(On)gepast taalgebruik

23-03-2026 10:38 422 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het kwam de afgelopen dagen meerdere keren in topics ter sprake en ik vind het wel een interessante casus. Welk taalgebruik vind je ongepast? Is het dan overal ongepast, of alleen in specifieke contexten? Heb jij een waarde-oordeel over mensen als ze bepaalde woorden gebruiken? Mag op een forum juist meer op dit gebied of toch liever minder? Ben je zelf grof in de mond en wat vind je daarvan? Zijn er ook taboes omtrent schelden voor jou, of kom je bijvoorbeeld uit een andere cultuur waarin dat heel anders ligt?
En wat is je favoriete scheldwoord?
Si abra la puerta hay lobos.
TO begint: ik ben best grof in de mond. De directe oorzaak daarvoor ligt in mijn jeugd, waarin het mijn moeder ondanks verwoede pogingen amper lukte mij als een net kind te laten praten. Ik heb nu twee persoonlijkheden, een nette (voor op mijn werk en bij de kinderen en natuurlijk bij onbekende mensen) en een echte (bij mijn echtgenoot en sommige mensen die ik beter ken en als ik heel eerlijk ben als ik moe of overwerkt ben ook in alle andere situaties wel een beetje, behalve voor de klas natuurlijk).
Ik scheld niet met ziektes en ik vloek ook niet vaak. Maar ik ben grof in de mond, zonder dat ik het doorheb. De grens voor grof taalgebruik lag in Oost-Groningen in de jaren tachtig natuurlijk mijlenver verwijderd van wat ons soort mensen gepaste taal vindt.
Ik kan dus ook echt verbaasd zijn als ik in een topic op mijn taalgebruik wordt aangesproken. In mijn beleving is grof taalgebruik namelijk heel iets anders. Maar ja, taal is natuurlijk ook subjectief.
Ik probeer op het forum geen woorden te gebruiken die ik in het echte leven ook niet tegen iemand zou (durven) zeggen.
Dat lukt niet helemaal, helaas.

Ik weet niet of je het over een specifieke aanleiding hebt, voor dit topic, maar ik dacht aan het topic over Ruud de Wild.
Daarin worden nare benamingen voor hem gebruikt, waarvan ik me afvraag of mensen die ook in zijn gezicht zouden (durven) zeggen.
Ik iig niet.

Maar als ik over iemand praat, die er niet bij is, permitteer ik me vaak wel meer dan wanneer ik iemand zelf spreek.

Wat mij betreft vind ik vooral hatelijkheid over iemands uiterlijk niet kunnen. En schelden met ziektes niet.

Ik vind wel dat er iets meer zou moeten kunnen dan er nu kan.
If at first you don't succeed, just give up. No need to make it weird.
Week 16 van de Extremely Demotivational Calendar
Ja, precies dat topic. Ik zou er geen problemen mee hebben hem een lamlul te noemen. Hij zou me dan misprijzend aankijken en belachelijk maken, dus ik schoot er vast niets mee op.
Lelijk praten over het uiterlijk van mensen doe ik niet. Wel over hun intelligentie en dat is natuurlijk net zo stom. Ik doe dit wel alleen als ze heel naar zijn, maar de persoon die dat beoordeelt ben ik zelf, dus dat is natuurlijk ook dikke onzin.

Ik ben inderdaad wel iemand die duidelijk uitspreekt wat ze vindt, ook in het echt wel. Maar aangezien mensen me zelden serieus nemen in het echt, kom ik er vaak mee weg. Dat schijnt aan mijn uiterlijk en mijn uitstraling te liggen.
Iemand die woorden gebruikt als ‘grutjes’ en ‘hemeltjelief’ zal mij een grofgebekt viswijf vinden. Iemand die ‘kanker’ als bijvoeglijk naamwoord om de zin gebruikt, zal mij een bekakte doos vinden.

Een scherpe tong hebben, is aangeleerd in mijn familie. Stampvoeten, schreeuwen, janken (daarmee bedoel ik niet huilen van verdriet of pijn), silent treatment, weglopen en met deuren slaan mocht niet. Dus je punt maken als kind en puber was alleen geaccepteerd met als je dat in woorden goot zonder schuttingtaal. Mijn opa was een soort Yoda op het gebied ‘met de grond gelijkmaken zonder scheldwoorden’.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Ik vloek niet, ik scheld amper. Maar ben soms wel grof in de mond.
En hier niet anders dan irl
Ik vind het wel een sport om ‘netjes’ te blijven, maar ik kan mensen zeer subtiel afmaken. En mijn kinderen hebben deze kunst van mij afgekeken. Het is een hele handige vaardigheid in het leven.
lila-linda wijzigde dit bericht op 23-03-2026 12:29
1.51% gewijzigd
Het ergste wat ik iemand ooit heb horen zeggen was niet alleen ´´kanker´´, maar ´´ik wens dat je kanker krijgt´´. Ik denk dat kanker zo vaak gebruikt wordt dat het zijn betekenis verliest.

Zelf gebruik ik dat woord niet. Vind dat zelf heel erg asociaal en low-class. Wat ik wel vaak zeg is kut. Zelfs op mijn werk deed ik dat vaak, maar ik probeer mij in te houden en dan vervang ik het vaak met het woord ''rot''. Met ziektes scheld ik niet. Dat zit niet in mij. En lul en klootzak heb ik ook nooit gezegd. Dat zijn woorden die waar ik mijzelf te goed voor voel. Soms zeg ik weleens ''besodesuikert'' maar dat is meer als grap.

Oh werkte vroeger ook met iemand samen die het erg vond als ik het woord ''hartstikke'' zei. Volgens haar was dat een ouderwets scheldwoord en haar kinderen mochten dat woord niet gebruiken. Nou zo netjes ben ik nou ook weer niet.
ik heb werkelijk nog nooit iemand iets toegewenst
Vloeken doe ik alleen als ik alleen thuis ben. Als ik bijv iets laat vallen, of er weer eens iets misgaat.
Is voor mij een teken dat het niet zo goed met me gaat en mijn lontje te kort is.

Ik ben irl best een schijterd, dus zal niet snel lamlul o.i.d. tegen iemand zeggen.

Daarom ben ik dol op roddelen, dan kan ik dat wel spuien.
Lila-Linda schreef:
23-03-2026 11:04
Ah, nee, ik ook niet.
Lila-Linda schreef:
23-03-2026 11:04
Ook geen hele erge jeuk en hele korte armpjes? Of een blootsvoetse wandeling door een kamer die bezaaid is met legoblokjes?
Graftak!
Solomio schreef:
23-03-2026 11:06
Ah, nee, ik ook niet.
Was ik ook helemaal stil van toen ik het iemand hoorde zeggen.
Dingen "low-class" vinden, daar denk ik dan wel lelijke dingen over.
Jezelf te goed voelen om bepaalde woorden te zeggen vind ik ook een interessante zienswijze. Ik voel me meestal aardig oké, maar sommige mensen zijn nu eenmaal een lul, of een klootzak. Je kunt dan wel zeggen "wat is het een vervelende man" maar dat dekt bij sommige mensen echt de lading niet.
Lady*Voldemort schreef:
23-03-2026 11:07
Ook geen hele erge jeuk en hele korte armpjes? Of een blootsvoetse wandeling door een kamer die bezaaid is met legoblokjes?
nope
wat niet betekent dat ik iedereen aardig vind, maar toewensen zit niet in mijn systeem
Rabarbara schreef:
23-03-2026 11:08
Jezelf te goed voelen om bepaalde woorden te zeggen vind ik ook een interessante zienswijze. Ik voel me meestal aardig oké, maar sommige mensen zijn nu eenmaal een lul, of een klootzak. Je kunt dan wel zeggen "wat is het een vervelende man" maar dat dekt bij sommige mensen echt de lading niet.
ik kan best Over iemand zeggen, dat ik het een hufter vind
Maar ik roep geen Hufter tegen hem
Lila-Linda schreef:
23-03-2026 11:09
ik kan best Over iemand zeggen, dat ik het een hufter vind
Maar ik roep geen Hufter tegen hem
Dan zeg je die woorden dus wel. Ik zeg ze achter iemands rug en meestentijds ook in iemands gezicht. Dus ik roep niet zo vaak "lul" of "klootzak" maar ik zeg best wel eens tegen iemand: "Wat ben jij een zak hooi/waailap/enorme klier/troela."
Ik ben qua schelden dubbel erfelijk belast, maar tegenwoordig weet ik me buitenshuis en online aardig in te houden. Mijn grens ligt bij nare opmerkingen over iemands fysieke onvolkomenheden en schelden met kanker. Schelden met andere ziektes doe ik wel, maar dat zijn vooral ziektes die intussen al lang zijn uitgeroeid of ziektes die vroeger heel ernstig waren maar nu vrij eenvoudig te behandelen.

Overigens, als ik Ruud de Wild ooit persoonlijk ontmoet (wat God verhoede) durf ik hem gerust te zeggen dat ik hem een engnek vind.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
23-03-2026 11:07
Een douche waar alleen knakworstsap uitkomt. Voor altijd natte sokken.
Ik kom uit een arbeidersfamilie van metselaars en bouwvakkers en ik komuit 010 dus ja.....de volwassenen probeerden er altijd op te letten maar op zeer jonge leeftijd had ik al een heel vocabulaire.
Ook qua ziektes, schutting woorden ( behalve die met de letter k, dat was taboe).

Ik kan nog steeds heel grof uit de hoek komen maar dit wordt wel minder met de jaren.

Maar lekker losgaan als je je teen stoot dat doe ik nu eenmaal fijner met bepaalde woorden dan met oh jeetje...dat doet verdraaid veel zeer.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ja ik vloek wel eens voornamelijk godlasterlijk recent bv toen ik van de trap stortte en kan ook wel grof in de mond zijn .
Maar nooit met al dan niet terminale ziektes .
Rabarbara schreef:
23-03-2026 11:13
Ik zag daar pas wel een leuke tegenhanger van , iemand wenste een vrouw voor altijd een koel hoofdkussen als bedankje .
Rabarbara schreef:
23-03-2026 11:08
Je mag alles denken wat je wil, maar bepaalde dingen tegen mensen zeggen is wat anders. Ik vind het erg asociaal als iemand op straat de andere voor ''klootzak'' uitmaakt als ze geen voorrang krijgen. En dat komt op mij over dat je slecht ben opgevoed.
Rabarbara schreef:
23-03-2026 11:13
:rofl:
Graftak!
Queenie_70 schreef:
23-03-2026 11:26
Je mag alles denken wat je wil, maar bepaalde dingen tegen mensen zeggen is wat anders. Ik vind het erg asociaal als iemand op straat de andere voor ''klootzak'' uitmaakt als ze geen voorrang krijgen. En dat komt op mij over dat je slecht ben opgevoed.
Slecht opgevoed prima, maar waarom die verbinding met sociale klasse? Denk jij dan dat opvoedingverbonden is aan je klasse? Want je kiest zelf voor deze formulering. Als je slecht opgevoed had gezegd in plaats van "low class" (onnodig Engels, maar toe maar weer), had ik er niet eens op gereageerd.
Queenie_70 schreef:
23-03-2026 11:26
Dat vind ik altijd zo'n raar waarde-oordeel. Alsof ik het kan helpen dat mijn ouders andere dingen te doen hadden dan mij opvoeden.

Ik vind trouwens mensen die een keer 'klootzak' roepen, of 'jankerd', vaak een stuk beter te pruimen dan die zogenaamd keurig nette mensen die zonder een onvertogen woord te zeggen anderen de grond in stampen met lelijke op-de-mannetjes.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 23-03-2026 11:33
20.34% gewijzigd
Graftak!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven