[Stem]irritaties
donderdag 23 april 2026 om 16:35
Mijn vriend heeft het geluk dat hij zich nooit, echt nooit, ergert aan de manier waarop iemand in een tv/radioprogramma of podcast praat. Hij vindt regelmatig dat ik zeur of overdrijf, ik vind (hoop?) dat ik vast echt niet de enige ben
.
Ik heb het bijv. bij Daisy Mohr (zo opgelezen/haast AI achtig verslag doen), Whitney Janssen (Limburgse tongval?), Rutger Bregman (slis), Özcan Akyol (zo monotoon/traaaag vertellen), Femke Halsema (kaak klemmen/buiten adem).
Brand aub los; van wie gaan jouw nekharen overeind staan, ga jij spontaan zappen of toch maar over op een andere podcast?
Ik heb het bijv. bij Daisy Mohr (zo opgelezen/haast AI achtig verslag doen), Whitney Janssen (Limburgse tongval?), Rutger Bregman (slis), Özcan Akyol (zo monotoon/traaaag vertellen), Femke Halsema (kaak klemmen/buiten adem).
Brand aub los; van wie gaan jouw nekharen overeind staan, ga jij spontaan zappen of toch maar over op een andere podcast?
vrijdag 24 april 2026 om 18:57
Hier ook!MrsNiceGuy schreef: ↑24-04-2026 18:05Het is ook niet de stem die irriteert maar de manier van praten. Ik houd er niet van als radiopresentatoren zo hard roepen (Morad bijv.). Ze hebben een microfoon, dat is nergens voor nodig.
En er is niks mis met de stem van Wouter de Winther, maar ik kan echt niet naar zijn mond kijken als hij praat...
Dat ziet eruit als een bever
vrijdag 24 april 2026 om 21:59
Helemaal veranderen is lastig, maar met ademhaling en logopedie is er wel iets aan te sleutelen.Appletje schreef: ↑24-04-2026 10:41Bijzonder dat het kennelijk geen probleem is om een persoonlijke eigenschap als een stem af te kraken, maar zodra je zegt dat iemand te dun of te dik is dat de hel dan los breekt op een forum als dit. Je hebt nu eenmaal een bepaald stemgeluid, daar kan je niet zo veel aan doen.
Ik heb een vrij flexibele stem (kan ook imiteren en met gekke stemmetjes praten, al doe ik dat zelden) en ik kan echt wel kiezen voor een bepaalde hoogte of intonatie.
Maar ik vind het ook niet zo aardig om heel erg op iemands stem in te hakken. En je leest hier al dat het enorm verschilt per persoon: wat de een irritant vindt, vindt de ander wel prima.
Si abra la puerta hay lobos.
vrijdag 24 april 2026 om 22:55
Ja, jij kan dat omdat je een flexibele stem hebtRabarbara schreef: ↑24-04-2026 21:59Helemaal veranderen is lastig, maar met ademhaling en logopedie is er wel iets aan te sleutelen.
Ik heb een vrij flexibele stem (kan ook imiteren en met gekke stemmetjes praten, al doe ik dat zelden) en ik kan echt wel kiezen voor een bepaalde hoogte of intonatie.
Maar ik vind het ook niet zo aardig om heel erg op iemands stem in te hakken. En je leest hier al dat het enorm verschilt per persoon: wat de een irritant vindt, vindt de ander wel prima.
Toen ik in groep 6 zat, heeft een juf gezegd dat ik slis, waarop ik twee jaar lang elke week bij logopedie zat. Slis nog steeds. Of nee, lispelen, noemde de logopediste het. Anyway, ik was 8/9 jaar oud toen ik er bewust van gemaakt werd, en nu bijna 30 jaar later ben ik er nog steeds onzeker over als ik tegen (nieuwe) mensen moet praten.
Dus het is wel kut, imo, om iemand op zijn stem/manier van praten te pakken.
vrijdag 24 april 2026 om 23:04
Vreselijk. Eentje in de Achterklap-podcast van Nu.nl doet dat ook. Twee vrouwen en een man presenteren, die man is leuk, maar die beide vrouwen, aargh. Hun stemmen lijken ook op elkaar, maar zeker een van de twee doet een vocal fry, en dezelfde - of de ander - eindigt elke zin met een stemverhoging ipv een -daling. Ik kan dus niet meer luisteren.
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
vrijdag 24 april 2026 om 23:07
O en de podcast Trust Nobody, ontzettend leuk, maar die stem van Mark kan ik echt niet uitstaan..! Vooral als ie gaat gillen op een kleutermanier, of op een andere manier irritant is, yuk. Die jongen werkt ook nog bij de radio kennelijk.
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
vrijdag 24 april 2026 om 23:12
Miss Lola iddIBIopviva schreef: ↑24-04-2026 09:56Bij het programma my 600lb life moeten regelmatig mensen naar de psycholoog.
En bijna allemaal gaan ze naar dezelfde vrouw.
Volgens mij is ze wel goed maar die stem vind ik echt niet om aan te horen.
Moeilijk uit te leggen maar of werkelijk alles wat mensen zeggen (zelfs hun naam) al supersneu is en veel begrip en haast medelijden nodig hebben in ieder woord.
Ik zou persoonlijk ook alles op alles zetten om daar geen seconde langer dan noodzakelijk is te zijn dus misschien is ze daarom zo goed.
Maar het werkt wellicht ook wel zo goed omdat al deze mensen in dit programma heel erg zijn blijven hangen in hun issues uit hun vroege kindertijd. Dus vandaar wellicht die kinderachtige benadering, want het lukt haar altijd best aardig om tot de kern te komen
zaterdag 25 april 2026 om 08:56
Dat is heel naar. Heb je weleens aan logopedie nu al volwassene gedacht? Mensen denken vaak dat het dan geen In meer heeft, maar behndeling heeft zeker zin. Misschien wel meer, omdat je nu meer gemotiveerd bent.shala91 schreef: ↑24-04-2026 22:55Ja, jij kan dat omdat je een flexibele stem hebt![]()
Toen ik in groep 6 zat, heeft een juf gezegd dat ik slis, waarop ik twee jaar lang elke week bij logopedie zat. Slis nog steeds. Of nee, lispelen, noemde de logopediste het. Anyway, ik was 8/9 jaar oud toen ik er bewust van gemaakt werd, en nu bijna 30 jaar later ben ik er nog steeds onzeker over als ik tegen (nieuwe) mensen moet praten.
Dus het is wel kut, imo, om iemand op zijn stem/manier van praten te pakken.
zaterdag 25 april 2026 om 08:59
Of we genieten van de diversiteit.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 25 april 2026 om 09:35
Dat kan ook natuurlijk, maar aan sommige dingen kun je gewoon wat doen. Ik haat mijn eigen stem, maar daar kan ik niets aan doen. Ik heb wel als volwassene logopedie gehad voor iets wat goed op te lossen was en daar ben ik achteraf toch wel erg blij mee.
zaterdag 25 april 2026 om 09:55
Nu je het zegt herken ik het, al heb ik me er niet aan geërgerd. Dat heb ik wel bij Buddy Vedder die dat ook doet. Alsof hij extra kracht zet om de mensen achterin de zaal te bereiken. Grappig dat ik het van Peter wel kan hebben en van Buddy niet.
Ik vind hier dingen van.
zaterdag 25 april 2026 om 10:17
Logisch toch? Peter is leuk en Buddy niet.Sabeltandcavia schreef: ↑25-04-2026 09:55Nu je het zegt herken ik het, al heb ik me er niet aan geërgerd. Dat heb ik wel bij Buddy Vedder die dat ook doet. Alsof hij extra kracht zet om de mensen achterin de zaal te bereiken. Grappig dat ik het van Peter wel kan hebben en van Buddy niet.![]()
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
zondag 26 april 2026 om 12:12
Die wilde ik ook noemen. Hij schreeuwt altijd zo. En dan kun je het geluid zachter zetten, maar dat geluid blijft hetzelfde. Echt gruwelijk. En hij knoeit altijd zo vreselijk. Alles zit onder als hij kookt. Ik vind het net een klein kind met een baard.
maandag 27 april 2026 om 21:01
Emma de Thouars (food influencer) doet dit ook heel erg. Van haar kan ik het trouwens heel goed hebben, ik vind haar leuk en luister graag naar haar.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in