Gemengde slaapzalen jeugdherberg

25-04-2026 18:08 132 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi, ik twijfelde of dit onder reizen of kinderen valt, maar goed.
Mijn dochter van 18 gaat deze zomer met een vriendin (ook 18) op vakantie. Ze gaan naar Italië en willen in hostels logeren. Hartstikke leuk natuurlijk. Nu willen ze gemengde slaapzalen boeken, omdat dit goedkoper is dan gescheiden zalen. Ik merk dat ik dit geen fijn idee vind, met alle verhalen en me too toestanden van de laatste tijd. Maar misschien ben ik een ouderwetse muts en overbeschermend. Hoe zouden jullie hierin staan?

Stel je niet aan, gewoon laten

Totaal aantal stemmen: 81

Niet laten doen (19%)
Wel doen, onder voorwaarde dat… (81%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou hier geloof ik geen moment over nagedacht hebben. Mijn dochter van bijna 18 gaat met een groepje van 6 (gemengd) op vakantie en doet hetzelfde. Misschien anders omdat ze met meer zijn, en hun groepje uit zowel jongens als meiden bestaat, maar ik heb hier nog geen seconde over nagedacht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Me too toestanden komt ze eerder op school, sport, werk, in de kroeg, dagelijks leven tegen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Slaapzalen lijken me in bepaalde opzichten juist veiliger, juist omdat je met veel mensen op een kamer slaapt. Dan zou ik me eerder druk maken over wanneer ze uitgaan e.d.
Ik mis de optie 'gewoon laten gaan' trouwens. Welke voorwaarden zou je willen stellen voor een 18-jarige?
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze is achttien, betaalt de reis zelf, dus feitelijk heb je er niet zoveel meer over te vertellen. En misbruikt worden kan ook gewoon thuis, of op het werk. Ik gok er zelfs op dat het daar vaker gebeurt dan in de slaapzaal van een jeugdherberg.
Wim is weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ooit ongepland in zo'n slaapzaal verzeild geraakt.

Ik zou eerder inzetten op voldoende sloten op hun bagage dan dat ik zou inzitten met me too.

Je laat die bagage namelijk achter op een slaapzaal waar zo'n beetje iedereen kan binnenwandelen en waar je je onbekende kamergenoten niet kent.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
De poll vind ik ook wonderlijk.. er is denk ik sowieso geen andere optie dan "gewoon laten gaan". Hooguit een gesprek over jouw zorgen, maar het is aan je dochter of ze daar iets mee doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat wil je er tegen doen? Dochter moet dit zelf beslissen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
25-04-2026 18:18
Ooit ongepland in zo'n slaapzaal verzeild geraakt.

Ik zou eerder inzetten op voldoende sloten op hun bagage dan dat ik zou inzitten met me too.

Je laat die bagage namelijk achter op een slaapzaal waar zo'n beetje iedereen kan binnenwandelen en waar je je onbekende kamergenoten niet kent.
De meeste hostels hebben gewoon kluisjes voor je belangrijke bagage.
Where is my mind?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
25-04-2026 18:18
Ooit ongepland in zo'n slaapzaal verzeild geraakt.

Ik zou eerder inzetten op voldoende sloten op hun bagage dan dat ik zou inzitten met me too.

Je laat die bagage namelijk achter op een slaapzaal waar zo'n beetje iedereen kan binnenwandelen en waar je je onbekende kamergenoten niet kent.
Dank! Ik geef mijn dochter bagageslotjes kado voor haar reis!
Alle reacties Link kopieren Quote
SurferRosa schreef:
25-04-2026 18:19
De meeste hostels hebben gewoon kluisjes voor je belangrijke bagage.
In België niet blijkbaar.
Wim is weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
25-04-2026 18:20
In België niet blijkbaar.
Londen.

En zowel ik als mijn 2 vriendinnen sliepen 's nachts toch echt met onze handtassen onder ons hoofdkussen.
En hopend dat elke keer als we de kamer verlaten die gore mede-kamergenoten - of al hun vrienden die gewoon binnenliepen - er niet vandoor waren met pakweg ons ondergoed.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
25-04-2026 18:22
Londen.

En zowel ik als mijn 2 vriendinnen sliepen 's nachts toch echt met onze handtassen onder ons hoofdkussen.
En hopend dat elke keer als we de kamer verlaten die gore mede-kamergenoten - of al hun vrienden die gewoon binnenliepen - er niet vandoor waren met pakweg ons ondergoed.
Ik hoor het al, echt helemaal jouw ding hostels.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snap die onder voorwaarde niet.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
25-04-2026 18:23
Ik hoor het al, echt helemaal jouw ding hostels.
nou inderdaad het ligt ook wel een beetje aan de instelling zo te lezen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dit (begin deze eeuw 😉) ook regelmatig gedaan en was nooit een probleem.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
25-04-2026 18:23
Ik hoor het al, echt helemaal jouw ding hostels.
Ik was 18 à 19 en had ook gewoon een goedkope kamer geboekt samen met 2 vriendinnen.
Er niet bij stilstaand wat dat voor de rest van het plaatje betekende.

Met me too hielden we ter plekke natuurlijk ook rekening.
Maar met dag en nacht mensen op die kamer en die in en uit liepen ging dat niet zo gauw gebeuren.


Het is nadien inderdaad nooit meer mijn manier van reizen geweest. Doe mij toch écht maar een kamer of tent alleen met mijn reisgezelschap.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb wel als enige vrouw in Matrazzenlagers geslapen, tussen de kerels. En nooit verkracht of aangerand hoor. Dat soort dingen gebeurden meestal als ik gewoon naar de disco ging, of midden op straat als ik boodschappen wilde doen.
Wim is weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
25-04-2026 18:22
Londen.

En zowel ik als mijn 2 vriendinnen sliepen 's nachts toch echt met onze handtassen onder ons hoofdkussen.
En hopend dat elke keer als we de kamer verlaten die gore mede-kamergenoten - of al hun vrienden die gewoon binnenliepen - er niet vandoor waren met pakweg ons ondergoed.
Zo kom ik al jaren aan mijn onderbroeken, inderdaad.

TI: je dochter is meerderjarig. Jonge vrouwen zijn nergens écht veilig, dat is de trieste realiteit. Binnen die kaders moet ze gewoon proberen zoveel mogelijk leuke dingen te doen en toch, hoe stom ook, wat basisafspraken volgen (niemand alleen laten, altijd laten weten waar je bent, etc.). Ik zou niet haar reis van te voren al zo zwaar beladen maken, want dat is naar de supermarkt fietsen ook.
Si abra la puerta hay lobos.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
25-04-2026 18:25
Ik was 18 à 19 en had ook gewoon een goedkope kamer geboekt samen met 2 vriendinnen.
Er niet bij stilstaand wat dat voor de rest van het plaatje betekende.

Met me too hielden we ter plekke natuurlijk ook rekening.
Maar met dag en nacht mensen op die kamer en die in en uit liepen ging dat niet zo gauw gebeuren.


Het is nadien inderdaad nooit meer mijn manier van reizen geweest. Doe mij toch écht maar een kamer of tent alleen met mijn reisgezelschap.
Snap ik hoor. Maar het gaat nu even niet om jou, het gaat om de dochter van TO. En die vindt het blijkbaar wel prima zo.
Wim is weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou haar denk ik vooral laten weten dat als het toch niet pluis voelt ze daar altijd op mag acteren en evt overleggen.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
IBIopviva schreef:
25-04-2026 18:23
Snap die onder voorwaarde niet.
Ik snap vooral niet dat er dan toch nog mensen zijn die op die optie stemmen. Ik zou echt geen voorwaarden weten hoor. Je kan zo'n kind moeilijk dwingen om een bijl mee te nemen teneinde de schedel van een aanrander/onderbroekenrover te klieven. Ik heb dus gemakshalve maar niet gestemd, bij gebrek aan de optie 'gewoon laten gaan'.
Wim is weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze is 18 dus ik heb daar niets (meer) over te zeggen. Ik zou haar op het hart drukken om alert te zijn en bij twijfel een andere plek te zoeken. Meer kun je niet doen.
Ik heb overigens ja, onder voorwaarden, gestemd maar dan zonder voorwaarden dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Youk79 schreef:
25-04-2026 18:37
Ik zou haar denk ik vooral laten weten dat als het toch niet pluis voelt ze daar altijd op mag acteren en evt overleggen.
Ik mag toch hopen dat ze dat al weet he.
Wim is weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
'..onder voorwaarde dat...'
Onder welke voorwaarde precies en wat denk jij te kunnen doen als het niet volgens die voorwaarde van jou gaat?
There is always something happening, and it's usually right now

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven