Werk & Studie alle pijlers

Structureel minder uren ingepland

03-03-2026 21:45 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de zorg moet je met een onregelmatige baan flexibel zijn. Nu vraagt mijn werkgever nog wat meer flexibiliteit, door ons niet meer al onze uren in te plannen maar slechts 80 of 90 %. Voordeel hiervan is, voor de werkgever, dat als er ziekte is veel collega's inschrijven op die open dienst om aan de contracturen te komen.
Mag dit zomaar?
Ik werd vaak meer ingepland. Als ik daar wat over zei was het blablabla jaarurensysteem.
Maar op een gegeven moment had ik zoveel uren dat ik op mijn kop kreeg.
Nu is de roosteraars medegedeeld dat ze mij echt niet meer zoveel meer mogen laten werken.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Het betreft cao ziekenhuizen. De diensten die we draaien zijn geen volledige werkdagen, dus dat betekent al dat je relatief vaak moet komen voor je uren.
Op zich komen er genoeg werkverzoeken voorbij om aan je uren te komen, maar het geeft heel veel onrust en onzekerheid. Ik ga de vraag bij de vakbond neerleggen.
Bij ons staat er in de cao (tenminste zegt mijn collega), dat de werkgever je niet meer structureel minder uren mag inzetten.
Kijk het je goed na.
de wereld wacht om ontdekt te worden
De cao ziekenhuizen stelt:

Met ingang van 1 juli 2022 worden te veel of te weinig ingeroosterde uren per kwartaal verrekend. Te veel ingeroosterde uren worden uitbetaald voor zover deze uren buiten een bandbreedte vallen van plus acht en min acht uren, naar rato van de omvang van het dienstverband. In afwijking daarvan kunnen op verzoek van de werknemer, tussen werkgever en werknemer, andere afspraken worden gemaakt. Te weinig ingeroosterde uren worden kwijtgescholden, voor zover deze uren buiten een bandbreedte vallen van plus acht en min acht uren, naar rato van de omvang van het dienstverband én als een tekort aan uren -buiten de bandbreedte- niet aan de werknemer kan worden toegerekend.

Ik zou denk ik gewoon eens een kwartaaltje achterover leunen en de inroostering van 80/90% laten gebeuren met de opmerking dat ik er wel vanuit ga dat de rest dan kwijtgescholden gaat worden.
jojojo schreef:
26-03-2026 16:38
De cao ziekenhuizen stelt:

Met ingang van 1 juli 2022 worden te veel of te weinig ingeroosterde uren per kwartaal verrekend. Te veel ingeroosterde uren worden uitbetaald voor zover deze uren buiten een bandbreedte vallen van plus acht en min acht uren, naar rato van de omvang van het dienstverband. In afwijking daarvan kunnen op verzoek van de werknemer, tussen werkgever en werknemer, andere afspraken worden gemaakt. Te weinig ingeroosterde uren worden kwijtgescholden, voor zover deze uren buiten een bandbreedte vallen van plus acht en min acht uren, naar rato van de omvang van het dienstverband én als een tekort aan uren -buiten de bandbreedte- niet aan de werknemer kan worden toegerekend.

Ik zou denk ik gewoon eens een kwartaaltje achterover leunen en de inroostering van 80/90% laten gebeuren met de opmerking dat ik er wel vanuit ga dat de rest dan kwijtgescholden gaat worden.
Ik denk dat werkgevers daar wel iets op vinden om daar onderuit te komen. Soms plannen je gewoon een periode minder in zodat ze je bij een drukkere periode meer kunnen inplannen want je moet je min uren wegwerken. En zo'n tekst kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. En dan natuurlijk altijd in het voordeel van werkgever.
Achterover leunen is geen optie. Want er is wel werk genoeg, dus als je in de min staat is dat je eigen schuld. Min uren kwijt schelden is dus niet aan de orde. Overigens moesten wij tekenen als we het per kwartaal wilde laten verrekenen, anders geldt gewoon de jaar uren systematiek.
Maar planning kan natuurlijk altijd zien als je richting teveel uren in de min gaat, dus die zal je actief gaan bellen voor diensten.
Mettie schreef:
26-03-2026 12:30
Het betreft cao ziekenhuizen. De diensten die we draaien zijn geen volledige werkdagen, dus dat betekent al dat je relatief vaak moet komen voor je uren.
Op zich komen er genoeg werkverzoeken voorbij om aan je uren te komen, maar het geeft heel veel onrust en onzekerheid. Ik ga de vraag bij de vakbond neerleggen.

Heel goed. Ik ben erg benieuwd wat ze ervan zeggen, laat je het hier nog weten?
Werkgever moet je inroosteren. Als die dat niet ( voldoende) doet dan is dat niet opeens de schuld van de werknemer. Tenzij je niet beschikbaar was voor al je uren, diensten weigerde ofzo.
Bericht terug van de vakbond: Werkgever mag niet verwachten dat je komt werken als je minder wordt ingepland dan je contracturen en min-uren opbouwt. In de CAO staat nergens dat dit mag. Werkgever zou moeten uitleggen waarop hij baseert dat dit wel mag volgens de CAO.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven