Zwanger worden - voorjaar 2026

17-03-2026 12:26 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Na lang twijfelen hebben we besloten om voor een derde kindje te gaan. Zijn er nog meer die vanaf het voorjaar gaan proberen zwanger te worden?
Wat leuk. Wij hebben ook na lang wachten besloten om volgende maand of die daarna voor een derde kindje te gaan. De oudste twee zijn nu 4 en net 6. Ik dacht heel lang dat het goed zo was en moest er eigenlijk niet aan denken maar sinds een half jaar is dit ineens helemaal omgeslagen. Ik vind het wel heel spannend en zie eigenlijk heel erg op tegen het slaaptekort, maar blijkbaar is de wens toch sterker.
Eén ding is zeker; niemand gaat dit aan zien komen, haha.

Hoe oud zijn jouw kinderen en wat heeft bij jullie de doorslag gegeven?
smartiepants92 wijzigde dit bericht op 17-03-2026 21:00
Reden: Mag OP natuurlijk niet quoten
17.87% gewijzigd
Wow, mijn situatie lijkt enorm op die van jou Smartiepants92! Ook 6 en 4 en daardoor ook wel twijfel gehad (wordt het verschil niet te groot?, maar ook heel fijn dat de kinderen nu steeds zelfstandiger zijn). Vlak na de tweede had ik wel het gevoel dat ik misschien nog wel een derde wilde, maar wilde eerst weer goed herstellen (fysiek en mentaal). De laatste tijd maken de kinderen ook uit zichzelf opmerkingen dat er nog een kindje bij moet enzo, hopelijk vinden ze dat over een ruim half jaar ook nog 😆

Ik ben alleen al wel zwanger nu (8 weken ongeveer), dus dit topic is niet echt voor mij, maar vond het wel heel leuk om deze vergelijkbaarheid te zien! Ook jouw spanning over slaaptekort herken ik en dat niemand dit aan gaat zien komen, haha!
Wat leuk om te lezen Pinguïn, bedankt voor je reactie. En van harte gefeliciteerd met je zwangerschap. Wat leuk zeg! Hebben jullie het de kids al verteld? En hoe voel je je tot nu toe?

Fijn om te lezen dat we niet de enigen zijn in deze situatie. Alle gezinnen om ons heen houden het ook echt bij 2 kinderen (voor zover we dat nu kunnen zeggen natuurlijk), dus dan is het extra leuk om dit te lezen!
Wat leuk, gefeliciteerd Pinguin!

Oh heel herkenbaar! Mijn kinderen zijn 3 en 5, iets jonger dus. Maar bij mij verwacht ook bijna niemand het meer denk ik. De laatste tijd zeggen veel mensen dat het nu vast allemaal al een stuk makkelijker is en als de jongste straks op school zit helemaal. En dan denk ik hmm ja je moest eens weten 😄

Ik had het idee van een derde nooit uitgesloten, maar mijn man twijfelde wel erg. En ik was er ook steeds nog niet aan toe, dus op gegeven moment dacht ik dat het niet meer zou gebeuren. Maar nu voelde ik laatst dat ik er eigenlijk wel weer echt klaar voor ben en het zou willen en toen stond mijn man er ook voor open.

Ik vind het wel heel spannend ook (mocht het allemaal lukken) zwangerschapsklachten, inderdaad weer slaaptekort en ook wel praktische dingen. Maar wel ook heel leuk!
Dank jullie! 😄
Qua klachten valt het redelijk mee deze keer (tot nu toe). Wel veel buikpijn en af en toe een vlaag misselijkheid. Ook een beetje bloedverlies gehad, gelukkig na de echo niet meer (innesteling denk ik). Heb wel dat als ik m’n arm buig, hij gaat tintelen. Hoorde er ook bij zei de verloskundige (soort carpaaltunnel. Maar dan aan m’n pink en de buitenkant van m’n handen). Als ik er erger last van krijg was er wel een fysio die er wat mee kon geloof ik.
Wel nu al een week ziek, maar met ‘gewone’ keelontsteking/fikse verkoudheid. Geen koorts gelukkig, maar moet soms zo erg hoesten dat ik moet overgeven. De baby kan vast wel iets hebben :lol:

En ik heb precies hetzelfde; veel mensen om me heen zijn of gelijk door gegaan naar nr 3 (max. 2 jaar ertussen) of ze houden het bij 2 en maken dat ook duidelijk haha. Was laatst met een vriendin en de kinderen bij een speelplek. Toen zei zij over een gezin met 2 kinderen van ik denk een jaar of 4 en een baby: goh, je moet er toch niet aan denken om dan weer hélemaal opnieuw te beginnen. Toen wist ik net een paar dagen dat ik zwanger was :lol:

We hebben het de kinderen nog niet verteld. We nemen ze mee naar de termijnecho volgende week maandag, ben benieuwd of ze het door hebben.
Mijn ouders en broer/schoonzus weten het al wel. Zou het normaal niet zo vroeg vertellen maar we waren op wintersport en ik had geen zin in smoesjes enzo, haha. Erg droge reactie, maar ik weet dat ze het hartstikke leuk vinden :)
Dag dames,

Ik heb net een topic geopend met uitgerekend eind oktober! Wellicht wil iemand daar al aansluiten.:)

En anders duim ik dat er snel een mooie zwangerschap komt!
Gefeliciteerd met jouw zwangerschap Blauwbosbesje!

Ik heb net mijn menstruatie achter de rug en we twijfelen nog of we deze ronde al een poging wagen of nog een ronde wachten. Reden van twijfel: begin mei nog een heel leuk feestje én partner is nu 1 maand gestopt met roken (vind het echt vreselijk dat hij een roker is geworden en ben ergens ook bang dat zijn zaadkwaliteit daardoor flink verminderd is).

Daarnaast ook flink wat werkstress hier en daardoor wordt er sowieso weinig gesekts :-D
Ah ja lastig die twijfel. Was je bij de eerste twee snel zwanger? Op zich als er geen bezwaren zijn om het nog even uit te stellen is dat natuurlijk ook prima. Wel fijn dat je vriend nu gestopt is met roken!

Ik heb de eerste ronde er net opzitten, was nog wel een beetje raar want ik was ervan overtuigd dat ik zwanger was omdat ik een innestelingsbloeding had (dacht in ieder geval dat dat het was) en ik dacht ook echt symptomen, maar ik werd gewoon ongesteld op de verwachte datum. Dus was even schakelen, maar de menstruatie is nu gelukkig net weer voorbij. En ben ook wel blij dat ik niet straks op vakantie (eind april/begin mei) met nare eerste trimester symptomen zit (die waren niet mals bij de eerste twee zwangerschappen) en dat ik geen baby krijg vlakbij de verjaardag van mn zoontje. Duss vol goede moed door!
Ik snap dat je dan even moet schakelen Waitforme. Was je erg teleurgesteld of vond je het vanwege de voordelen qua vakantie en verjaardag van je zoontje wel prima voor nu? Beide gevoelens kunnen natuurlijk ook naast elkaar bestaan!

Ik was bij beide kinderen direct de eerste ronde zwanger, bij de eerste eigenlijk ook ongepland (voor het zingen de kerk uit is geen betrouwbare methode 🤪). We wilden nog een maandje wachten ivm een vakantie ook toen, maar toen was ik dus al zwanger.
Ik besef me dat dit een onwijze luxe positie is maar tegelijkertijd heb ik geen idee wat ik nu kan gaan verwachten. Ik ben van elke maand een menstruatie van 6 dagen naar nu een menstruatie van 2 a 3 dagen gegaan. Ik probeer niet teveel te hopen om teleurstelling te voorkomen.

Waar gaan jullie naartoe op vakantie? Wel een leuk vooruitzicht!
Hoi allemaal,

Mag ik ook aansluiten?

Mijn vriend en ik willen ook graag weer gaan proberen voor een kindje. We hebben al een zoontje van 3. We hebben wel eventjes getwijfeld of we wel voor een tweede wilden gaan, i.v.m. bepaalde omstandigheden. Maar we hebben nu de knoop definitief doorgehakt.

Als het goed is, is mijn eisprong op 27 april (volgens Flo, maar ik ben nu ook al met ovulatietesten bezig; die zijn nog negatief). Ik ben bijna 39, dus ik wil geen tijd verliezen, haha. Eigenlijk zag ik het ook altijd voor me dat als we voor een tweede zouden gaan, er idealiter ergens tussen de 2 en 3 jaar tussen zou zitten. Nu zou dat sowieso al ruim 4 jaar zijn. Maar tegelijkertijd is het ook fijn dat ons zoontje steeds zelfstandiger wordt. Twee onder de twee zou niks voor mij zijn, denk ik.
Welkom Olivia!

Ik denk ook zeker dat een groter leeftijdsverschil voordelen heeft hoor. Vond de tijd met een peuter van 2 en een newborn echt wel pittig! Nu gaat er tussen 2 en een nummer 3 (als die mag komen) ook ruim vier jaar tussen zitten.

Hopelijk is het snel raak bij jullie! Spannend wel!

Smartiepants, wat hebben jullie uiteindelijk besloten?

Hier mijn menstruatie er bijna weer opzitten, dus helaas weer door naar ronde 3. Wel een hele fijne vakantie gehad gelukkig :)
Ha!
Ik was uitgelogd en kreeg daardoor geen meldingen van nieuwe berichten, dus vandaar de late reactie.

Maar welkom Olivia, leuk dat je mee komt schrijven. Ik vond het pittig hoor, 2 kids onder de 2. Had zelf ook toch liever iets langer gewacht dus hopelijk pakt dat bij jullie goed uit en mag je nu snel zwanger worden! Nog gebruik kunnen maken van je ovulatie?

@waitforme, jouw ovulatie is dan ook een deze dagen denk ik hè?

Wij zijn nu ook officieel begonnen maar door omstandigheden hebben we pas 1 dag na mijn ovulatie seks kunnen hebben. Dus kleine kans dat ik nu zwanger ben. Nu op het wachtbankje.
Vervelende is dat mijn vriend volgende maand precies een week weg is tijdens mijn ovulatie, dat is wel balen. Nu we eenmaal begonnen zijn wil ik het liefst ook van alle kansen gebruik maken en niet nog langer wachten, haha.

Nouja we gaan het zien!
Hoi allemaal,

Hier ook een late reactie, excuses!

Waitforme, dat lijkt me ook enorm pittig. Mijn zoontje is ook echt mega actief en druk, dus hij slokt af en toe al mijn energie op. Maar nu hij dingen steeds beter begrijpt en je dus echt dingen kan uitleggen of afspraken kunt maken, vind ik het wel steeds makkelijker (lees: minder vermoeiend) worden. Dus pas toen hij ruim 2,5 jaar was, zijn we er meer over gaan nadenken. Leuk dat er tussen jullie (nu) jongste en nummer drie ook ruim vier jaar zal zitten.

Smartiepants, balen dat je nu nog even moet wachten. Kan me voorstellen dat dat frustrerend is. Wellicht kunnen jullie voordat hij gaat toch nog proberen en zo een kleine kans hebben (aangezien sperma 5 dagen kan blijven leven)?

Ik kan het niet geloven, maar ik heb zaterdag een positieve zwangerschapstest gehad! Ik vind het mega spannend. Volgens de berekeningen zou ik nu 5 of 5+1 zijn (laatste menstruatie was 14 april). Maar het verschilt ook weer volgens verschillende apps/sites.. maargoed, ergens rond die koers. Ik heb vóór mijn zoontje een miskraam gehad, dus ik ben nog getemperd blij.

Mijn ovulatie was trouwens wel later dan Flo aangaf, ik had de positieve ovulatietest pas op 29 april (niet op 27 zoals ik hier boven schreef). Ben dus wel blij dat ik getest heb en het zo toch zeker wist.
Hoii, ik wil ook wel graag meeschrijven. Wij proberen sinds september voor een tweede. Bij de eerste was ik direct zwanger, helaas nu, 8 jaar later, 36 levensjaren jong en een andere relatie niet zoveel geluk. Vandaag is mijn nod, 2 dagen geleden was de test negatief. Ik wacht morgen even af. Vind het vervelend dat ik langzaam ouder word en mij ook te oud ga voelen. Hoe oud zijn jullie?
anoniem_6a256ed39be09 wijzigde dit bericht op 21-05-2026 15:04
Reden: Vraag toegevoegd
2.77% gewijzigd
Smartiepants: mijn ovulatie is waarschijnlijk morgen/overmorgen! Cyclus is vrij steady 30 dagen, maar heel soms net iets langer. Ik ben vanaf morgen ook een paar dagen weg zonder mijn vriend, dus hopelijk niet ineens een veel latere eisprong.
Ik duim voor je dat het bij jou deze ronde al lukt! Vervelend he als je dan een ronde helemaal niet ‘meedoet’ zeg maar.

Olivia: gefeliciteerd!! Wat een goed nieuws. Hoe voel je je?

Libell: welkom! Wat vervelend dat het al wat langer duurt. Duim voor je dat het snel raak mag zijn! Ik ben 34, ook wel een ander verhaal dan bij mijn eerste (toen was ik 28). Maar genoeg mensen die ook op onze leeftijden nog zwanger worden.
Waitforme; leuk dat we rond dezelfde leeftijd zijn. En het kan zeker nog, dat zien we wel aan Olivia ;-) gefeliciteerd trouwens Olivia!

Ik vind het wel leuk dat mijn dochter straks al 8 is en dat het dan weer opnieuw begint. Zij kan dan al veel zelf, zwemles is klaar etc. Ik denk dat ze het ook leuk vind om straks een beetje te helpen haha
Libell, spannend dat gisteren je NOD was. Ik hoop dat je snel een positieve test mag hebben!

Ik ben overigens een stukje ouder dan jij, bijna 39. Ik voelde klok ook zeker tikken. Echt wel 'nu of nooit'. Toen ik zwanger werd van mijn zoontje was ik 34, en toen hij geboren werd 35. We waren er niet heel jong bij, maar we hadden daarvoor gewoon (nog) geen sterke kinderwens.

Smartiepants, ik hoop idd dat je eisprong niet al te laat is deze keer.

Bedankt verder voor jullie felicitaties. Het is dus nog heeeel pril. Ik voel me prima, wel wat meer moe, maar goed te doen. Ik heb een echo gepland voor 9 juni.
Olivia, wel fijn dat het dan zo snel lukt!

Ik heb gisteren getest, negatief.. vandaag nog geen menstruatie. Had het eergisteren of gisteren wel moeten zijn. Voor het eerst dat het dan nu wellicht later komt. Of misschien toch zwanger, maar gisteren nog te weinig hcg.. we zijn nu een weekend weg, dus kan pas maandag evt testen.
Fingers crossed!
Libell, heb je nog getest? Spannend!
Wat super leuk Olivia, gefeliciteerd!! Hoe voel je je?

En libel, nog een keer getest vandaag?
Nu even wat uitgebreider tijd om te reageren.

Welkom nog Libell! Wel echt heel erg balen dat jullie het sinds september proberen en nog geen succes hebben gehad. Merk je dat het veel invloed heeft op jullie leven nu?
Ik ben zelf 33 maar merk al langere tijd dat mijn cyclussen langer worden en menstruaties korter worden (soms maar 2 dagen). Ik heb nog een kleine hoop dat dit te wijten is aan mijn ijzertekort maar ben ook bang dat ik al langzaamaan in de overgang kom.
Merkte jij verder al iets aan je cyclussen of zijn die nog wel regelmatig?
En nu dus wat later ongesteld… hoop echt dat jouw test alsnog positief is!

En leuk en spannend Olivia, fijn dat je je best goed voelt op de gebruikelijke kwaaltjes na.
jouw echo staat gepland op mijn jongste haar 4e verjaardag! Ze is vandaag gaan wennen op school dus ineens ben ik nu thuis zonder kids. Ik weet nog niet zo goed wat ik moet voelen. Het is fijn en stil tegelijk!
Smartiepants, dankjewel! Ik voel me prima, maar wel een stukje vermoeider dan normaal.

Wat toevallig dat mijn echo op dezelfde dag is als de verjaardag van jouw jongste. Hoe vindt ze het wennen op school? Geniet van de rust ;)
Ik ben uiteindelijk op dag 30 ongesteld geworden. Test was negatief. Normaal dag 24 of max 26. Menstruatie is wel wat minder dan normaal, maar heb wel erge buikkramp gehad, wat ik dan normaal juist weer niet heb.

Mijn menstruatie is altijd stabiel tussen de 24 en 26 dagen en ik voel ook altijd wel mijn eisprong. Maar deze ronde is dus een beetje vreemd… was ook echt een paar dagen mijzelf niet. Misschien is er wel een bevruchting geweest en heeft het een aantal dagen geprobeerd in te nestelen en uiteindelijk toch niet gelukt en dat daarom de menstruatie later kwam. Hcg meet je volgens mij pas als het een paar dagen ingenesteld is..

Ik vind het wel vervelend worden nu we al heel wat rondes verder zijn, maar ik probeer er niet teveel mee bezig te zijn. Ik ben mij bewust van de periode rond mijn eisprong, maar dat komt vooral omdat mijn libido duidelijker hoger is die dagen. En dan zeggen we wel tegen elkaar ‘fingers crossed’ en daarna wachten we gewoon af tot Nod. En af en toe maken we grapjes als ik een symptoom noem die zou kunnen passen bij een zwangerschap. En voor mijn gemoedsrust als ik denk, zal het raak zijn? Dan test ik gewoon. Ook al is het nog te vroeg, dan kan ik er weer even een paar dagen tegen zonder er bij na te denken haha. Alleen afgelopen weekend waren we een weekend weg, en natuurlijk toen overtijd en geen testen mee hihi

Smartiepants; vervelend dat je het ide hebt al met de overgang begonnen te zijn. Ik heb dat een aantal jaren geleden gehad ivm opvliegers en korte cyclussen. Heb een jaar gehad dat ik elke 20-23 dagen menstruatie had. Huisarts kon middels bloedonderzoek zien of de zorgen terecht waren. Dat was gelukkig niet het geval. Sinds een jaar is mijn cyclus nu zoals die is 24-26 dagen
Balen, Libell. Het klinkt idd alsof er wellicht een bevruchting heeft plaatsgevonden die niet heeft doorgezet. Hopelijk de volgende ronde meer geluk!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven