Citalopram na 3dagen gestopt nog steeds rot voelen

06-04-2026 12:25 24 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Na mijn zwangerschap/bevalling voelde ik me niet goed. In overleg met de huisarts vorige week donderdag gestart met citalopram 10mg. Ik heb deze donderdag, vrijdag en zaterdag ingenomen. Vanaf vrijdag merkte ik een lichte angst. Op zaterdag op zondag heb ik echt hele erge paniek gehad en slaapangst. Ik vond dit zoo heftig! Ik heb gisteren en vandaag niet meer ingenomen en bel morgen de huisarts. Gisteren heb ik me ook de hele dag rot gevoeld met spanning in me lijf. Vannacht heb ik gelukkkg wel geslapen maar vandaag voel ik me ook weer ontzettend gespannen, soort angstig gevoel. Herkent iemand dit dat ook al heb je het maar drie dagen geslikt en nu twee dagen gestopt dat die klachten er nog wel zijn? Ben zo bang dat ik er een probleem bij heb gekregen door die pillen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een nare situatie, Iris. Heb je overleg gepleegd met een arts of verpleegkundige voor je stopte met de pillen?

Medisch advies vragen en geven is niet toegestaan hier.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Alle reacties Link kopieren Quote
Met dit soort middelen worden eerst de klachten versterkt voordat het begint te werken en je het effect gaat merken. Dat is heel vervelend, maar werkt wel zo. Goed dat je morgen de huisarts gaat bellen, hopelijk kom je vandaag de dag goed door! :redrose:
Alle reacties Link kopieren Quote
Had je al gegoogeld hoe lang het duurt voor het uit je lijf is?


De halfwaardetijd van citalopram is gemiddeld 36 uur (1,5 dag). Dit betekent dat na anderhalve dag de helft van de werkzame stof uit het lichaam is verdwenen. Bij ouderen en mensen met een verminderde leverfunctie kan deze tijd oplopen tot wel 3,75 dag.

Belangrijke details over de halfwaardetijd:
Volledige eliminatie: Het duurt ongeveer 5 tot 7 halfwaardetijden voordat een medicijn vrijwel volledig uit het lichaam is. Bij citalopram duurt het dus ongeveer een week tot 10 dagen voordat het uit je systeem is.
Trust me... Nobody cares.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eng spul. Heb ik ooit ooit gehad dit. Ben er nooit meer aan begonnen. Voelde me doodsbang. Mijn ogen voelden raar en als ik liep voelde het alsof mijn voeten de grond niet goed raakten. Duurde ongeveer 4 dagen voordat alles weer 'normaal' was. (Let wel, dit was in het jaar 2000 ongeveer) mijn angstklachten zijn nu over.
Groetjes!
Alle reacties Link kopieren Quote
WoonWens schreef:
06-04-2026 12:35
Wat een nare situatie, Iris. Heb je overleg gepleegd met een arts of verpleegkundige voor je stopte met de pillen?

Medisch advies vragen en geven is niet toegestaan hier.
Ja ik had de HAP gebeld en mocht wel stoppen omdat ik het nog zo kort gebruikte. Ze vertelde me idd dat de klachten eerst dit konden zijn, maar ik heb hier een baby van 10 weken en een zoontje van 2,5 dus ik kan hier niet in totale paniek rond lopen
libe schreef:
06-04-2026 13:00
Eng spul. Heb ik ooit ooit gehad dit. Ben er nooit meer aan begonnen. Voelde me doodsbang. Mijn ogen voelden raar en als ik liep voelde het alsof mijn voeten de grond niet goed raakten. Duurde ongeveer 4 dagen voordat alles weer 'normaal' was. (Let wel, dit was in het jaar 2000 ongeveer) mijn angstklachten zijn nu over.
Ga d'r ff verder lopen opnaaien. Iedereen reageert anders. Ik heb een PPD gekregen na geboorte kind in 2023 en voor mij was het een fantastisch middel.
Bovendien duurt t wel ff voor je effect merkt TO helaas. Probeer rustig te blijven, jezelf af te leiden, en bel morgen de HA. Is er vandaag geen spoedlijn bereikbaar van de POP? (Dat was bij mij namelijk wel zo)
anoniem_69e360cdc7cb8 wijzigde dit bericht op 06-04-2026 13:06
3.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
libe schreef:
06-04-2026 13:00
Eng spul. Heb ik ooit ooit gehad dit. Ben er nooit meer aan begonnen. Voelde me doodsbang. Mijn ogen voelden raar en als ik liep voelde het alsof mijn voeten de grond niet goed raakten. Duurde ongeveer 4 dagen voordat alles weer 'normaal' was. (Let wel, dit was in het jaar 2000 ongeveer) mijn angstklachten zijn nu over.

Ik voelde me ook heel raar! En nu nog verre van top. Hoelang had u dit geslikt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lilaloopsie25 schreef:
06-04-2026 12:41
Met dit soort middelen worden eerst de klachten versterkt voordat het begint te werken en je het effect gaat merken. Dat is heel vervelend, maar werkt wel zo. Goed dat je morgen de huisarts gaat bellen, hopelijk kom je vandaag de dag goed door! :redrose:
Is idd normaal dat de angst/onrust in het begin toeneemt, niet bij iedereen zo maar hoort echt wel bij de basic uitleg om in het begin te geven. Dat is tijdelijk, meestal is dat na een week al over.
Alle reacties Link kopieren Quote
libe schreef:
06-04-2026 13:00
Eng spul. Heb ik ooit ooit gehad dit. Ben er nooit meer aan begonnen. Voelde me doodsbang. Mijn ogen voelden raar en als ik liep voelde het alsof mijn voeten de grond niet goed raakten. Duurde ongeveer 4 dagen voordat alles weer 'normaal' was. (Let wel, dit was in het jaar 2000 ongeveer) mijn angstklachten zijn nu over.
Dit helpt inderdaad bij haar angst…lekker bericht zeg! Medicatie werkt voor iedereen anders. Als je je echt niet goed voelt TO, zou ik de huisartsenpost bellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Livvi678 schreef:
06-04-2026 14:08
Dit helpt inderdaad bij haar angst…lekker bericht zeg! Medicatie werkt voor iedereen anders. Als je je echt niet goed voelt TO, zou ik de huisartsenpost bellen.

Of.. misschien is de herkenning juist wel een goede bevestiging voor TO. Die voelt hetzelfde toch.

Het is nu de tijd uitzitten tot de werkzame stof haar lijf uit is.
En dat kan even duren. (Zie eerdere post)
Trust me... Nobody cares.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lilaloopsie25 schreef:
06-04-2026 12:41
Met dit soort middelen worden eerst de klachten versterkt voordat het begint te werken en je het effect gaat merken. Dat is heel vervelend, maar werkt wel zo. Goed dat je morgen de huisarts gaat bellen, hopelijk kom je vandaag de dag goed door! :redrose:
Dit is echt veel te kort door de bocht hoor.
Don't compare yourself to others. You've got no chance.
Week 25 van de Extremely Demotivational Calendar
Alle reacties Link kopieren Quote
Isabellaa schreef:
06-04-2026 14:16
Of.. misschien is de herkenning juist wel een goede bevestiging voor TO. Die voelt hetzelfde toch.

Het is nu de tijd uitzitten tot de werkzame stof haar lijf uit is.
En dat kan even duren. (Zie eerdere post)
Het is een vrij normale ‘bijwerking’ bij het begin van gebruik. Dus iemand die al paniekerig is, meteen laten weten dat het vreselijk spul is, en zeggen dat je het moet uitzitten tot het spul uit je lijf is, is misschien helemaal niet zo’n goed idee.
Contact opnemen met behandelaars wel. Die zouden ook uit moeten leggen in welke mate het er (helaas) bij hoort, wanneer het over zou moeten zijn.

Voor TO: ik herken het. Heb nooit angstklachten gehad, als in paniek of zo. En toen ik met antidepressiva begon, na een paar dagen echt hele rare paniekaanvallen. Midden in de nacht dacht ik ineens: ok, nu word ik geloof ik gek…. Gelukkig wist ik heel goed dat dat een veel voorkomende bijwerking was, die meestal ook relatief snel overgaat, en kon ik mezelf daar voldoende mee kalmeren. Bij anderen waar dat niet lukt krijg je er soms voor de eerste week/twee weken een kalmeringstablet bij, om je door die fase heen te helpen. Het zegt echt niks over of het geschikt is voor je. Sterker nog, er is een lichte correlatie tussen de bijwerkingen in het begin en de kans dat het werkt voor je (dus je hebt iets meer kans dat het werkt). Maar het zegt niks over of je er blijvend last van krijgt. De meeste mensen namelijk niet. Ik slik al inmiddels heel lang antidepressiva, en het maakt mijn leven 10x beter. Die bijwerkingen waren na twee weken over, en nu heb ik alleen de voordelen nog. Overigens, voordat je daar van schrikt: In jouw geval hoef je het waarschijnlijk niet eindeloos te blijven gebruiken, bij een post-partum probleem is afbouwen na een tijdje vaak heel goed mogelijk. Mijn probleem was iets anders, dus dat is niet direct te vergelijken.

Mocht je het toch nogmaals willen proberen (danwel deze, danwel een ander middel), zorg dan dat je ongeveer de eerste week niet alleen bent, zodat iemand de zorg voor de kinderen over kan nemen indien nodig en vraag eventueel kalmeringsmiddel om je er doorheen te helpen.
En mocht je dat echt niet willen, bespreek het dan zo goed mogelijk met je behandelaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
06-04-2026 15:28
Dit is echt veel te kort door de bocht hoor.
Het is voor deze middelen echt een heel bekend iets dat de klachten eerst nog iets erger worden en/of er paniek bij komt voordat het beter wordt. Dat is niet per se een bijwerking (in de zin van ongewenst extra effect), maar een daadwerkelijk onderdeel van het farmacologisch mechanisme va de medicatie. Niet iedereen heeft er even veel last van, dat is zeker waar. Maar het is niet te kort door de bocht dat het er vaak bij hoort.
(Wat dan weer iets anders is dan dat het moet negeren, of dat je het móet ondergaan, soms is het te heftig en trek je het niet. Maar het is ook geen reden om aan te nemen dat het geen goed middel voor je is).
Alle reacties Link kopieren Quote
nausicaa schreef:
06-04-2026 15:32
Het is een vrij normale ‘bijwerking’ bij het begin van gebruik. Dus iemand die al paniekerig is, meteen laten weten dat het vreselijk spul is, en zeggen dat je het moet uitzitten tot het spul uit je lijf is, is misschien helemaal niet zo’n goed idee.
Contact opnemen met behandelaars wel. Die zouden ook uit moeten leggen in welke mate het er (helaas) bij hoort, wanneer het over zou moeten zijn.


Lees jij een andere openingspost dan ik?

Ze is al gestopt, heeft dit met de HAP besproken en wil voor nu weten wanneer het kutgevoel wat ze door de medicatie kreeg stopt.
Trust me... Nobody cares.
Alle reacties Link kopieren Quote
Isabellaa schreef:
06-04-2026 15:40
Lees jij een andere openingspost dan ik?

Ze is al gestopt, heeft dit met de HAP besproken en wil voor nu weten wanneer het kutgevoel wat ze door de medicatie kreeg stopt.
Nee, ik reageerde mede op iemand die een vrij dramatische post schreef over hoe vreselijk het spul wel niet is. Wat niet heel helpend is als je al angstig bent, en bang bent dat dat blijvend gaat zijn (zoals in de openings post staat).
Volgens mij geef ik ook gewoon herkenning aan, maar zonder meteen alle anti-depressive tot rotspul of vreselijke middelen te bestempelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had dit ook heel erg de eerste dagen. Na een week nam dit al flink af en na 2 weken was het weg. Daarna duurt het nog even voor je echt de werking merkt.
Goed om morgen weer contact op te nemen met de huisarts. Je kunt ook een verwijzing vragen naar een psycholoog. Niet iedere huisarts weet er evenveel vanaf.
Terug van weggeweest
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter gebruikt de escitalopram, en we zijn begonnen met 1 druppel per dag. En ja het is even doorzetten, maar een echte life changer. Ze zit nu op 8 druppels.
10 mg is heel veel om mee te beginnen, de arts wilde eerst dat ze met 5 mg begon totdat ik hier op het forum de tip kreeg om te beginnen met 1mg. Misschien is dat nog een optie om met je arts te bespreken? Citalopram zou verwant zijn aan escitalopram.
Alle reacties Link kopieren Quote
Iris2391 schreef:
06-04-2026 13:05
Ik voelde me ook heel raar! En nu nog verre van top. Hoelang had u dit geslikt?
Ben gestopt na 1 pil. Wat een ellende.

Overigens was bij mij de voorgeschreven dosis ook te hoog (20 mg) dus misschien als je het rustig opbouwt dat het dan beter gaat. Maar ik durfde toen niet meer. Ik dacht alles beter dan dit.
Groetjes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Jeusnbdhdudh schreef:
06-04-2026 18:40
Mijn dochter gebruikt de escitalopram, en we zijn begonnen met 1 druppel per dag. En ja het is even doorzetten, maar een echte life changer. Ze zit nu op 8 druppels.
10 mg is heel veel om mee te beginnen, de arts wilde eerst dat ze met 5 mg begon totdat ik hier op het forum de tip kreeg om te beginnen met 1mg. Misschien is dat nog een optie om met je arts te bespreken? Citalopram zou verwant zijn aan escitalopram.
Je kunt deze twee niet een op een vergelijken qua milligrammen. Escitalopram is ongeveer dubbel zo sterk.
poesminoes wijzigde dit bericht op 07-04-2026 11:53
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubbel
Alle reacties Link kopieren Quote
nausicaa schreef:
06-04-2026 15:32
Het is een vrij normale ‘bijwerking’ bij het begin van gebruik. Dus iemand die al paniekerig is, meteen laten weten dat het vreselijk spul is, en zeggen dat je het moet uitzitten tot het spul uit je lijf is, is misschien helemaal niet zo’n goed idee.
Contact opnemen met behandelaars wel. Die zouden ook uit moeten leggen in welke mate het er (helaas) bij hoort, wanneer het over zou moeten zijn.

Voor TO: ik herken het. Heb nooit angstklachten gehad, als in paniek of zo. En toen ik met antidepressiva begon, na een paar dagen echt hele rare paniekaanvallen. Midden in de nacht dacht ik ineens: ok, nu word ik geloof ik gek…. Gelukkig wist ik heel goed dat dat een veel voorkomende bijwerking was, die meestal ook relatief snel overgaat, en kon ik mezelf daar voldoende mee kalmeren. Bij anderen waar dat niet lukt krijg je er soms voor de eerste week/twee weken een kalmeringstablet bij, om je door die fase heen te helpen. Het zegt echt niks over of het geschikt is voor je. Sterker nog, er is een lichte correlatie tussen de bijwerkingen in het begin en de kans dat het werkt voor je (dus je hebt iets meer kans dat het werkt). Maar het zegt niks over of je er blijvend last van krijgt. De meeste mensen namelijk niet. Ik slik al inmiddels heel lang antidepressiva, en het maakt mijn leven 10x beter. Die bijwerkingen waren na twee weken over, en nu heb ik alleen de voordelen nog. Overigens, voordat je daar van schrikt: In jouw geval hoef je het waarschijnlijk niet eindeloos te blijven gebruiken, bij een post-partum probleem is afbouwen na een tijdje vaak heel goed mogelijk. Mijn probleem was iets anders, dus dat is niet direct te vergelijken.

Mocht je het toch nogmaals willen proberen (danwel deze, danwel een ander middel), zorg dan dat je ongeveer de eerste week niet alleen bent, zodat iemand de zorg voor de kinderen over kan nemen indien nodig en vraag eventueel kalmeringsmiddel om je er doorheen te helpen.
En mocht je dat echt niet willen, bespreek het dan zo goed mogelijk met je behandelaar.
Eens. En misschien is het handig om op een zondagavond of maandagochtend - ik weet niet meer of er een specifiek innamemoment is - te beginnen, zodat je de eerste vijf dagen je huisarts goed kunt bereiken.

Ik heb iets enigszins vergelijkbaars meegemaakt met de eerste keer hormoonspiraal. Ik voelde me een zwart gat in glijden, heel beangstigend. De huisarts had dat beter even kunnen aankondigen vanwege mijn geschiedenis met en aanleg voor depressie. Ik heb de spiraal laten verwijderen en een tijd koperspiraal geprobeerd, maar die beviel me niet (zware menstruatie en ineens behoorlijke pms). Uiteindelijk alsnog hormoonspiraal laten plaatsen, wetende dat ik tijdelijk depressieve gevoelens zou kunnen krijgen en me ook voorbereid met bijv iemand dichtbij om steun te geven. Voor mij is het weten een wereld van verschil, ik heb er de tweede keer nauwelijks last van gehad en ben nu al jaren tevreden ermee.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesMinoes schreef:
07-04-2026 09:58
Je kunt deze twee niet een op een vergelijken qua milligrammen. Escitalopram is ongeveer dubbele zo sterk.
Ik zeg ook niet dat ze deze moet gaan gebruiken, ik bedoel dat ze het met haar arts moet bespreken en dat druppels dan misschien fijner zijn in opbouw en deze is wel verwant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben met 20 mg begonnen en was het hele weekend compleet van de wereld. Toen rustiger opgebouwd vanaf 5 mg (i.o.m. de arts) en dat ging veel beter. En ik ben echt heel blij dat ik heb doorgezet, want het heeft mij m'n leven teruggegeven.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven