Vriend wil andere vrouw ontdekken. Ik heb advies nodig!

26-04-2026 14:27 41 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag lieve mensen,

Let op: lang achtergrond verhaal wat nodig is om alles te begrijpen.

Ik heb dringend advies nodig, maar misschien ook wel gewoon een luisterend oor. Ik en mijn vriend hebben al 14 jaar een relatie. Deze relatie heeft altijd al wel hobbels gekend. We zijn sinds ons 17e samen en zijn samen opgegroeid en elkaars eerste bedpartners. Mijn vriend is sinds het begin al struggelend. Lees: moeilijke familie patronen, pijn, derde generatie oorlogsslachtoffers, paar keer ontslagen, geen hobbies, ga zo maar door. In onze relatie ook zoveel meegemaakt: door huurbaas uit huis gezet, in stacaravan gewoond bij mijn ouders, daar zwanger geworden, huilbaby, klushuis gekocht, spanning met hem en mijn familie door inwonend te zijn, financiële stress, hij ontslagen op dag voor geboorte van onze dochter, zijn vriend zelfmoord gepleegd, hij een burn out/overspannen. Is in therapie gegaan en bleek depressief te zijn. Dat was een klap om te verwerken. Ik bleef altijd overeind maar toen ik 1 week uit huis ging om uit te zoeken wat ik nog wil in deze relatie kwam er een man op mijn pad en heb ik daar seks mee gehad. Wat eraan vooraf ging was een gesprek met mijn vriend dat hij naast depressief ook nog suïcidaal bleek te zijn en mij dit nooit heeft durven vertellen!! Ik voelde mij zo bedrogen daarin. In die week apart dacht ik toestemming te hebben van mijn vriend door een gesprek wat we hebben gehad. Dit heb ik verkeerd geïnterpreteerd of het juist willen horen dat het kon. Ik heb hier veel spijt van en besef dat het nooit om die man ging, maar alles wat ik eigenlijk zo graag bij mijn vriend wil voelen. Een paar leugens verder heb ik het hem kunnen vertellen wat er is gebeurd, hij heeft mij toen uit huis gezet voor een week, maar bleef mij die hele week opzoeken. Totaal verward was ik, maar heb ik daar aan die afgrond gevoeld hoe veel ik van mijn vriend hou en hoe diep onze connectie is en wat we in die 14 jaar al hebben opgebouwd en meegemaakt. Hij heeft in zijn therapie nooit het achterste van zijn tong laten zien en heeft toen de stap gemaakt om in groepstherapie te gaan, 3 dagen per week, 9 maanden lang. Na 14 jaar zag ik eindelijk dat hij open brak, steeds iets meer bij zijn gevoel kwam, en kwetsbaarder durfde te zijn. Maar delen en kwetsbaar opstellen verbind. En dat is nu gebeurd. Hij heeft gevoelens voor een meisje die in zijn zelfde therapie groep zit. Ze is jong (22), is ook suïcidaal, en soortgelijke familie trauma’s. Kortom, ze begrijpen elkaar. Hij is eerlijk naar mij geweest om dit te delen, maar blijkt nu achteraf toch tegen mij te liegen…‘s nachts is hij naar buiten gegaan om te ‘wandelen’, zo zei hij, dat was een tip van de therapeut. Nu blijkt hij met haar te hebben gebeld, omdat ze uit willen zoeken wat er tussen hun is. Het vertrouwen was al kapot en langzaam herstellende door wat ik heb gedaan, en nu doet hij blijkbaar soort van hetzelfde.

Ik snap hem, nooit hebben kunnen experimenteren met andere vrouwen, mijn vreemdgaan een plekje kunnen geven, worstelend met álle oude en nieuwe emoties. Hij is totaal zoekende.

We hebben goeie gesprekken en zijn eerlijk over het feit dat we van elkaar houden en ook wel die toekomst zien samen, maar dat er een paar zwarte hoofdstukken/paragrafen in ons boek zitten en we de wens hebben hier laten om te kunnen lachen, dat de pijn van toen er mag zijn, met een lach en een traan en het ons uiteindelijk sterker heeft gemaakt.

Ik ben aan het onderzoeken of ik hem nu die ruimte kan geven, worstelend met het feit dat hij nu ook tegen mij heeft gelogen. De liefde zit diep en na moeilijke gesprekken knuffelen we vaak en spreken we uit dat we ook trots zijn op ons.

Wie heeft ervaring met iets soortgelijks. En heeft helpende gedachtes voor je vriend die vrijheid geven?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie ooit relatietherapie gehad?

Zo nee, dan zou ik daar eerst mee beginnen. Het gaat niet alleen om je vriend ruimte te geven om met andere vrouwen te experimenteren. En of dat alleen jij dit bepaald. Maar hoe jullie communiceren met elkaar en hoe het zit met vertrouwen in elkaar hebben.

J
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn beeld bij relaties waarin ruimte gegeven wordt om op seksueel vlak te experimenteren met iemand anders, is dat dat over het algemeen gebeurt vanuit vertrouwen in elkaar en de relatie. Het zit goed, maar je wil elkaar de ruimte geven om op seksueel te ontdekken, zonder dat je zoekend bent naar nieuwe liefde of een relatie. (Even zwart wit geschetst).

In jouw situatie klinkt het alsof deze stevige basis er niet is. Ik hoor eerder een “wankel evenwicht” waarbij je bewust bent dat er veel liefde is (veel gedeeld samen, lang bij elkaar), maar vooral heel veel twijfel. En nu komt er iemand op zijn pad die hem begrijpt, waar hij mee kan praten. Dat gaat niet over seks, maar over emotionele verbinding.

Kortom; als jij jouw vriend de ruimte geeft dan klinkt dat in mijn oren niet als ruimte om seksueel te experimenteren, maar als ruimte om “te solliciteren” naar een nieuwe partner terwijl jij wacht en hij dus eigenlijk zijn oude schoenen niet hoeft weg te gooien, voor hij zeker weet of de nieuwe lekker lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Poeh, wat een verhaal. Ik vraag me af of jullie wel in staat zijn om met elkaar, als stel dus, een stabiel thuis te bieden voor jullie kind(eren). Het klinkt zo ontzettend turbulent en ook best impulsief. Want je bent ouders samen en dan ga je gewoon even een week uit huis en meteen vreemd? Nogmaals: poeh.

En nu wil je vriend weer uitzoeken of ie niet liever met een ander therapiegenootje verder wil. Iets wat ten zeerste afgeraden wordt in groepstherapie, maar veel gebeurt omdat het zo aanlokkelijk is.

Mijn indruk is dat jullie wellicht beter apart van elkaar verder kunnen gaan en hopelijk weer stabiele ouders zijn. Bij elkaar komen kan altijd nog, maar dan wel vanuit die stabiliteit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klinkt allemaal nogal toxisch en als soort van ‘pay-back’, waarom zou je hierin überhaupt meegaan? Vind de relatie sowieso niet erg gezond klinken.
Live Life to the fullest
Alle reacties Link kopieren Quote
Joh, maak het lekker uit, wat een kinderachtig ventje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe is het met jullie kind ?

En verder . Ik denk dat er leukere relaties bestaan!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het niet gek dat hij nadat jij hebt geëxperimenteerd ook hij wil experimenteren.
Tegelijk lijkt een suicidale groepsgenoot van 22 nu niet dadelijk de juiste persoon om mee te gaan experimenteren. Maar dat zal hij zelf moeten ondervinden.

Ik zou alleszins de boel duidelijk willen hebben.
Ofwel gaan jullie voor een monogame 1-op-1-relatie.
Ofwel gaan jullie nu definitief voor een open relatie.
"Veel plezier met experimenteren schat, maar vergeet Anne niet vanavond van de opvang te halen."
Waarbij jij dus ook verder mag experimenteren zolang het maar niet ten koste van iemands gezondheid én de kinderen gaat.

Ik zou dus vooral keuzes gaan maken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
26-04-2026 17:13
Joh, maak het lekker uit, wat een kinderachtig ventje.
Ik vind de een hier niet kinderachtiger dan de ander.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er ooit een periode geweest waarin jullie geen gedoe hadden? Het leest namelijk alsof jullie het ene drama aan het andere rijgen. Is het geen tijd nu om tot rust te komen, dus jij jezelf richten op je gezin en hij zich bezig houden met de inhoud van zijn therapie (ipv drama met een groepsgenootje op te zoeken). Tot rust komen, heb je dat ooit ervaren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wacht even....je voelde je bedrogen doordat hij zijn depressie en suïcidale gedachten verzweeg, dus je....bedroog hem??
Alle reacties Link kopieren Quote
Lalaloepsie schreef:
26-04-2026 17:52
Is er ooit een periode geweest waarin jullie geen gedoe hadden? Het leest namelijk alsof jullie het ene drama aan het andere rijgen. Is het geen tijd nu om tot rust te komen, dus jij jezelf richten op je gezin en hij zich bezig houden met de inhoud van zijn therapie (ipv drama met een groepsgenootje op te zoeken). Tot rust komen, heb je dat ooit ervaren?
Dit lijkt mij ook het beste. Het leven kan zo veel meer te bieden hebben dan een relatie met áltijd drama. Is deze relatie het wel echt allemaal waard, to?
Je bent nog zo jong, je kunt jezelf een veel makkelijkere weg gunnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eenbeetjevanditendat schreef:
26-04-2026 15:26
Mijn beeld bij relaties waarin ruimte gegeven wordt om op seksueel vlak te experimenteren met iemand anders, is dat dat over het algemeen gebeurt vanuit vertrouwen in elkaar en de relatie. Het zit goed, maar je wil elkaar de ruimte geven om op seksueel te ontdekken, zonder dat je zoekend bent naar nieuwe liefde of een relatie. (Even zwart wit geschetst).

In jouw situatie klinkt het alsof deze stevige basis er niet is. Ik hoor eerder een “wankel evenwicht” waarbij je bewust bent dat er veel liefde is (veel gedeeld samen, lang bij elkaar), maar vooral heel veel twijfel. En nu komt er iemand op zijn pad die hem begrijpt, waar hij mee kan praten. Dat gaat niet over seks, maar over emotionele verbinding.

Kortom; als jij jouw vriend de ruimte geeft dan klinkt dat in mijn oren niet als ruimte om seksueel te experimenteren, maar als ruimte om “te solliciteren” naar een nieuwe partner terwijl jij wacht en hij dus eigenlijk zijn oude schoenen niet hoeft weg te gooien, voor hij zeker weet of de nieuwe lekker lopen.
Dit, plus dit klinkt niet als 'seksueel experimenteren'. Als er al iemand in beeld is om mee te 'experimenteren', plus er is een emotionele connectie, dan klinkt het als oude schoenen niet willen weggooien voordat je nieuwe hebt. Grof gezegd natuurlijk. Ik hoor ook veel liefde tussen jullie, maar als ik alles zo optel, denk ik dat jullie veel meer baat hebben bij 1) relatietherapie en 2) je man die het contact met die meid verbreekt. Dan kan je op een moment waarin jullie in een wat rustiger vaarwater zitten alsnog gaan kijken of/ hoe je het seksueel experimenteren een vorm wil gaan geven. Dat hoeft namelijk niet nu, dat kan ook later.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vriend is depressief en durfde je lang niet te vertellen dat hij ook suïcidaal is.
Jij gaat een week ergens anders heen zodat jullie na kunnen denken.
Jij hebt in die week seks met een ander, om je geliefd te voelen. Of zo iets?
Je bent een week weg om na te denken en hebt dan seks. Hoe gebeurt zo iets? En waarom? Kende je deze man al? Ik vind het een mega raar verhaal.

Ga uit elkaar en hou op met alle drama’s.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat hij nu in de war raakt, is niet zo gek. Hij is al niet zo stabiel, en samen in therapie geeft een connectie.
Jullie samen klinkt ook niet zo stabiel. En dan is er ook nog een kind bij betrokken.
Zonder relatietherapie geef ik jullie weinig kans.
Ik spreek overigens uit ervaring, met partner die vergelijkbare therapie heeft gedaan, maar zich niet liet afleiden door groepsgenoten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je vriend biecht je op dat hij suïcidaal is en je dat niet durfde vertellen en jij voelt je bedrogen en gebruikt dat als excuus om vreemd te gaan?
Wel heel origineel. Die had ik nog niet gehoord.

Jullie halen niet het beste in elkaar naar boven, dit heeft geen zin.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flandrien schreef:
27-04-2026 06:47
Je vriend biecht je op dat hij suïcidaal is en je dat niet durfde vertellen en jij voelt je bedrogen en gebruikt dat als excuus om vreemd te gaan?
Wel heel origineel. Die had ik nog niet gehoord.

Jullie halen niet het beste in elkaar naar boven, dit heeft geen zin.
:lol:
Alle reacties Link kopieren Quote
Jij hebt zelf ook ontdekt, dus geef hem ook de ruimte.
Alle reacties Link kopieren Quote
WaterGirl schreef:
26-04-2026 15:18
Hebben jullie ooit relatietherapie gehad?

Zo nee, dan zou ik daar eerst mee beginnen. Het gaat niet alleen om je vriend ruimte te geven om met andere vrouwen te experimenteren. En of dat alleen jij dit bepaald. Maar hoe jullie communiceren met elkaar en hoe het zit met vertrouwen in elkaar hebben.

J
Dit. Het klinkt niet heel gezond en vraag me af of jullie alle drama als normaal zijn gaan zien. Het klinkt alsof jullie op dit moment niet vanuit een gezonde modus handelen en keuzes maken. Wellicht kan een therapeut daarbij helpen.

Daarbij: het is allemaal nogal herkenbaar opgeschreven volgens mij.

Sterkte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je neemt geen verantwoording voor je vreemdgaan' verkeerd begrepen dat het wel mocht? Terwijl je vriend suicidaal is .. lijkt me dat jij er dus niet zo moeilijk over denkt. Waarom is het nu voor vriend anders? Gun hem lekker ook een pleziertje erbij
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het echt zo'n raar verhaal. Jij begreep dus in het gesprek waarin hij eindelijk durfde te vertellen dat hij suïcidaal is dat je ook wel van hem mocht vreemdgaan met iemand?
Sowieso is je verraden voelen omdat iemand niet eerder heeft durven te vertellen over suicidaliteit bizar, maar ook t idee om vlak daarna vreemd te gaan en er geen verantwoordelijk voor te nemen.
Daarnaast...al rekenend is hij 31 en dan met een meisje met ernstige psychische problematiek van 22 jr iets willen uitzoeken / ontdekken lijkt me ook bijzonder.
Samenvattend: jullie klinken beiden emotioneel erg onvolwassen en beiden in de slachtofferrol. En dan ook nog een kind samen; hoe sneu voor dit kind.
Ik hoop dat jullie zsm intensieve hulp voor jullie samen zoeken
Alle reacties Link kopieren Quote
Ga uit elkaar. En heeft hij de ruimte om zoveel vrouwen te proberen als hij wil.

Gun jezelf een leuk en rustig leven.
Everything is possible for the one who believes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nu je relatie (deels) openen gaat nieuwe problemen opleveren.
Waarom? Omdat je eerst zelf je emotionele werk moet gaan doen specifiek op dit thema. Dat hij iets gaat doen met een ander gaat bij jullie beide namelijk allerlei nieuwe gevoelens oproepen.
Het is niet niks, zelfs als je het allemaal in vertrouwen doet en dénkt dat je er okay mee bent als de ander gaat experimenteren. Probeer daar eerst eens mee te gaan zitten: Hoe gaat het zijn als hij thuiskomt van zijn date met een ander (of de vrouw in kwestie)?

Dit gezegd hebbende: het lijkt me niet verstandig om seks te hebben met een ander groepslid. Het verandert de relatie tussen twee mensen.
Jij en je vriend kunnen hierna niet meer terug, maar zij ook niet. Mochten er nog meer gevoelens bij komen, dan heb je hier ook weer mee te dealen en jullie lijken mij niet nu de mensen die al veel begrijpen van polyamoreuze relaties.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
26-04-2026 17:13
Joh, maak het lekker uit, wat een kinderachtig ventje.
Ik vind een week weggaan en het dan met iemand anders doen anders ook niet echt volwassen.
Alle reacties Link kopieren Quote
in iedere therapiegroep waar ik in heb gezeten, was het niet toegestaan om een relatie te hebben met een ander groepslid, omdat het de groepsdynamiek verstoort.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven