Bijzonder gedrag kletstopic

14-03-2026 08:24 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik merk dat ik behoefte heb aan het kunnen kletsen met gelijkgestemden.

Kind van 4 laat bijzonder gedrag zien al vanaf heel jong. Inmiddels wil het helaas echt niet meer naar school (gaat er wel heen omdat ik thuislaten niet als optie zie), zijn er veel driftbuien/verdriet/error en slaap lat het heel slecht.

Als ik het hier met vriendinnen/familie over heb stuur ik op veel onbegrip als in ze relativeren het benoemen iets van toen hun kind ook een keer een driftbui had. Het lijkt ook een beetje een taboe want “je wil toch geen etiketje”.

Ik zou graag kletsen met ouders die enigszins in hetzelfde schuitje zitten. Ook over welke hulp geholpen heeft (ook al is elke situatie anders).
Met bijzonder gedrag dacht ik aan niet-destructief gedrag zoals in jezelf praten. Dat deed mijn dochter erg veel. Gewoon hele gespreken met zichzelf hebben. Nu doet ze dat nog steeds maar als ze haar oortjes in heeft lijkt het alsof ze met iemand belt. Maar goed dat is niet wat je vraagt. Ik zou het niet weten. Ik zou langs de huisarts gaan en kijken wat die zegt en zo met een traject beginnen. Als hij niet meer kan functioneren dan is er wel degelijk iets aan de hand.
Ligbedje85 schreef:
14-03-2026 08:24
“je wil toch geen etiketje”.

Nee, je wil geen etiketje, dat wil niemand voor z'n kind. Maar als blijkt dat kind wel anders is dan standaard, kun je maar beter de juiste hulp zoeken en dan is het soms wel fijn om duidelijk te hebben wat het precies is. Dus dan is een etiketje fijn om het beste te kunnen omgaan met de situatie.
Een etiket verandert niks aan je kind, maar geen etiket verandert ook niks aan je kind.
Als jij voelt dat er iets met je kind is (en geloof me, als ouder zit je gevoel vaak wel goed), ga ermee aan de slag. Je zal je kind hopelijk de juiste hulp kunnen bieden. Want op deze manier doorgaan lijkt me ook niet het juiste, dan wordt het een strijd voor iedereen en je kind is pas 4.
Sterkte
kinderen/wat-heeft-een-diagnose-jouw-ki ... #p35579652

Wellicht heb je hier iets aan.
1,5 jaar geleden had ik ook een hulpvraag. Inmiddels is duidelijk dat ons kind meerbegaafd/hoogbegaafd is en dat het daardoor niet altijd een standaard weg bewandelt. Dat brengt soms de nodige uitdagingen met zich mee, maar doordat we weten wat de oorzaak is en waar hij soms tegenaan loopt, hebben we nu de juiste begeleiding. Dat was mijn doel ook destijds. Het etiketje was geen doel op zich, het was een hulpmiddel om kind op de juiste manier te begrijpen en hem het juiste te kunnen bieden
Dat topic ga ik bekijken, dankjewel.

Ik ben zelf niet voor of tegen een etiketje maar vooral voor de juiste hulp. En die weg vind ik nu al lastig. CB GGD en dan naar de gemeente en nu eindelijk kunnen we op intake bij een bureau waar ze begeleiding bieden maar of we het juiste bureau hebben gekozen…?
Wordt er vanuit school dan niks gedaan? Lijkt me toch dat zij ivm hun zorgplicht ook moeten gaan kijken hoe het gaat lukken om kind wel naar school te krijgen?

Verder helaas geen concrete tips; ik hoop voor je dat het gekozen bureau goede begeleiding kan bieden!
Ligbedje85 schreef:
14-03-2026 10:03
Dat topic ga ik bekijken, dankjewel.

Ik ben zelf niet voor of tegen een etiketje maar vooral voor de juiste hulp. En die weg vind ik nu al lastig. CB GGD en dan naar de gemeente en nu eindelijk kunnen we op intake bij een bureau waar ze begeleiding bieden maar of we het juiste bureau hebben gekozen…?
Ja, lastig is dat he? Wij hebben ook diverse dingen opgepakt, maar het was steeds een doekje tegen het bloeden. Totdat iemand zei: ga eens naar partij X, want ik denk dat jullie het in de hoogbegaafdheid-hoek moeten zoeken. Deze persoon was eindelijk concreet en bevestigde onze vermoedens.
Misschien kun je met school en een paar mensen die je wel vertrouwt een gesprek aan gaan of dit de juiste partij is?
Of je probeert het en merk je na een korte tijd dat het niet de juiste hulp is, ga dan verder zoeken.
Ligbedje85 schreef:
14-03-2026 10:03
Goed dat je hulp hebt gezocht, ik herken wel de twijfels van of het de juiste hulp is maar dat weet je pas als je het probeert. Wij hebben voor onze oudste dochter (9) hulp gezocht, daar bleek sprake te zijn van hoogbegaafdheid (dat hadden we wel verwacht) en ASS (dat hadden we niet verwacht). Vooral mijn man was bang voor een 'etiketje' maar daarin is hij nu wel bijgedraaid. Het geeft zoveel rust om te weten wat er aan de hand is en wat er aan gedaan kan worden. Onze dochter krijgt nu psycho-educatie en krijgt daardoor inzicht in waarom ze zich vaak zo voelt en wat ze eraan kan doen. En ook wij hebben veel meer inzicht en begrip in wat haar gedrag veroorzaakt. Ik word nu minder snel boos / geïrriteerd en het is daardoor gezelliger in huis. En in haar geval: omdat we weten dat ze zo slim is zijn ze daar op school mee aan de slag gegaan waardoor ze weer blij is en met plezier naar school gaat.

In jullie geval weet je nog niet wat de oorzaak is, maar hulp kan veel duidelijkheid bieden. Als je oudergevoel zegt dat er iets niet klopt, heb je daar meestal wel gelijk in.

Wat betreft het bureau: ons kind werd gekoppeld aan een orthopedagoog die net van de opleiding kwam. Jong en niet perse ervaren met hoogbegaafdheid (waar we in de eerste instantie voor kwamen, toen we nog niet van de ass wisten). Maar de klik met onze dochter was er direct en dat is het belangrijkste. Wacht dus de intake af en dan voel je hopelijk of het klikt.
Ook hier bleek sprake van (u)hb, en via de huisarts regelde ik een onderzoek dat dat dus bevestigde. Vanuit daar ook al jaren (ouder)begeleiding, maar ondanks dat het fijn en steunend is heeft het niet perse gezorgd dat de problemen (die er al voor z’n vierde waren, want eerst al op kdv en daarna school) verdwenen. Integendeel; dat blijft een mismatch in ons geval.
Bedankt voor de reacties en de verhalen hoe het bij jullie liep.

We hebben op school wel wat gesprekken gehad en die denken wel mee maar op school is het een voorbeeldig kind. Enorm aangepast gedrag als je het mij vraagt. Opzich een hele fijne meewerkende juf die ook wel wat dingetjes opmerkt maar ze kennen d’r nog niet zo lang dus weten het ook niet.

En ik heb wel een idee hoor. Het zal in de hoek van ASS en/of HB zitten. Maar momenteel ben ik vooral de wanhoop nabij omdat geen enkele nacht doorslapen en elke morgen driftbuien echt wel opbreekt. Zeker ook voor de oudere kinderen.
Slaapt hij wel als hij met jou/een van jullie in bed ligt? Dan daar sowieso mee beginnen.

Zoals Frizz al zei, via de huisarts een doorverwijzing vragen.

Waarom niet wat minder naar school om wat druk van de ketel te halen? Juist omdat hij daar zo op zijn tenen lijkt te lopen wat gedrag betreft.
Goeie Moi, dat deden wij ook en dat hielp echt wel. Sowieso ging mijne tot z’n vijfde maar 4 dagen naar school en de hele eerste periode maar halve dagen. Na 5 jaar nog steeds vaak de woensdag vrij, of een snipperdag tussendoor.

Want al die driftbuien zijn een teken van ENORME stress. En met al die stress is er ook veel minder ruimte om te ontwikkelen.
Heeft hij last van prikkels? Denk dan ook aan oorkleppen, friemeldingen, geuren die hem geruststellen (ook met slapen), smaak, misschien juist bepaalde muziek. Juist ook op school.
We hebben echt alle slaapopties al uitgeprobeerd. Bij ons in bed slaap ik helaas niet. Bedje naast ons bed hebben we en dat werkt redelijk maar toch ‘s nachts paar keer wakker en dan wil ze mij voelen of naar elkaar kijken. Dus dan weer even bij mij en daarna terug in bed naast me. En dat elke nacht vind ik heftig.

Minder school weleens overwogen maar dat is maar op 1 dag mogelijk en eerlijk gezegd heb ik die dag momenteel heel hard nodig om even alleen te zijn en mentaal op te laden. Meer of andere dagen zou voor een van beide minder werken of zorgverlof opnemen betekenen. En dan moet kind alsnog mee om de rest te brengen. En hoe kom je dan weer ooit terug bij wel 5 dagen..)
Misschien wel niet, doet jouw dochter het beter op wat minder school.
Mijn kind ging met 4 jaar 4 ochtenden en sliep dan elke middag, met 5 ochtenden en geregeld thuis en af en toe nog slapen na school. Daarna het standaard rooster en geregeld een dag, paar dagen of week thuis.
Nu op het hoger onderwijs gaat hij ook alleen de verplichte colleges. Niet omdat hij driftbuien heeft of had, maar zijn focus houden bij lessen die voor hem te traag gaan kost hem teveel energie, zowel fysiek als mentaal.

Je man op het bedje ernaast en kind bij jou in bed?

Wie weet hoef je wel minder op te laden als kind minder naar school gaat en dus thuis rust heeft. En mee de rest brengen naar school brengen is toch heel wat anders dan 6 uur lang in een groep moeten functioneren?

Waarom is een periode zorgverlof om uit te zoeken wat werkt geen optie? Of een van jullie of beiden (tijdelijk) minder werken?
Of minder school beter is verschilt ook per kind. Bij mijn kind was het heel rechtlijnig op die leeftijd en die flipte juist van een dag thuisblijven. Bij hem was het een kwestie van of 5 dezelfde dagen naar school of niet.

Belangrijkste is dus uit te vinden wat werkt. Hier werkte een heel strak schema met hele duidelijke regels waarop gehandhaafd werd (ik ben totaal niet zo'n ouder, dus dat was een enorme omslag, maar wel te doen, omdat ik zag dat kind het er goed op deed).

Kind is op latere leeftijd breed onderzocht en daar kwam niet een heel duidelijk beeld uit. Wel een hoog IQ (maar dat was al duidelijk), kans van meer dan 50% op AD(H)D, maar vanwege zijn IQ geen diagnose. Geen aanwijzingen voor ASS (daar dachten we vooraf zelf aan, al zien we het nu hij ouder is steeds minder).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven