Advies groep overslaan kleuter

15-04-2026 22:06 68 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Ik zoek advies / ervaringen.
Mijn dochter is net 5 geworden (maart) en zit in groep 1. Na de zomer zou ze naar groep 2 gaan.
Nu is het zo dat wij een gesprek hebben gehad op school omdat ze daar ongewenst gedrag vertoond, waar leerkracht zelf de conclusie uit trekt dat dit komt omdat ze zich verveelt.
Ze krijgt hierdoor nu werk aangeboden van halverwege groep 3 en dat gaat haar makkelijk af.
Je zou zeggen, laat haar groep 2 overslaan en na de zomer starten in groep 3.
Leerkracht is hier geen voorstander van want dat is op sociaal gebied zielig als zij 15 is en haar klasgenoten al 16.
Leerkracht geeft ook aan hier verder geen ervaring mee te hebben want staat nu voor het eerst bij de kleuters. Ging dit bespreken met Ib-er en groep 3 leerkrachten en stuurde vervolgens een berichtje “komt wel goed volgend jaar in groep 2, er zijn er wel meer die extra uitdaging nodig hebben”

Ik weet ook niet wat wijsheid is, maar voor mij voelt dit te makkelijk. Andere leerkrachten kennen haar niet, en er heeft nooit een ib-er meegekeken bijvoorbeeld.
Ik snap zeker de nadelen van een groep overslaan maar dit heeft toch geen zin? Als ze nu al bezig is half groep 3, is ze dan in groep 2 bezig op groep 4 niveau? Dat verschuift toch het probleem?

Zijn er ouders met ervaringen hiermee?
Wel of niet een jaar overslaan of advies / soortgelijke ervaringen?

Bedankt!
Allereerst zou ik een uitgebreider gesprek aanvragen met de IB’er erbij waarin je al je vragen kunt stellen en de school ook hun visie meer kan toelichten.

Even los daarvan: ongewenst gedrag alleen is natuurlijk geen reden om te zeggen, sla maar een klas over. En dat ze nu een paar oefeningetjes midden groep 3 gedaan heeft met succes, wil niet zeggen dat ze het niveau midden groep 3 ook daadwerkelijk al volledig beheerst. Vraag dit echt meer uit bij de juf, welke kleuterdoelen heeft ze al behaald, welke nog niet? Welk gedrag zien ze dan precies en op welke momenten komt dit voor?

Jouw opmerking dat je dan in de komende jaren steeds een jaar voor blijft lopen is een terechte vraag, hoe gaat de school daarmee om? Maar let ook op dat de echt heel slimme kinderen altijd blijven voorlopen, ook als ze een klas overslaan. Dan worden ze niet ineens gemiddeld, dan blijven ze (als ze goed in hun vel zitten) hoog presteren. En je gaat niet nóg een jaar overslaan en dan nóg één…

Het sociale aspect is ontzettend belangrijk om hierin mee te nemen. Het 15 of 16 jaar argument vind ik niet zo sterk, maar hoe vindt je dochter aansluiting in de klas? Zit ze lekker in haar vel? Gaat ze vaker om met oudere of jongere leerlingen? Als ze een klas zou overslaan, is het wel belangrijk dat ze zich tussen de iets oudere kids prettig voelt. Er is echt veel om uit te vragen bij de juf en IB’er en de uitkomst van dat gesprek hoeft geen keuze of iets te zijn, maar kan ook gewoon wat je thuis ziet en wat school ziet bij elkaar brengen. En daarbij samen kijken naar wat nodig is en op welke manier dat te realiseren is.

Mijn eigen ervaring: onze dochter was van april en heeft uiteindelijk wel een klas overgeslagen op verzoek van de school. Als ouders vonden wij het best lastig maar konden we er met de argumenten van de school wel achter staan. Zij snapte kleuters en de kleuterklas gewoon niet, werd helemaal gek van de onrust en zat eigenlijk constant in een overlevingsmodus qua prikkels. Daarbij had ze alle kleuterdoelen al gehaald en las ze eind groep 1 al op midden groep 4 niveau (AVI).

Groep 3 is gestructureerder met een vaste eigen plek, een eigen tafel en laatje, etc. En ze is echt dol op leren. Dus dit past haar veel beter (zit nu in groep 3). MAAR… ze is ontzettend jong in doen en laten, wat sociaal echt zijn uitdagingen geeft, en de zomervakantie tussen groep 1 en groep 3 was hels, extreem veel spanning, ze heeft er heel veel druk van ervaren, is ook extreem perfectionistisch. En we zijn er uiteraard nog lang niet… want ze loopt nog steeds ruimschoots voor op haar klasgenoten (cognitief). Hoogbegaafdheid zijn we inmiddels wel van overtuigd (ondanks nog geen officiële diagnose) maar we hebben ook vermoedens van autisme. De zorgvraag en hulpvragen naar school blijven. En wellicht was gewoon groep 2 doen ook wel heel fijn voor haar geweest met wat extra uitdaging daar, minder het gevoel te moeten presteren en meer kansen om spelenderwijs te leren fouten maken bijv. Je weet nooit wat wijsheid is.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie.
Kleuterdoelen heeft ze allang gehaald dat is al eerder besproken.
Ze heeft vanaf maart tot aan zomer vakantie in een soort van 0 groep gezeten. Daar kregen we van die leerkracht mee “zeer sterk vermoeden van MHB, hou dat goed in de gaten”
Leerkracht van nu, groep 1, heeft wel gezegd dat ze nog kan leren om werk niet af te raffelen , rustiger te werken. Maar dat vind ik ook geen sterk argument.
Leerkracht noemt ook als argument dat haar vrienden in groep 1 zitten. Dat zie ik ook, zie ook vooral dat ze die “gebruikt” in haar slechte gedrag en opstookt bijvoorbeeld. Ze is dominant in spel en andere laten haar bepalen.
Verder maakt ze heel makkelijk contact en op de BSO speelt ze bijvoorbeeld net zo makkelijk mee met groep 5 kinderen.

Ik zelf denkt dat het gestructureerde van groep 3 haar goed zou kunnen doen, het beter is voor haar als er meer van haar verwacht wordt en het haar meer rust geeft.

Anderzijds vermaakt ze zich prima met spelen.

Maar het is wat je zegt, je weet nooit waar je goed aan doet. Zoveel voors en tegens en achteraf weet je het pas.

Een uitgebreid gesprek met IB-er lijkt sowieso een goed idee.

Nogmaals dank voor je reactie en het delen van je eigen ervaring hiermee
Ik zou vooral die IB'er willen zien en een plan willen zien.
Voor de twee situaties. En voor de toekomst nadien.

Of ze gaat gewoon mee en blijft in groep 2.
Wat hebben ze dan volgend jaar te bieden om haar uitgedaagd te houden?

Of ze gaat toch naar groep 3.
Hoe gaan ze ervoor zorgen dat ze dan niet al snel aan groep 5-materiaal zit en in no time zowat de hele lagere school uit heeft?
1 jaar springen is één zaak, maar het wordt nog uitdagender als ze 2 jaar of meer gaat voorlopen.

In hoeverre heeft de school ook voldoende ervaring hiermee? Zijn er nog kinderen die voorlopen en hoe houden ze die 7 à 8 jaar lang geïnteresseerd?
Zonder dat ze ook nog eens continu in hun ééntje bezig zijn en volledig buiten de groep vallen.

Welke juf zou ze bijvoorbeeld volgend jaar krijgen en heeft die wél ervaring met kinderen die extra uitdaging nodig hebben? Of moet je het daar weer doen met een juf die het eigenlijk niet goed weet of is er gewoon nog geen juf bekend en moet je in augustus / september maar zien wat kind voor zich krijgt?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Mijn zoon heeft groep 2 overgeslagen, zit nu op de middelbare.
Hij is bijna altijd de jongste in de klas, hoort meestal bij de kleinere. En scheelt soms meer dan anderhalf jaar met klasgenoten.
Maar staat zijn mannetje, haalt goede cijfers. En vindt het zelf goed.
En was er destijds echt wel aan toe.
Kon al lezen en heeft ook groep 2 overgeslagen.
Mijn dochter heeft groep 2 ook overgeslagen, zit nu in groep 6. Gaat heel goed. Is wel de jongste van de klas, maar heeft volop aansluiting en komt qua lesstof prima mee. Voor ons hoefde het versnellen niet zo, maar de juf kon haar niet meer uitdagen bij de kleuters gaf ze aan. Nooit spijt gehad.

Mijn zoontje van bijna 6 zit nu in groep 2, heeft zichzelf leren lezen en leest al zeker op eind groep 3 niveau, maar hij was nog geen groep 3 materiaal aan het begin van dit schooljaar, super speels nog en ze kunnen hem ook nu nog genoeg bieden. Ben wel heel benieuwd hoe ze hem gaan bezighouden in groep 3 volgend jaar. Maar dat zien we dan wel weer.

Beide gaan met plezier naar school, hebben leuk contact met klasgenoten en krijgen daarnaast in een plusklasje wat extra uitdagend aanbod. Overigens geen hoogbegaafde kids ofzo hoor, ze leren gewoon makkelijk.

Maar goed voor mijn oudste was versnellen bij de kleuters de juiste keuze, maar voor mijn zoontje niet. Ligt toch ook wel aan het kind, niet alleen aan wat ze kunnen.
Het idee dat het sociaal allemaal zo moeilijk wordt is echt weer zo'n onzinargument. Als een kind cognitief voorloopt, loopt het meestal ook op sociaal niveau voor en is het dus juist goed om te versnellen.
De sociale ontwikkeling verloopt ook niet bij ieder kind hetzelfde, dus dat hele idee dat kinderen van dezelfde kalenderleeftijd koste wat het kost bij elkaar moeten zitten is wat mij betreft nergens voor nodig.

Hou alleen wel in gedachten dat versnellen het probleem niet oplost, want als kind zoveel sneller ontwikkelt is het probleem over 1 of 2 jaar gewoon weer terug.

Verbreding en verdieping zal nodig blijven.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik heb het idee dat je zelf al overtuigd bent van dat ze beter een groep kan overslaan.

Ik heb zelf ervaring met het altijd zijn van de jongste in een groep en vond dat niet fijn. Sterker nog: ik had daar soms best wel last van.
Ik denk dat wij met zijn allen hier geen echt passende reactie op kunnen geven, omdat wij de hele situatie niet kennen.

Goed in gesprek met leerkracht en IB'er. Wat zien ze nu echt? Wat voor gedrag laat ze zien, op welke momenten?
Wat is het plan bij langer kleuteren, wat is het plan bij doorstromen?

Goed om echt gericht te kijken naar alle 'onderwerpen', pas dan kan er een keuze gemaakt worden.
Ushuaia schreef:
16-04-2026 08:51
Ik heb het idee dat je zelf al overtuigd bent van dat ze beter een groep kan overslaan.

Ik heb zelf ervaring met het altijd zijn van de jongste in een groep en vond dat niet fijn. Sterker nog: ik had daar soms best wel last van.
Ik heb dan weer ervaring met altijd mijlenver voorlopen op de rest. Ook niet fijn.
Wat voor werk krijgt ze precies aangeboden dan? Lezen, rekenen...?
Gerbera88 schreef:
16-04-2026 09:06
Ik denk dat wij met zijn allen hier geen echt passende reactie op kunnen geven, omdat wij de hele situatie niet kennen.

Goed in gesprek met leerkracht en IB'er. Wat zien ze nu echt? Wat voor gedrag laat ze zien, op welke momenten?
Wat is het plan bij langer kleuteren, wat is het plan bij doorstromen?

Goed om echt gericht te kijken naar alle 'onderwerpen', pas dan kan er een keuze gemaakt worden.
En liefst een externe deskundige.

Leerkrachten en IB-ers zijn meestal niet voldoende bekend met wat het betekent om een ontwikkelingsvoorsprong te hebben.
Klopt, maar om de huidige situatie in kaart te brengen zou dit voor mij stap één zijn.
Waarop zijn de huidige keuzes gebaseerd?
Die externe zou ik er zeker bij vragen, maar realistisch is het niet altijd dat die nu op de korte termijn kunnen. Dit terwijl ik wel nu al meer antwoorden zou willen krijgen.
Gerbera88 schreef:
16-04-2026 09:20
Klopt, maar om de huidige situatie in kaart te brengen zou dit voor mij stap één zijn.
Die externe zou ik er zeker bij vragen, maar realistisch is het niet altijd dat die nu op de korte termijn kunnen. Dit terwijl ik wel nu al meer antwoorden zou willen krijgen.
Juist omdat externe experts niet zomaar op afvraag beschikbaar zijn, kun je daar het beste wel meteen naar vragen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Vragen wel, alleen had het over nu al wel zorgen dat je met elkaar in gesprek gaat/blijft. Niet afwachten tot de externe een keer kan.
Misschien was ik niet zo duidelijk. :-)
Ik zou zelf inderdaad sociaal emotioneel gezien niet zo snel kiezen voor groep 2 overslaan.
Dan maar wat extra werk in groep 2 maken.
Onze zoon heeft ook groep 2 overgeslagen. Hij is van april, in groep 0 begonnen, na de zomervakantie naar groep 1, maar na de herfstvakantie wel alle werkopdrachten van groep 2 mee gaan doen. Hij is toen na de zomervakantie naar groep 3 door gegaan. Hij is niet hoogbegaafd, maar leert vrij makkelijk en is er gemotiveerd. Hij zit nu in groep 6 en daar zit hij mbt tot de lesstof prima op zijn plaats. Hij zit bij de 'betere' van de klas en doet het extra werk met andere kinderen mee, maar hij loopt niet extreem voor op de rest.

Sociaal heeft hij het dit jaar wel lastig, er zitten nogal wat baasjes in de klas en hij heeft moeite met zijn plek vinden. Heeft wel voldoende vriendje, maar het kost hem veel energie. Daarnaast zit hij met sporten een team lager en de rest van de klas bij elkaar, daar heeft hij last van. Voor ons is het vooralsnog een goede keuze geweest, maar ik ben heel benieuwd of hij de komende jaren sociaal kan blijven bijbenen.
Jouw mening komt duidelijk door de post heen, jouw voorkeur gaat uit naar een klas overslaan. Het lijkt jou zelfs vanzelfsprekend. De mening van de juf is ook duidelijk, zij lost het probleem liever op met meer uitdaging. Jouw punt dat de IB'er niet heeft meegekeken, jouw dochter (en kennelijk meerdere kinderen) zijn wél besproken met de IB'er en die adviseert in deze dus ook niet voor groep 3. De communicatie hierover richting had wat tactischer gekund.

Ik zou een gesprek aanvragen met het verzoek tot wat meer toelichting. Dit gesprek zal je nog vaker gaan voeren.

Het is me uit jouw verhaal duidelijk dat er nog voldoende uitdaging ligt waar jouw dochter echt mee aan de slag kan komend schooljaar in groep 2 (werkhouding). en er wordt een aanbod op maat verzorgd in combinatie met andere kinderen. Lijkt mij een goede oplossing

Ik vind zelf ook het idee dat "spelen" niet gelijk staat aan leren wat smal, in het spel leren kinderen juist ontzettend veel én vinden kinderen vaak zelf de uitdaging waar ze behoefte aan hebben (ik zie bijvoorbeeld dat kinderen winkeltje spelen en dat de kinderen die verder zijn alles van letters en prijzen voorzien, rekenen met afrekenen etc.).

Als je nu al klassen gaat overslaan, is m.i. vaak het einde zoek. Eind groep 3 kan zo'n kind vaak ook net zo goed door naar groep 5, omdat het de stof van groep 4 ook al grotendeels beheerst. Klassen overslaan kan altijd nog later in de schoolloopbaan en nu is er nog het profijt van het spelen, zou mijn redenatie zijn.
Ushuaia schreef:

Maar hoe zou het zijn geweest om je jarenlang de tandjes te vervelen? Misschien had dat andere pad je leermotivatie om zeep geholpen.

Het vervelende aan de basisschool is als je een beetje afwijkt:
- Heb je een scherpe docent die goed inspeelt wat je nodig hebt? Topjaar.
- Heb je een docent die het niet begrijpt en je ouders zeikerds vindt? Klotejaar.
Gerbera88 schreef:
16-04-2026 09:20
Zoals bij de meesten bekend is, ben ik niet enthousiast over de kennis van leerkrachten en ib-ers over dit onderwerp.

Dus ja, ff vragen waar zij hun mening op baseren is natuurlijk prima, maar ik kan de antwoorden waarschijnlijk al voorspellen: sociaal-emotioneel nog niet toe aan groep 3, te jong naar de middelbare school, altijd de jongste zijn, altijd op de tenen moeten lopen, enz.
Allemaal volstrekt verzonnen 'argumenten'.
Assiral schreef:
16-04-2026 09:25
Ik zou zelf inderdaad sociaal emotioneel gezien niet zo snel kiezen voor groep 2 overslaan.
Dan maar wat extra werk in groep 2 maken.
Dan kind toch eerst testen op de sociale en emotionele ontwikkeling.
DG2015 schreef:
16-04-2026 09:22
Juist omdat externe experts niet zomaar op afvraag beschikbaar zijn, kun je daar het beste wel meteen naar vragen.
Exact.
Ushuaia schreef:

Dit inderdaad, ik ben zelf altijd een jonge leerling geweest en ondanks feit dat ik prima meekon in de klas ben ik in groep 6 volledig vastgelopen op het sociaal aspect. Iets wat mij uiteindelijk heeft doen laten zitten maar tevens de beste beslissing ooit was. Van een stil, grijs muisje werd ik toen een leuk, vrolijk kind.

Lijkt mij heel goed met de IB-er te praten en de leerkracht maar vooral niet enkel te kijken naar kennis maar ook zeker naar sociale vaardigheden.
Oploskoffie123 schreef:
15-04-2026 22:06
Nu is het zo dat wij een gesprek hebben gehad op school omdat ze daar ongewenst gedrag vertoond, waar leerkracht zelf de conclusie uit trekt dat dit komt omdat ze zich verveelt.
Zo makkelijk om kinderen maar door te schuiven; wat als ze dat gedrag in de volgende klas nog steeds vertoont? Beetje meer onderzoek kan geen kwaad lijkt me.
Zomaar1987 schreef:
16-04-2026 10:17
Dit inderdaad, ik ben zelf altijd een jonge leerling geweest en ondanks feit dat ik prima meekon in de klas ben ik in groep 6 volledig vastgelopen op het sociaal aspect. Iets wat mij uiteindelijk heeft doen laten zitten maar tevens de beste beslissing ooit was. Van een stil, grijs muisje werd ik toen een leuk, vrolijk kind.

Lijkt mij heel goed met de IB-er te praten en de leerkracht maar vooral niet enkel te kijken naar kennis maar ook zeker naar sociale vaardigheden.
Ik mis in dit soort situaties altijd de andere kant. Kinderen die ook sociaal vastlopen omdat ze niet tussen ontwikkelingsgelijken zitten.

Wat er ook gebeurt, als je relatief jong bent is dat erg makkelijk de verklaring voor alles.

Mijn kind bloeide pas op toen ze tussen kinderen kwam die 3 jaar ouder waren.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven