Zorgen om het klimaat

03-08-2022 08:01 1768 berichten
Ik had verwacht dat er wel een topic over dit onderwerp zou zijn, maar ik kan er geen vinden. Dus bij deze!
Maak jij je zorgen over het klimaat? Wat doe je zelf en wat vind je dat onze overheid moet doen?
Ik maak me absoluut zorgen. Deze zomer op vakantie in Portugal werd me al snel duidelijk dat landen in Zuid Europa langzaam onleefbaar aan het worden zijn. Het is te droog en te heet en de Portugezen maken zich grote zorgen over de oogsten en drinkwatervoorziening. En nee, dit is geen incident omdat het nu toevallig een warme zomer is, maar een proces dat jaren bezig is en steeds sneller gaat.

Zelf rij ik tegenwoordig elektrisch in deelauto’s, ik eet meestal vegetarisch en probeer veel tweedehands te kopen. Maar ik verwarm mijn huis wel met gas en ik vlieg, ook voor mijn werk, vooral dat laatste gaat steeds meer schuren. Ik ben dus zeker niet perfect en wil hier ook geen topic van maken waar we elkaar de maat nemen.

Tegelijk denk ik dat het een druppel op de gloeiende plaat is wat wij als burgers zelf kunnen doen. Overheden, ook in NL, moeten veel sneller gaan met de energietransitie. Er moeten harde beslissingen genomen worden overal.

Hoe voel jij je over het klimaat? Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren Quote
grenada schreef:
25-04-2026 12:38
"Klimaatdemonstranten XR lopen A12 op bij De Meern"'

Duidelijker dan dit wordt het niet: de winter is voorbij!
Inderdaad, de anti-asiel agressievelingen zijn ook weer bezig.

Die klimaatdemonstranten zijn ook maar een sukkels. Je moet je niet aan de weg vastplakken maar de politie aanvallen, politici bedreigen en buren die er anders over denken dan jij lastigvallen, dan krijg je gewoon wat je wilt.

Loosdrecht gaat minder asielzoekers opvangen na protesten - https://nos.nl/l/2611859
Okernoot schreef:
25-04-2026 13:20

Die klimaatdemonstranten zijn ook maar een sukkels. Je moet je niet aan de weg vastplakken maar de politie aanvallen, politici bedreigen en buren die er anders over denken dan jij lastigvallen, dan krijg je gewoon wat je wilt.

Loosdrecht gaat minder asielzoekers opvangen na protesten - https://nos.nl/l/2611859
Oh, dankje hiervoor! Ik sta altijd met mn mond vol tanden als deze activisten worden weggezet als mensen die symboolpolitiek bedrijven. Dit is de goede vergelijking!
Okernoot schreef:
25-04-2026 13:20

Omdat er protesten tegen asielzoekerscentra of tegen wat dan ook zijn, dan maakt deze zinloze actie nog steeds niet zinvol. Het een heeft helegaar ( ja streektaal) niets met het andere te maken. Volgende onzinargument?
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
grenada schreef:
25-04-2026 14:39
Omdat er protesten tegen asielzoekerscentra of tegen wat dan ook zijn, dan maakt deze zinloze actie nog steeds niet zinvol. Het een heeft helegaar ( ja streektaal) niets met het andere te maken. Volgende onzinargument?
Ik vond het juist wel ter zake doen. Van de bezetters van de snelwegen wordt vaak gezegd dat hun acties nergens op slaan en dat ze mensen die niets met de klimaatproblemen te maken hebben, de dupe maken met hun acties. Maar wanneer je de acties van de snelwegbezetters vergelijkt met protesten tegen azc's (hier is van de week een raadsvergadering omtrent kleinschalige opvang verstoord door demonstranten, de ME is er aan te pas gekomen, het hele dorp in rep en roer, vernielingen alom, en er gebeurt hier noooit iets) dan vind ik het protest van de klimaatactivisten heel vredelievend.
ladadieladieda schreef:
25-04-2026 14:54
Ik vond het juist wel ter zake doen. Van de bezetters van de snelwegen wordt vaak gezegd dat hun acties nergens op slaan en dat ze mensen die niets met de klimaatproblemen te maken hebben, de dupe maken met hun acties. Maar wanneer je de acties van de snelwegbezetters vergelijkt met protesten tegen azc's (hier is van de week een raadsvergadering omtrent kleinschalige opvang verstoord door demonstranten, de ME is er aan te pas gekomen, het hele dorp in rep en roer, vernielingen alom, en er gebeurt hier noooit iets) dan vind ik het protest van de klimaatactivisten heel vredelievend.
vergelijk het met het volgende:

iemand heeft het volledige magazijn van De Bijenkoff leeggeroofd, schade vele miljoenen. Nou dan vind ik het niet erg dat een junk mijn huis heeft leeggeroofd. Vriendelijk eigenlijk wel. En geen slot of raam vernield. Heel vredelievend

wat een onzin
grenada schreef:
Maar... hierboven heb je meerdere keren gezegd dat je het klimaat juist heel belangrijk vind en het daarom niet acceptabel vind dat er in de winter niet op de snelweg actie wordt gevoerd, en nu schrijf je juist dat die blokkades zinloos zijn.

Wat vind je nu eigenlijk?
grenada schreef:
Ik vraag me altijd af: wat zijn wel zinvolle acties? Wat de boeren doen is vrij effectief: bij landbouwbeleid dat ze niet aanstaat dreigen ze het Binnenhof vol te storten met mest.. Ze hoeven het niet eens uit te voeren, de dreiging is al genoeg. Hetzelfde geldt voor hun intimidatie van bewindslieden. Verschrikkelijk gewoon.
Je vindt toch niet dat extinction rebellion zich aan dat soort acties moet gaan wagen?
ladadieladieda schreef:
25-04-2026 15:45
Ik vraag me altijd af: wat zijn wel zinvolle acties? Wat de boeren doen is vrij effectief: bij landbouwbeleid dat ze niet aanstaat dreigen ze het Binnenhof vol te storten met mest.. Ze hoeven het niet eens uit te voeren, de dreiging is al genoeg. Hetzelfde geldt voor hun intimidatie van bewindslieden. Verschrikkelijk gewoon.
Je vindt toch niet dat extinction rebellion zich aan dat soort acties moet gaan wagen?
ja precies. helemaal met je eens. wat is er zinvol aan het blokkeren van een snelweg?

( en even voor de zekerheid: ik sta ook totaal niet achter die acties tegen azc's)
grenada wijzigde dit bericht op 25-04-2026 15:52
6.74% gewijzigd
Okernoot schreef:
25-04-2026 15:16
Maar... hierboven heb je meerdere keren gezegd dat je het klimaat juist heel belangrijk vind en het daarom niet acceptabel vind dat er in de winter niet op de snelweg actie wordt gevoerd, en nu schrijf je juist dat die blokkades zinloos zijn.

Wat vind je nu eigenlijk?
gewoon nog eens goed lezen en niet telkens weer mijn woorden verdraaien? Aljeblieft dankjewel.
grenada schreef:
25-04-2026 15:49
ja precies. helemaal met je eens. wat is er zinvol aan het blokkeren van een snelweg?

( en even voor de zekerheid: ik sta ook totaal niet achter die acties tegen azc's
)
En toch vind je het alleen nodig om vreedzame demonstraties van XR aan te vallen op hoge toon maar gewelddadige protesten van anti-asieldemonstranten en "boerenhelden" die net zo goed de snelwegen blokkeerden staan daar buiten, want "iets anders", zoiets?
Grenada, wat zou jij effectieve acties vinden die klimaatactivisten uit kunnen voeren?
- acties die de urgentie van klimaatverandering onder de aandacht brengen?
-acties die daadwerkelijk klimaatverandering tegengaan?
-acties om de politiek te bewegen strenger beleid tegen klimaatverandering uit te rollen?
-of nog iets anders?
XR jaagt op deze manier veel mensen tegen zich in het harnas.
Dat neemt niet weg dat hun boodschap verteld moet worden en dat jarenlang demonstreren op de traditionele wijze weinig effect heeft gehad. Of in ieder geval niet genoeg.

Ik heb dan meer met de Urgenda Climate Case, investeren (met geld of met onderzoek) in duurzame energie of andere energiebronnen, CO2-opslag etc, lobbyen voor lage-emissiezones, een verbod op fossiele reclames etc, etc. Ik weet heus wel dat een groot deel van de demonstranten dit óók doet, maar het is nu gewoon vaak averechts.

De meeste mensen in Nederland snappen namelijk echt wel dat er een klimaatprobleem is, verandering is alleen moeilijk.
ladadieladieda schreef:
25-04-2026 16:11
Grenada, wat zou jij effectieve acties vinden die klimaatactivisten uit kunnen voeren?
- acties die de urgentie van klimaatverandering onder de aandacht brengen?
-acties die daadwerkelijk klimaatverandering tegengaan?
-acties om de politiek te bewegen strenger beleid tegen klimaatverandering uit te rollen?
-of nog iets anders?
"acties die de urgentie van klimaatverandering onder de aandacht brengen?"
je hoeft in nederland klimaatverandering niet meer onder de aandacht te brengen. spreek willekeurig een nederlander aan en hij weet al van de problematiek. en dus zijn snelwegblokades zinloos.

"-acties om de politiek te bewegen strenger beleid tegen klimaatverandering uit te rollen?"
het hele land is al zo een beetje op slot. Dus zijn die blokkades zinloos

wat wel helpt in mijn ogen? alleen een modiale aanpak en dan ben ik nog sceptisch of het gaat lukken. maar 1 ding is zeker die snelwegblokkades helpen geen zier, niet om het klimaat probleem op te lossen en niet om meer aandacht te creeeren.

kansloos die blokkades. het enige doel dat ze dienen is als demonstrant jeelf een goed gevoel geven. "kijk eens hoeveel ik geef om het klimaat? Oh, alleen niet in de winter, want het klimaat is wel belangrijk, maar warme voeten ook."
Ah, dus er moet helemaal niets meer worden gedaan om het klimaatprobleem in Nederland aan de kaak te stellen. We gaan gewoon lekker met z'n allen naar China wijzen, terwijl we met de andere hand nog maar weer eens iets bestellen bij Temu of Shein.

En in onze vrije tijd kunnen we dan op fora aanhoudend 'klimaatactivistjes' belachelijk maken.
GriebusDus schreef:
26-04-2026 13:06
Ah, dus er moet helemaal niets meer worden gedaan om het klimaatprobleem in Nederland aan de kaak te stellen. We gaan gewoon lekker met z'n allen naar China wijzen, terwijl we met de andere hand nog maar weer eens iets bestellen bij Temu of Shein.

En in onze vrije tijd kunnen we dan op fora aanhoudend 'klimaatactivistjes' belachelijk maken.
nee hoor, dat oos weer zo een idiote conculie. er moet heel veel gedaan worden, alleen een snelweg blokkeren is idioot
Zeemeermin84 schreef:
25-04-2026 16:24
XR jaagt op deze manier veel mensen tegen zich in het harnas.
Dat neemt niet weg dat hun boodschap verteld moet worden en dat jarenlang demonstreren op de traditionele wijze weinig effect heeft gehad. Of in ieder geval niet genoeg.

Ik heb dan meer met de Urgenda Climate Case, investeren (met geld of met onderzoek) in duurzame energie of andere energiebronnen, CO2-opslag etc, lobbyen voor lage-emissiezones, een verbod op fossiele reclames etc, etc. Ik weet heus wel dat een groot deel van de demonstranten dit óók doet, maar het is nu gewoon vaak averechts.

De meeste mensen in Nederland snappen namelijk echt wel dat er een klimaatprobleem is, verandering is alleen moeilijk.
En verandering heeft geen prioriteit bij onze regering.
Deze week heeft Schiphol een kado'tje aan de luchtvaartmaatschappijen gegeven: de havengelden zijn verlaagd.
(de overheid is voor 100% eigenaar van Schiphol).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
dreuvel schreef:
27-04-2026 15:09
Deze week heeft Schiphol een kado'tje aan de luchtvaartmaatschappijen gegeven: de havengelden zijn verlaagd.
" En verandering heeft geen prioriteit bij onze regering"

het hele land zit zo een beetje op slot. we hebben de hoogste energiebelastingen van europa. we sluiten kolencentrales zonder dat we voldoende energie dekking hebben. we zijn zo hard aan het electrificeren zonder dat we de gevolgen overzien, zodat we stroom tekort komen. we kunnen amper meer bouwen. Jetten had ooit een energiefonds van 35 miljard in het leven geroepen.

Er is geen nederland die niet bewust is van de klimaatproblematiek. Er is geen nederlander die niet geconfronteerd wordt met klimaatmaatregelen van de regering. Maar er blijft een aantal naivelingen maar roepen dat we geen prioriteit bij verandering hebben.

Dar zijn waarschijnlijk de mensen die het liefst zien dat we het hele land uitzetten, geen autos maar maar alleen fietsen, alle fabrieken dicht, totaal geen enkele uitstoot meer in nederland. Dat zelfs dat geen enkele invloed heeft op de klimaatproblematiek, maakt niet uit, want zij doen graag aan symboolacties.
dreuvel schreef:
27-04-2026 15:09
Je vertelt nu een half verhaal.

De havengelden waren namelijk vorig jaar met 41 procent verhoogd. Dit jaar worden ze tijdelijk met 10 procent verlaagd. Dit om de spanningen in de wereld. Maar ten opzichte van vorig jaar betreft het nog steeds een verhoging van 31 procent.

De overheid is ook niet 100 procent eigenaar. De overheid bestaat uit drie overheden die samen eigenaar zijn maar wel alledrie andere belangen hebben. Ook zijn deze drie overheden samen niet voor 100 % eigenaar, maar voor 92 procent.

Ik ben ook voor milieumaatregelen, maar invoering is vaak lastig door tegengestelde belangen. Ik weet niet of het zinvol is om net te doen alsof die diverse belangen er niet zijn.

En ik weet ook niet of dit het juiste voorbeeld is.
grenada schreef:
27-04-2026 15:23
" En verandering heeft geen prioriteit bij onze regering"

het hele land zit zo een beetje op slot. we hebben de hoogste energiebelastingen van europa. we sluiten kolencentrales zonder dat we voldoende energie dekking hebben. we zijn zo hard aan het electrificeren zonder dat we de gevolgen overzien, zodat we stroom tekort komen. we kunnen amper meer bouwen. Jetten had ooit een energiefonds van 35 miljard in het leven geroepen.

Er is geen nederland die niet bewust is van de klimaatproblematiek. Er is geen nederlander die niet geconfronteerd wordt met klimaatmaatregelen van de regering. Maar er blijft een aantal naivelingen maar roepen dat we geen prioriteit bij verandering hebben.

Dar zijn waarschijnlijk de mensen die het liefst zien dat we het hele land uitzetten, geen autos maar maar alleen fietsen, alle fabrieken dicht, totaal geen enkele uitstoot meer in nederland. Dat zelfs dat geen enkele invloed heeft op de klimaatproblematiek, maakt niet uit, want zij doen graag aan symboolacties.
Eh, ik word in zijn geheel niet geconfronteerd met klimaatmaatregelingen van de overheid. En ik denk zo dat ik niet de enige ben.
Paradise schreef:
27-04-2026 15:33
Eh, ik word in zijn geheel niet geconfronteerd met klimaatmaatregelingen van de overheid. En ik denk zo dat ik niet de enige ben.
nee, wat denk je van de energiebelasting die je bataalt?
grenada schreef:
27-04-2026 15:34
nee, wat denk je van de energiebelasting die je bataalt?
Ik word daar niet mee geconfronteerd. Hangt er vanaf hoe je confronteren definieert, maar ik heb er geen last van.
Paradise schreef:
27-04-2026 15:36
Ik word daar niet mee geconfronteerd. Hangt er vanaf hoe je confronteren definieert, maar ik heb er geen last van.
woordspelletjes..........

even copilot gevraagd, want dat scheelt me veel werk. met de opmerking dat we coplit nooit 100% op zijn blauwe ogen moeten geloven:

🌍 Overzicht van de belangrijkste klimaatmaatregelen
1. Wettelijke doelen en plannen
Klimaatwet: 55% minder broeikasgassen in 2030 t.o.v. 1990; klimaatneutraal in 2050.

Klimaatplan 2025–2035: bevat maatregelen voor energie, mobiliteit, landbouw, industrie, gebouwde omgeving en landgebruik. Het kabinet ziet 90% reductie in 2040 als logische tussenstap.

2. Energie & elektriciteit
Versnelling van windenergie op zee en uitbreiding van het elektriciteitsnet (aanpak netcongestie).

Stimulering van groene waterstof en elektrificatie van industrie.

Aandacht voor koolstofverwijdering (20–25 megaton per jaar vanaf 2040).

3. Gebouwde omgeving
Subsidies voor woningisolatie, vooral voor slecht geïsoleerde huizen (900 miljoen extra).

Eerdere subsidies voor warmtepompen zijn geschrapt door het huidige kabinet.

4. Mobiliteit
Stimulering van elektrisch rijden is deels teruggedraaid (subsidies geschrapt).

Vliegtaks wordt door een meerderheid van Nederlanders gesteund, maar het kabinet heeft geen extra vliegbelasting ingevoerd.

5. Industrie
Maatwerkafspraken met grote industriële bedrijven over verduurzaming.

Extra belasting voor industrie in het aanvullende pakket.

Tegelijkertijd zijn sommige maatregelen geschrapt of afgezwakt, zoals:

Afschaffing van de nationale CO₂‑belasting.

Herinvoering van de Indirecte Kostencompensatie (IKC) voor energie‑intensieve bedrijven.

Schrappen van een belasting op nieuw plastic.

6. Landbouw & landgebruik
Weinig nieuwe maatregelen; beleid staat grotendeels stil.

Discussies over biomassa, biodiversiteitstoets en ruimtegebruik (o.a. wind op zee).

7. Beprijzing & belastingen
Groene belastingvoorstellen bestaan (bijv. veelvliegbelasting, zware‑auto‑belasting), maar zijn niet doorgevoerd door het kabinet.

Accijnsverlaging op fossiele brandstoffen wordt verlengd, wat leidt tot meer uitstoot.

8. Subsidies & ondersteuning
Subsidies voor verduurzaming van mkb en industrie.

Investeringen in openbaar vervoer worden breed gesteund door burgers.

📉 Wat is recent geschrapt of afgezwakt?
Volgens NOS en andere analyses:

Nationale CO₂‑heffing → geschrapt.

Subsidies voor elektrische auto’s en warmtepompen → geschrapt.

Plasticbelasting → geschrapt.

Fossiele subsidies (zoals IKC) → verlengd of heringevoerd.

📌 Conclusie
De Nederlandse regering heeft een breed pakket aan klimaatmaatregelen, maar veel beleid is recent afgezwakt of teruggedraaid, waardoor meerdere analyses (PBL, Kalavasta) concluderen dat de 2030‑doelen waarschijnlijk niet worden gehaald.

zeggen dat we niets doen is dus onzin, de vraag of het voldoende is an volgens mij negatief beantwoord worden. Maar ik ben sceptisch: volgens mij zouden wel eens geen enkele maatregelen voldoende zijn. En zeker niet als dit mondiaal aangepakt wordt.
"Ik weet het niet, maar volgens mij hebben we nog maar een heel klein stukje taart. Laten we het maar gelijk opeten, en iedereen die het er niet mee eens is is een salonactivistje"
grenada schreef:
27-04-2026 15:40
woordspelletjes..........

even copilot gevraagd, want dat scheelt me veel werk. met de opmerking dat we coplit nooit 100% op zijn blauwe ogen moeten geloven:
Woordspelletjes? Je gebruikt zelf een vaag woord zoals 'confronteren'.

Voor mensen die financieel of op andere manieren niet geraakt worden door maatregelen is het woord confronteren nogal inhoudsloos.

Want dan kun je ook zeggen dat mensen die netto 1 euro per jaar meer moeten betalen daarmee 'geconfronteerd' worden.

Ik ga trouwens niet in gesprek met AI hier op het forum.
grenada schreef:
27-04-2026 15:40
zeggen dat we niets doen is dus onzin, de vraag of het voldoende is an volgens mij negatief beantwoord worden. Maar ik ben sceptisch: volgens mij zouden wel eens geen enkele maatregelen voldoende zijn. En zeker niet als dit mondiaal aangepakt wordt.
Op wereldschaal heeft Nederland zo goed als nul invloed op de opwarming. We groeien nog wel even door tot over de 10 miljard aardbewoners en die wonen vooral in gebieden waar ze zich daar totaal niet druk over maken. Je druk maken over de opwarming doe ik wel omdat ik zie wat voor verwoestende gevolgen het heeft, maar gaan liggen op de A12, hoe goed ook om de aandacht vast te houden, heeft geen effect.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven