Zorgen om het klimaat
woensdag 3 augustus 2022 om 08:01
Ik had verwacht dat er wel een topic over dit onderwerp zou zijn, maar ik kan er geen vinden. Dus bij deze!
Maak jij je zorgen over het klimaat? Wat doe je zelf en wat vind je dat onze overheid moet doen?
Ik maak me absoluut zorgen. Deze zomer op vakantie in Portugal werd me al snel duidelijk dat landen in Zuid Europa langzaam onleefbaar aan het worden zijn. Het is te droog en te heet en de Portugezen maken zich grote zorgen over de oogsten en drinkwatervoorziening. En nee, dit is geen incident omdat het nu toevallig een warme zomer is, maar een proces dat jaren bezig is en steeds sneller gaat.
Zelf rij ik tegenwoordig elektrisch in deelauto’s, ik eet meestal vegetarisch en probeer veel tweedehands te kopen. Maar ik verwarm mijn huis wel met gas en ik vlieg, ook voor mijn werk, vooral dat laatste gaat steeds meer schuren. Ik ben dus zeker niet perfect en wil hier ook geen topic van maken waar we elkaar de maat nemen.
Tegelijk denk ik dat het een druppel op de gloeiende plaat is wat wij als burgers zelf kunnen doen. Overheden, ook in NL, moeten veel sneller gaan met de energietransitie. Er moeten harde beslissingen genomen worden overal.
Hoe voel jij je over het klimaat? Ik ben benieuwd!
Maak jij je zorgen over het klimaat? Wat doe je zelf en wat vind je dat onze overheid moet doen?
Ik maak me absoluut zorgen. Deze zomer op vakantie in Portugal werd me al snel duidelijk dat landen in Zuid Europa langzaam onleefbaar aan het worden zijn. Het is te droog en te heet en de Portugezen maken zich grote zorgen over de oogsten en drinkwatervoorziening. En nee, dit is geen incident omdat het nu toevallig een warme zomer is, maar een proces dat jaren bezig is en steeds sneller gaat.
Zelf rij ik tegenwoordig elektrisch in deelauto’s, ik eet meestal vegetarisch en probeer veel tweedehands te kopen. Maar ik verwarm mijn huis wel met gas en ik vlieg, ook voor mijn werk, vooral dat laatste gaat steeds meer schuren. Ik ben dus zeker niet perfect en wil hier ook geen topic van maken waar we elkaar de maat nemen.
Tegelijk denk ik dat het een druppel op de gloeiende plaat is wat wij als burgers zelf kunnen doen. Overheden, ook in NL, moeten veel sneller gaan met de energietransitie. Er moeten harde beslissingen genomen worden overal.
Hoe voel jij je over het klimaat? Ik ben benieuwd!
dinsdag 14 april 2026 om 14:30
In je bericht van gister had je het over demonstreren alleen met mooi weer en niet in de winter en niet alleen over de snelwegblokkades, dat deed je later pas. Toen heb ik ook al een link meegestuurd met alle persberichten van XR van de afgelopen periode en alle acties. Dan hebben ze misschien een paar maanden niet op de snelweg gestaan, maar wel meerdere acties in de buitenlucht gehad.grenada schreef: ↑14-04-2026 14:26ik citeer:
" Op basis van de beschikbare berichtgeving zijn er geen afzonderlijk getelde “XR‑snelwegblokkades” specifiek voor afgelopen winter (winter 2024–2025). Wel is duidelijk dat de grote reeks A12‑blokkades in 2023 (27 dagen achter elkaar) en de 40e blokkade op 11 januari 2025 het totaal aantal blokkades bepalen, maar nieuwsbronnen geven geen uitsplitsing per seizoen."
maar je mag mijn "onwaarheden" gerust weerleggen hoor, geef maar eens een lijstje met alle snelwegblokkades van XR afgelopen winter?
Rn ben jij zo goed op de hoogte van de weersomstandigheden van het verleden dat zij nooit demonstreren met kou, regen of hagel?
Where is my mind?
dinsdag 14 april 2026 om 14:32
Ze hebben in januari gedemonstreerd. Dat is in mijn kalender gewoon de winter.grenada schreef: ↑14-04-2026 14:26ik citeer:
" Op basis van de beschikbare berichtgeving zijn er geen afzonderlijk getelde “XR‑snelwegblokkades” specifiek voor afgelopen winter (winter 2024–2025). Wel is duidelijk dat de grote reeks A12‑blokkades in 2023 (27 dagen achter elkaar) en de 40e blokkade op 11 januari 2025 het totaal aantal blokkades bepalen, maar nieuwsbronnen geven geen uitsplitsing per seizoen."
maar je mag mijn "onwaarheden" gerust weerleggen hoor, geef maar eens een lijstje met alle snelwegblokkades van XR afgelopen winter?
Waarom praat je zulke onzin? [...]
Wie bewijs je daarmee een dienst? [...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-04-2026 13:00
Reden: op de persoon
Reden: op de persoon
2.97% gewijzigd
dinsdag 14 april 2026 om 17:12
ook al niet waar. ik begon deze discussie gisteren rond 1300 uur met het volgende bericht:SurferRosa schreef: ↑14-04-2026 14:30In je bericht van gister had je het over demonstreren alleen met mooi weer en niet in de winter en niet alleen over de snelwegblokkades, dat deed je later pas. Toen heb ik ook al een link meegestuurd met alle persberichten van XR van de afgelopen periode en alle acties. Dan hebben ze misschien een paar maanden niet op de snelweg gestaan, maar wel meerdere acties in de buitenlucht gehad.
Rn ben jij zo goed op de hoogte van de weersomstandigheden van het verleden dat zij nooit demonstreren met kou, regen of hagel?
"XR en Debt for Climate (D4C) hebben aangekondigd op zaterdag 25 april 2026 de ring van Utrecht te willen blokkeren."
De winter is weer voorbij voor onze salonactivistjes. Activoeren is prima maar niet als het koud is! Het klimaat is echt heul belangrijk, maar ja, je zult maar nat en koud worden. Nee hoor, zo belangrijk is het klimaat nou ook weer niet."
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
dinsdag 14 april 2026 om 17:15
nogmaals, het is geen onzin. ik heb al eerder vandaag gevraagd wat dan precies onzin is wat ik zeg, dara krijg ik geen antwoord op. oh nou ja, ze een keertje in januari gedomenstreed. vergelijk dat even met de rest van de cijfers en het is harsstikke duidelijk dat ze het klimaat heel belangrijk vinden maar droge voeten nog veel meer.
ik wil gewoon dat e eens ophouden met die blokkades en het lastigvanllen van mensen met actie die nutteloos en zinloos zijn en alleen maar irriteren. die blokkades helpen geen zier behalve dat ze tegen zichzelf kunnen zeggen wat een goede mensen ze zijn en dat ze toch maar voor het klimaat opkomen ( met zinloze acties)
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-04-2026 13:01
Reden: quote aangepast
Reden: quote aangepast
4.35% gewijzigd
dinsdag 14 april 2026 om 17:18
Ja en daarop stuurde ik een link met persberichten waaruit blijkt dat er in de winter juist ook meerdere demo’s zijn geweest in de buitenlucht.grenada schreef: ↑14-04-2026 17:12ook al niet waar. ik begon deze discussie gisteren rond 1300 uur met het volgende bericht:
"XR en Debt for Climate (D4C) hebben aangekondigd op zaterdag 25 april 2026 de ring van Utrecht te willen blokkeren."
De winter is weer voorbij voor onze salonactivistjes. Activoeren is prima maar niet als het koud is! Het klimaat is echt heul belangrijk, maar ja, je zult maar nat en koud worden. Nee hoor, zo belangrijk is het klimaat nou ook weer niet."
Zo denigrerend dat ‘salonactivistjes’ en maar blijven herhalen.
Where is my mind?
dinsdag 14 april 2026 om 17:18
ik had het over snelwegblokkades vanaf mijn allereerste bijdrage. want het weer wordt weer beter en verrek ze gaan weer de snelweg blokkeren....SurferRosa schreef: ↑14-04-2026 17:18Ja en daarop stuurde ik een link met persberichten waaruit blijkt dat er in de winter juist ook meerdere demo’s zijn geweest in de buitenlucht.
Zo denigrerend dat ‘salonactivistjes’ en maar blijven herhalen.
en als je het het klimaat zo belangrijk vindt dat je de snelweg moet blokkeren, maar geen natte voeten krijgen belangrijker vindt , dan ben je een [....]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-04-2026 13:02
Reden: denigrerend
Reden: denigrerend
24.76% gewijzigd
dinsdag 14 april 2026 om 17:24
Waarom heb je het er dan steeds over dat XR alleen mooi-weer demonstranten heeft? Je schreef zelf ‘actievoeren is prima voor onze salonactivistjes, maar niet als het koud is’
Laten we het hier feitelijk en een beetje respectvol houden.
Where is my mind?
dinsdag 14 april 2026 om 17:25
Ik weet niet of het meespeelt, maar als het buiten beneden een bepaalde temperatuur is (en daar hoeft het niet voor te vriezen) in combinatie met regen nemen de gezondheidsrisico's voor de deelnemers ook toe door de kans op onderkoeling etc.grenada schreef: ↑14-04-2026 17:18ik had het over snelwegblokkades vanaf mijn allereerste bijdrage. want het weer wordt weer beter en verrek ze gaan weer de snelweg blokkeren....
en als hje het het klimaat zo belangrijk vindt dat je de snelweg moet blokkeren, maar geen natte voeten krijgen belangrijker, dan ben je een salonactivistje of een mooiweer activistje
Het heeft weinig zin om je aan een snelweg vast te laten plakken als je een uur later medisch geëvacueerd moet worden.
dinsdag 14 april 2026 om 18:00
Die onzin is je nu al door meerdere mensen op gewezen. Ik heb daar ook al antwoord op gegeven.grenada schreef: ↑14-04-2026 17:15nogmaals, het is geen onzin. ik heb al eerder vandaag gevraagd wat dan precies onzin is wat ik zeg, dara krijg ik geen antwoord op. oh nou ja, ze een keertje in januari gedomenstreed. vergelijk dat even met de rest van de cijfers en het is harsstikke duidelijk dat ze het klimaat heel belangrijk vinden maar droge voeten nog veel meer.
ik wil gewoon dat e eens ophouden met die blokkades en het lastigvanllen van mensen met actie die nutteloos en zinloos zijn en alleen maar irriteren. die blokkades helpen geen zier behalve dat ze tegen zichzelf kunnen zeggen wat een goede mensen ze zijn en dat ze toch maar voor het klimaat opkomen ( met zinloze acties)
Je zei dit:
'XR en Debt for Climate (D4C) hebben aangekondigd op zaterdag 25 april 2026 de ring van Utrecht te willen blokkeren."
De winter is weer voorbij voor onze salonactivistjes. Activoeren is prima maar niet als het koud is! Het klimaat is echt heul belangrijk, maar ja, je zult maar nat en koud worden. Nee hoor, zo belangrijk is het klimaat nou ook weer niet.
Als ik dan kom met dat ze in aantoonbaar ook in de winter hebben gedemonstreerd klopt jouw opmerking dus niet.
Heel raar spelletje speel je.
Het is bovendien op allerlei onderwerpen van toepassing: als mensen iets niet doen als het regent, is het blijkbaar niet belangrijk. Je bent een vriendin die boos wordt omdat iemand alleen met mooi weer wil afspreken. Dan ga je twijfelen aan die vriendschap.
Nogmaals: heel raar spelletje.
En ook niet fair.
dinsdag 14 april 2026 om 18:05
grenada schreef: ↑14-04-2026 17:15
Dan nog hier over: het is onmogelijk om aan te tonen dat die blokkades geen zin hebben. Het nut aantonen van demonstraties is sowieso onmogelijk.
Maar ook als ze geen zin hebben: de logica van XR is dat 'we' met zijn allen veel te weinig doen.
Je had het er eerder over dat het mondiaal wordt opgelost. Maar ondertussen kiezen inwoners regeringen die de urgentie van klimaatmaatregelen sowieso niet inzien.
Als je vindt dat er mondiaal meer moet gebeuren, dan moeten mensen toch echt anders gaan stemmen.
Maar mensen willen hellemaal niet dat er iets verandert. Politici die zich zorgen maken om het klimaat worden online uitgescholden of zelfs bedreigd.
Dus wie heeft nu last van wie?
En hoe je ook went of keert: van dat klimaat gaan we sowieso last krijgen. Of door klimaatverandering, of door maatregelen. Een vooraf aangekondige blokkade op een zaterdag in april is natuurlijk geen echte last. Het lijkt nog geen eens op last.
woensdag 15 april 2026 om 08:25
woensdag 15 april 2026 om 16:34
Ik denk dat dat wensdenken is.
Zelf werk ik in de zorg. Ik kan niet thuis werken. En ik ga echt niet anderhalf uur in het o.v. en betaal daar dan ook nog eens genoeg voor.
Vooral als je om 7.00 moet beginnen. Of tot 23.00 moet werken.
En een reis als in zin vakantie zak ik er echt niet voor afzeggen. Dan rij ik wel een omweg.
de wereld wacht om ontdekt te worden
dinsdag 21 april 2026 om 10:39
Grote Nederlandse bedrijven en andere instellingen stootten afgelopen jaar weer meer CO2 uit. Dat meldt de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) in zijn jaarverslag. De grote uitstoters, die onder het Europese emissiehandelssysteem ETS vallen, produceerden volgens deze nieuwste cijfers in 2025 zo'n 72 miljoen ton CO2. Dat komt neer op een stijging van 2,3 procent.
dinsdag 21 april 2026 om 11:26
Oei... en nu?grenada schreef: ↑21-04-2026 10:39Grote Nederlandse bedrijven en andere instellingen stootten afgelopen jaar weer meer CO2 uit. Dat meldt de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) in zijn jaarverslag. De grote uitstoters, die onder het Europese emissiehandelssysteem ETS vallen, produceerden volgens deze nieuwste cijfers in 2025 zo'n 72 miljoen ton CO2. Dat komt neer op een stijging van 2,3 procent.
dinsdag 21 april 2026 om 11:46
72 miljoen ton per jaar? Is dat alles? China stoot jaarlijks meer dan 13 miljard ton CO2 uit. Maak je je daar ook zo druk om?grenada schreef: ↑21-04-2026 10:39Grote Nederlandse bedrijven en andere instellingen stootten afgelopen jaar weer meer CO2 uit. Dat meldt de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) in zijn jaarverslag. De grote uitstoters, die onder het Europese emissiehandelssysteem ETS vallen, produceerden volgens deze nieuwste cijfers in 2025 zo'n 72 miljoen ton CO2. Dat komt neer op een stijging van 2,3 procent.
dinsdag 21 april 2026 om 12:31
volgens copilot dit: (maar geen idee of hij dat verzint of dat het klopt):
orde van grootte ~800 ton CO₂ per week, ~40–45 kiloton per jaar, alleen voor die Italiaanse stroom.
dinsdag 21 april 2026 om 15:33
dinsdag 21 april 2026 om 15:37
En bovendien produceert China vooral dingen die wij heel goedkoop willen hebben.SurferRosa schreef: ↑21-04-2026 15:33China is een stuk groter dan Nederland, dus dat kun je niet vergelijken natuurlijk.
Als we nou eens stoppen met van alles kopen wat we niet nodig hebben én stoppen met wijzen naar anderen, komen we alweer een stukje verder.
dinsdag 21 april 2026 om 16:26
dinsdag 21 april 2026 om 16:47
ja precies, snap er ook weinig van. en daarnaast zie ik geen voordelen voor het klimaat of het nou hier of in iatlie verbrand wordt. wellicht heeft Italie geen verbrandingscapaciteit of zo?
dinsdag 21 april 2026 om 16:48
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in