Lijf & Lijn alle pijlers

Veel te zwaar zijn: hoe nu verder?

28-03-2026 12:14 179 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Met veel schaamte open ik dit topic. Ik ben te zwaar en niet zo’n klein beetje ook. Mijn BMI durf ik niet eens te noemen. Ik weet dat ik moet afvallen, voor mezelf, mijn gezondheid en voor mijn omgeving. Ik word niet oud op deze manier. Mijn motivatie is helaas ver te zoeken en sporten haat ik. En inmiddels krijg ik steeds meer last van kwaaltjes en daar baal ik ontzettend van.

En nu? Geen idee. Ik vind het moeilijk om de knop om te zetten. Zijn er meer mensen die in een vergelijkbare situatie zitten of zaten? Wat doen of deden jullie om het tij te keren?
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren Quote
Aan de GLP1 gaan!
Alle reacties Link kopieren Quote
Je motivatie heb je wel, want je bent je er van bewust. Is de gang naar een diëtist ook iets? Deze kan een menu voor je maken, tips geven etc.

Sporten kan ook wandelen zijn. Je kunt wel met medicijnen beginnen zoals hierboven genoemde, maar uiteindelijk moet je het wel volhouden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het goede nieuws is: Je hoeft helemaal niet te sporten als je dat niet wilt. Het belangrijkste is je dieet. Ik zou dus naar de huisarts gaan en een diëtist en wat vaker gaan wandelen of iets anders doen waardoor je wat meer beweegt zodat je daar toch de voordelen van hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sporten heeft veel minder invloed op je gewicht dan wat je eet. Ik zou een afspraak maken met iemand die jou kan helpen om je dieet aan te passen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Al eens een maagverkleining overwogen?
Don't compare yourself to others. You've got no chance.
Week 25 van de Extremely Demotivational Calendar
Alle reacties Link kopieren Quote
Eerste stap is naar de huisarts
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
Vraag via de huisarts om een verwijzing voor leefstijl begeleiding. Uiteindelijk is het een kwestie van voeding (tenzij je eenbepaalde aandoening hebt). En anders zijn er tegenwoordig medicijnen. Via de huisarts kan in sommige gevallen of op eigen kosten.

Sporten is altijd goed. Maar je krijgt er vaak meer honger van. Dan moet je goed weten hoe met voeding om te gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klein beginnen en klein houden tot je jezelf fit genoeg voelt naar meer of intenser te gaan.
Start met oefeningen die je leuk vindt en hou het kort (3 minuten) maar als het kan wel meerdere keren per dag. Er zijn veel oefeningen op youtube die je vanaf een eetstoel kunt starten.
Verander je eetpatroon niet drastisch maar wees trots op wat je kunt laten staan die dag. Eet bijvoorbeeld lekker zalm met groent en maar een klein beetje pasta.
Kleine stapjes hebben mij meer geholpen dan alle diëten en zware sporten bij elkaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor de reacties tot nu toe.

Ik denk dat het een goed idee is om met de huisarts te kijken naar de opties om begeleid af te vallen. In mijn eentje afvallen lukt me niet: te veel verleidingen qua eten, weinig motivatie tot bewegen / sporten.

Een maagverkleining heb ik aan gedacht, alleen ben ik daar niet zo'n voorstander van. Misschien als alle andere opties niet lukken?

Heb net een blessure achter de rug, waardoor bewegen lastig is / was. Op advies van de betreffende arts is het verstandig om langzaamaan te beginnen qua bewegen: eerst kleine stukjes wandelen / fietsen en dat telkens uitbreiden. Pas later dit jaar denken aan wat 'fanatieker' bewegen / sporten. Heel wat jaren geleden heb ik op stijldansen gezeten en dat (of een variant ervan) wil ik weer gaan oppakken.
Omdat ik goed ben in doemdenken zit er ook hier een 'maar' aan: hoe combineer ik dat met een 32-urige werkweek, huishouden en sociaal leven? Misschien wil ik te veel waardoor falen op de loer licht?
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren Quote
Je beseft het en wil er iets aan doen. Dat is al een heel grote stap.
Je hecht ook te veel belang aan bewegen. Vermageren doe je in je keuken. Wat wandelen en fietsen is al een goede start.
En naar de huisarts uiteraard, er zijn zo veel manieren om er iets aan te doen. Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ozempic. Een kennis van mij heeft al eens een maagverkleining ondergaan maar is daarna weer aangekomen. Na een begeleid traject heeft ze nu Ozempic en daarmee lukt het wel. Ze zal dit wel levenslang moeten blijven gebruiken, is de verwachting.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijdehoentje schreef:
28-03-2026 13:23
Misschien wil ik te veel waardoor falen op de loer licht?
Wat goed dat je dat inziet.

Als je gaat zoeken naar een knop om om te zetten, ga je nooit afvallen. In 1 keer een drastische verandering van leefstijl is niet realistisch op de lange termijn.

Je zou elke week 1 kleine gedragsverandering kunnen doorvoeren om op die manier elke week een stapje te zetten richting een gezondere levensstijl.

Bijvoorbeeld:
Week 1: niet meer eten na 19 uur
Week 2: drink geen calorieën meer
Week 3: stap een bushalte eerder uit
Week 4: voeg groente toe aan de lunch

Enz enz

Het schijnt dat het 66 dagen duurt om van nieuw gedrag een gewoonte te maken, dus geef niet op als je nieuwe gedrag na een week nog steeds moeite kost.

https://www.psychologie.nl/artikel/nieuw-gewoonte/
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
28-03-2026 13:34
Ozempic. Een kennis van mij heeft al eens een maagverkleining ondergaan maar is daarna weer aangekomen. Na een begeleid traject heeft ze nu Ozempic en daarmee lukt het wel. Ze zal dit wel levenslang moeten blijven gebruiken, is de verwachting.
Dan zou ik toch eerst de andere genoemde opties gaan proberen. Als op een natuurlijke manier afvallen echt niet lukt kan je altijd nog naar medicijnen grijpen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Appletje schreef:
28-03-2026 13:36
Dan zou ik toch eerst de andere genoemde opties gaan proberen. Als op een natuurlijke manier afvallen echt niet lukt kan je altijd nog naar medicijnen grijpen.
Mijn kennis heeft in haar leven meer opties geprobeerd dan ik bij elkaar kan verzinnen. Op de een of andere manier werkt haar verzadigingsmechanisme niet en blijft ze aandrang houden tot eten.
Alle reacties Link kopieren Quote
En bedenk even dat het niet snel hoeft/ kan. Als je een spaarpotje hebt voor de vakantie, en je hebt daar 5 jaar over gespaard om die leuke reis te maken en je maakt het leeg, kost het je weer een aantal jaren om het weer vol te krijgen. Met de kilo's is het ook zoiets. Kilo's die er in 5 jaar bijgekomen zijn vertrekken niet in 5 weken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
28-03-2026 13:36
Wat goed dat je dat inziet.

Als je gaat zoeken naar een knop om om te zetten, ga je nooit afvallen. In 1 keer een drastische verandering van leefstijl is niet realistisch op de lange termijn.

Je zou elke week 1 kleine gedragsverandering kunnen doorvoeren om op die manier elke week een stapje te zetten richting een gezondere levensstijl.

Bijvoorbeeld:
Week 1: niet meer eten na 19 uur
Week 2: drink geen calorieën meer
Week 3: stap een bushalte eerder uit
Week 4: voeg groente toe aan de lunch

Enz enz

Het schijnt dat het 66 dagen duurt om van nieuw gedrag een gewoonte te maken, dus geef niet op als je nieuwe gedrag na een week nog steeds moeite kost.

https://www.psychologie.nl/artikel/nieuw-gewoonte/
Dit!

Het idee is dat er een knop is die je moet omzetten is overigens voor de meeste mensen een nogal destructieve gedachte als het gaat om betere eetgewoontes creëren. Dat is gelijk heel erg alles of nietserig

edit: Mij was overigens wel duidelijk waren dat dit enkel voorbeelden waren van mogelijke verbeteringen en dat je persoonlijk moet kijken welke van dat soort aanpassingen voor jou een stap in de goede richting zouden kunnen zijn. Maar blijkbaar ben ik de enige daarin.
prei wijzigde dit bericht op 28-03-2026 15:01
11.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
28-03-2026 13:40
Mijn kennis heeft in haar leven meer opties geprobeerd dan ik bij elkaar kan verzinnen. Op de een of andere manier werkt haar verzadigingsmechanisme niet en blijft ze aandrang houden tot eten.
OP geeft niet aan al van alles geprobeerd te hebben, dus dan is het nogal wat om direct met zulke adviezen aan te komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
28-03-2026 13:40
Mijn kennis heeft in haar leven meer opties geprobeerd dan ik bij elkaar kan verzinnen. Op de een of andere manier werkt haar verzadigingsmechanisme niet en blijft ze aandrang houden tot eten.
TO is niet jouw vriendin en je hebt nog geen idee wat ze wel en niet geprobeerd heeft. GLP-1 is een serieus medicijn en niet iets om heel lichtvaardig over te denken en doen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
28-03-2026 13:36
Wat goed dat je dat inziet.

Als je gaat zoeken naar een knop om om te zetten, ga je nooit afvallen. In 1 keer een drastische verandering van leefstijl is niet realistisch op de lange termijn.

Je zou elke week 1 kleine gedragsverandering kunnen doorvoeren om op die manier elke week een stapje te zetten richting een gezondere levensstijl.

Bijvoorbeeld:
Week 1: niet meer eten na 19 uur
Week 2: drink geen calorieën meer
Week 3: stap een bushalte eerder uit
Week 4: voeg groente toe aan de lunch

Enz enz

Het schijnt dat het 66 dagen duurt om van nieuw gedrag een gewoonte te maken, dus geef niet op als je nieuwe gedrag na een week nog steeds moeite kost.

https://www.psychologie.nl/artikel/nieuw-gewoonte/
hoewel ik met je eens ben dat het goed is om stap voor stap dingen te gaan veranderen, is het niet wetenschappelijk bewezen dat je na 19 uur niet meer zou moeten eten.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoentje, heb je voor jezelf overzicht over wat je eet en op welke momenten?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
het hangt er van af wat je al hebt geprobeerd. Heb je allerlei soorten diëten al geprobeerd? Dan is het misschien tijd om een stap verder te kijken naar bijvoorbeeld medicatie. Heb je op dieet gebied nog niet veel geprobeerd dan is een bezoek aan een diëtist een goede eerste stap.

Als je het zonder medicatie kan is het natuurlijk ideaal maar als je al veel hebt geprobeerd kan medicatie een goede oplossing zijn. Ik ben het afgelopen jaar 35 kilo afgevallen met behulp van medicatie en zou het wat dat betreft ook zeker aanraken. Maar als je zonder kan is het natuurlijk beter!

Sporten helpt overigens weinig met afvallen, het is echt vooral wat je eet (en uiteraard is sporten/bewegen gezond voor heel veel andere redenen maar echt puur afvallen is toch vooral een kwestie van voeding.)
Maleficent schreef:
28-03-2026 12:57
Sporten heeft veel minder invloed op je gewicht dan wat je eet. Ik zou een afspraak maken met iemand die jou kan helpen om je dieet aan te passen.

Klopt.

Het valt mij op dat veel mensen en dan vooral mannen denken dat als je sport, je dus sowieso afvalt. Dat is alleen maar zo als je daarnaast minder calorieën eet dan je verbrandt.

Wat je ( niet) eet is dus veel belangrijker.
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
28-03-2026 13:53
hoewel ik met je eens ben dat het goed is om stap voor stap dingen te gaan veranderen, is het niet wetenschappelijk bewezen dat je na 19 uur niet meer zou moeten eten.
Het gaat niet om de stofwisseling, caloriebeperking en slaaphygiëne.

De dingen die je eet na het avondeten zijn vaak overbodig en hogere bloedsuiker zorgt voor verstoorde slaap, waardoor je overdag vermoeider bent en meer hunkert naar koolhydraten.
Dropdrop schreef:
28-03-2026 14:12
Het gaat niet om de stofwisseling, caloriebeperking en slaaphygiëne.

De dingen die je eet na het avondeten zijn vaak overbodig en hogere bloedsuiker zorgt voor verstoorde slaap, waardoor je overdag vermoeider bent en meer hunkert naar koolhydraten.


Dit klopt helemaal.

Als je 's avonds om 22.00 uur nog een schaaltje kwark met muesli eet of twee geroosterde boterhammen, is er niks mis mee. Het gaat om de totale calorie-inname op een dag. Het is een hardnekkig misverstand dat je 's avonds niks meer mag eten.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven