Entertainment alle pijlers

Ja, maar dat éne liedje?

20-04-2026 10:19 81 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Meestal luister ik alleen smaakvolle muziek. Bandjes met mensen die hun eigen muziek schrijven. Muziek die verantwoord geacht wordt. Townes van Zandt, Michael Kiwanuka, Leonard Cohen. Muziek voor oude witte mannen, zullen we maar zeggen.
En ik heb braaf een hekel aan de muziek die niet in die kaders te plaatsen valt. Keane, Kensington, Kane, Suzan en Freek, Drake, Phil Collins, ik luister er niet naar.
Maar toch zijn er liedjes die je om wat voor reden dan ook wel kunt waarderen, of misschien een heel album in een genre dat je normaal niet zo leuk vindt.

Ik vind het suf om alles maar een guilty pleasure te noemen, want sommige dingen zijn gewoon leuk en daar hoef je je niet schuldig om te voelen. Maar ik ben wel benieuwd wat jullie genredoorbrekende voorkeuren zijn.

Uiteraard is dit topic een variatie op het zoveelste topic, maar dat is dan niet anders.
Si abra la puerta hay lobos.
Ophelia van Taylor Swift. Kan het hele mens niet verdragen, maar dit liedje zing ik vrolijk op de fiets mee.
ik luister wat ik mooi vind en ben niet zo bezig met verantwoord of niet.

ik zoek muziek die me raakt. dat vind ik bij skunk anansie, bij mark forster, barbara streisand en bij therapy. en nog 36438 andere artiesten.

ik vind de populariteit van popprinsesjes als tailor swift onbegrijpelijk. maar ook daar zijn nummers bij die ik leuk vind.
Heb een ontzettende hekel aan blof. Wat een semi-poëtische zeurmuziek. Radio paar minuten uit als het wordt gedraaid-niveau. Maar liefs uit Londen vind ik wel heel mooi.

Verantwoord boeit me ook niks verder trouwens.
Blau Blüht die Enzian van Heino. Ik hou niet van Schlager en ook niet van Heino in het bijzonder.
Maar járen geleden was ik met vriendinnen op Pinkpop. Naast onze tent stond een grote bungalowtent met heel veel Limburgers er in en zij draaiden 3 nachten lang, elk uur dat nummer. En ik vond het een geinig nummer, maar alleen dat nummer van Heino. Hij staat nog steeds in mijn spotify afspeellijst en mijn al lang hemelende langharige albino cavia heb ik naar hem vernoemd.
Yellow van Coldplay. Die hele band vind ik zo dramatisch bagger, maar dat liedje (eigenlijk dat hele album, want trouble is ook zo goed) vind ik geweldig.

En niet omdat ik het verder prut vind, maar ik heb een enorm zwak voor Wyclef Jean. Er zit iets melodieus in. Ik hou op zich wel van rappers, maar dan wat hardere genres (NWA, Wu Tang Clan) maar het hele album Carnival ken ik uit mijn hoofd van begin tot einde.
Annna-lisa schreef:
20-04-2026 10:22
Ophelia van Taylor Swift. Kan het hele mens niet verdragen, maar dit liedje zing ik vrolijk op de fiets mee.
Mijn oudste is Swiftie en ik vind het echt nietszeggende zeurmuziek, behalve Shake it Off (al komt dat gedeeltelijk door de geweldige zombiefilm Little Monsters).
Ik heb het vooral met 'piratenmuziek'. Marco Schuitmaker, Yves Berendse, Stef Ekkel, Andre Hazes

ik zal niet snel een concert van Helene Fischer bezoeken, maar meebleren met Atemlos durch die Nacht is wel erg leuk.
Ik heb een hele brede muzieksmaak, was vroeger ‘alto’, maar zong ook hard mee met Spice Girls en Atomic Kitten. En genoot ook van System of a Down. En draaide Herman van Veen grijs.

Over het algemeen heb ik een hekel aan de simpelheid van de muziek van Suzan en Freek, maar dat laatste liedje, Niemadn weet waar het heengaat ofzo, raakte me toch wel. Ook een hekel aan Coldplay, maar And so we pray vind ik toch wel vet.
Ik vind een liedje van Dimash Qudajbergen heel erg mooi, S.O.S. d'un terrien en détresse.
Zijn verdere repertoire vind ik verschrikkelijk, een soort cross-over tussen Kazachstanse euro-pop en opera/rock.
Maar dat liedje met al die octaven, ik vind het zó mooi. (het is ook niet van hem)
https://www.youtube.com/watch?v=AUARjex ... rt_radio=1
Mij boeit het totaal niet of iets 'verantwoord' of smaakvol is of niet of wie dat bepaalt. Ik vind iets leuk of mooi of ontroerend of niet en that's it. Ik houd me eerlijk gezegd ook totaal niet met muziek bezig. Ik luister tijdens mijn werk naar podcasts of radio 1 (waar net iets te veel muziek op wordt gedraaid wat mij betreft) en zet alleen soms muziek op tijdens schoonmaken of sporten. Of heel soms als ik verdrietig ben en dat echt wil doorvoelen. Ik heb een playlist met iets van 20 nummers erin en dat is het dan. Ik heb zeker geen hekel aan muziek en spaarde als kind zelfs muziekinstrumenten die ik allemaal autodidactisch kon bespelen, maar ik heb liever het gesproken woord. Als ik met mijn man en/of zoons in de auto zit willen zij muziek aan en ik zit daar dan van te balen als ik rijd. Als een ander rijdt en er moet en zal muziek aan ga ik lekker lezen.
yella78 wijzigde dit bericht op 20-04-2026 11:37
7.93% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mijn smaak is heel breed, van piratenmuziek via slome reggae naar oude punk en dan via americana terug naar Boudewijn de Groot zeg maar. Eigenlijk is er maar één genre waar ik echt een bloedhekel aan heb en dat is jazz. Ik haat jazz, ik word er agressief van.
Zo'n muziekgezelschap waarin iedereen zijn eigen liedje staat te piepknorren, ik kan er niet tegen. Om nog maar niet te spreken van de 'drummer', die potvolblomme een heel drumstel tot zijn beschikking heeft en dan alleen maar met een kwastje over de hihat gaat zitten vegen: ik kan zo'n kerel wel slaan.
En dan dat publiek. Van die pijprokende mannen met vettig haar, geruite jasjes en reusachtige uilenbrillen die hun extase over het gebodene uiten door nauwelijks zichtbaar op hun dijbeen te tikken in het nietbestaande ritme van het kwastje. Op de brandstapel ermee!

Maar zelfs qua jazz is er één uitzondering: Take Five van Dave Brubeck. Die vind ik echt fantastisch :love:
Graftak!
Heb in elk gerne wel wat wat ik leuk vind, dus ik herken het een stuk minder. Zelfs in de gruwel van Nederlandstalige muziek vind ik wel wat leuke nummers.
En smaakvolle muziek, wat is dat? Verantwoord?
Ik ken alleen vind ik wel/ niet leuk en daarbij nog: past nu wel/ niet bij mijn stemming.
Charlie591 schreef:
20-04-2026 10:29
Heb een ontzettende hekel aan blof. Wat een semi-poëtische zeurmuziek. Radio paar minuten uit als het wordt gedraaid-niveau. Maar liefs uit Londen vind ik wel heel mooi.

Verantwoord boeit me ook niks verder trouwens.
Ik hou ook niet van Bløf, alleen Zoutelande vind ik een mooi liedje.
ik vind eigenlijk vooral de muziek leuk die anderen als guilty pleasure zien. Onlangs nog naar een concert van K3 OG geweest. Maar goed, die hebben ruim 500.000 tickets verkocht voor hun tour. Wel heb ik een hekel aan André Hazes. Ik kan desondanks bijna al zijn bekende nummers woord voor woord meezingen, maar ik heb nu eenmaal een goed geheugen voor songteksten.
Van Blof mag de hele collectie door de plee, net als van Acda & De Munnik, behalve 'Cd van jou, cd van mij', daar ga helemaal meerstemmig in mee.

Ik hou sowieso niet zo van het Nederlandstalige genre, zoals Bente, vreselijk en sentimenteel vind ik dat. Vrienden lopen er helemaal mee weg en lopen het zelfs mee te zingen. Ik wil dan mijn handen over m'n oren doen maar dat staat dan weer zo onvriendelijk. Dus het verbaast me ook dat ik Suzan & Freek dan meestal wel kan waarderen, die melodieën, prachtig. 'Als het avond is', ik zing het woord voor woord mee.
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
Ik luister nu op Spotify naar "Top 40 1986 alle 321 hits op volgorde" en ben bij Dictator van Centerfold. Crap, maar toch zing ik het hard mee.
Lila-Linda schreef:
20-04-2026 10:49
Ik heb het vooral met 'piratenmuziek'. Marco Schuitmaker, Yves Berendse, Stef Ekkel, Andre Hazes

ik zal niet snel een concert van Helene Fischer bezoeken, maar meebleren met Atemlos durch die Nacht is wel erg leuk.

Helene Fischer is geweldig met haar langzamere nummers. Het optreden met Udo Jürgens waar ze "merci chéri" zingt is kippenvel (vooral omdat Udo een paar dagen later overleed). En "Luftballon" over het overlijden van haar moeder. Tranen met tuiten.

Ik ben voornamelijk van de metal, maar Helene kan ik heel erg waarderen.
Delulu
Lady*Voldemort schreef:
20-04-2026 11:33
Mijn smaak is heel breed, van piratenmuziek via slome reggae naar oude punk en dan via americana terug naar Boudewijn de Groot zeg maar. Eigenlijk is er maar één genre waar ik echt een bloedhekel aan heb en dat is jazz. Ik haat jazz, ik word er agressief van.
Zo'n muziekgezelschap waarin iedereen zijn eigen liedje staat te piepknorren, ik kan er niet tegen. Om nog maar niet te spreken van de 'drummer', die potvolblomme een heel drumstel tot zijn beschikking heeft en dan alleen maar met een kwastje over de hihat gaat zitten vegen: ik kan zo'n kerel wel slaan.
En dan dat publiek. Van die pijprokende mannen met vettig haar, geruite jasjes en reusachtige uilenbrillen die hun extase over het gebodene uiten door nauwelijks zichtbaar op hun dijbeen te tikken in het nietbestaande ritme van het kwastje. Op de brandstapel ermee!

Maar zelfs qua jazz is er één uitzondering: Take Five van Dave Brubeck. Die vind ik echt fantastisch :love:
Misschien vind je deze toch ook wel aardig?
Dave Brubeck, Unsquare dance
https://www.youtube.com/watch?v=lbdEzRfbeH4
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Piratenmuziek, de hel!
Maar de Engelbewaarder van Marco Schuitmaker vind ik nog steeds geweldig.
https://www.youtube.com/watch?v=wW8jga2 ... rt_radio=1
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Zoutelande van Blof is inderdaad ook het enige nummer van ze die ik kan verdragen. Komt vooral door de mooie stemklank van Geike.

Ik heb niks met de stem van Thomas Acda. Wel met die van Paul de Munnik. Dus Lopen tot de zon komt vind ik een heel fijn Acda en De Munnik nummer nu het eigenlijk gewoon een solo van Paul is.
puck-en-hans schreef:
20-04-2026 14:24
Misschien vind je deze toch ook wel aardig?
Dave Brubeck, Unsquare dance
https://www.youtube.com/watch?v=lbdEzRfbeH4
Oh, die is ook gaaf! Goed, dan maak ik dus een uitzondering voor Dave Brubeck's nummers in rare maatsoorten :proud:
Graftak!
ik heb ook echt helemaal niks met Blof.. echt vreselijk. Verder heb ik echt een hele brede muzieksmaak en heb ik concerten bezocht van paul de leeuw, andrea bocelli maar ga ik ook naar metallica en zag ik onlangs Amos Lee.. het is dus echt van links naar rechts.. mijn standaard genre waar ik altijd blij van wordt is Indie rock..

ik heb niets met de band Rammstein. Ik vind TIll Lindemann (de zanger) een enge man.. maar het nummer Dicke Titten vind ik briljant en zing ik uit volle borst mee.. het is zo`n mal nummer maar zo goed gevonden.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Durf het bijna niet te zeggen..en nee ik was in die tijd geen rave-t**f maar tjongejonge Aquarius van de Party Animals...zet m op en ik ga los :biggrin:
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
biol schreef:
20-04-2026 15:05
. het is dus echt van links naar rechts..
Ook dat nummer op het juiste moment kan ik waarderen :P

Verder hou ik van Fleetwood Mac en muziek uit de jaren tachtig vooral.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven