Vakmanschap, opleiding, cursus enz.
maandag 20 april 2026 om 09:54
Bij ons op het werk komt regelmatig het woord vakmanschap voorbij. Er is ook een reorganisatie van een deel van het bedrijf gaande, waarbij ook het woord vakmanschap voorbijkomt. Op de vraag tijdens een bijeenkomst wat er aan budget gepland was i.v.m. opleiding in de nieuwe structuur was het antwoord een beetje wazig, eigenlijk nul.
Wij hebben All You Can Learn mogelijkheden bij diverse partijen in Nederland. Dit kan in een fysieke klas of online klas zijn of een e-learning zijn. Zo kan je bijvoorbeeld Zweeds leren. In principe zou je zonder toestemming van je manager, jezelf voor iets op kunnen geven. Maar eigenlijk moet je wel afstemmen (dus tot niet zo vrijblijvend). Een cursus kan bijvoorbeeld zomaar 3 weken / 3 maanden duren. Hoewel de beschrijvingen van de cursussen te wensen overlaat, zowel qua inhoud als de te besteden tijd.
Ikzelf werk op de IT-afdeling en loop tegen het volgende aan:
- Het aantal opleidingen, cursussen en trainingen op IT-gebied is zeer beperkt, op laag niveau en/of de beschrijving van de enkel cursus die heel misschien iets biedt is uitermate summier.
- Ik zie bijvoorbeeld de teamleiding (product owner, scrum master) 3 werkdagen naar een cursus gaan, die om het zo maar bot te zeggen eigenlijk bedoeld is om de medewerkers nog meer effectiever te maken. (Hoe zet ik nog meer de druk erop.)
- Ik zie dat de gewone technische mensen, zoals ik, van de IT eigenlijk geen enkele vakinhoudelijke cursus of training doen.
- Alles wat ik leer, komt momenteel eigenlijk via Google. De efficiëntie hiervan kan je soms vraagtekens bij zetten. Ook kan je gemakkelijk in je eigen tunnelvisie blijven hangen. Soms loop ik bij toeval wel eens tegen nieuwe ideeën op.
- Drie jaar geleden werd verteld dat oude IT-tooling eruit ging. De aangeboden vervangende tooling was geen optie. De keuze was eigenlijk alles handmatig doen, of zelf nieuwe opensource, freeware tooling introduceren. Als medewerkers hebben wij daarover gesproken, keuzes gemaakt en dat voorgelegd aan het management. Dat was in orde. Hoewel ik het zeker wel zeer interessant vind, is er toch het punt dat ik de betreffende tooling en eigenlijk 1 programmeertaal en 1 scripttaal zelf geleerd heb in grotendeels mijn eigen tijd. Enige ondersteuning is er niet geweest.
- Op dit moment wordt er intern een training gehouden over deze tooling, die afgesloten zou kunnen worden met een certificaat. Ik ben niet geïnteresseerd in de training, omdat ik inmiddels ver voorbij dat niveau ben. Het certificaat interesseert mij, omdat straks juniors die er nauwelijks kaas van gegeten hebben, mij vanwege het certificaat voorbijgaan. Ik ben nu al 2,5 maand bezig of ik een onkostenvergoeding voor het certificaat kan krijgen. Volgens de regels lijkt het er niet op. Manager loopt er ook niet hard op en snapt zelf ook niet echt hoe het een en ander te regelen.
- Ik krijg er zelf een bepaald gevoel bij.
- Hoe gaan jullie met zo’n situatie om?
(Het gaat mij echt om de vakinhoudelijke cursussen voor je werk. Niet de sociale cursussen.)
- Doen jullie dan maar geen vakinhoudelijke cursussen?
- Doen jullie dan cursussen via bijvoorbeeld Coursera en Udemy en betalen jullie dit dan zelf om het een en ander nog betaalbaar te houden?
- Of doen jullie kennis op via het internet?
- En doen jullie daarnaast dan nog de certificeringen zelf en betalen jullie dit dan zelf?
(Een aspect daarbij is dat bij sommige certificeringen je ook verplicht naar een geaccrediteerde opleider moet om eerst de cursus te doen en dat dit eigenlijk als privépersoon niet te betalen is.)
Wij hebben All You Can Learn mogelijkheden bij diverse partijen in Nederland. Dit kan in een fysieke klas of online klas zijn of een e-learning zijn. Zo kan je bijvoorbeeld Zweeds leren. In principe zou je zonder toestemming van je manager, jezelf voor iets op kunnen geven. Maar eigenlijk moet je wel afstemmen (dus tot niet zo vrijblijvend). Een cursus kan bijvoorbeeld zomaar 3 weken / 3 maanden duren. Hoewel de beschrijvingen van de cursussen te wensen overlaat, zowel qua inhoud als de te besteden tijd.
Ikzelf werk op de IT-afdeling en loop tegen het volgende aan:
- Het aantal opleidingen, cursussen en trainingen op IT-gebied is zeer beperkt, op laag niveau en/of de beschrijving van de enkel cursus die heel misschien iets biedt is uitermate summier.
- Ik zie bijvoorbeeld de teamleiding (product owner, scrum master) 3 werkdagen naar een cursus gaan, die om het zo maar bot te zeggen eigenlijk bedoeld is om de medewerkers nog meer effectiever te maken. (Hoe zet ik nog meer de druk erop.)
- Ik zie dat de gewone technische mensen, zoals ik, van de IT eigenlijk geen enkele vakinhoudelijke cursus of training doen.
- Alles wat ik leer, komt momenteel eigenlijk via Google. De efficiëntie hiervan kan je soms vraagtekens bij zetten. Ook kan je gemakkelijk in je eigen tunnelvisie blijven hangen. Soms loop ik bij toeval wel eens tegen nieuwe ideeën op.
- Drie jaar geleden werd verteld dat oude IT-tooling eruit ging. De aangeboden vervangende tooling was geen optie. De keuze was eigenlijk alles handmatig doen, of zelf nieuwe opensource, freeware tooling introduceren. Als medewerkers hebben wij daarover gesproken, keuzes gemaakt en dat voorgelegd aan het management. Dat was in orde. Hoewel ik het zeker wel zeer interessant vind, is er toch het punt dat ik de betreffende tooling en eigenlijk 1 programmeertaal en 1 scripttaal zelf geleerd heb in grotendeels mijn eigen tijd. Enige ondersteuning is er niet geweest.
- Op dit moment wordt er intern een training gehouden over deze tooling, die afgesloten zou kunnen worden met een certificaat. Ik ben niet geïnteresseerd in de training, omdat ik inmiddels ver voorbij dat niveau ben. Het certificaat interesseert mij, omdat straks juniors die er nauwelijks kaas van gegeten hebben, mij vanwege het certificaat voorbijgaan. Ik ben nu al 2,5 maand bezig of ik een onkostenvergoeding voor het certificaat kan krijgen. Volgens de regels lijkt het er niet op. Manager loopt er ook niet hard op en snapt zelf ook niet echt hoe het een en ander te regelen.
- Ik krijg er zelf een bepaald gevoel bij.
- Hoe gaan jullie met zo’n situatie om?
(Het gaat mij echt om de vakinhoudelijke cursussen voor je werk. Niet de sociale cursussen.)
- Doen jullie dan maar geen vakinhoudelijke cursussen?
- Doen jullie dan cursussen via bijvoorbeeld Coursera en Udemy en betalen jullie dit dan zelf om het een en ander nog betaalbaar te houden?
- Of doen jullie kennis op via het internet?
- En doen jullie daarnaast dan nog de certificeringen zelf en betalen jullie dit dan zelf?
(Een aspect daarbij is dat bij sommige certificeringen je ook verplicht naar een geaccrediteerde opleider moet om eerst de cursus te doen en dat dit eigenlijk als privépersoon niet te betalen is.)
maandag 20 april 2026 om 10:10
Ik bekijk welke opleiding goed is voor mijn ontwikkeling en regel dit bij mijn manager. En dan moet je soms zelf iets investeren, zoals tijd of onkosten. Het is niet allemaal gratis hè.
Je bent alle (tegen)redenen elders aan het zoeken en aan het vergelijken. Stop met miepen en zorg dat je dat gewenste certificaat binnen haalt. Of vertrek naar een organisatie die qua IT beter geregeld is.
Je bent alle (tegen)redenen elders aan het zoeken en aan het vergelijken. Stop met miepen en zorg dat je dat gewenste certificaat binnen haalt. Of vertrek naar een organisatie die qua IT beter geregeld is.
maandag 20 april 2026 om 10:20
Ik zit nu bij een organisatie waar men niet zo snel nee zal zeggen als je een relevante cursus of opleiding wilt doen. Het is wel zo, afhankelijk van wat je gaat doen, kan er sprake zijn van een terugbetaalregeling of zo.
Verplichte cursussen -> die doe ik gewoon, dat is wel de weg van de minste weerstand.
Maar in een evaluatie of op een ander moment geef ik dan eventueel wel aan waarom ik het niet nuttig vind.
Ik heb ooit een basiscursus excel moeten volgen in groepsverband, terwijl ik super ervaren was. Maar ze wilden geen uitzonderingen maken. Ik zat er bij, hielp iemand die minder ervaring had en corrigeerde de collega die les gaf.
Hier heb ik negatieve feedback over gegeven.
Maar de meesten zijn niet zo ingewikkeld, dus het kost mij alleen maar tijd.
Ik steek zelf geen geld in verplichte cursussen. Die kosten zijn voor mijn werkgever. Kijk ook wat er staat in de je contract, CAO en verdere arbeidsovereenkomsten.
Vrijwillige cursussen -> deze zijn eigenlijk altijd vakinhoudelijk en worden of 100% vergoed door mijn werkgever of er was sprake van een terugbetalingsregeling als je voortijdig zou stoppen of binnen X tijd weg zou gaan. Eventueel was een deel in eigen tijd, bijvoorbeeld het maken van huiswerk en een enkele keer de helft van de schooltijd.
Er is wel een verschil voor mij tussen een cursus die verplicht is vanuit de werkgever of vanuit het vakgebied. Bij die laatste wil ik zelf wel bijdragen, maar bij die eerste niet zo snel.
Het zou voor mij een reden kunnen zijn om te kijken naar een andere werkgever. Zeker als er gereorganiseerd wordt.
Verplichte cursussen -> die doe ik gewoon, dat is wel de weg van de minste weerstand.
Maar in een evaluatie of op een ander moment geef ik dan eventueel wel aan waarom ik het niet nuttig vind.
Ik heb ooit een basiscursus excel moeten volgen in groepsverband, terwijl ik super ervaren was. Maar ze wilden geen uitzonderingen maken. Ik zat er bij, hielp iemand die minder ervaring had en corrigeerde de collega die les gaf.
Ik steek zelf geen geld in verplichte cursussen. Die kosten zijn voor mijn werkgever. Kijk ook wat er staat in de je contract, CAO en verdere arbeidsovereenkomsten.
Vrijwillige cursussen -> deze zijn eigenlijk altijd vakinhoudelijk en worden of 100% vergoed door mijn werkgever of er was sprake van een terugbetalingsregeling als je voortijdig zou stoppen of binnen X tijd weg zou gaan. Eventueel was een deel in eigen tijd, bijvoorbeeld het maken van huiswerk en een enkele keer de helft van de schooltijd.
Er is wel een verschil voor mij tussen een cursus die verplicht is vanuit de werkgever of vanuit het vakgebied. Bij die laatste wil ik zelf wel bijdragen, maar bij die eerste niet zo snel.
Het zou voor mij een reden kunnen zijn om te kijken naar een andere werkgever. Zeker als er gereorganiseerd wordt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 20 april 2026 om 11:40
Hangt van de cursus af. Verplichte cursus vanuit werkgever is uiteraard voor rekening werkgever. Wil ik zelf een relevante opleiding doen, geef ik dat aan bij manager en ook waarom. Daarbij uiteraard zowel voor mijzelf als voor de werkgever de voordelen ervan. Daarnaast lees ik ook veel vakliteratuur via verschillende platforms. Lijkt me voor IT ook relevant.
Als jij het nodig acht om op een bepaald gebied training te krijgen, omdat het over iets gaat waarmee je waarde voor de werkgever kunt toevoegen, gewoon bespreken met de manager of ze dit willen financieren.
Dat soort eindeloze leer platforms is 9 van de 10x alleen maar basis. Handig om iets te leren over veel onderwerpen, maar echt de diepte ingaan is daarbij een zeldzaamheid.
Als jij het nodig acht om op een bepaald gebied training te krijgen, omdat het over iets gaat waarmee je waarde voor de werkgever kunt toevoegen, gewoon bespreken met de manager of ze dit willen financieren.
Dat soort eindeloze leer platforms is 9 van de 10x alleen maar basis. Handig om iets te leren over veel onderwerpen, maar echt de diepte ingaan is daarbij een zeldzaamheid.
maandag 20 april 2026 om 13:42
Mijn broer -vrachtwagenchauffeur, bier drinken met maten, zwarte cross- is van mening dat elke cursus die hij moet doen om bij te blijven in zijn vak, voor zijn kosten zijn. Omdat ‘a’k weg wil, mo’k weg kunnn ’. Hij wil zich op geen enkele manier verplicht voelen naar zijn werkgever om te blijven. Telefoon die hij veel zakelijk gebruikt, betaalt hij zelf.
Ik werk bij een bedrijf waar geen protocollen zijn voor cursussen maar elke cursus die je wil doen wordt actief aangemoedigd en betaald.
Beide logisch. Maar om nou te wachten, zoals jij, om je straks voorbij gestreefd zien worden door broekies, dat zou ik niet laten gebeuren en zelf zorgen dat ik dat certificaat haal. In de it verdien je niet slecht, dus dat moet uit kunnen. Over wat voor bedrag gaat het?
Ik werk bij een bedrijf waar geen protocollen zijn voor cursussen maar elke cursus die je wil doen wordt actief aangemoedigd en betaald.
Beide logisch. Maar om nou te wachten, zoals jij, om je straks voorbij gestreefd zien worden door broekies, dat zou ik niet laten gebeuren en zelf zorgen dat ik dat certificaat haal. In de it verdien je niet slecht, dus dat moet uit kunnen. Over wat voor bedrag gaat het?
maandag 20 april 2026 om 14:13
Het ligt er heel erg aan wat je doet hoor, maar de meesten verdienen een gewoon kantoorsalaris. Daarnaast gaat het ook nog over welke kosten je hebt.ladadieladieda schreef: ↑20-04-2026 13:42Mijn broer -vrachtwagenchauffeur, bier drinken met maten, zwarte cross- is van mening dat elke cursus die hij moet doen om bij te blijven in zijn vak, voor zijn kosten zijn. Omdat ‘a’k weg wil, mo’k weg kunnn ’. Hij wil zich op geen enkele manier verplicht voelen naar zijn werkgever om te blijven. Telefoon die hij veel zakelijk gebruikt, betaalt hij zelf.
Bij een ander team moest men allemaal een cursus volgen en ze kregen ook allemaal het verzoek om die 2.000 euro even voor te schieten. Naast dat het absurd is, niet iedereen heeft dat liggen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 20 april 2026 om 14:17
TinyTiny schreef: ↑20-04-2026 11:40Hangt van de cursus af. Verplichte cursus vanuit werkgever is uiteraard voor rekening werkgever. Wil ik zelf een relevante opleiding doen, geef ik dat aan bij manager en ook waarom. Daarbij uiteraard zowel voor mijzelf als voor de werkgever de voordelen ervan. Daarnaast lees ik ook veel vakliteratuur via verschillende platforms. Lijkt me voor IT ook relevant.
Bedankt voor jouw reactie.
Ik probeer een beetje een gevoel te krijgen hoe het bij anderen gaat.
Af en toe zijn er verplichte e-learnings bij ons. Ik heb er enige tijd geleden weer 5 of 6 afgerond. Dit zijn GEEN vakinhoudelijke cursussen. Het ging grotendeels meer om omgang met externe klanten. Bij onze teams hebben wij echter geen direct contact met externe klanten. Sterker, als je dat zou proberen te doen, word je er naar mijn mening per direct uitgesmeten.
Zoals aangegeven, biedt All You Can Learn niets voor IT-ers. En zoals aangegeven heb ik een gesprek met mijn manager gehad en dit heeft tot niets geleid. De reactie was ook zo, alsof ik de eerste was die het vroeg.
Momenteel is het dus vooral zelf Googlen en zelf dingen proberen. Af en toe koop ik een Udemy cursus. Of ik zoek online naar een boek in pdf-formaat. Enkele keer koop ik zelf een boek, indien ik bijvoorbeeld het online boek interessant vind. Naar mijn mening/idee loop ik daarmee nog voorop. Anderen bij ons doen dat echt niet in hun vrije tijd en voor eigen kosten.
maandag 20 april 2026 om 14:35
Ga nu maar gewoon naar die training toe. Glimlachen naar de docent, oefeningen maken, voorbereiding op het examen, en bij je medecursisten vragen 'Jullie willen toch ook certificering'.
Als je met 10 personen om examenvergoeding vraagt, maak je meer kans.
Als je met 10 personen om examenvergoeding vraagt, maak je meer kans.
Durf te antwoorden: één van de leukste topics op het forum!
maandag 20 april 2026 om 14:35
maandag 20 april 2026 om 14:55
Als je goodwill van je werkgever wil en onkosten en cursussen wil moet je stoppen met piepen en de aangeboden cursussen met 2 handen aangrijpen. huppetee, weer een vinkje en door.
een medewerker die alleen maar zeurt over dat er niks is of kan en vervolgens nee zegt bij wat wél gedaan wordt zal nooit vooraan staan bij de gunning van een dure cursus die ertoe doet.
is dat eerlijk? neuh, niet per se. wen er maar aan. jij bent voor meer dan de helft verantwoordelijk voor je eigen ontwikkeling dus kom maar met concrete plannen en ideeën.
een medewerker die alleen maar zeurt over dat er niks is of kan en vervolgens nee zegt bij wat wél gedaan wordt zal nooit vooraan staan bij de gunning van een dure cursus die ertoe doet.
is dat eerlijk? neuh, niet per se. wen er maar aan. jij bent voor meer dan de helft verantwoordelijk voor je eigen ontwikkeling dus kom maar met concrete plannen en ideeën.
maandag 20 april 2026 om 16:34
Hier een heel andere context zonder verplichte opleidingen en geen certificaten nodig dus aan mijn verhaal zal je niet veel hebben. Maar for the record: Bij ons is dit opgenomen in de gesprekscyclus, dus ieder jaar wordt bij het voortgangsgesprek gekeken welke opleidingen interessant zijn. Dat kan zowel vanuit de leidinggevende komen (ik zie dat jij hier nog kunt bij leren) of vanuit de werknemer. Dit kunnen zowel vakinhoudelijke cursussen zijn als vanuit bedrijfsvoering/algemene vaardigheden. Deze opleidingen worden door de werkgever betaald, indien relevant voor de baan of voor de duurzame inzetbaarheid van de werknemer.
Ik zou zelf nooit bij een organisatie blijven werken waar er geen budget is voor professionele ontwikkeling, Als je toch graag bij dit bedrijf wilt werken, zou ik kijken naar welke opleidingen zijn interessant voor mijn carriere (los van de werkgever) en bekijken of die financieel toch mogelijk zijn. Waar ik ook mijn vakinhoudelijke kennis vandaan haal, zijn informele en formele netwerken met nationale collega's of intervisiegroepen als het gaat om vaardigheden.
Ik zou zelf nooit bij een organisatie blijven werken waar er geen budget is voor professionele ontwikkeling, Als je toch graag bij dit bedrijf wilt werken, zou ik kijken naar welke opleidingen zijn interessant voor mijn carriere (los van de werkgever) en bekijken of die financieel toch mogelijk zijn. Waar ik ook mijn vakinhoudelijke kennis vandaan haal, zijn informele en formele netwerken met nationale collega's of intervisiegroepen als het gaat om vaardigheden.
maandag 20 april 2026 om 16:51
Je doet nu niks omdat je niet hebt gehoord dat er opleidingsbudget is en omdat de cursussen die wel worden aangeboden, volgens jou niet aansluiten. Zo'n flodderige cursus over het omgaan met klanten zou je ook kunnen betrekken op interne contacten, bijvoorbeeld.reneviva schreef: ↑20-04-2026 14:17Momenteel is het dus vooral zelf Googlen en zelf dingen proberen. Af en toe koop ik een Udemy cursus. Of ik zoek online naar een boek in pdf-formaat. Enkele keer koop ik zelf een boek, indien ik bijvoorbeeld het online boek interessant vind. Naar mijn mening/idee loop ik daarmee nog voorop. Anderen bij ons doen dat echt niet in hun vrije tijd en voor eigen kosten.
De Udemy-cursus of het e-book, heb je dat gedeclareerd?
Wat zou jij willen? Maak een plan, leg het voor en kijk wat kan.
Ik denk niet dat bij deze organisatie iemand anders voor jou een opleiding gaat uitzoeken, die aanbieden, ook aanbiedt om het te betalen en je dan loonsverhoging gaat geven omdat je de cursus hebt gedaan. Dus neem zelf het heft in handen.
Wat eten we vanavond?
maandag 20 april 2026 om 18:43
Ik vind je zelf ook niet heel pro-actief.
-Er zijn wel opties die misschien interessant zijn, maar dan is de beschrijving te summier. Dan neem je contact op/ga je uitzoeken wat het precies is.
-er is nu wel een programma voor dat wat jullie nu gebruiken, maar dat is te makkelijk voor je, dus wil je niet. Maar het certificaat dan weer wel. Doe zo’n traject gewoon, best kans dat je toch nog iets nuttigs leert, en anders heb je dat certificaat en een contact met een docent die wellicht ook vervolg opties weet.
-je krijgt er een bepaald gevoel bij? Ok. En dat is?
Lang niet iedereen heeft een uitgebreid opleidingsplan, dat lijkt misschien soms zo, maar veel vaker moet je dat toch echt zelf regelen.
Zijn er dingen die je wèl wilt? Zoek dan uit waar dat kan, wat het kost en leg het voor. De meeste managers weten echt niet precies wat er allemaal is, en gaan dat ook niet uitzoeken. Maar als je met een goed voorstel komt, is er best kans dat ze ja zeggen.
En die verplichte cursussen, tja. Ik ben van dezelfde school als iemand hierboven: doen en klaar, en als me om feedback gevraagd word laat ik wel weten dat ik het kansloos vond. Ik moet elke twee jaar bepaalde e-learnings opnieuw doen, die zelfs de eerste keer al te infantiel voor woorden waren. Maar ach, besteed er een half uurtje aan en iedereen kan weer afvinken dat hun medewerkers het gedaan hebben.
-Er zijn wel opties die misschien interessant zijn, maar dan is de beschrijving te summier. Dan neem je contact op/ga je uitzoeken wat het precies is.
-er is nu wel een programma voor dat wat jullie nu gebruiken, maar dat is te makkelijk voor je, dus wil je niet. Maar het certificaat dan weer wel. Doe zo’n traject gewoon, best kans dat je toch nog iets nuttigs leert, en anders heb je dat certificaat en een contact met een docent die wellicht ook vervolg opties weet.
-je krijgt er een bepaald gevoel bij? Ok. En dat is?
Lang niet iedereen heeft een uitgebreid opleidingsplan, dat lijkt misschien soms zo, maar veel vaker moet je dat toch echt zelf regelen.
Zijn er dingen die je wèl wilt? Zoek dan uit waar dat kan, wat het kost en leg het voor. De meeste managers weten echt niet precies wat er allemaal is, en gaan dat ook niet uitzoeken. Maar als je met een goed voorstel komt, is er best kans dat ze ja zeggen.
En die verplichte cursussen, tja. Ik ben van dezelfde school als iemand hierboven: doen en klaar, en als me om feedback gevraagd word laat ik wel weten dat ik het kansloos vond. Ik moet elke twee jaar bepaalde e-learnings opnieuw doen, die zelfs de eerste keer al te infantiel voor woorden waren. Maar ach, besteed er een half uurtje aan en iedereen kan weer afvinken dat hun medewerkers het gedaan hebben.
maandag 20 april 2026 om 21:48
nausicaa schreef: ↑20-04-2026 18:43En die verplichte cursussen, tja. Ik ben van dezelfde school als iemand hierboven: doen en klaar, en als me om feedback gevraagd word laat ik wel weten dat ik het kansloos vond. Ik moet elke twee jaar bepaalde e-learnings opnieuw doen, die zelfs de eerste keer al te infantiel voor woorden waren. Maar ach, besteed er een half uurtje aan en iedereen kan weer afvinken dat hun medewerkers het gedaan hebben.
Ik doe die verplichte e-learnings ook.
Bijvoorbeeld een periodieke 'alert op veiligheid' training met vragen zoals:
"Een vriendelijke man in pak zegt dat hij zijn toegangspas vergeten is en wil tegelijk met jou door het toegangspoortje. Mag dat?"
"Je bent de verjaardag van je tennisdocent vergeten. Je weet dat zij ook klant is bij deze organisatie (provider). Mag je haar geboortedatum opzoeken in het klantensysteem?"
"Mag je documenten met persoonsgegevens voor je collega printen?" (Is trouwens echt gebeurd bij een bekende organisatie. Die medewerkster had blijkbaar geen e-learnings gedaan.)
Vinkje achter je naam en je bent er weer voor een jaar vanaf.
Durf te antwoorden: één van de leukste topics op het forum!
maandag 20 april 2026 om 22:09
Eberesche schreef: ↑20-04-2026 14:55Als je goodwill van je werkgever wil en onkosten en cursussen wil moet je stoppen met piepen en de aangeboden cursussen met 2 handen aangrijpen. huppetee, weer een vinkje en door.
Een beetje bijzondere reactie. Er niets aangeboden aan mij.
Ik heb een vraag aan mijn manager gesteld over de mogelijkheid om de kosten voor het behalen van een certificaat vergoed te krijgen. Mijn aanbod was eigenlijk een besparing van 3 werkdagen (alles geleerd in eigen tijd). En deze cursus wordt extern voor ruim E1600,- aangeboden, dus dat wordt ook uitgespaard.
Dit plan / idee lijkt mij ook heel concreet.
Maar schijnbaar wordt dat negatief uitgelegd.
maandag 20 april 2026 om 22:37
Zoiets ja. Alleen bij ons begint het dan met ‘het is maandagochtend zeven uur, na je boterhammetje met worst ga je na je werk en begint lekker aan een nieuwe dag. Bij de ingang vraagt iemand of hij met je mee naar binnen mag lopen….’. En bij elke vraag dus weer zo’n verhaaltje op kleuterniveau.Explorista schreef: ↑20-04-2026 21:48Ik doe die verplichte e-learnings ook.
Bijvoorbeeld een periodieke 'alert op veiligheid' training met vragen zoals:
"Een vriendelijke man in pak zegt dat hij zijn toegangspas vergeten is en wil tegelijk met jou door het toegangspoortje. Mag dat?"
"Je bent de verjaardag van je tennisdocent vergeten. Je weet dat zij ook klant is bij deze organisatie (provider). Mag je haar geboortedatum opzoeken in het klantensysteem?"
"Mag je documenten met persoonsgegevens voor je collega printen?" (Is trouwens echt gebeurd bij een bekende organisatie. Die medewerkster had blijkbaar geen e-learnings gedaan.)
Vinkje achter je naam en je bent er weer voor een jaar vanaf.
En ik denk niet dat het erg veel uitmaakt, de voorbeelden zijn zo stompzinnig dat zelfs een echte kleuter nog begrijpt wat het antwoord is. En dan komt de praktijk, waar boeven niet altijd een zwart masker dragen, en is het allemaal veel minder zwart-wit. Maar goed, ze kunnen laten zien dat iedereen zijn vinkjes had, en zij dus hun best gedaan hebben. Je daar tegen verzetten kost veel meer energie dan ene weddenschap afsluiten of het boterhammetje met worst dit jaar al eens vervangen is.
maandag 20 april 2026 om 22:54
dinsdag 21 april 2026 om 05:03
Misschien zou je deze vragen op een IT-forum moeten stellen.
Ik krijg het gevoel dat het management niet begrijpt wat de IT-afdeling nodig heeft.
Volgens mij is in de IT bijscholing belangrijk.
Dus dan moet je ergens gaan werken waar:
- ofwel de werkgever bijscholing betaalt (eventueel met een terugbetaalregeling als je binnen 6 maanden vertrekt)
- ofwel het salaris hoog is
zoek in ieder geval een werkplek waar de collega's ook aan bijscholing doen.
Ik krijg het gevoel dat het management niet begrijpt wat de IT-afdeling nodig heeft.
Volgens mij is in de IT bijscholing belangrijk.
Dus dan moet je ergens gaan werken waar:
- ofwel de werkgever bijscholing betaalt (eventueel met een terugbetaalregeling als je binnen 6 maanden vertrekt)
- ofwel het salaris hoog is
zoek in ieder geval een werkplek waar de collega's ook aan bijscholing doen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
dinsdag 21 april 2026 om 05:41
Mijn werkgever biedt ook van die interne cursussen aan. Die zijn vrij generiek, want voor de hele organisatie (persoonlijke vaardigheden, omgaan met werkdruk, engels).
Vakinhoudelijk bespreek je met je leidinggevende. Er kan veel, maar afhankelijk van kostenplaatje. Kosten voor beroepsregister mag ik declareren.
Vakinhoudelijk bespreek je met je leidinggevende. Er kan veel, maar afhankelijk van kostenplaatje. Kosten voor beroepsregister mag ik declareren.
dinsdag 21 april 2026 om 07:35
reneviva schreef: ↑20-04-2026 22:09Een beetje bijzondere reactie. Er niets aangeboden aan mij.
Ik heb een vraag aan mijn manager gesteld over de mogelijkheid om de kosten voor het behalen van een certificaat vergoed te krijgen. Mijn aanbod was eigenlijk een besparing van 3 werkdagen (alles geleerd in eigen tijd). En deze cursus wordt extern voor ruim E1600,- aangeboden, dus dat wordt ook uitgespaard.
Dit plan / idee lijkt mij ook heel concreet.
Maar schijnbaar wordt dat negatief uitgelegd.
Je idee klinkt op zich logisch, maar het is duidelijk niet hoe je manager het wil. Waarom dan niet gewoon die interne cursus gaan doen en afronden met het certificaat?
dinsdag 21 april 2026 om 09:16
Er is mij niets aangeboden. Ik heb gevraagd of ik de kosten van een certificering zou kunnen declareren.ladadieladieda schreef: ↑20-04-2026 22:54Het is mij niet duidelijk hoe het zit met dat certificaat. Ik denk dat je het wel wil hebben en het wordt ook aangeboden door je werkgever, maar jij wil er een onkostenregeling voor inzetten om het te halen en dat mag niet van het mt? Begrijp ik het zo goed?
Wij hebben All You Can Learn wat niet voldoet voor IT.
Wij hebben GEEN opleidingsbugdet.
dinsdag 21 april 2026 om 09:44
Dus je vroeg of je de kosten voor certificering kon declareren, en het antwoord was: nee? Begrijp ik dat goed?
Misschien tijd voor een andere werkgever. En sowieso zelf investeren in je opleiding en certificatie, dat heb je nodig als je ergens anders gaat werken. Als IT'er moet je kennis up to date houden.
Wat eten we vanavond?
dinsdag 21 april 2026 om 09:53
Gryla schreef: ↑20-04-2026 10:10Ik bekijk welke opleiding goed is voor mijn ontwikkeling en regel dit bij mijn manager. En dan moet je soms zelf iets investeren, zoals tijd of onkosten. Het is niet allemaal gratis hè.
Zoals aangegeven, heb ik heel veel eigen tijd gestoken in het eigen maken van die voor ons nieuwe tooling, programmeertaal en scriptaal. Ik heb voor mijn eigen team dit opgezet, waarmee de kwaliteit en efficiency enorm vooruit is gegaan. In andere teams hebben bijvoorbeeld externen dit gedaan, waarna interne collega's het alleen maar een beetje draaiend hoeven te houden. Het gaat zelfs nog verder. Ik heb een specifieke library opgezet, die ook door andere teams gebruikt wordt. En met enige regelmaat wordt er ook aan mij hulp gevraagd.
Met dit kennisniveau ben ik ruim voorbij het niveau van deze cursus. Enige wat mooi zou zijn om dit af te sluiten met een certificaat.
Ik laat mijn gedachten er zo eens overgaan, vandaar ook mijn post op dit forum. Eens horen hoe het bij anderen gaat. Ik wil mijn gedachten eens ordenen.
Ik ben misschien een beetje van het Rijnlandse model. Een bedrijf zorgt goed voor zijn werknemers en als werknemer doe je gemotiveerd en goed je werk. En er zit bij mij ook een behoorlijke loyaliteit naar een werkgever toe.
In het Angelsaksische model boeit het van beide kanten minder. Bij mijn vorige werkgever in de IT-detachering heb ik ook op een gegeven moment mijn conclusies getrokken en heel veel collega’s met mij. Aanprijzen bij klanten als expert, maar niks willen investeren.
dinsdag 21 april 2026 om 10:03
Ik moet ook voor bepaalde certificaties door programma's heen, waar ik echt 0 nieuwe dingen leer. Maar ik doe het toch, want ik wil de certificatie. Dus op dat punt zou ik het gewoon slikken en door een hoepeltje springen om hem te halen.
Wil je verder dingen leren/ ontwikkelen dan heeft afwachten gewoon geen zin. Ga in gesprek, zorg ervoor dat zowel het bedrijf als jij wat eraan hebt, dan heb je de grootste kans dat de werkgever er ook in wil investeren.
Wil je verder dingen leren/ ontwikkelen dan heeft afwachten gewoon geen zin. Ga in gesprek, zorg ervoor dat zowel het bedrijf als jij wat eraan hebt, dan heb je de grootste kans dat de werkgever er ook in wil investeren.
dinsdag 21 april 2026 om 10:09
dianaf schreef: ↑20-04-2026 10:20Ik zit nu bij een organisatie waar men niet zo snel nee zal zeggen als je een relevante cursus of opleiding wilt doen. Het is wel zo, afhankelijk van wat je gaat doen, kan er sprake zijn van een terugbetaalregeling of zo.
Ik heb ooit een basiscursus excel moeten volgen in groepsverband, terwijl ik super ervaren was. Maar ze wilden geen uitzonderingen maken. Ik zat er bij, hielp iemand die minder ervaring had en corrigeerde de collega die les gaf.Hier heb ik negatieve feedback over gegeven.
In onze cao staat niet veel over opleidingen. Er is een All You Can Learn die leuk is voor de rest van de organisatie, maar niet voldoet voor de IT-medewerkers. Er is verder GEEN opleidingsbudget.
Mijn manager haalde nog wel een één of ander document over opleidingen naar aan. Ben even de naam daarvan kwijt. Maar het kwam er op neer dat zo’n certificering niet vergoed wordt.
Dat er bij ons georganiseerd wordt heeft niet direct gevolgen voor mij. De teams zouden blijven bestaan. Maar het management en de dagelijkse leiding moet opnieuw solliciteren. Dat dit geeft zeker nog 1 jaar onrust. Er zijn ook wel collega’s die al hun conclusies hebben getrokken. Ergens is dit ook wel iets wat bij mij op de achtergrond speelt. Collega’s hebben over de gang van zaken ook best wel opmerkingen gemaakt.
Zie mijn ook eerdere antwoorden.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in