Puber met smetvrees, tips

21-03-2026 11:48 33 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter (puber), met ASS heeft OCD (officiële diagnose) die zich uit in smetvrees. En het loopt echt volledig uit de hand. De OCD neemt haar hele leven over en daarmee ook het gezin. En ik vind het enorm pittig. Ze heeft therapie, wij hebben zelf ook af en toe gesprekken met haar therapeuten.

Zijn er hier meer ouders wiens kind een OCD heeft? Ik zou het fijn vinden wat verhalen en wellicht ook tips uit te wisselen.
Dannas2 schreef:
21-03-2026 13:08
Welke AD slikt jouw kind NL71? Ik vermoed dat mijn dochter weer is gestopt met haar AD. Haar therapeut en psychiater hadden het wel over nieuwe medicatie maar ik heb geen idee of ze die al heeft. Ze is 19 dus helaas krijgen wij niet alles meer te horen als ouders van jeugdzorg.

En hoe heeft jouw kind de praatgroep met lotgenoten gevonden? Daar was hier ook even sprake van, meer op ASS gericht maar dat was om diverse redenen helaas totaal geen succes. Jeugdzorg lijkt momenteel ook een beetje zoekende hoe haar het beste te begeleiden.
Wij wonen in Frankrijk. Ze slikt seroplex. Praatgroep via internet, een vereniging voor ocd. Hier ook al een paar keer gestopt met medicatie maar dan gaat het gelijk weer helemaal mis, idd uit dit zich ook naar ons, ik weet dat het de ziekte is die dan spreekt maar soms is dat niet altijd even makkelijk. Er zit ook geen logica in haar angsten dus de ene keer gaat iets goed en de volgende keer is dezelfde situatie in enen niet meer te doen. Het moeilijke is dat ze ons ook als besmet ziet, maar tijdens een paniekaanval ons toch nodig heeft. Met haar medicatie kan ze nu wel weer hier in huis komen, met douchen voor ze weggaat en aparte kleding die ze thuis dan meteen wast en ook weer douchen. Maar ik kan bijvoorbeeld niet naar haar woning, haar niets geven anders raakt haar flat besmet, enz. Haar zusje kon ze niet meer zien want die woont nu op kamers en ze is bang dat de kamergenoten vies en besmet zijn en haar via haar zusje kunnen besmetten en ziek maken…. Het is zo rot je kind zo te zien lijden. Eerst wilde ze er ook niks van weten dat ze dit had, zei bijv. dat haar gedrag normaal was. Nu ze het erkend heeft en hulp en medicatie geaccepteerd heeft en nu medicatie ook goed neemt gaat het wat beter met kleine stapjes. Ik hoop voor jou en je dochter dat jullie ook de juiste begeleiding kunnen vinden. Nogmaals sterkte en zorg goed voor jezelf anders hou je het niet vol, ik ben een keer op de spoedeisende hulp beland met de ambulance vanwege een black-out van vermoeidheid en stress na een week vol van paniekaanvallen van kind dus pas daar voor op
Ik heb totaal geen verstand van smetvrees. Maar vraag me af wat erachter zit. De controle?

Want inmiddels is toch wel bewezen dat te schoon helemaal niet gezond is.
En je dan juist eerder ziek wordt.
Zou het nut hebben om dit soort studies te tonen?
Of helpt dat niets?
Ballon schreef:
21-03-2026 21:59
Ik heb totaal geen verstand van smetvrees. Maar vraag me af wat erachter zit. De controle?

Of helpt dat niets?
Het gaat niet om een reële angst.
Ballon schreef:
21-03-2026 21:59

Of helpt dat niets?
OCD gaat niet om normale zorg of angst die met goede argumenten weggenomen kan worden helaas.
Dannas2 schreef:
21-03-2026 13:06
Het uit zich ook in dwang richting ons. Dus als ik even aan mijn arm krab dan wil ze dat ik mijn handen was. De was moet van haar onder zeer strikte voorwaarden gedaan worden, het lukt haar niet zelf eten te maken, een boterham ofzo smeren, maar als wij het doen moet dat onder strikte voorwaarden. En als we wat fout doen in haar ogen dan raakt ze volledig overstuur en worden wij voor hele lelijke dingen uitgemaakt. Het is echt heel heftig. De combi ASS en OCD vind ik pittig.
Een en al herkenning het is idd ook heel heftig en pittig
Youk79 schreef:
21-03-2026 15:17
Oh het klinkt heel heftig! Is er wel eens over opname gesproken? Niet dat dat alles oplost of beter maakt, dat begrijp ik heel goed.

Misschien is er op Facebook een groep voor ouders van? Er is wel een groep voor ouders met kinderen met ASS volgens mij. Misschien vind je daar al meer herkenning
Opname kan in de ogen van mensen met ernstige smetvrees ook enorm stresvol zijn, ziekenhuizen zijn immers een grote bron van besmetting en vuil zeker de spoedeisende hulp waar veel mensen binnenkomen en samen in de wachtruimte zitten…. Mijn dochter was bijvoorbeeld een période echt zorgmijdend omdat ze het niet aaandurfde om bij de huisarts en tandarts in de wachtkamer te zitten… en toen ik terugkwam van de spoedeisende hulp wilde ze dat ik mijn kleren, handtas en alles weg zou gooien, niet gedaan uiteraard maar dat leidde wel dus tot een paniekaanval.
Mijn hart breekt als ik deze verhalen lees.
Her is zo ontzettend bepalend voor degene die het heeft en de omgeving

Mijn jongste (ASS) kreeg bepaalde trekken van smetvrees toen hij 9 was.
Gelukkig mede door aripiprazol is het in de kiem gesmoord.
Hij is nu van die medicatie af en het blijft stabiel voor alsnog

Vooral het onbegrip van de omgeving is zwaar (ah joh stel je niet aan. Wat een verwend jong)
Frankly my dear, I don"t give a damn
Wat zwaar TO. Voor jullie, en vooral voor je kind.

Geen ervaring hier met smetvrees, wel met obsessief compulsief gedrag. Dat kwam door een mismatch met school. Nu zoon al langere tijd is uitgevallen van onderwijs is het dwangmatige gedrag helemaal weg. En we hebben er niets voor gedaan.

Ik vraag me daarom af of je misschien een verband ziet tussen het gedrag en andere factoren in haar leven die veel stress geven?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven