Ik ben niet graag bij vriend thuis
woensdag 29 april 2026 om 19:42
Ik heb sinds anderhalf jaar een vriend. We zijn beiden 50+ en gescheiden. Beiden co ouderschap over nog thuiswonende kinderen. Hij week op week af en ik een iets andere verdeling. Mijn ex en ik wisselen om de 2 dagen vanwege de intensieve zorg voor onze dochter. Dus ik heb nooit langer dan 2 dagen geen kind. Maar wel van donderdagmiddag tot zaterdagmiddag niet en dan zijn vriend en ik meestal samen. Als zijn kinderen bij hem zijn slapen we bij mij. Zijn kinderen zijn beiden volwassen en we slapen niet bij elkaar als de kinderen er zijn. We hebben beiden een appartement. Ik met 2 slaapkamers en hij met 3.
We wonen 45min bij elkaar vandaan.
In de weken dat zijn kinderen niet bij hem zijn wil hij het liefst dat we bij hem thuis zijn die 2 dagen dat ik geen dochter heb. Logisch. Dat is het afgelopen jaar weinig het geval geweest. Ik heb mijn appartement gekocht, moest nog het een en ander aan gebeuren, dochter is vaak ziek geweest waardoor ik in de buurt wilde blijven en vanuit mijn vriendengroep zijn er veel meer sociale activiteiten dan vanuit die van hem. Dus ik denk dat de verhouding afgelopen jaar 75-25 was. En dat vindt hij niet oké heeft hij aangegeven. Dus ik probeer vaker bij hem te zijn maar ik merk dat ik daartegen weerstand heb.
Ten eerste is dat vanwege zijn appartement. Dat is een grote galerijflat en zijn slaapkamer zit aan de galerij waardoor het raam niet open kan (veel herrie en licht) terwijl het wel heel warm is in zijn hele appartement. Hij hoeft bijvoorbeeld nooit te stoken want het is zelfs hartje winter nog 21/22 graden. Ik houd niet van een warme slaapkamer en ik heb frisse lucht nodig in de slaapkamer en dat kan bij hem niet vanwege de herrie. Bovendien heeft hij in de zomer altijd veel muggen in huis door zijn rokende dochter die op de een of andere manier altijd alles open laat staan. Ik haat muggen!
Ten tweede de locatie. Ik heb een groter sociaal netwerk, wij borrelen regelmatig en in ons dorp zijn er vaak feestjes/bandjes/gezelligheid waar dan iedereen is. Dat heeft hij niet. Hij woont in een grote stad. En bovendien woon ik 6km fietsen van het strand. Als je bij mij het dorp uit fietst fiets je zo de duinen in. Ik ben gewoon liever hier dichtbij strand en duinen dan in de grote stad.
Vriend kan niet goed aangeven waarom hij graag wat vaker bij hem thuis wil zijn. Als er sociale activiteiten zijn dan zijn we daar. Geen discussie. Maar dat is niet vaak. Die keren zijn in het afgelopen jaar op 1 hand te tellen. Het zit hem niet in reistijd/reiskosten zegt hij. Heb al voorgesteld om zijn reiskosten te delen. Ergens snap ik het wel dat hij ook graag in zijn eigen omgeving is maar ik vind het lastig. Zelfs zo lastig dat het naar hem toe gaan me tegen begint te staan. Terwijl ik echt heel gek op hem ben en het heel fijn met hem heb!
Wat zouden jullie doen?
We wonen 45min bij elkaar vandaan.
In de weken dat zijn kinderen niet bij hem zijn wil hij het liefst dat we bij hem thuis zijn die 2 dagen dat ik geen dochter heb. Logisch. Dat is het afgelopen jaar weinig het geval geweest. Ik heb mijn appartement gekocht, moest nog het een en ander aan gebeuren, dochter is vaak ziek geweest waardoor ik in de buurt wilde blijven en vanuit mijn vriendengroep zijn er veel meer sociale activiteiten dan vanuit die van hem. Dus ik denk dat de verhouding afgelopen jaar 75-25 was. En dat vindt hij niet oké heeft hij aangegeven. Dus ik probeer vaker bij hem te zijn maar ik merk dat ik daartegen weerstand heb.
Ten eerste is dat vanwege zijn appartement. Dat is een grote galerijflat en zijn slaapkamer zit aan de galerij waardoor het raam niet open kan (veel herrie en licht) terwijl het wel heel warm is in zijn hele appartement. Hij hoeft bijvoorbeeld nooit te stoken want het is zelfs hartje winter nog 21/22 graden. Ik houd niet van een warme slaapkamer en ik heb frisse lucht nodig in de slaapkamer en dat kan bij hem niet vanwege de herrie. Bovendien heeft hij in de zomer altijd veel muggen in huis door zijn rokende dochter die op de een of andere manier altijd alles open laat staan. Ik haat muggen!
Ten tweede de locatie. Ik heb een groter sociaal netwerk, wij borrelen regelmatig en in ons dorp zijn er vaak feestjes/bandjes/gezelligheid waar dan iedereen is. Dat heeft hij niet. Hij woont in een grote stad. En bovendien woon ik 6km fietsen van het strand. Als je bij mij het dorp uit fietst fiets je zo de duinen in. Ik ben gewoon liever hier dichtbij strand en duinen dan in de grote stad.
Vriend kan niet goed aangeven waarom hij graag wat vaker bij hem thuis wil zijn. Als er sociale activiteiten zijn dan zijn we daar. Geen discussie. Maar dat is niet vaak. Die keren zijn in het afgelopen jaar op 1 hand te tellen. Het zit hem niet in reistijd/reiskosten zegt hij. Heb al voorgesteld om zijn reiskosten te delen. Ergens snap ik het wel dat hij ook graag in zijn eigen omgeving is maar ik vind het lastig. Zelfs zo lastig dat het naar hem toe gaan me tegen begint te staan. Terwijl ik echt heel gek op hem ben en het heel fijn met hem heb!
Wat zouden jullie doen?
woensdag 29 april 2026 om 20:15
Waarom moet hij aangeven waarom hij ook graag in zijn eigen huis is? Het is zijn huis, zijn plek. Altijd degene moeten zijn die spullen moet inpakken en moet rijden is voor de meeste mensen gewoon vervelend en in andermans huis rommel je toch minder lekker dan op je eigen stekkie.
Ik zou dus mijn zinnen verzetten, er 50/50 van maken en in "zijn" weekenden leuke dingen doen in zijn stad (want ook in een stad is gezelligheid te vinden, écht). En als je dat niet kunt, dan houdt het op. Een relatie is geven en nemen.
Ik zou dus mijn zinnen verzetten, er 50/50 van maken en in "zijn" weekenden leuke dingen doen in zijn stad (want ook in een stad is gezelligheid te vinden, écht). En als je dat niet kunt, dan houdt het op. Een relatie is geven en nemen.
woensdag 29 april 2026 om 20:17
Wat een lastige situatie…..
Ik zou allereerst hopen dat het voor mijn partner ook oké zou zijn om meer tijd in mijn woning te zijn. Dat onze behoeftes daarin gelijk zijn of het voor hem niet zo’n probleem is.
Maar als het wel een probleem is en zijn behoefte eigenlijk precies hetzelfde is als die van jou (in de eigen woning zijn) dan zou ik me daarin aanpassen. Hij vraagt niet méér, hij vraagt “gelijk”. En dat vind ik geen onredelijke eis.
Ik haat (net als jij) hete slaapkamers en muggen. Vreselijk! Ik zou wel kijken wat ik er aan kan doen om het verblijf bij hem aangenamer te maken. Plaatsen van van die klittenband horren? Een mobiele airco voor frisse lucht, dat soort oplossingen.
En het dan even de tijd geven. Wellicht gaat het voor jou mee oké voelen of, wanneer jouw partner het gevoel heeft dat de ruimte er was voor zijn behoefte, beweegt hij wat meer mee richting jou en wordt de 50/50 wat minder belangrijk?
Ik zou allereerst hopen dat het voor mijn partner ook oké zou zijn om meer tijd in mijn woning te zijn. Dat onze behoeftes daarin gelijk zijn of het voor hem niet zo’n probleem is.
Maar als het wel een probleem is en zijn behoefte eigenlijk precies hetzelfde is als die van jou (in de eigen woning zijn) dan zou ik me daarin aanpassen. Hij vraagt niet méér, hij vraagt “gelijk”. En dat vind ik geen onredelijke eis.
Ik haat (net als jij) hete slaapkamers en muggen. Vreselijk! Ik zou wel kijken wat ik er aan kan doen om het verblijf bij hem aangenamer te maken. Plaatsen van van die klittenband horren? Een mobiele airco voor frisse lucht, dat soort oplossingen.
En het dan even de tijd geven. Wellicht gaat het voor jou mee oké voelen of, wanneer jouw partner het gevoel heeft dat de ruimte er was voor zijn behoefte, beweegt hij wat meer mee richting jou en wordt de 50/50 wat minder belangrijk?
woensdag 29 april 2026 om 20:35
Weet hij dat jij zijn huis niet fijn vindt?
Ik vind die 50-50 regel een beetje onzin, naar mijn idee ben je op de plek waar je het fijn vindt. Ik rijd elk weekend 2,5-3 uur om bij mijn vriend te zijn, hij woont in een gezellige stad en heeft geen kinderen thuis. Daar komt bij dat ons vriendennetwerk om en rond zijn woonplaats zijn.
Hij hoeft écht niet vaker in mijn huis te zijn als dat ons beiden niet perse past, ik zou niet weten waarom.
Ik vind die 50-50 regel een beetje onzin, naar mijn idee ben je op de plek waar je het fijn vindt. Ik rijd elk weekend 2,5-3 uur om bij mijn vriend te zijn, hij woont in een gezellige stad en heeft geen kinderen thuis. Daar komt bij dat ons vriendennetwerk om en rond zijn woonplaats zijn.
Hij hoeft écht niet vaker in mijn huis te zijn als dat ons beiden niet perse past, ik zou niet weten waarom.
woensdag 29 april 2026 om 20:38
Ik vind latten en altijd moeten sleuren met spullen/niet thuis zijn helemaal niet leuk, ben liefst in mijn eigen woning. Ik zou zelf nooit méér bij partner zijn dan thuis. Was ik jou dan zou ik daar wel begrip voor opbrengen dat partner dat ook niet wil. Als ik echt niet graag daar ben, zou ik wat minder met hem mee naar huis gaan.
Een grote stad zonder feestjes, bandjes en gezelligheid? Dat is eigenaardig en zelfs niet te geloven.
Een grote stad zonder feestjes, bandjes en gezelligheid? Dat is eigenaardig en zelfs niet te geloven.
woensdag 29 april 2026 om 20:47
Hij weet dat ik het moeilijker vindt. Hij doet er ook alles aan om het voor mij fijner te maken. Probeert de muggen buiten de deur te houden en heeft een ander kussen voor me gekocht. Maar feit blijft voor mij dat ik zijn slaapkamer benauwd vindt doordat het raam niet open kan en het er warm is. Daar kan hij niks aan veranderen. Heeft te maken met de locatie van de slaapkamer aan het begin van de lange galerij. Er lopen gewoon veel mensen langs die dan bijna in de slaapkamer staan zeg maar. Hij slaapt zelf daardoor altijd met het raam dicht.
Hij vindt het overigens gelukkig wel fijn bij mij thuis zegt hij.
Uiteraard is er genoeg leuks te doen in de grote stad alleen hij komt niet uit een groot sociaal netwerk zoals wij dat in ons dorp hebben. Met een grote vrienden- en kennissen groep. Dus als we bij hem zijn zijn we veelal samen en wat meer in huis.
Een mobiele airco is misschien wel een idee voor de lange termijn. Ik verwacht dat we de komende 4/5 jaar nog zullen latten vanwege thuiswonende kinderen.
Hij vindt het overigens gelukkig wel fijn bij mij thuis zegt hij.
Uiteraard is er genoeg leuks te doen in de grote stad alleen hij komt niet uit een groot sociaal netwerk zoals wij dat in ons dorp hebben. Met een grote vrienden- en kennissen groep. Dus als we bij hem zijn zijn we veelal samen en wat meer in huis.
Een mobiele airco is misschien wel een idee voor de lange termijn. Ik verwacht dat we de komende 4/5 jaar nog zullen latten vanwege thuiswonende kinderen.
woensdag 29 april 2026 om 20:50
Maakt wel weer herrie en de lucht is niet echt fris.Evadewit1974 schreef: ↑29-04-2026 20:47
Een mobiele airco is misschien wel een idee voor de lange termijn. Ik verwacht dat we de komende 4/5 jaar nog zullen latten vanwege thuiswonende kinderen.
Is er geen kind dat nu aan de achterkant van de flat met het raam dicht slaapt dat wil ruilen van slaapkamer?
woensdag 29 april 2026 om 20:54
Helaas. Zijn kids hebben allebei een te kleine slaapkamer. Ik heb me nooit gerealiseerd hoe onhandig dat is zo'n slaapkamer aan de galerij. Ik heb zelf een portiekflat en de slaapkamers aan de buitenkant.
woensdag 29 april 2026 om 21:02
Is het gemeten? Er hoeft toch alleen een bed in? Ik heb een minikamer van 6m2 in mn huis en ik zou er alsnog een tweepersoonsbed en een smalle kast in krijgen. Lades onder het bed.Evadewit1974 schreef: ↑29-04-2026 20:54Helaas. Zijn kids hebben allebei een te kleine slaapkamer. Ik heb me nooit gerealiseerd hoe onhandig dat is zo'n slaapkamer aan de galerij. Ik heb zelf een portiekflat en de slaapkamers aan de buitenkant.
Kinderen besteden vaak daadwerkelijk tijd in hun kamer. Ik slaap er vooral.
woensdag 29 april 2026 om 21:11
Ik snap je wel. In jouw woonplaats heb je een gezellig sociaal leven. Dat neem je niet mee naar zijn woning. En als hij dat niet heeft, dan creëer je dat ook niet zomaar.
En er zijn tenslotte al vrienden en leuke dingen in jouw woonplaats.
Ik zou zelf ook niet blij worden van een warme slaapkamer (met muggen enzo).
Wat je dan daar per se moet is me een raadsel.
Je zit dan in zijn huis te zitten omdat hij daar wil zijn.
Maar ja….. het heeft bar weinig voordelen zo te horen.
Misschien dan beter om in te zetten dat hij zich meer thuis voelt bij jou, en het meer eigen voelt/maken.
Hij ziet toch ook dat jullie meer leuke dingen hebben in jouw huis?
Ik zou zelf, in jouw situatie, niet naar een 50/50 gaan, ik zie er werkelijk het voordeel niet van in. Laat hem dat maar uitleggen, en zorgen voor betere slaap omstandigheden.
Zonder goede slaap ben ik ook niks waard, zou daar geen concessies in doen.
En er zijn tenslotte al vrienden en leuke dingen in jouw woonplaats.
Ik zou zelf ook niet blij worden van een warme slaapkamer (met muggen enzo).
Wat je dan daar per se moet is me een raadsel.
Je zit dan in zijn huis te zitten omdat hij daar wil zijn.
Maar ja….. het heeft bar weinig voordelen zo te horen.
Misschien dan beter om in te zetten dat hij zich meer thuis voelt bij jou, en het meer eigen voelt/maken.
Hij ziet toch ook dat jullie meer leuke dingen hebben in jouw huis?
Ik zou zelf, in jouw situatie, niet naar een 50/50 gaan, ik zie er werkelijk het voordeel niet van in. Laat hem dat maar uitleggen, en zorgen voor betere slaap omstandigheden.
Zonder goede slaap ben ik ook niks waard, zou daar geen concessies in doen.
summer is a state of mind
woensdag 29 april 2026 om 21:24
Ik kan het voorstellen maar ben er vrij zeker van dat het niet past en dat hij dat niet gaat doen.
woensdag 29 april 2026 om 21:27
Hoe privé zijn zijn kinderen hun slaapkamers als ze niet thuis zijn?
Kan je ook gewoon 1 of 2 nachten in hun bed duiken, zolang de lakens maar ververst worden?
Dan slaapt hij in zijn eigen kamer als de kinderen thuis zijn, maar die 1 of 2 nachten elke 14 dagen slapen jullie in een kamer waar wél een raam open kan.
Kan je ook gewoon 1 of 2 nachten in hun bed duiken, zolang de lakens maar ververst worden?
Dan slaapt hij in zijn eigen kamer als de kinderen thuis zijn, maar die 1 of 2 nachten elke 14 dagen slapen jullie in een kamer waar wél een raam open kan.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
woensdag 29 april 2026 om 21:30
Kinderen hebben allebei een 1-persoonsbed (vanwege de hele smalle slaapkamer). Anders was het een goede optie geweest.Wissewis schreef: ↑29-04-2026 21:27Hoe privé zijn zijn kinderen hun slaapkamers als ze niet thuis zijn?
Kan je ook gewoon 1 of 2 nachten in hun bed duiken, zolang de lakens maar ververst worden?
Dan slaapt hij in zijn eigen kamer als de kinderen thuis zijn, maar die 1 of 2 nachten elke 14 dagen slapen jullie in een kamer waar wél een raam open kan.
woensdag 29 april 2026 om 21:32
Nou dat gaat wel ver. Het is echt een hele lieve man. En hij dwingt me niet natuurlijk. Heeft alleen uitgesproken vaker bij hem thuis te willen zijn. Ik snap dat heel goed aangezien ik dat andersom dus ook heb. Vroeg me af of dit bij meer lattende forummers speelt en hoe zij er mee omgaan.
woensdag 29 april 2026 om 21:39
Laatje schreef: ↑29-04-2026 21:38Waar ik kriegel van zou worden is als mijn vriend zou willen bepalen wanneer we perse bij hem zouden moeten zijn en in percentages zou gaan rekenen wanneer we waar zijn en dat niet oké vinden.
Ik heb een lat-relatie en ik zou daar echt op afknappen, vandaar mijn reactie.
Wij zijn meestal bij hem, helemaal prima. Voorheen was het anders toen mijn kinderen jonger en thuiswonend waren. Er was eigenlijk nooit gedoe over, ook al waren we geregeld ook niet bij elkaar. We wilden elkaar graag zien maar wat lukte was goed zoals het was.
.
woensdag 29 april 2026 om 21:45
woensdag 29 april 2026 om 21:46
Waarom voor de lange termijn? Ik vind het juist voor de korte! Tegen de tijd dat je samen gaat wonen zul je dat wellicht niet in zijn huis doen?Evadewit1974 schreef: ↑29-04-2026 20:47Een mobiele airco is misschien wel een idee voor de lange termijn. Ik verwacht dat we de komende 4/5 jaar nog zullen latten vanwege thuiswonende kinderen.
Ik vind wel dat je een beetje in de nee-stand staat als het om vriend en zijn woonsituatie gaat! Je ziet nergens ruimte, wil niks, kan niks.
- rokende dochter laat alles open staan en daar vind je wat van.
- muggen zijn vervelend (waarom geen hor/deet/klamboe proberen?)
- kussen was blijkbaar niet goed (vriend heeft nieuwe gekocht)
- galerijflat waardoor herrie (oordoppen geprobeerd?), slaapkamers zijn maar slecht gepositioneerd!
- veel te warm, maar de meest voor de hand liggende oplossing (airco) wil je alleen voor op lange termijn
- in de stad is niet veel te doen dus veel thuis
- vriend heeft te weinig vrienden voor gezelligheid
Ik vind het eigenlijk een beetje sneu voor je vriend. Het zijn zoveel kleine zeur-puntjes dat het klinkt als dat je niet bij hem wil zijn en daar smoesjes voor verzint.
woensdag 29 april 2026 om 21:46
Ik snap je Laatje. En ergens snap ik hem ook niet helemaal. Hij zegt dat hij het fijn vindt bij mij. De helft van zijn kleding ligt bij mij en hij doet volop mee aan mijn sociale leven. Bij hem hebben we gewoon minder en hij weet dat ik het minder fijn vind vanwege zijn slaapkamer dus ik snap ook niet dat hij zich er niet gewoon aan over geeft dat we alleen bij hem zijn als we daar plannen hebben.
woensdag 29 april 2026 om 21:47
TO heeft zelf ook wel een aardig 'wensenlijstje' hoor...
Maar eens dat het (onnodig) gedoe is. Als het maar om af en toe een paar nachten is en de kinderen zijn niet thuis: gooi het matras in de woonkamer en slaap daar, opgelost.
woensdag 29 april 2026 om 21:48
Maar het is geen neutraal verzoek. Jij slaapt slecht bij hem. Fatsoenlijk kunnen slapen is heel belangrijk, het beinvloedt je levenskwaliteit.Evadewit1974 schreef: ↑29-04-2026 21:32En hij dwingt me niet natuurlijk. Heeft alleen uitgesproken vaker bij hem thuis te willen zijn. Ik snap dat heel goed aangezien ik dat andersom dus ook heb.
Hij doet helemaal niet 'ontzettend veel' om je tegemoet te komen, want de problemen zijn er nog steeds.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in