Solliciteren en tijdig melden?
dinsdag 31 maart 2026 om 19:46
Hoi allemaal,
Ik ben benieuwd hoe anderen dit zien, want ik zit hier een beetje mee.
Ik heb recent een nieuwe baan gevonden en mijn huidige baan opgezegd. In mijn huidige werkplek is al langere tijd sprake van onderbezetting, maar er worden geen vacatures uitgezet door management vanwege kosten. In plaats daarvan wordt er vooral via social media geworven.
Gevolg is dat de werkdruk hoog blijft en het team structureel onderbezet is.
Ik merkte dat ik hier steeds minder voldoening uit haalde (o.a. werkdruk en weinig waardering) en ben daarom gaan kijken naar iets anders. Uiteindelijk heb ik vrij snel een nieuwe baan gevonden en een contract getekend.
Toen ik dit bij mijn werkgever aangaf, boden ze ineens aan om mijn salaris te verhogen om me te behouden. Ik heb toch besloten om door te gaan met mijn nieuwe baan en heb opgezegd.
Nu krijg ik van mijn managers terug dat ze het niet netjes vinden dat ik niet eerder heb verteld dat ik aan het solliciteren was (ik heb dit pas gezegd nadat ik iets nieuws had getekend). Hun argument is dat ze dan eerder een vacature hadden kunnen uitzetten en iemand hadden kunnen vinden.
Zij zeggen ook dat vervanging binnen 1 maand niet haalbaar is.
Ik vind het zelf lastig: ik voelde niet dat ik al tijdens het sollicitatieproces dit moest delen, omdat dat ook onzeker is en ik niet zeker wist of ik überhaupt iets anders zou vinden. Ook twee collega’s waren niet blij dat ik niets had gezegd.
Mijn vraag:
Wat is hierin normaal? Verwacht je dat je tijdens solliciteren je werkgever al informeert, of is het logisch om dit pas te zeggen als je iets nieuws hebt?
Ik ben benieuwd hoe anderen dit zien, want ik zit hier een beetje mee.
Ik heb recent een nieuwe baan gevonden en mijn huidige baan opgezegd. In mijn huidige werkplek is al langere tijd sprake van onderbezetting, maar er worden geen vacatures uitgezet door management vanwege kosten. In plaats daarvan wordt er vooral via social media geworven.
Gevolg is dat de werkdruk hoog blijft en het team structureel onderbezet is.
Ik merkte dat ik hier steeds minder voldoening uit haalde (o.a. werkdruk en weinig waardering) en ben daarom gaan kijken naar iets anders. Uiteindelijk heb ik vrij snel een nieuwe baan gevonden en een contract getekend.
Toen ik dit bij mijn werkgever aangaf, boden ze ineens aan om mijn salaris te verhogen om me te behouden. Ik heb toch besloten om door te gaan met mijn nieuwe baan en heb opgezegd.
Nu krijg ik van mijn managers terug dat ze het niet netjes vinden dat ik niet eerder heb verteld dat ik aan het solliciteren was (ik heb dit pas gezegd nadat ik iets nieuws had getekend). Hun argument is dat ze dan eerder een vacature hadden kunnen uitzetten en iemand hadden kunnen vinden.
Zij zeggen ook dat vervanging binnen 1 maand niet haalbaar is.
Ik vind het zelf lastig: ik voelde niet dat ik al tijdens het sollicitatieproces dit moest delen, omdat dat ook onzeker is en ik niet zeker wist of ik überhaupt iets anders zou vinden. Ook twee collega’s waren niet blij dat ik niets had gezegd.
Mijn vraag:
Wat is hierin normaal? Verwacht je dat je tijdens solliciteren je werkgever al informeert, of is het logisch om dit pas te zeggen als je iets nieuws hebt?
monchou-cherry wijzigde dit bericht op 31-03-2026 19:49
0.40% gewijzigd
dinsdag 31 maart 2026 om 22:38
Heb ik ook precies zo gehad. Misschien al 20 jaar geleden maar weet nog precies dat gevoel. Altijd alles gegeven voor je werk, moeilijk om knoop door te hakken om weg te gaan, het je baas vertellen en dan voor je gevoel een trap na te krijgen. Is niet oké. Ik ben toen heel boos geworden, geen excuus gemaakt, baas in tranen
. Terwijl ik een heel rustig timide type ben, maar er werd me zo een schuldgevoel aangepraat, heel vervelend. Ik voel me al weer boos worden haha. Dus heel vervelend voor je, is niet leuk weg gaan, maar laat ze lekker de hik krijgen!
dinsdag 31 maart 2026 om 22:44
Toen ik elders kon beginnen, heb ik één teamleider in vertrouwen genomen. Die heeft verder keurig haar mond gehouden. Toen het rond was en ik vertelde dat ik over een maand wegging, barstte één collega in huilen uit, want die zag de tsunami aan werk al aankomen. Hij was boos, en dat is niet leuk, maar het is dan maar even zo. Mijn LG kon er ook niet om lachen. Hoeft ook niet. Het is uiteindelijk werk, zakelijk.Monchou-cherry schreef: ↑31-03-2026 22:03Ik werk ook bij een klein bedrijf <10 mensen (excl. managers). Ergens begrijp ik hun frustratie ook wel, het heeft direct effect op zulk klein team. Anderzijds hebben zij bij de huidige tekorten ook nooit een vacature uitgezet, vandaar dat het mij wel stimuleerde om echt aan mijzelf te denken. Twee collega’s waar ik goed contact mee heb, zijn best wel boos op mij, omdat zij ook hadden gehoopt dat ik tijdig zou aangeven wanneer ik weg wilde. Echter was ik al een jaar aan het zoeken naar werk, maar liep ik overal vast en plots ging het giga snel. Moet ik dit hele voortraject dan delen? Moeilijk hoor.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
dinsdag 31 maart 2026 om 23:07
De reactie van jouw werkgever bevestigt dat je de goede keuze hebt gemaakt; wat een rare reactie! Het laat zien dat jouw baas niet bezig is met persoonlijk welzijn van medewerkers, alleen maar met het belang van de zaak.
Ik heb 15 jaar in een super hecht team gewerkt en als daar iemand vertrok, hoe hecht we ook waren, die persoon deelde dat pas als alles rond was en het besluit vast stond. Ik vind dat niet meer dan logisch.
Ik denk ook niet dat het heel handig is om binnen een bedrijf openlijk te communiceren dat je aan het solliciteren bent. Niet perse een geheim, maar ik vind het ook niet tactisch. Als je wordt afgewezen kan je bij je baas of je collega’s de indruk gewekt hebben dat je niet meer gemotiveerd bent. Of al met 1 been buiten bent.
Je hebt het precies zo aangepakt zoals ik in mijn loopbaan gewend ben van alle collega’s die ooit vertrokken.
Ik heb 15 jaar in een super hecht team gewerkt en als daar iemand vertrok, hoe hecht we ook waren, die persoon deelde dat pas als alles rond was en het besluit vast stond. Ik vind dat niet meer dan logisch.
Ik denk ook niet dat het heel handig is om binnen een bedrijf openlijk te communiceren dat je aan het solliciteren bent. Niet perse een geheim, maar ik vind het ook niet tactisch. Als je wordt afgewezen kan je bij je baas of je collega’s de indruk gewekt hebben dat je niet meer gemotiveerd bent. Of al met 1 been buiten bent.
Je hebt het precies zo aangepakt zoals ik in mijn loopbaan gewend ben van alle collega’s die ooit vertrokken.
woensdag 1 april 2026 om 01:10
Gefeliciteerd met je nieuwe baan TO! En je hebt het verder prima aangepakt. Je hebt een opzegtermijn, daar heb jij je aangehouden en daarmee is het klaar.
Als het team dusdanig krap bezet is dat bij vertrek (of uitval) gelijk een acuut probleem is, dan is dat slecht management en/of verkeerde zuinigheid.
En ik zou heel chagrijnig worden als ik blijkbaar pas loonsverhoging kan krijgen als ik aankondig te vertrekken. (Hoezo ben ik dat geld dán pas waard?).
Een zure manager, bozige collega’s: het klinkt als een tamelijk giftige sfeer.
Ik heb ooit (ik was midden twintig, en werkte bij een multinational) tijdens een functionerings- en toekomstgesprek met mijn leidinggevende eens laten ontvallen dat het mij "ooit, voor ik met pensioen zou gaan, misschien, mogelijk nog wel een keer leuk leek om een andere job te doen.“ Nou, dat heb ik geweten.
HR meldde zich vanaf dat moment nog jarenlang iedere 3 maanden met de vraag ”wat mijn sollicitatie-status was". En mijn leidinggevende voerde twee weken later sollicitatiegesprekken met externe sollicitanten voor mijn 'vrijkomende functie‘.
Dat deed hij — heel toxisch, de gesprekken waren puur pesterijen — steeds pontificaal in de glazen vergaderruimte recht voor mijn bureau, in plaats van één van de twintig andere vergaderkamers op de verdieping (of één van de tientallen andere geschikte ruimtes in het gebouw.)
Als het team dusdanig krap bezet is dat bij vertrek (of uitval) gelijk een acuut probleem is, dan is dat slecht management en/of verkeerde zuinigheid.
En ik zou heel chagrijnig worden als ik blijkbaar pas loonsverhoging kan krijgen als ik aankondig te vertrekken. (Hoezo ben ik dat geld dán pas waard?).
Een zure manager, bozige collega’s: het klinkt als een tamelijk giftige sfeer.
Ik heb ooit (ik was midden twintig, en werkte bij een multinational) tijdens een functionerings- en toekomstgesprek met mijn leidinggevende eens laten ontvallen dat het mij "ooit, voor ik met pensioen zou gaan, misschien, mogelijk nog wel een keer leuk leek om een andere job te doen.“ Nou, dat heb ik geweten.
HR meldde zich vanaf dat moment nog jarenlang iedere 3 maanden met de vraag ”wat mijn sollicitatie-status was". En mijn leidinggevende voerde twee weken later sollicitatiegesprekken met externe sollicitanten voor mijn 'vrijkomende functie‘.
Dat deed hij — heel toxisch, de gesprekken waren puur pesterijen — steeds pontificaal in de glazen vergaderruimte recht voor mijn bureau, in plaats van één van de twintig andere vergaderkamers op de verdieping (of één van de tientallen andere geschikte ruimtes in het gebouw.)
woensdag 1 april 2026 om 06:24
Ik heb bij mn vorige baan wel aangegeven dat ik aan het zoeken was, was het zo zat na gedoe met leidinggevende. Toen kreeg ik meer salaris en een cursus aangeboden want ze wilde me ook niet kwijt maar verder veranderde er niets in werkdruk. En ze snapte ook niet dat ik uitsprak het flauw te vinden dat ik nu opeens wel loonsverhoging kon krijgen. Lekker verder gezocht, die waren ook boos dat ik toch na twee maanden wegging. Voor mij fijn want hoger salaris was handig voor onderhandelen. Was een leuk exitgesprek toen haha.
Maar het is vrij gangbaar om pas iets te zeggen als je al een baan hebt, wat een idioten sta ze daar zo boos om worden. Zorg dan goed voor je personeel.
Heb in mei weer m'n jaargesprek en ik zit nu ook beetje op de twijfelstoel. Vind mn werk en collega's fantastisch, mn leidinggevende hebben zo'n blok beton voor hun bord dat ik regelmatig met mn mond vol tanden zit. Overweeg dat ook aan te geven als ze vragen hoe ik er in zit. Niet zo natuurlijk, maar wel dat ik niet heel tevreden ben met hoe het loopt. Even zien hoe dat dan gaat.
Maar het is vrij gangbaar om pas iets te zeggen als je al een baan hebt, wat een idioten sta ze daar zo boos om worden. Zorg dan goed voor je personeel.
Heb in mei weer m'n jaargesprek en ik zit nu ook beetje op de twijfelstoel. Vind mn werk en collega's fantastisch, mn leidinggevende hebben zo'n blok beton voor hun bord dat ik regelmatig met mn mond vol tanden zit. Overweeg dat ook aan te geven als ze vragen hoe ik er in zit. Niet zo natuurlijk, maar wel dat ik niet heel tevreden ben met hoe het loopt. Even zien hoe dat dan gaat.
woensdag 1 april 2026 om 06:47
Ik las dit en dacht dat hij huilde omdat hij je zo zou gaan missen, de plottwist naar eigenbelang zag ik niet aankomen.WoonWens schreef: ↑31-03-2026 22:44Toen ik elders kon beginnen, heb ik één teamleider in vertrouwen genomen. Die heeft verder keurig haar mond gehouden. Toen het rond was en ik vertelde dat ik over een maand wegging, barstte één collega in huilen uit, want die zag de tsunami aan werk al aankomen. Hij was boos, en dat is niet leuk, maar het is dan maar even zo. Mijn LG kon er ook niet om lachen. Hoeft ook niet. Het is uiteindelijk werk, zakelijk.
woensdag 1 april 2026 om 07:16
Ik zou het niet anders gedaan hebben. Netjes volgens de regels!
Het bezettingsprobleem was er al, structureel, daar zit de kern van het probleem, niet jouw vertrek.
Maar het is natuurlijk veel makkelijker om het jou in de schoenen te schuiven, dan kijkt het team jou er op aan en niet de werkgever, jij gaat toch weg!
Probeer het van je af te laten glijden. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar juist dit gedrag laat zien dat het goed is dat je vertrekt. Gefeliciteerd met je nieuwe baan!
Het aanbod van loonsverhoging zegt toch maar mooi dat je erg gewaardeerd werd, het waard was! Beetje jammer dat het pas kwam toen je ontslag nam.
Het bezettingsprobleem was er al, structureel, daar zit de kern van het probleem, niet jouw vertrek.
Maar het is natuurlijk veel makkelijker om het jou in de schoenen te schuiven, dan kijkt het team jou er op aan en niet de werkgever, jij gaat toch weg!
Probeer het van je af te laten glijden. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar juist dit gedrag laat zien dat het goed is dat je vertrekt. Gefeliciteerd met je nieuwe baan!
Het aanbod van loonsverhoging zegt toch maar mooi dat je erg gewaardeerd werd, het waard was! Beetje jammer dat het pas kwam toen je ontslag nam.
woensdag 1 april 2026 om 08:25
Scherp opgemerkt!!! En ik denk ook leerzaam voor TO, want die twee collega's die nu lelijk doen, en waar ze eerst goed contact mee had, denken ook aan zichzelf, en niet aan hoe ze TO als mens gaan missen. We zijn allemaal mensen en onderaan de streep zijn we voornamelijk bezig met onszelf. En dat is goed, want een ander doet het niet voor je.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
woensdag 1 april 2026 om 08:30
woensdag 1 april 2026 om 08:44
Dank je. Ik probeer het. Inmiddels ben ik weer op mijn werk vandaag en de sfeer is erg nijdig. Vandaag voor het eerst weer met een andere collega aan het werk, die het nieuws ook al had gehoord, ook deze collega is niet blij. Zeer vervelend. De sfeer is niet te harden.Nounou schreef: ↑01-04-2026 07:16Ik zou het niet anders gedaan hebben. Netjes volgens de regels!
Onlangs is een andere collega weggegaan, wat betekende dat er veel meer op mij neerkwam. Echter was ik ontzettend blij voor deze collega. En ik zei zelfs “maak je niet druk om het personeelstekort, daar moet het management iets aan doen en dat is niet jouw probleem”.
Maar goed, het aftellen zal zwaar en lang worden op deze manier.
woensdag 1 april 2026 om 08:53
woensdag 1 april 2026 om 09:26
Klinkt als iemand die of richting een burnout aan het gaan is of iemand die niet tegen verandering kan. Maar ik gok het eerste.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 1 april 2026 om 09:38
Dat heb ik gedaan, op een nette manier althans haha. En toen werd aangegeven dat ik het eerlijk had moeten zeggen dat ik zoekende was, omdat het team nu half uit elkaar valt en er veel verantwoordelijkheid bij hun komt te liggen en ze op korte termijn geen vervanger zullen vinden.
monchou-cherry wijzigde dit bericht op 01-04-2026 09:39
5.80% gewijzigd
woensdag 1 april 2026 om 09:39
Monchou-cherry schreef: ↑01-04-2026 08:44Dank je. Ik probeer het. Inmiddels ben ik weer op mijn werk vandaag en de sfeer is erg nijdig. Vandaag voor het eerst weer met een andere collega aan het werk, die het nieuws ook al had gehoord, ook deze collega is niet blij. Zeer vervelend. De sfeer is niet te harden.
Onlangs is een andere collega weggegaan, wat betekende dat er veel meer op mij neerkwam. Echter was ik ontzettend blij voor deze collega. En ik zei zelfs “maak je niet druk om het personeelstekort, daar moet het management iets aan doen en dat is niet jouw probleem”.
Hou hier zelf nu ook aan vast, dit is voor jou ook zo!
Het is niet leuk, het zal zeker lang voelen op deze manier. Anderzijds wordt het afscheid wel makkelijker, je wil hier toch helemaal niet werken!
Goede keus geweest. Met opgeheven hoofd aan je verplichtingen voldoen, je kan je nijdige collega's er altijd nog op wijzen dat ze er niet hoeven te blijven werken. Iedereen is vrij om te gaan!
Hou de eer aan jezelf, je doet niks verkeerd.
woensdag 1 april 2026 om 09:47
Die is er wel hoor, maar dan zal er betaald moeten worden.Monchou-cherry schreef: ↑01-04-2026 09:38Dat heb ik gedaan, op een nette manier althans haha. En toen werd aangegeven dat ik het eerlijk had moeten zeggen dat ik zoekende was, omdat het team nu half uit elkaar valt en er veel verantwoordelijkheid bij hun komt te liggen en ze op korte termijn geen vervanger zullen vinden.
Laat je geen rotgevoel aanpraten!
Everything is possible for the one who believes.
woensdag 1 april 2026 om 09:48
Wat je gevoel erbij heeft er helemaal niets mee te maken. Rare woordkeuze hier. Dit soort dingen zijn namelijk gewoon in de wet en/of in de cao geregeld. En daar staat helemaal niets in over het voortijdige melden dat je aan het solliciteren bent. Wanneer je opzegt moet je dat op tijd doen: voor het einde van de kalendermaand en daarna moet je nog een maand blijven, tenzij er in jullie cao iets anders is afgesproken.Monchou-cherry schreef: ↑31-03-2026 19:46
woensdag 1 april 2026 om 09:50
Dit heb ik gedaan. Alhoewel ik vrijwel aan het einde van de maand heb opgezegd, namelijk de 27e. Ik had toen pas het contract en kon dus ook niet eerder, aan het begin van de maand, al opzeggen. Ik werk uiteraard wel een maand uit.ladadieladieda schreef: ↑01-04-2026 09:48Wat je gevoel erbij heeft er helemaal niets mee te maken. Rare woordkeuze hier. Dit soort dingen zijn namelijk gewoon in de wet en/of in de cao geregeld. En daar staat helemaal niets in over het voortijdige melden dat je aan het solliciteren bent. Wanneer je opzegt moet je dat op tijd doen: voor het einde van de kalendermaand en daarna moet je nog een maand blijven, tenzij er in jullie cao iets anders is afgesproken.
woensdag 1 april 2026 om 09:55
Nou, dat is het.Monchou-cherry schreef: ↑01-04-2026 09:50Dit heb ik gedaan. Alhoewel ik vrijwel aan het einde van de maand heb opgezegd, namelijk de 27e. Ik had toen pas het contract en kon dus ook niet eerder, aan het begin van de maand, al opzeggen. Ik werk uiteraard wel een maand uit.
Leg het gedrag van je collega's en lg naast je neer. Het kan onmogelijk als een verrassing komen dat er mensen op gaan stappen bij langdurig personeelstekort. Zeg ook gewoon tegen je collega's dat ze hun grieven niet met jou, maar met de lg moeten delen. Jij kunt er niks aan doen en hebt het zinkend schip verlaten. Adviseer ze om ook te gaan solliciteren.
woensdag 1 april 2026 om 09:59
Je had alleen maar langer in zo'n rotsfeer gezeten als je eerder had aangegeven dat je van plan was om te solliciteren. En stel nu dat je het had aangegeven en niet was aangenomen op de nieuwe werkplek? Dan was dit je nagedragen terwijl je daar gewoon nog elke dag naartoe moest ...Monchou-cherry schreef: ↑01-04-2026 08:44Dank je. Ik probeer het. Inmiddels ben ik weer op mijn werk vandaag en de sfeer is erg nijdig. Vandaag voor het eerst weer met een andere collega aan het werk, die het nieuws ook al had gehoord, ook deze collega is niet blij. Zeer vervelend. De sfeer is niet te harden.
Je hebt het helemaal goed aangepakt, zoals ieder weldenkend mens zou doen. Ik hoop dat je nieuwe werkplek beter is! Succes met je nieuwe baan.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in