Tandartsgedoe
maandag 16 maart 2026 om 10:26
13 januari is er bij mij een implantaat gezet, hier komt later een kroon op.
Helaas is het schoefje (kunstwortel) er 3 weken terug uitgevallen, dit heeft gelukkig geen gevolgen.
Hij is vorige week pas teruggezet omdat het bot nog moest genezen. Hier had ik zo mijn bedingen bij, maar goed.
Vanochtend weer teruggegaan naar een ander voor controle en alles zag er goed uit, maar wel moet ik voorlopig een zachte borstel gebruiken omdat hij er met de hand op is gedraaid en niet met een tang/sleuteltje. Hierdoor zit hij er dus wat losjes op en trillingen kunnen ervoor zorgen dat hij er weer uitvalt.
Gelukkig was ik zo slim om tot nu nog niet elektrisch te poetsen, maar ze hadden dit vorige week ook wel mogen vertellen.
Ik mag in principe ook alles eten, mits het niet hard is. Ik ben nu dus extra voorzichtig.
Maar dit frustreert me ook, want het moet toch niet zo zijn dat je nu op zacht/vloeibaar voedsel moet leven.
Ik moet het komende jaar ook elke 3 maanden naar de mondhygiëniste, joepi..
Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt en misschien tips heeft?
Helaas is het schoefje (kunstwortel) er 3 weken terug uitgevallen, dit heeft gelukkig geen gevolgen.
Hij is vorige week pas teruggezet omdat het bot nog moest genezen. Hier had ik zo mijn bedingen bij, maar goed.
Vanochtend weer teruggegaan naar een ander voor controle en alles zag er goed uit, maar wel moet ik voorlopig een zachte borstel gebruiken omdat hij er met de hand op is gedraaid en niet met een tang/sleuteltje. Hierdoor zit hij er dus wat losjes op en trillingen kunnen ervoor zorgen dat hij er weer uitvalt.
Gelukkig was ik zo slim om tot nu nog niet elektrisch te poetsen, maar ze hadden dit vorige week ook wel mogen vertellen.
Ik mag in principe ook alles eten, mits het niet hard is. Ik ben nu dus extra voorzichtig.
Maar dit frustreert me ook, want het moet toch niet zo zijn dat je nu op zacht/vloeibaar voedsel moet leven.
Ik moet het komende jaar ook elke 3 maanden naar de mondhygiëniste, joepi..
Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt en misschien tips heeft?
maandag 16 maart 2026 om 11:01
maandag 16 maart 2026 om 13:51
maandag 16 maart 2026 om 15:50
Tja, als mij wordt gezegd dat hij er niet heel strak op zit heb ik er weinig vertrouwen in.ladadieladieda schreef: ↑16-03-2026 13:51Ik heb een beetje opgelet dat er geen harde snoepjes aan die kant kwamen, maar ik heb gewoon wortels en appels en spareribs gegeten. Na 2 weken voorzichtig poetsen ben ik dat ook weer gewoon gaan doen, hooguit het gat een beetje ontzien.
Geen drama van maken hoor.
maandag 16 maart 2026 om 20:37
maandag 16 maart 2026 om 21:29
maandag 16 maart 2026 om 21:30
Iets dergelijks gehad met een voortand. Duurde vrij lang voordat de tandarts tijd had voor plaatsen definieve kroon en de tijdelijke zat niet goed vast. Ik vermeed harde dingen afhappen en sneed het in plaats daarvan in kleine stukjes. Vermijden van een kant met eten wen je heel snel aan is mijn ervaring. Liever dat dan extra ellende en tandartsbezoek.
maandag 16 maart 2026 om 22:52
maandag 16 maart 2026 om 22:57
Wat wil je nu eigenlijk horen dan? Als je niet met de andere kant de harde dingen kunt of wilt kauwen, dan zul je inderdaad vloeibaar moeten eten.
Bij mij is een paar maanden geleden een implantaat geplaatst, en ik kreeg direct een zachte tandenborstel voor de eerste 2 weken en de mededeling dat ik de eerste maand ofzo niet op hard voedsel mocht bijten. Een beetje malen op zachter voedsel mocht wel. V
Bij mij is een paar maanden geleden een implantaat geplaatst, en ik kreeg direct een zachte tandenborstel voor de eerste 2 weken en de mededeling dat ik de eerste maand ofzo niet op hard voedsel mocht bijten. Een beetje malen op zachter voedsel mocht wel. V
dinsdag 17 maart 2026 om 06:38
Je bent inmiddels weer een poosje verder en inderdaad, wat wil je horen? Ach en wee wat is het erg allemaal? Je hebt weinig keus toch? Of met de andere kant alles eten of zacht en vloeibaar eten. Paar weekjes en je bent er vanaf. Er is niet zoveel aan de hand.
dinsdag 17 maart 2026 om 07:47
Maar waarom met de hand erop gezet, als dat blijkbaar nog veel kwetsbaarder is?
En wat betreft 'ik kan niet aan de andere kant eten'. Waarom niet? Als je aan die kant ook kiezen mist ofzo, waardoor het technisch niet mogelijk is snap ik dat. Maar omdat je gewend bent het aan deze kant te doen en het gewoon niet lekker eet: vette pech! Toch doen, je leert het wel. En anders de gevolgen dragen. Dan wordt het soep, vla of pap!
En wat betreft 'ik kan niet aan de andere kant eten'. Waarom niet? Als je aan die kant ook kiezen mist ofzo, waardoor het technisch niet mogelijk is snap ik dat. Maar omdat je gewend bent het aan deze kant te doen en het gewoon niet lekker eet: vette pech! Toch doen, je leert het wel. En anders de gevolgen dragen. Dan wordt het soep, vla of pap!
dinsdag 17 maart 2026 om 07:59
Van implantaten heb ik geen verstand. Van vloeibaar eten eigenlijk ook niet, maar Karin : https://www.kokenmetkarin.nl/2019/05/13 ... voedsel-1/
15 delen wat wel en wat niet in de blender te doen.
15 delen wat wel en wat niet in de blender te doen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in