Lijf & Lijn alle pijlers

Het misantrope afvaltopic: de aanhouder wint

08-03-2026 22:22 299 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Na de Extreem Succesvolle vorige editie ben ik helaas nog steeds obees. Maar ik had echt iets aan dat vorige topic, dus misschien is een nieuw topic bij mijn nieuwe poging mijn voedingspatroon consequent te wijzigen wel een goed idee.

Concreet: een afvaltopic voor mensen die houden van eten en niet per se van sporten. Welkom voor iedereen, maar liefst niet te enthousiast over magere kwark. Bemoedigende woorden en gedeelde smart. Voor mensen die zichzelf best leuk vinden, maar ook begrijpen dat een lager gewicht dan het huidige gezonder is. Met aandacht voor chips en misschien zelfs lekkere gezonde recepten.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik drink zwarte koffie en thee (veel verschillende soorten) en 1x per dag chocomel 0% suiker of chai latte of een latte macchiato met smaakje. Bij het eten een glas bruiswater, soms met citroen of munt.
Ik schrik ook altijd van foto's, vooral als ze van opzij genomen zijn. Ik heb hetzelfde figuur als mijn moeder, die veel bewoog, matig at en toch een forse buik had. Dat demotiveert wel. Maar goed, ik ga er wel mijn schouders onder zetten in de hoop wat af te vallen, zodat ik niet een nieuwe garderobe hoef te kopen.
Whippet16 schreef:
13-03-2026 07:34
Ik merk dat ik alleen echt veel te weinig drink. Hoe maken jullie het water drinken aanlokkelijke of makkelijker?
Niet. Ik drink gewoon water of thee, veel thee.

En soms iets van een zero drankje. Cola zero of van die crystal clear achtige dingen.
Gewoon _melon met login problemen
Ik drink sowieso veel water maar ik gooi er ook wel ns een scheut gembersap en/of limoensap in. En wat meer melk vanwege de eiwitten.
Joppie schreef:
13-03-2026 09:37
Als je (veel) cappuccino drinkt krijg je (ongemerkt) best veel calorieën binnen. Ik drink 1/2 per dag met halfvolle melk ( hele goede opschuimer heb ik) en gebruik ongeveer 100 ml melk per keer wat toch al 100 calorieën is.
Ongezoete sojamelk bevat minder calorieën dan koemelk. Duurzamer ook nog eens.
Whippet16 schreef:
13-03-2026 07:34

Ik merk dat ik alleen echt veel te weinig drink. Hoe maken jullie het water drinken aanlokkelijke of makkelijker?
Karvan Cevitam zero sinaasappel en gember is momenteel favoriet hier.
Ik drink 's avonds vaak citroen-aanmaak met spa rood. En sowieso altijd water op mijn bureau op mijn werk, maar soms raak ik die ook de hele dag niet aan hoor.
Jeetje Rabarbara, ik snap zo hoe dat binnenkomt.

Is jouw gewicht een schild voor je? En wat is precies je angst als mensen je wél gaan zien als je een gezonder gewicht hebt? Echt puur het feit dat je anders behandeld wordt als je dik bent? Of dat mensen je echt gaan zien?

Ik zal ook nooit echt slank/dun zijn hoor. Gezond gewicht is voor mij (ook) het belangrijkste doel. En fitter zijn, omdat ik hoop dat daardoor mijn klachten misschien minder worden (hoewel de mensen die er verstand van schijnen te hebben zeggen dat het niet zo werkt. Maar dat ervaar ik dan graag zelf, want ik denk nog steeds dat het wel invloed zal hebben. En verder ben ik heus niet eigenwijs :P )
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
Ik dacht al, als ik ook geen thee meer mag drinken dan wordt het helemaal niets. Gisteren wel redelijk zonder suiker gegeten (ik doe geen suiker in mij thee) behalve 2 pepermuntjes na het eten beter dan een toetje toch?
Belachelijk trouwens hoe mensen reageren rabarbara, er is nog een lange weg te gaan voor we een samenleving geven die een beetje leuk is voor iedereen.
Nou Rbarbara, wat ontzettend naar zeg. En dan vooral ook de reactie van je collega. Vind ik echt wel schokkend….
Wat een verschrikkelijke teamleider zeg. Het onvermogen van iemand anders ook nog goedpraten :mad:
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
.
rabarbara wijzigde dit bericht op 13-03-2026 12:31
99.83% gewijzigd
Rabarbara schreef:
13-03-2026 11:24
En ik ben ook vrij zwak, het is niet anders.

Ik schat jou in als iemand die, als ik zou zeggen dat je dat niet moet zeggen, antwoordt dat het nu eenmaal een feitelijkheid is. Maar ik doe het toch: dit soort dingen moet je niet van/over jezelf zeggen. Het dient je niet en ondermijnt je wel. Niet doen.
missunderstood wijzigde dit bericht op 13-03-2026 11:35
33.16% gewijzigd
Heb expres niet je hele berichtje gequote, maar als je wil dat ik die ene zin ook weghaal, dan doe ik dat uiteraard gelijk.
Helemaal eens met MissU. :heart:

Mijn dieet van sigaretten, ijskoffie en lucht gaat nog steeds goed. :P
Zo meteen wel even goed lunchen want ga me vanmiddag vrijwillig af laten matten. Niet uit gezondheidsoverwegingen trouwens, maar zo kan ik even een uurtje mooie mannen kijken. Haha!
Gewoon _melon met login problemen
Barb, op het gevaar af dat ik teveel de psycholoog ga spelen en compleet de plank missla, ga ik het toch zeggen.
Je bent niet zwak, maar je hebt je energie nodig voor alle andere dingen in je leven en je verleden. En het dikker zijn, brengt je ook iets en daar afstand van doen, is een energievretende bezigheid kan ik uit eigen ervaring zeggen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
"Je bent niet zwak, maar je hebt je energie nodig voor alle andere dingen in je leven en je verleden." ----> wat een enorm treffende zin :heart:
rosanna08 schreef:
13-03-2026 12:07
Barb, op het gevaar af dat ik teveel de psycholoog ga spelen en compleet de plank missla, ga ik het toch zeggen.
Je bent niet zwak, maar je hebt je energie nodig voor alle andere dingen in je leven en je verleden. En het dikker zijn, brengt je ook iets en daar afstand van doen, is een energievretende bezigheid kan ik uit eigen ervaring zeggen.
Zelfde geldt voor mij en klinkt wellicht lomper dan ik het bedoel; Barb, hou eens op met bevestiging zoeken hier, je weet het allemaal best zelf. Stop met die zelfkastijding.
Deel gewoon je eetlijstjes :mrgreen:
Barbara, je bent niet zwak.

Wat jij hebt meegemaakt (zal niet quoten), is in niets jouw schuld. En aankomen is een overlevingsmechanisme. Ik snap dat door af te vallen veel angst daardoor weer getriggerd kan worden.

Ikzelf heb dezelfde ervaring, in mijn puberteit. 3 jaar geleden (ben nu bijna 50) emdr gehad en pas sinds de emdr kan ik zeggen dat ik die ervaringen verwerkt heb en dat het niet meer de invloed op me heeft die het had.

Ken je het boek "verlamd van angst" vsn Agnes van Minnen? Het was voor mij een eye opener over waarom ik bepaalde keuzes heb gemaakt, maar ook welke invloed dit heeft op je leven.

En boosheid is goed. Boosheid geeft grenzen aan. Totdat het een mechanisme wordt om anderen op afstand te houden.
Star⁴ schreef:
13-03-2026 12:10
Zelfde geldt voor mij en klinkt wellicht lomper dan ik het bedoel; Barb, hou eens op met bevestiging zoeken hier, je weet het allemaal best zelf. Stop met die zelfkastijding.
Deel gewoon je eetlijstjes :mrgreen:
:proud:
Eetlijstjes dan maar. Ik heb gekozen voor de jaren vijftig-aanpak, maar je kunt er elke naam aan geven

Ik ontbijt en lunch met brood (dat is voor sommige mensen natuurlijk al vrij heftig, want brood is boosaardig). Volkoren brood met matig oké beleg (kaas, pindakaas, kipfilet, sandwichspread). Dat zou ik nog kunnen veranderen in huttenkäse, maar dat vond ik een matig experiment.

Tussendoor eet ik fruit. Daar zitten ook calorieën in, maar dat is niet anders. Appels, druiven of straks ander fruit.
's Avonds eet ik een normale avondmaaltijd. Niets spannends, de enige dag wat verantwoorder dan de andere. Hier valt nog wel winst te behalen, vooral ook in de portie-omvang. Wel een toetje, maar geen dubbele porties hiervan.

En dat was het. Een koekje mag. Ik drink, behalve twee kopjes koffie met melk, geen calorieen. Ik heb geen honger, ik vind het gewoon niet zo leuk.
Ik weet nooit zo goed of ik bevestiging wil zoeken/wil horen dat ik heel goed ben/wil horen dat ik heel zielig ben/een schop onder mijn hol wil/te weinig zelfvertrouwen heb/ te veel zelfvertrouwen heb/te hard ben/te zwak ben.
En uiteindelijk komen al mijn topics op hetzelfde neer. Dat is ook een droevige gewaarwording. Gelukkig zijn er chips roggecrackers met tevredenheid.
Klopt hoor joppie, ik ben toen ik begon met opletten van 5 a 6 bakken naar bewust 3 gegaan. Ik was voorheen stabiel, dus compenseerde het waarschijnlijk wel. Maar ik was wel stabiel dik haha. Dus nu met opletten drink ik minder. Ik noteer de cappuccino wel, dus kan daardoor wel minder eten. Ja keuzes...

Rabarbara wat vreselijk naar om zo te lezen.
Ik kan me nooit voorstellen dat volwassenen zo zijn. Kinderen zijn gemeen, maar gelukkig ken ik dat niet hier. Ik vind het echt erg naar voor je. Je hoort het wel, dat mensen anders zijn maar "slanke" mensen. Walgelijk en zegt dan meer over die mensen denk ik dan. De gevoelens die je hebt kan ik me heel goed voorstellen, ik was vroeger ook meer zo, maar gun het je wel heel erg dat het niet meer hoeft. Ongeacht wat voor je gewicht , maar dat je je er niet van bewust hoeft te zijn.

Yildizlar wat jij zegt van dat scannen doe ik ook, of ergens een beetje vergelijk. Erg eigenlijk wel, het is toch een beetje iets van jezelf naar beneden halen. Mijn bmi is hoger als dat van jou, dus ben sowieso de flinkste, maar het was nog hoger. Gevoelsmatig zit ik nog steeds daar.

Ik ben vanmorgen zo aan het sjouwen en in de super en moest nog verder, dus ik heb een icekoffie en kaascroissant op in de auto. Mijn bewuste... ik eet netjes en gezond dag is alweer verziekt haha
Hele post geschreven. Weg.

Van mij mag je zwelgen Rabarbara. En als elk topic (volgens jou, ik ken de rest van je topics niet en ook geen idee waar het dan elke keer op uitkomt) op hetzelfde punt uitkomt: doe er iets mee. En wees vooral ook een beetje mild naar jezelf.

Wat betreft je eetschema: af willen vallen staat niet gelijk aan jezelf alles ontzeggen he? Ipv een boterham kun je ook een bruin pistoletje met filet american, uitjes en ei nemen. Of carpaccio. Een cracker met huttenkase rn avocado is al beter te pruimen dan een boterham vind ik. Of een omelet met groente en een flinke schep huttekase. Of zelfgemaakte tonijnsalade aangemaaktmet kwark ipv mayo. Als ontbijt of lunch kun je ook kiezen voor kwark, skyr of magere yoghurt met fruit en lijnzaad (en evt een schep muesli).

Ik weiger echt om niet meer lekker te eten. Juist als ik geen ongezonde dingen meer mag.

En je kunt redelijk makkelijk uitrekenen hoeveel kcal he moet eten om af te vallen. Klinkt alsof je best weinig binnen krijgt. Wordt je ook hangry van op een gegeven moment.
Whippet16 schreef:
13-03-2026 12:37

Ik ben vanmorgen zo aan het sjouwen en in de super en moest nog verder, dus ik heb een icekoffie en kaascroissant op in de auto. Mijn bewuste... ik eet netjes en gezond dag is alweer verziekt haha
Niet verziekt. Aangepast. :sun:

(Als ik zeg verziekt, kan die zak paaseitjes er ook nog wel bij :P )
lucy wijzigde dit bericht op 13-03-2026 14:13
59.83% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven