Puber met smetvrees, tips

21-03-2026 11:48 47 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter (puber), met ASS heeft OCD (officiële diagnose) die zich uit in smetvrees. En het loopt echt volledig uit de hand. De OCD neemt haar hele leven over en daarmee ook het gezin. En ik vind het enorm pittig. Ze heeft therapie, wij hebben zelf ook af en toe gesprekken met haar therapeuten.

Zijn er hier meer ouders wiens kind een OCD heeft? Ik zou het fijn vinden wat verhalen en wellicht ook tips uit te wisselen.
Dannas2 schreef:
21-03-2026 13:08
Welke AD slikt jouw kind NL71? Ik vermoed dat mijn dochter weer is gestopt met haar AD. Haar therapeut en psychiater hadden het wel over nieuwe medicatie maar ik heb geen idee of ze die al heeft. Ze is 19 dus helaas krijgen wij niet alles meer te horen als ouders van jeugdzorg.

En hoe heeft jouw kind de praatgroep met lotgenoten gevonden? Daar was hier ook even sprake van, meer op ASS gericht maar dat was om diverse redenen helaas totaal geen succes. Jeugdzorg lijkt momenteel ook een beetje zoekende hoe haar het beste te begeleiden.
Wij wonen in Frankrijk. Ze slikt seroplex. Praatgroep via internet, een vereniging voor ocd. Hier ook al een paar keer gestopt met medicatie maar dan gaat het gelijk weer helemaal mis, idd uit dit zich ook naar ons, ik weet dat het de ziekte is die dan spreekt maar soms is dat niet altijd even makkelijk. Er zit ook geen logica in haar angsten dus de ene keer gaat iets goed en de volgende keer is dezelfde situatie in enen niet meer te doen. Het moeilijke is dat ze ons ook als besmet ziet, maar tijdens een paniekaanval ons toch nodig heeft. Met haar medicatie kan ze nu wel weer hier in huis komen, met douchen voor ze weggaat en aparte kleding die ze thuis dan meteen wast en ook weer douchen. Maar ik kan bijvoorbeeld niet naar haar woning, haar niets geven anders raakt haar flat besmet, enz. Haar zusje kon ze niet meer zien want die woont nu op kamers en ze is bang dat de kamergenoten vies en besmet zijn en haar via haar zusje kunnen besmetten en ziek maken…. Het is zo rot je kind zo te zien lijden. Eerst wilde ze er ook niks van weten dat ze dit had, zei bijv. dat haar gedrag normaal was. Nu ze het erkend heeft en hulp en medicatie geaccepteerd heeft en nu medicatie ook goed neemt gaat het wat beter met kleine stapjes. Ik hoop voor jou en je dochter dat jullie ook de juiste begeleiding kunnen vinden. Nogmaals sterkte en zorg goed voor jezelf anders hou je het niet vol, ik ben een keer op de spoedeisende hulp beland met de ambulance vanwege een black-out van vermoeidheid en stress na een week vol van paniekaanvallen van kind dus pas daar voor op
Ik heb totaal geen verstand van smetvrees. Maar vraag me af wat erachter zit. De controle?

Want inmiddels is toch wel bewezen dat te schoon helemaal niet gezond is.
En je dan juist eerder ziek wordt.
Zou het nut hebben om dit soort studies te tonen?
Of helpt dat niets?
Ballon schreef:
21-03-2026 21:59
Ik heb totaal geen verstand van smetvrees. Maar vraag me af wat erachter zit. De controle?

Of helpt dat niets?
Het gaat niet om een reële angst.
Ballon schreef:

Of helpt dat niets?
OCD gaat niet om normale zorg of angst die met goede argumenten weggenomen kan worden helaas.
Dannas2 schreef:
21-03-2026 13:06
Het uit zich ook in dwang richting ons. Dus als ik even aan mijn arm krab dan wil ze dat ik mijn handen was. De was moet van haar onder zeer strikte voorwaarden gedaan worden, het lukt haar niet zelf eten te maken, een boterham ofzo smeren, maar als wij het doen moet dat onder strikte voorwaarden. En als we wat fout doen in haar ogen dan raakt ze volledig overstuur en worden wij voor hele lelijke dingen uitgemaakt. Het is echt heel heftig. De combi ASS en OCD vind ik pittig.
Een en al herkenning het is idd ook heel heftig en pittig
Youk79 schreef:
21-03-2026 15:17
Oh het klinkt heel heftig! Is er wel eens over opname gesproken? Niet dat dat alles oplost of beter maakt, dat begrijp ik heel goed.

Misschien is er op Facebook een groep voor ouders van? Er is wel een groep voor ouders met kinderen met ASS volgens mij. Misschien vind je daar al meer herkenning
Opname kan in de ogen van mensen met ernstige smetvrees ook enorm stresvol zijn, ziekenhuizen zijn immers een grote bron van besmetting en vuil zeker de spoedeisende hulp waar veel mensen binnenkomen en samen in de wachtruimte zitten…. Mijn dochter was bijvoorbeeld een période echt zorgmijdend omdat ze het niet aaandurfde om bij de huisarts en tandarts in de wachtkamer te zitten… en toen ik terugkwam van de spoedeisende hulp wilde ze dat ik mijn kleren, handtas en alles weg zou gooien, niet gedaan uiteraard maar dat leidde wel dus tot een paniekaanval.
Mijn hart breekt als ik deze verhalen lees.
Her is zo ontzettend bepalend voor degene die het heeft en de omgeving

Mijn jongste (ASS) kreeg bepaalde trekken van smetvrees toen hij 9 was.
Gelukkig mede door aripiprazol is het in de kiem gesmoord.
Hij is nu van die medicatie af en het blijft stabiel voor alsnog

Vooral het onbegrip van de omgeving is zwaar (ah joh stel je niet aan. Wat een verwend jong)
Frankly my dear, I don"t give a damn
Wat zwaar TO. Voor jullie, en vooral voor je kind.

Geen ervaring hier met smetvrees, wel met obsessief compulsief gedrag. Dat kwam door een mismatch met school. Nu zoon al langere tijd is uitgevallen van onderwijs is het dwangmatige gedrag helemaal weg. En we hebben er niets voor gedaan.

Ik vraag me daarom af of je misschien een verband ziet tussen het gedrag en andere factoren in haar leven die veel stress geven?
Ik ben opgevoed door een moeder met smetvrees. Weet niet of je iets aan die ervaring hebt.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Wat verschrikkelijk voor jullie dochter en de rest van het gezin.

Ken je de ADF stichting? Zij organiseren diverse activiteiten, ook veel online. Het lijkt mij heel laagdrempelig, misschien iets voor je dochter? Ik denk dat de combinatie ASS en OCD vaak voorkomt, wellicht kunnen zij jou of je dochter hierin tips geven?

Sterkte.
Dank jullie wel allemaal voor jullie berichten. Heel fijn om erkenning en herkenning te lezen. Dat is toch echt wel helpend.

Even wat vragen beantwoorden: gelukkig houd jeugdzorg niet op je 18e verjaardag op, maar wordt die verlengd tot en met 21 in de zware gevallen. En dus loopt mijn dochter nog bij jeugdzorg. De therapeut wil zeker ook met systeemtherapie gaan werken en daar ook ons bij betrekken, dus dat is fijn.

Het gaat bij vlagen beter en dan weer slechter. Soms helpt een uitbarsting richting ons ook wel weer om het even in kalm vaarwater te krijgen en kan ze er later op wat minder OCD gedreven manier over praten, maar ik vind het heel heftig om voor slechte ouder uitgemaakt te worden terwijl je er alles aan doet om het in goede banen te leiden. Dan moet ik inderdaad echt tegen mezelf zeggen dat het de OCD is die praat. En niet mijn kind zelf zogezegd. En het dan maar weer vergeten, maar oh wat is het kwetsend op het moment zelf.

Ze heeft overigens een officiële diagnose ASS, dat vroeg ook nog iemand. En dus officiële diagnose OCD.

Afgelopen dagen geeft ze aan dat de smetvrees vooral op twee punten zit, de was en of wij wel onze handen wassen. Iemand hierboven had het al over 'alles is besmet' bij haar kind. Dat herken ik zo erg. En het is zo heftig dat iemand zichzelf vanalles ontzegt vanuit die 'besmetting'. Hardverscheurend ook dat je dan je zusje niet meer kan zien.

OCD is in geval van mijn dochter een duidelijke uiting van andere zaken die niet lekker lopen. Ze heeft haar ASS zeker nog niet geaccepteerd. kan er ook nog niet altijd even goed mee omgaan (als in weten wat haar grenzen zijn, accepteren dat ze tegen dingen anders aankijkt enzo) en dan is die OCD dus echt wel een controle die ze dan wel heeft. En rationeel snapt ze wel dat het allemaal niet klopt, maar die ratio is er maar zelden.

Maar onwijs dank allemaal voor jullie reacties!
LemoosGaatDoor schreef:
23-03-2026 10:29
Ik ben opgevoed door een moeder met smetvrees. Weet niet of je iets aan die ervaring hebt.
Heb je er zelf ook iets van smetvrees aan overgehouden? Ik merk wel dat het ook wel aanstekelijk is, die smetvrees. Ik ga toch anders kijken naar sommige dingen. En moet dan ook mezelf soms wel even tot orde roepen.
oh ja, sommigen begonnen nog over opname. Ik denk niet dat we al op dat niveau zitten gelukkig. Mijn schoonzusje is psychiatrisch verpleegkundige en ik zou opname ook wel echt heftig vinden.
Ballon schreef:

Of helpt dat niets?
smetvrees gaat niet over de angst om ziek te worden vanwege slechte hygiene. Maar, hoe mijn dochter het omschreef, je voelt je gewoon constant vies en alles om je heen voelt ook vies. Alsof je continu in een bak vol rondkrioelende bacteriën en modder en weet ik wat zit. Ik heb het ook gevraagd hoor aan haar, van wat is het dan, ben je bang ziek te worden. Maar dat is het dus echt niet. Het gaat echt letterlijk over alles en iedereen vies vinden en jezelf ook vies voelen.
NL71 schreef:
22-03-2026 00:14
Een en al herkenning het is idd ook heel heftig en pittig
ik quote expres even deze en niet je hele tekst, maar het klinkt bij jullie ook echt heel heftig. Ik had ook echt nooit door hoe zwaar smetvrees kan zijn, hoe erg het je leven kan overnemen, hoe het alles bepalend wordt tot aan totale onredelijkheid aan toe en hoe je als directe zeer nabije omgeving er dus ook de dupe van wordt. Ik had echt een beetje een beeld van iemand die vooral vaak zijn handen wast en bij alles een vies gezicht trekt. Maar het is echt zo zo zo veel meer dan dat. Veel sterkte voor jullie ook! Ook zielig voor je andere kind, die dan dus niet meer op bezoek mag komen enzo. Ik vind het voor mijn zoon ook heftig. Ik bedoel, dat is soms ook gewoon echt wel een vieze puber, maar zo erg als dat zijn zus het ervaart is het nu ook weer niet. Ik vind het echt zielig voor hem ook, ook al ben ik dan ook best blij dat hij nu door haar OCD een stuk schoner is geworden.
Dannas2 schreef:
24-03-2026 17:56
Heb je er zelf ook iets van smetvrees aan overgehouden? Ik merk wel dat het ook wel aanstekelijk is, die smetvrees. Ik ga toch anders kijken naar sommige dingen. En moet dan ook mezelf soms wel even tot orde roepen.
Herkenbaar!
Lastig vond ik het om zelf niet 'heftig' te reageren op iets dat ik vies vind.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Dannas2 schreef:
24-03-2026 17:56
Ja eerlijk gezegd wel. Maar ik ben er ook van jongs af aan in ‘gedrild’. Dus wat ‘normaal’ is, is vrij lang onduidelijk voor mij geweest. Sommige dingen doe ik ook. Wc’s worden iedere dag gepoetst. Ik kan niet beginnen met mijn vakantie voordat ik het vakantieonderkomen eerst helemaal heb gepoetst. Er liggen overal flesjes desinfectiegel (handtassen, werktas, auto’s, gang, etc.). Niemand mag met zijn/haar vingers eten van mijn bord pakken. Ik deel met niemand ‘een hapje’ van bv een broodje of ‘even proeven’ aan een glas.

Maar ik kan heel goed leven met een kast waarvan ik weet dat er bovenop stof ligt. Ik kan gewoon eten en drinken in de horeca of bij een ander thuis. Ik geef zonder problemen wildvreemden een hand zonder daarna een uur zowat de huid van de botten staan te schrobben. Het zijn de kleine dingen die anderen opvallen. Zoals die handgel overal. Dat ik nooit iets ‘uit de muur’ zou eten of iets dat voor onbekende tijd op een warmhoudplaat heeft gelegen waar iedereen overheen kan hangen. Dat ik nooit naar een all you can eat/buffet wil.

En ergens ook wel triest: mijn zoon kreeg tijdens het schoolverlaterskamp van groep 8 een diploma. Voor ‘beste hulp en beste poetser’. Hij had een beetje een vastloper gekregen tijdens het eerste ontbijt, toen hij zag hoeveel anderen gewoon naar de wc gingen en hun handen niet wasten voordat ze aan tafel gingen en met vieze handen in de broodmand zaten te graaien. Dus ging hij vrijwillig helpen (om zo twee ‘schone’ broodjes met beleg achter te kunnen houden) en poetsen. Bij hem let ik er dus wel meer op, in hoeverre ik op de automatische piloot weer eens deurklinken ga ontsmetten in huis.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Mijn jongste (14) heeft ook OCD/smetvrees en inderdaad, wat is dat pittig! Vermoedelijk ook ASS, maar ze durft het diagnosetraject niet in. Ze krijgt nu gerichte therapie voor de OCD-klachten, omdat ze hier momenteel het meeste last van heeft.

Ik ben gescheiden en heb, soort van, co-ouderschap. Bij haar vader + vriendin/kinderen ervaart ze veel spanning, wat zich bij mij uit. 9 van de 10 keer in een toename van uitingen m.b.t. OCD. Dit varieert van het aanschuiven van een stoel tot handen wassen voor en na vrijwel elke handeling, en alles daartussenin.

Ze raakt volledig in paniek als haar oudste zus of ik bijvoorbeeld een stoel niet aanschuiven, onze handen niet wassen of een apparaat aan laten staan. We oefenen nu, op advies van de psycholoog, met kleine stapjes. Dus dan moet ik bijvoorbeeld het koffieapparaat aan laten staan en mag zij hem niet dwangmatig uitzetten. Zo proberen we dat uit te breiden en haar lijdensdruk te verkleinen.

Ze zit nu midden in de toetsweek, wat inhoudt dat er meer spanning is en dus een toename van klachten. Heel heftig. Het zorgt regelmatig voor aanvaringen tussen ons, want hoe graag ik ook altijd geduldig en begripvol wil reageren, lukt dat helaas niet altijd. Dat begrijpt ze ook wel, maar leuk is anders.
Dankjewel Lemoos, voor het delen. En herkenbaar hoor, dat je toch zelf ook een tik meekrijgt en kritischer naar dingen gaat kijken. Maar sneu ook dat het dan toch overslaat op weer de volgende generatie. Want met een beetje bacteriën is echt niks mis. Je wordt er ook niet meteen doodziek van ofzo.

En herkenbaar Aneso. Hier was dochter wel blij met de diagnose ASS omdat het helpt in acceptatie van zichzelf. Dat er dus een reden is dat het bij haar soms anders gaat, die niet aan haar karakter ligt, maar aan haar bedrading zogezegd. En een label helpt ook wel in de communicatie met anderen. Dat als het even niet lekker loopt, ze kan roepen 'komt door ASS'. Dat helpt met begrip, vooral bij mensen die niet zo ruimdenkend zijn zoals mijn vader en broers bijvoorbeeld. Die hebben snel een mening over hoe iets zou moeten horen en het helpt dan toch dat ik kan zeggen 'gaat even niet op die manier, komt door ASS'. En ook qua school heeft het enorm geholpen, die diagnose.
Aneso schreef:
25-03-2026 06:34
Mijn jongste (14) heeft ook OCD/smetvrees en inderdaad, wat is dat pittig! Vermoedelijk ook ASS, maar ze durft het diagnosetraject niet in. Ze krijgt nu gerichte therapie voor de OCD-klachten, omdat ze hier momenteel het meeste last van heeft.

Ik ben gescheiden en heb, soort van, co-ouderschap. Bij haar vader + vriendin/kinderen ervaart ze veel spanning, wat zich bij mij uit. 9 van de 10 keer in een toename van uitingen m.b.t. OCD. Dit varieert van het aanschuiven van een stoel tot handen wassen voor en na vrijwel elke handeling, en alles daartussenin.

Ze raakt volledig in paniek als haar oudste zus of ik bijvoorbeeld een stoel niet aanschuiven, onze handen niet wassen of een apparaat aan laten staan. We oefenen nu, op advies van de psycholoog, met kleine stapjes. Dus dan moet ik bijvoorbeeld het koffieapparaat aan laten staan en mag zij hem niet dwangmatig uitzetten. Zo proberen we dat uit te breiden en haar lijdensdruk te verkleinen.

Ze zit nu midden in de toetsweek, wat inhoudt dat er meer spanning is en dus een toename van klachten. Heel heftig. Het zorgt regelmatig voor aanvaringen tussen ons, want hoe graag ik ook altijd geduldig en begripvol wil reageren, lukt dat helaas niet altijd. Dat begrijpt ze ook wel, maar leuk is anders.
Jij ook veel sterkte, ook dat stuk van de aanvaringen en het verliezen van cédule ac en toe, heel herkenbaar. Verdrietig al deze verhalen te lezen en toch ok zo steunend, de herkenning, het begrip… dat buitenwereld en zelfs naasten kunnen hard oordelen over kind en ouders en dat is ook zo lastig
NL71 schreef:
26-03-2026 23:27
Jij ook veel sterkte, ook dat stuk van de aanvaringen en het verliezen van cédule ac en toe, heel herkenbaar. Verdrietig al deze verhalen te lezen en toch ok zo steunend, de herkenning, het begrip… dat buitenwereld en zelfs naasten kunnen hard oordelen over kind en ouders en dat is ook zo lastig
Dank je. En inderdaad, toch fijn die herkenning en begrip want er is zoveel onbegrip.
Er is heel veel onbegrip. Maar ik snap het ook wel weer soms, dat onbegrip, want er gebeuren ook gekke dingen die voor een buitenstaander denk ik echt lastig te begrijpen zijn.

Hier heeft dochter in haar vinger gesneden (perongeluk). Best diep dus zitte dikke pleisters op en advies van de dokter om het vooral droog te houden. Maar zij wast het liefst haar handen elke 15 minuten of zodra ze iets heeft aangeraakt. En dus is het hier nu weer één drama thuis. Ze is helemaal overstuur omdat ze haar handen niet kan wassen. Ik heb zelf al moeite om dat te accepteren en me er niet druk over te maken, dus ik snap echt wel dat een buitenstaander dan helemaal denkt 'wtf'.

Het helpt ook niet dat haar therapeut ziek was deze week. Nu pas volgende week weer een afspraak.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven