Geld & Recht alle pijlers

Wat is een 13'de maand?

19-04-2026 23:55 36 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoihoi,

Wat wordt er bedoeld als men spreekt over 'een dertiende maand' aan het eind van het jaar?

Ik heb al heel lang 2 werkgevers. Beide onder dezelfde cao. Wij krijgen volgens cao einde van elk jaar een eindejaarsuitkering van x % van het bruto jaarloon. Ik dacht altijd dat als een ander sprak over een 'dertiende maand' dat dan bedoeld werd een eindejaarsuitkering ter hoogte van ongeveer het netto maandloon.

Ik kreeg altijd 1x per kalendermaand betaald. 12x per jaar dus. Nu is 2 jaar terug 1 van mijn werkgevers over gestapt naar een betalingssysteem van 1x per 4 weken. 13 betaalmomenten per jaar dus. Met maar 12x vaste lasten per jaar is er dus naast beide eindejaarsuitkeringen op einde jaar bij 1 werkgever ook een 'dertiende' maand over. Maar dat is natuurlijk loon wat ik opbouw omdat ik 12x een lager bedrag krijg dan bij 12 betaalmomenten, geen extra betaling zoals de eindejaarsuitkering.

Als mensen dus spreken over een 13'de maand bedoelen ze dan een eindejaarsuitkering, extra'tje dus, of zitten ze dan in een 1 keer per 4 weken betaalsysteem, en is het gewoon loon?
Bij ons wordt het in december uitbetaald met andere componenten van het cafetaria-model, bijvoorbeeld als je geen extra vakantiedagen koopt en zo.

Overigens kan het ook maandelijks uitbetaald worden, maar ik vind in een keer wel handig.
Phlox24 schreef:
20-04-2026 09:48
De ene werkgever noemt het eindejaarsuitkering de ander 13e maand. Deze worden gewoon verrekend als je eerder ontslag neemt. Net als vakantiegeld.

Voor een bonus ligt dat anders, dat is afhankelijk van hoe dit in CAO en/of contract is vastgelegd.
Bij ons krijg je de eindejaarsuitkering dus alleen als je op 1 december in dienst bent. En ja, het heet echt eindejaarsuitkering, per CAO. Als je eerder weg gaat, krijg je dus niks. Bij een echte 13e maand kan dat niet, dat wordt wel verrekend. Dat ‘men’ het door elkaar gebruikt, betekent nog niet dat het ook precies hetzelfde is.
Mijn 13e maand is een extra bruto maandsalaris. In december krijg ik twee bruto maandsalarissen.

Die 13e wordt normaliter zwaarder belast. Net als vakantiegeld.
(In mijn geval krijg ik het hele bruto bedrag netto uitgekeerd omdat ik meedoe aan de uitruilregeling reiskosten.)
Trust me... Nobody cares.
nausicaa schreef:
20-04-2026 18:00
Bij ons krijg je de eindejaarsuitkering dus alleen als je op 1 december in dienst bent. En ja, het heet echt eindejaarsuitkering, per CAO. Als je eerder weg gaat, krijg je dus niks. Bij een echte 13e maand kan dat niet, dat wordt wel verrekend. Dat ‘men’ het door elkaar gebruikt, betekent nog niet dat het ook precies hetzelfde is.
Hier is de instapdatum zelfs 1 oktober.

Wie in oktober, november of december binnenwaait heeft geen recht op een eindejaarspremie.
Wie op 18 december vertrekt heeft ook gewoon pech.

Het is intussen een soort algemeen geweten feit, dus de meesten die ontslag nemen op 't einde van 't jaar blijven netjes zitten tot 31/12.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Phlox24 schreef:
20-04-2026 09:58
Maar het wordt in de volksmond wel door elkaar gebruikt, daar ging het mij om.

Beiden staan overigens in contract of CAO. Een 13e maand is geen wettelijk recht,
Slim van WG om het eindejaarsuikering te noemen, daar kun je gemakkelijk een deel van af snoepen. Niet intrappen dus
Ik vind het niet raar, dat je alleen een eindejaarsuitkering als je in december in dienst bent. Als je in mei vertrekt krijg je ook geen kerstpakket.
Lila-Linda schreef:
20-04-2026 18:47
Slim van WG om het eindejaarsuikering te noemen, daar kun je gemakkelijk een deel van af snoepen. Niet intrappen dus
Dat hangt af hoe het in de CAO staat.
Ook een eindejaarsuitkering kun je naar rato ontvangen als je voor december uit dienst gaat.
Maar bij een 13e maand is dat gebruikelijker.
Maar dat heeft niks met intrappen te maken. Dat staat in de CAO.

Ik heb bij een bedrijf gewerkt waarbij de gratificatie naar de grillen van de directeur was.
Geen vast percentage en je kon er ook geen rechten aan ontlenen. Iemand ging uit dienst per 1-1 nadat hij er bijna 25 jaar had gewerkt en die kreeg niks. Terwijl sommigen pas in september in dienst waren gekomen en wel een volwaardige gratificatie kregen.
Lila-Linda schreef:
20-04-2026 18:48
Ik vind het niet raar, dat je alleen een eindejaarsuitkering als je in december in dienst bent. Als je in mei vertrekt krijg je ook geen kerstpakket.
Ik vind het wel raar. Je hebt tenslotte 11 van de 12 maanden bijgedragen.
Totaal niet vergelijkbaar met een kerstpakket.
al beantwoord...
Summertje schreef:
20-04-2026 20:26
al beantwoord...

Huh?
Trust me... Nobody cares.
Isabellaa schreef:
20-04-2026 20:29
Huh?
Wat ik in eerste instantie had getypt :)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven