Goede vrienden blijven met ex?
woensdag 11 maart 2026 om 21:00
Naar aanleiding van een ander topic vraag ik me af hoe hier over het algemeen over wordt gedacht. Vind jij het oké als jouw nieuwe relatie goede vrienden blijft met zijn/haar ex? En hoe ver gaat dat dan?
Ik heb het hier over:
- De meest recente ex (dus geen jeugdliefde of liefde die al 20 jaar over is).
- 1op1 contact (en dus niet gezellig double daten met zijn ex en haar nieuwe vriend, of met de hele vriendengroep op vakantie waar toevallig ook een ex bij zit).
- Monogame relaties.
Ik heb het hier over:
- De meest recente ex (dus geen jeugdliefde of liefde die al 20 jaar over is).
- 1op1 contact (en dus niet gezellig double daten met zijn ex en haar nieuwe vriend, of met de hele vriendengroep op vakantie waar toevallig ook een ex bij zit).
- Monogame relaties.
mus* wijzigde dit bericht op 12-03-2026 09:19
0.10% gewijzigd
The impossible only takes a little longer
donderdag 12 maart 2026 om 17:21
Precies. Er is 1 iemand die alle eerste doorheeft dat ik de verkeerde kant op ga, dat is mijn ex. Dat wist hij ook niet over 1 nacht , maar hij leest me daarin wel erg goed (ook beroepsmatig).Fantasy schreef: ↑12-03-2026 17:09Weet je Moiren, ik gun hem de wereld. Ik hou ontzettend veel van die man, en hij van mij. Het is gewoon een lieverd die het lastig heeft in dit leven. Familie heeft hij niet meer, vriendschappen zijn verwaterd, en diepgaande contacten aangaan is moeilijk voor hem door zijn autisme. Hij is een tijdje dakloos geweest, en ik ben ontzettend trots op hem dat hij alles weer goed op de rit heeft.
En ik gun hem een nieuwe vriendin. Iemand bij wie hij zichzelf kan zijn en hem accepteert zoals hij is. Omgekeerd is het precies hetzelfde. We praten er regelmatig over. En als anderen dat niet begrijpen, vette pech voor hun.
Ik zou hem nooit meer als partner willen, we willen te verschillende dingen en de seks was matig
Zodra een partner denkt te bepalen wie wat mag betekenen in mijn leven en wie er wel of niet deel van mag maken is het klaar. Ik heb geen zin meer in dat soort puberaal gedrag en al helemaal niet in een relatie.
Everything is possible for the one who believes.
donderdag 12 maart 2026 om 17:24
En ik zie het helemaal voor me; Wissewis die met haar nieuwe vriend een weekendje weggaat, en dat de man "vreemd" gedrag gaat vertonen. Bijvoorbeeld uit het raam van de hotelkamer probeert te springen. Hm, even kijken welke handleiding daarbij hoort
.
Dus; mensen kunnen hoog of laag springen, mijn ex is en blijft mijn beste vriend.
Dus; mensen kunnen hoog of laag springen, mijn ex is en blijft mijn beste vriend.
Delulu
donderdag 12 maart 2026 om 17:26
Moiren schreef: ↑12-03-2026 17:21Precies. Er is 1 iemand die alle eerste doorheeft dat ik de verkeerde kant op ga, dat is mijn ex. Dat wist hij ook niet over 1 nacht , maar hij leest me daarin wel erg goed (ook beroepsmatig).
Ik zou hem nooit meer als partner willen, we willen te verschillende dingen en de seks was matig, maar ik koester hem als vriend en vice versa.
Zodra een partner denkt te bepalen wie wat mag betekenen in mijn leven en wie er wel of niet deel van mag maken is het klaar. Ik heb geen zin meer in dat soort puberaal gedrag en al helemaal niet in een relatie.
Dit dus. Overigens werkt het ook andersom. Als het slechter met mij gaat, dan merkt hij dat aan me. En ja, die seks was bij ons ook niet echt denderend
Delulu
donderdag 12 maart 2026 om 17:28
Of erger nog, ze ontdekt een tattoo van een klavertje 4 in zijn liesFantasy schreef: ↑12-03-2026 17:24En ik zie het helemaal voor me; Wissewis die met haar nieuwe vriend een weekendje weggaat, en dat de man "vreemd" gedrag gaat vertonen. Bijvoorbeeld uit het raam van de hotelkamer probeert te springen. Hm, even kijken welke handleiding daarbij hoort.
donderdag 12 maart 2026 om 17:33
Je hebt echt geen idee...Wissewis schreef: ↑12-03-2026 17:14Ik vind "je belt zijn nieuwe vriendin gewoon op om effe zijn handleiding mee te delen" dan weer een simpel wereldbeeld.
We zullen zijn handleiding samen wel ontdekken.
Of niet, want een kerel die nog zo close blijkt te zijn met zijn ex is bij mij vrij snel exit.
Veel plezier samen, maar dit wordt hem niet voor mij.
Maar ook voor jou de vraag of je er ook zo over zou denken als het om een beste vriend gaat.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 12 maart 2026 om 18:44
Ik zou absoluut geen probleem hebben met goede vrienden. En natuurlijk kost het tijd om een relatie op te bouwen. Maar op een gegeven moment en bij een serieuze meer langdurige relatie verschuiven zaken wel naar de partner. Dan is die vriend een vriend. En geen halve partner waar dagelijks alles mee gedeeld gaat worden. En dan zal de partner die signalen moeten kennen en er zijn voor de partner.
Andersom zou ik ook geen partner willen die continu bezig is met de gezondheid van zijn of haar ex. Je helpt iemand. Maar bent niet volledig verantwoordelijk voor zijn leven. En rent bij ieder probleem (heb ik het niet over een incidenteel ernstig probleem) die kant op.
Andersom zou ik ook geen partner willen die continu bezig is met de gezondheid van zijn of haar ex. Je helpt iemand. Maar bent niet volledig verantwoordelijk voor zijn leven. En rent bij ieder probleem (heb ik het niet over een incidenteel ernstig probleem) die kant op.
donderdag 12 maart 2026 om 19:33
Wat een bijzonder voorbeeld, niet halverwege een afspraak zomaar vertrekken heeft toch niet met exen en daten te maken maar met redelijk basale fatsoensnormen? Vriendschap met een ex is prima, maar ik wil geen relatie met iemand die zich asociaal gedraagt.Queenie_70 schreef: ↑12-03-2026 16:22Stel dat ik op date ben met een nieuwe partner, maar dan belt opeens zijn ex op met de vraag of hij bij haar een filmpje wil komen kijken en hij kiest haar of zelfs om dat te doen na de date, dan sta ik wel zeker op de tweede plaats. Dat zou ik niet willen. Hij mag zijn moeder/kinderen kiezen, maar daarna wil ik wel een prioriteit zijn. Ik vind het eigenlijk heel kinderachtig als je een vriend/vriendin/ex kiest boven je gezin/nieuwe partner.
donderdag 12 maart 2026 om 20:58
Fantasy schreef: ↑12-03-2026 17:09Weet je Moiren, ik gun hem de wereld. Ik hou ontzettend veel van die man, en hij van mij. Het is gewoon een lieverd die het lastig heeft in dit leven. Familie heeft hij niet meer, vriendschappen zijn verwaterd, en diepgaande contacten aangaan is moeilijk voor hem door zijn autisme. Hij is een tijdje dakloos geweest, en ik ben ontzettend trots op hem dat hij alles weer goed op de rit heeft.
En ik gun hem een nieuwe vriendin. Iemand bij wie hij zichzelf kan zijn en hem accepteert zoals hij is. Omgekeerd is het precies hetzelfde. We praten er regelmatig over. En als anderen dat niet begrijpen, vette pech voor hun.
donderdag 12 maart 2026 om 23:18
donderdag 12 maart 2026 om 23:34
Wel met slecht lezen.
donderdag 12 maart 2026 om 23:43
Klopt hoor. Ik heb ook een checklist waar de nieuwe liefde van mijn ex aan moet voldoen. Uiterlijke kenmerken (haarkleur, gewicht, lengte etc.), werk/carriere, ze mag geen kinderen hebben (teveel prikkels), niet te ver bij hem vandaan wonen (hij heeft geen auto), ze moet hem bemoederen zoals ik altijd deed. En hem vooral alles uit handen nemen.
Mijn ex is namelijk een onmondig, hulpeloos wezen dat niet voor zichzelf kan denken. Daar heeft hij mij voor. Zonder mij is hij reddeloos verloren, de arme ziel.
Delulu
vrijdag 13 maart 2026 om 07:05
als je goed leest, zou je weten dat dit ook over ernstige problemen gaat. En in mijn ogen zit er echt geen verschil tussen een goede vriend die weet hoe te reageren en handelen wanneer er een crisis is en een ex die nog een goede vriend/vriendin is.evelien2010 schreef: ↑12-03-2026 18:44Ik zou absoluut geen probleem hebben met goede vrienden. En natuurlijk kost het tijd om een relatie op te bouwen. Maar op een gegeven moment en bij een serieuze meer langdurige relatie verschuiven zaken wel naar de partner. Dan is die vriend een vriend. En geen halve partner waar dagelijks alles mee gedeeld gaat worden. En dan zal de partner die signalen moeten kennen en er zijn voor de partner.
vrijdag 13 maart 2026 om 07:13
Zo sta ik er ook wel in eigenlijk. Ik schreef eerder dat mijn partner zeker aan het begin van onze relatie nog regelmatig contact had met zijn ex. Maar dat was niet dagelijks appen of je diepste zielenroerselen delen. Dat zou ik ook niet fijn vinden, dat zou voor mij als te intiem contact voelen, contact dat je alleen met je partner hebt.evelien2010 schreef: ↑12-03-2026 18:44Ik zou absoluut geen probleem hebben met goede vrienden. En natuurlijk kost het tijd om een relatie op te bouwen. Maar op een gegeven moment en bij een serieuze meer langdurige relatie verschuiven zaken wel naar de partner. Dan is die vriend een vriend. En geen halve partner waar dagelijks alles mee gedeeld gaat worden. En dan zal de partner die signalen moeten kennen en er zijn voor de partner.
vrijdag 13 maart 2026 om 07:57
wie loopt er zustertje te spelen?Queenie_70 schreef: ↑13-03-2026 07:35Ik vind het nogal raar dat de ex ''zustertje'' loopt te spelen. Iedereen zegt wel ik ben zijn moeder niet, maar de ex is toch ook niet zijn moeder?
vrijdag 13 maart 2026 om 08:29
Ik vind het vooral raar om zo negatief te oordelen over twee mensen die met veel te kampen hebben en daarin veel steun aan elkaar hebben. Het klinkt als een contact dat voor beiden heel waardevol is, het lijkt mij logisch dat Fantasy dat niet opgeeft voor een relatie, en ik geloof niet dat ze daar nu iemand mee kwaad doet. Waarom zo verongelijkt?Queenie_70 schreef: ↑13-03-2026 07:35Ik vind het nogal raar dat de ex ''zustertje'' loopt te spelen. Iedereen zegt wel ik ben zijn moeder niet, maar de ex is toch ook niet zijn moeder?
vrijdag 13 maart 2026 om 08:31
Omdat Fantasy haar situatie als basis laat gelden voor waarom men wel bevriend moet zijn met een ex. En ik geef een tegenargument.__appelbloesem__ schreef: ↑13-03-2026 08:29Ik vind het vooral raar om zo negatief te oordelen over twee mensen die met veel te kampen hebben en daarin veel steun aan elkaar hebben. Het klinkt als een contact dat voor beiden heel waardevol is, het lijkt mij logisch dat Fantasy dat niet opgeeft voor een relatie, en ik geloof niet dat ze daar nu iemand mee kwaad doet. Waarom zo verongelijkt?
vrijdag 13 maart 2026 om 08:34
niemand zegt dat het MoetQueenie_70 schreef: ↑13-03-2026 08:31Omdat Fantasy haar situatie als basis laat gelden voor waarom men wel bevriend moet zijn met een ex. En ik geef een tegenargument.
vrijdag 13 maart 2026 om 08:55
We hebben het hier over een relatie hebben/beginnen met iemand die goede vrienden is met een ex.__appelbloesem__ schreef: ↑13-03-2026 08:29Ik vind het vooral raar om zo negatief te oordelen over twee mensen die met veel te kampen hebben en daarin veel steun aan elkaar hebben. Het klinkt als een contact dat voor beiden heel waardevol is, het lijkt mij logisch dat Fantasy dat niet opgeeft voor een relatie, en ik geloof niet dat ze daar nu iemand mee kwaad doet. Waarom zo verongelijkt?
Dat die 2 zo veel steun hebben aan elkaar is idd erg mooi. Dat ze zo veel steun nodig hebben van elkaar maakt het dan misschien helemaal niet het moment om aan een relatie te beginnen. Hier kom je best niet tussen.
vrijdag 13 maart 2026 om 09:00
Ze beschrijft juist dat er bijzondere omstandigheden zijn waarom dit voor haar zo is, zo ongeveer het tegenovergestelde als hoe jij dit nu interpreteert.Queenie_70 schreef: ↑13-03-2026 08:31Omdat Fantasy haar situatie als basis laat gelden voor waarom men wel bevriend moet zijn met een ex. En ik geef een tegenargument.
vrijdag 13 maart 2026 om 09:14
Ik mag hopen van niet.Queenie_70 schreef: ↑13-03-2026 07:35Ik vind het nogal raar dat de ex ''zustertje'' loopt te spelen. Iedereen zegt wel ik ben zijn moeder niet, maar de ex is toch ook niet zijn moeder?
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in