indeling nieuwe slaapkamer

19-03-2026 20:38 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goede avond,

Ik stoei met de indeling van onze nieuwe slaapkamer. Het is een vrij grote kamer, 4,50 bij 4,70. Ik probeer een link toe te voegen zodat duidelijker wordt waar de deuren en ramen zitten. https://imgur.com/a/fUZ8we7
In de kamer moeten in ieder geval de volgende meubels komen:
een tweepersoonbed (180 bij 200 cm ) met nachtkastjes
een bureau (160 bij 70 cm)
Een kast (mogelijk van 150x58 cm), maar maten staan nog niet vast.

Voor het raam wil ik gordijnen tot de grond, en de deur naar de badkamer is een schuifdeur.

Probleem is dat ik graag het het bureau zoveel mogelijk uit het zicht wil hebben bij binnenkomst, maar ook vanuit 1 kant van het bed.

Ik dacht eraan om bij de indeling van het plaatje een (vintage) dressoir er haaks op het bureau te zetten, met eventueel hoge planten erop. Ik wil liever geen permanente kamer scheidingen die geankerd moeten worden in de grond of plafond.

Wellicht is hier iemand die me verder kan helpen?
Ik denk het bed meer naar de badkamer toe plaatsen.

Dan kun je links van het bed ook een kast kwijt?

Wat ga je doen aan het bureau, als je daar gaat werken vind ik het zelf wel fijn als je naar buiten kan kijken ipv licht op je rug/ scherm.
Bureau onder het raam, een (open) kast als room divider.

Bed meer richting badkamer en dat kastje aan de kant van het hoofdeinde van je bed tegen de muur.

Of bed met hoofd-of voeten einde aan het raam. Bureau tegen muur badkamer met een (open) kast als roomdivider.

Zoveel ruimte! Gewoon een kwestie van schuiven en spelen.
Everything is possible for the one who believes.
Het bureau hoeft niet tegen de muur. Als je het een meter van de muur af zet, kun je met je rug naar de muur zitten en de kamer in kijken. Als je dan het bureau afschermt met een laag kamerscherm of hoge plantenbak zit je niet helemaal afgesloten.

Afbeelding

Wij hebben zoiets, op maat gemaakt, 1m30 hoog en bekleed met vilt
Ik zou het bed aan de rechter muur plaatsen.
Aan de linker muur over de gehele breedte schuifdeuren waar dan je kast en je bureau achter staat.
Ik zou denk ik het bureau links van de schuifdeur tegen de badkamermuur plaatsen. Bed tegen de rechtermuur want ik houd er niet van om tegen het voeteneinde aan te kijken. En kledingkast tegen de linkermuur.

Is de schuifdeur naar de badkamer netjes in de muur weggewerkt? Als het zo’n hangende schuurdeur is zou ik overwegen om er een wandje voor te maken, dat geeft je meer flexibiliteit met indelen van de ruimte.
Of het bed midden in de kamer, met het hoofdeinde tegen een scheidingswand of hoge boekenkasten, met daarachter het bureau
Wat is die lege ruimte rechts bovenin? Kan je daar je bureau niet kwijt?

En anders vind ik die van je bureau achter je bed (met een hoog hoofdbord) echt een heel goed idee.
wolkewitje schreef:
20-03-2026 09:18
Het bureau hoeft niet tegen de muur. Als je het een meter van de muur af zet, kun je met je rug naar de muur zitten en de kamer in kijken. Als je dan het bureau afschermt met een laag kamerscherm of hoge plantenbak zit je niet helemaal afgesloten.

Afbeelding

Wij hebben zoiets, op maat gemaakt, 1m30 hoog en bekleed met vilt
Je hebt de url van de site geplaatst, ipv de afbeelding.
Afbeelding
wolkewitje schreef:
20-03-2026 09:18
Het bureau hoeft niet tegen de muur. Als je het een meter van de muur af zet, kun je met je rug naar de muur zitten en de kamer in kijken.
Ik vind dit een heel goed idee. Ik vind bij een bureau licht vanaf de zijkant het prettigst. Maar het bureau hoeft inderdaad niet tegen de muur.
als je hem omdraait en een stuk van de muur af zet, heb je het raam links en kun je naar buiten kijken en de kamer in.
Hecamel schreef:
20-03-2026 10:03
Wat is die lege ruimte rechts bovenin? Kan je daar je bureau niet kwijt?

En anders vind ik die van je bureau achter je bed (met een hoog hoofdbord) echt een heel goed idee.
Dat dacht ik ook. Dat ziet er uit als een hal of een doorloop waar bovenin precies het bureau kan.
Pelle schreef:
20-03-2026 10:37
Ik vind dit een heel goed idee. Ik vind bij een bureau licht vanaf de zijkant het prettigst. Maar het bureau hoeft inderdaad niet tegen de muur.
als je hem omdraait en een stuk van de muur af zet, heb je het raam links en kun je naar buiten kijken en de kamer in.
En dan zou ik het bed en bureau van muur wisselen.
Dan heb je naast het bureau een heel stuk muur waar je een kast kan plaatsen.
Ik zou het bureau inderdaad onder of dicht bij het raam zetten voor het licht, maar dan wel een beetje uit het zicht halen met bijvoorbeeld een open kast of planten.
En het idee om het bureau niet strak tegen de muur te zetten vind ik ook slim, dat maakt het meteen minder “werkplek-gevoel” in de kamer.
kleine opmerking. ik weet niet hoe groot jullie zijn, maar een bed van 2.10 is best wel aan te raden
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Is het de slaapkamer van een puber/jong volwassene dat er een bureau bij komt? Anders zou ik dat echt naar een andere kamer doen voor een rustigere slaapomgeving. De kledingkast lijkt me ook aan de kleine kant voor 2 volwassenen.
Je hebt niet veel keus, wat onhandig dat je meerdere deuren in de kamer hebt.
En ik zou het bureau inderdaad ook niet in de slaapkamer willen hebben.
https://www.vente-unique.nl/c/bureau-tr ... gL6KPD_BwE

Is een bureau wat je op kunt klappen of weg kunt draaien niks ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
En je bed met de hoofdkant los van de muur en daar het bureau achter ?

Afbeelding

Afbeelding

https://www.thestylebox.nl/werkplek-in-de-slaapkamer/
Bureau voor het raam. Weggewerkt met lange gordijnen die dus niet gelijk voor je raam hangen.
Dit idee :
https://www.ikea.com/ext/ingkadam/m/6e9 ... 1.jpg?f=sg
En zoiets ?
https://www.bol.com/nl/nl/p/opvouwbaar- ... gLRHfD_BwE
Ik zou het zo doen:
https://imgur.com/a/l1b5fn1

Bed richting badkamer verschuiven. Bureau voor raam met daarachter een roomdivider tot borsthoogte. Dan is de complete werkplek uit het zicht, maar ontneem je minder licht uit het raam de kamer in. Kast tegen de roomdivider.
Bedankt voor het meedenken! Het betreft een aanbouw aan huidige woning, ivm mindervalide partner, die op termijn de trap niet meer op zal kunnen zelfstandig. Het hokje rechts bovenaan is de binnenkomt bij de achterdeur. De andere ruimte bovenlangs wordt de badkamer.
De lichamelijke beperking van partner is ook de reden dat er een bureau op de slaapkamer komt (de andere optie is de huiskamer). Om studentenkamer gevoel te voorkomen wil ik het bureau dus liever niet meteen zichtbaar hebben bij binnenkomen slaapkamer of bij het wakker worden. Ik ga zelf de zolderkamer in beslag nemen om beetje een fijne eigen plek/leeshoek te maken. Gun partner ook een fijne plek, maar die moet dus op begane grond komen.

De oplossingen qua bureau van blijfgewoonbianca vind ik mooi, maar het moet een beetje een ergonomisch verantwoorde zitplek zijn voor hem.

De indeling van Karrotta ziet er goed uit, zal eens zoeken naar een mooi kamerscherm.
De optie van bureau achter/voor het bed is ook nog een idee. Ons huidige bed zou volgens mij het hoofdbord van gewisseld kunnen worden.
Van het weekend maar weer eens spelen met floorplanner.
Kast en bureau moeten sowieso nog aangeschaft worden, dus kan daarmee nog spelen met de ruimte. Als ik kijk wat we nu aan ruimte gebruiken in onze huidige paxkast hebben we voor kleding aan 1,50 meter wel genoeg. Wel hebben we extra ruimte nodig voor voor bureaurommeltjes etc. Vandaar mijn eerste idee voor een laag dressoir met planten.
Als de kamer nog gebouwd en ingericht moet worden, dan zou ik voor een mooie oplossing gaan die opgaat in de ruimte in plaats van een kamerscherm. Een kamerscherm is toch meer een fluppie oplossing.
Dit vind ik heel mooi. Muurtje kan ook hoger en dan geen houtwerk erboven:

Afbeelding

Als je niet met vaste muren wil werken, dan zou ik kiezen voor een roomdivider kast.
Afbeelding

Op de plattegrond is links onderin nog een mooie plek over voor een dressoir.
Afhankelijk van de windrichting waar het raam zit zou ik echt het bureau niet recht voor het raam zetten. Hier, raam aan de zuidoostzijde werkt het echt niet fijn als het bureau voor het raam staat. Dan kun je alleen werken als je de gordijnen dicht doet.

Moet je ook rekening houden met manoeuvreerruimte voor een rolstoel?
https://es.pinterest.com/pin/pin-van-ti ... 029136157/

https://es.pinterest.com/pin/mooie-ikea ... 462763694/

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven