatie mee ontstaat.
De vraag is of to de middelste versie van aantrekkingskracht als zodanig herkent![]()
Volgens mij ben ik veilig gehecht maar voor iemand die dat niet is, kan het misschien wel helpen om het uit te proberen. Anderzijds denk ik dat je een foute man zelden in een oogopslag herkent en dat de ellende vaak pas begint als je er te diep inzit. Dus mij zou het weinig zeggen dat hij aardig en betrouwbaar lijkt.
woensdag 11 maart 2026 om 19:07
Ja, dit bedoel ik idd. En nee, ik denk niet dst elke woestaantrekkelijke man fout is. Daarbij is woestaantrekkelijk voor iedereen weer anders.Mus* schreef: ↑11-03-2026 17:48Als je onveilig bent gehecht kun je óók een heel sterke aantrekkingskracht ervaren bij iemand (m/v) die niet bloedmooi is. Dus volgens mij bedoelt Lucy hier absoluut niet dat knappe mannen niet zouden deugen. Het gaat om de chemie die je kunt ervaren. Dat het knettert met iemand, met hoge dopaminepieken. Die kan voelen alsof het 'meant to be' is, alsof je je soulmate hebt ontmoet. Terwijl het in plaats daarvan vooral een ongezonde dynamiek is waar je in wordt gezogen.
Bovendien is degene met wie je dit ervaart niet per se iemand die niet deugt. Het is meestal iemand die ook onveilig is gehecht en bij wie zich dit uit in de andere kant van de medaille (dus als jij vooral kenmerken vertoont van angstige gehechtheid, val je voor iemand die vooral kenmerken van vermijdende gehechtheid vertoont).
woensdag 11 maart 2026 om 19:07
Dit vind ik raar. Een jaar uit elkaar en dan appt ze hem toevallig een keer als jij bij hem in de auto zit? Want ik neem aan dat als ze vaker appen hij al lang op het idee gekomen was het hartje te verwijderen.
Waarom hebben die twee überhaupt nog contact?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in