Werk & Studie alle pijlers

Omscholen naar ICT, doen of niet? Ervaringen/ tips gevraagd

29-03-2026 18:27 30 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste allemaal,
Sinds februari ben ik (opnieuw) werkloos. (Ik ontvang nu een combi van WW en Wajong-uitkering). Ik ben opgeleid in de journalistiek (bachelor behaald in 2010) maar al die jaren is he erg lastig gebleken om daarin (vast(er) werk te vinden. In december heb ik een CTC-beroepenoriëntatietest gedaan en hieruit kwam onder andere ICT als interessegebied.

In februari ben ik naar de open dag geweest van een Associate degree-opleiding op dit gebied en zij waren erg enthousiast over de baankansen. Vanuit mijn omgeving hoor ik echter wisselende verhalen. Ik heb morgen een gesprek gepland staan met de arbeidsdeskundige bij UWV om de haalbaarheid en baankansen te bespreken.

Wie heeft er tips en / of ervaringen voor mij? Zowel positieve als negatieve zijn welkom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe lang duurt die opleiding?

En ik zou ook alvast gaan praten met mogelijk werkplekken of stageplekken. Dat lijkt mij waardevoller dan een arbeidsdeskundige van het UWV. Zij of hij kan toch nooit van alle sectoren/opleidingen concreet iets zeggen?
Alle reacties Link kopieren Quote
lin20 schreef:
29-03-2026 19:03
Hoe lang duurt die opleiding?

En ik zou ook alvast gaan praten met mogelijk werkplekken of stageplekken. Dat lijkt mij waardevoller dan een arbeidsdeskundige van het UWV. Zij of hij kan toch nooit van alle sectoren/opleidingen concreet iets zeggen?
De opleiding duurt 2 jaar en 1 van de voorwaarden van de deeltijdopleiding is dat je binnen een half jaar start met werken in de ICT.
Het gaat er voor UWV om of zij bereid zijn om de opleiding (het collegegeld) te vergoeden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is veel vraag naar senior ict'ers, junior ict'ers zijn er in overvloed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt binnen ICT zo ongeveer nog 1.000 keuzes.
Ik zou nu al gerichter gaan bedenken welke kant je ongeveer op wil.
Dat geeft ook dat je gerichter een stageplaats kan gaan zoeken.

En dat kan je dus ook meeslepen in het gesprek met het UWV.
Wat denk je dat je gaat liggen? In welke delen van de ICT zijn op dit moment de meeste junior-banen?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je eerder al een HBO diploma hebt, moet je instellingsgeld betalen i.p.v. collegegeld. Kijk daar goed naar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tip: Ga jezelf eerst eens verdiepen in de gigantische hoeveelheid mogelijkheden welke er in de ICT te vinden zijn op banengebied.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben wat minder enthousiast. Mijn ervaring met de Associate Degree is dat het vooral een mooie aanvulling is voor mbo-ers die als iets met ICT gedaan hebben. Zonder voorkennis zijn er maar weinig die in twee jaar voldoende kennis en ervaring op doen om te concurreren met bachelorstudenten.

Daarbij hangt het er erg vanaf welke richting je op wilt. De ICT-gebieden waar momenteel veel vraag naar is, zijn data science en CyberSecurity.

Voor beide schat ik de baankansen na een Associate degree somber in. Data Science zeker, omdat je daar concurrentie hebt van universitair geschoolden. Cybersecurity zou nog kunnen als je er in je eigen tijd veel tijd in stopt.

Een aantal jaar geleden waren front end developer en test engineer - ook met een AD diploma- erg gewild, maar inmiddels staan die banen dankzij AI onder druk.

Wil je iets met ICT, zorg dat je je verdiept in AI. En dan bedoel ik niet dat je af en toe chat gtp aanslingerd, maar je verdiept in LLMs, agentic AI, vibe coding en machine learning (in willekeurige volgorde). Is jouw beoogde opleiding terughoudend over het gebruik van AI, dan zou ik een wenkbrauw optrekken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moet het ook perse een studie zijn? Kan een traineeship?
En ict is breed. Je hebt zoveel smaakjes in de ICT, dat het heel belangrijk is dat je ook weet welke kant je op wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben je een vrouw? Neem dan eens contact op met Dutch woman in Tech. Zij bieden volgens mij opleidingen aan op het gebied van AI en Security. Ik zie dat het aantal vrouwen aan de adoptie kant de laatste jaren enorm is toegenomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
De belastingdienst leidt af en toe beginners op tot cobol-programmeur.

Op zich is COBOL niet moeilijk, maar het wordt zo weinig gebruikt dat de AI het nog niet goed uitvoert (of de programma's van de belastingdienst zijn te ingewikkeld voor AI - in ieder geval was dit een jaar geleden nog de situatie).

Dan moet je wel 2 keer in de week in Apeldoorn willen werken.
dreuvel wijzigde dit bericht op 30-03-2026 10:28
Reden: werk is in Apeldoorn
9.39% gewijzigd
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren Quote
hadea1 schreef:
30-03-2026 00:03
Daarbij hangt het er erg vanaf welke richting je op wilt. De ICT-gebieden waar momenteel veel vraag naar is, zijn data science en CyberSecurity.
.
Ook in de Industriële Automatisering is ruim voldoende werk, het is alleen een onbekende tak van de ICT
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren Quote
Bitje93 schreef:
30-03-2026 13:40
.
Ook in de Industriële Automatisering is ruim voldoende werk, het is alleen een onbekende tak van de ICT
Dat geloof ik, goede aanvulling. Ik wilde niet de indruk wekken dat ik alles weet over baankansen in “de IT”.

Dit lijkt me overigens ook zo’n vakgebied, waar je met alleen een AD diploma niet voor opgeleid kunt worden. Maar ik kan me vergissen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien is dit ook nog interessant: https://it-omscholing.nl.
Alle reacties Link kopieren Quote
"ICT" is best wel breed. Het gaat van netwerkkabels in systeemplafonds aanleggen tot aan verkoop en implementatie van complexe ICT systemen, en alles daar tussenin.

Wat zoek je precies? Technisch, of meer de menselijke kant? Technische ICT, business ICT? Commercieel, of juist helemaal niet?
Alle reacties Link kopieren Quote
Babylon schreef:
30-03-2026 07:35
Ben je een vrouw? Neem dan eens contact op met Dutch woman in Tech. Zij bieden volgens mij opleidingen aan op het gebied van AI en Security. Ik zie dat het aantal vrouwen aan de adoptie kant de laatste jaren enorm is toegenomen.
Ja, ik ben een vrouw. Dankje voor de tip, ik ga het bekijken!
Alle reacties Link kopieren Quote
Flashy schreef:
30-03-2026 16:14
Misschien is dit ook nog interessant: https://it-omscholing.nl.
Klinkt zeker interessant..ware het niet dat zij alleen in Groningen en Amsterdam zitten en ik in het zuiden van het land woon :(
Alle reacties Link kopieren Quote
Mag ik hier nog een update geven?
Alle reacties Link kopieren Quote
Snoopy80 schreef:
02-05-2026 10:20
Mag ik hier nog een update geven?
Natuurlijk mag dat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snoopy80 schreef:
02-05-2026 10:20
Mag ik hier nog een update geven?
Ik ben wel benieuwd wat je hebt besloten, ook al heb ik niet geantwoord op de oorspronkelijke vraag.
Alle reacties Link kopieren Quote
De kogel is nog niet volledig door de kerk, zogezegd. Ik heb een kennismakingsgesprek gehad met de opleiding. Het instellingscollegeld voor het eerste schooljaar zou al 12.280 euro zijn..voor het 2de schooljaar dus nog iets hoger. Ik krijg vanuit UWV maximaal 5000 euro vergoed. Ik hoor echter erg wisselende verhalen over de baankansen..Wij hebben een buurman die ICT heeft gestudeerd maar die aangeeft dat er eigenlijk alleen op Mbo-niveau wat baankansen liggen, met name in de cybersecurity, maar dan nog blijft het lastig voor starters. Klopt dit?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoor juist dat er in mbo helemaal niks meer is omdat er bijna geen junior functies meer zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flashy schreef:
03-05-2026 21:48
Ik hoor juist dat er in mbo helemaal niks meer is omdat er bijna geen junior functies meer zijn.
Ja dat hoor ik ook, dat er echt een overschot is nu en je er moeilijk tussen komt en je dus echt moet uitblinken. Ik heb er zelf ook een tijdje aan gedacht om om te scholen richting IT/webdeveloper omdat ik web design en multimedia design erg leuk vind en apps kunnen bouwen mij ook wel interessant lijkt. Maar dan met cursussen of werken/leren. Echter met de komst van AI en websites zoals een Squarespace waar een leek met een paar drukken op de knop een website kan bouwen zie ik daar voor mij ook niet echt veel toekomst perspectief qua baan.
Cyber security is ook interessant maar trekt mij niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zelf geen ICT'er dus ik heb er niet zo'n zicht op verder dus neem wat ik zeg niet al te serieus maar ik hoor in mijn eigen omgeving vooral sombere verhalen. De net afgestudeerde ICT'ers (ook iemand met een associate degree) die ik persoonlijk ken zijn nog steeds hard op zoek naar werk. Er lijkt weinig beschikbaar te zijn. Ook een paar mensen met 2-3 jaar ervaring die op zoek zijn.
De seniors die ik ken hebben wel allemaal werk, een is zojuist nog van werk gewisseld maar dat is wel iemand met minstens 10 jaar ervaring.
Verder hangt het er natuurlijk van af wat je in de ICT wil gaan doen, laat je daar goed over informeren. Ik heb begrepen dat backend weer betere kansen biedt dan frontend maar misschien is die informatie ook al weer verouderd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Schrijven over IT een optie?
Wat eten we vanavond?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven