Werk & Studie alle pijlers

Zwanger en nieuwe rol

30-04-2026 20:34 21 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een aantal maanden geleden is mijn contract (tweede contract) met een jaar verlengd. Ook is toen afgesproken dat ik naast mijn specialistische functie een nieuwe (aanvullende) rol zou krijgen. Ze hebben zeker aan mij gevraagd of ik dit wilde, maar ik heb ja gezegd omdat ze willen dat alle specialisten breder inzetbaar worden. En ik heb nog geen vast contract, dus het voelde niet alsof ik echt een keuze had.

Ik was toen ook net zwanger en dat heb ik na mijn contractverlenging gemeld. Ze beseften ook dat ik dit contractjaar veel afwezig ben ivm mijn zwangerschapsverlof. Hoewel je normaal een jaar krijgt om in een nieuwe rol te groeien, gaven ze aan dat er bij mij dus minder tijd is ivm verlof. Ze zeiden dat ze verwachten dat ik me proactief opstel om te groeien in de rol. Hoeft niet perfect, maar ze willen wel groei zien. Echter heb ik hier in totaal dus maar zo'n 3/4 maanden voor (gehad). Over een maand ga ik met verlof en wanneer ik weer terugkom, moeten zij binnen enkele weken al beslissing maken over mijn contract. Er zit dus best wat druk op voor mij. Bovendien merk ik, nu ik nog fulltime werk, en in mijn derde trimester zit, dat ik helemaal niet het cognitieve vermogen en hersencapaciteit heb om me van mijn beste kant te laten zien. Mijn energie is laag en ik ben onhandig geworden. Ik besef dat ik me wil bezighouden met mijn specialisme en niet met nieuwe dingen/rol leren en daarin proactief zijn. Echter voel ik dus wel de druk van mijn contract die straks niet lang na mijn verlof beëindigd. Wat is hierin mijn recht? Ik weet ook dat een werkgever een contract altijd mag beëindigen, maar nu voelt het toch alsof ik anders beoordeeld wordt omdat ik minder tijd krijg door mijn zwangerschapsverlof.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan nog vragen om een tussenevaluatie als je daar op zit te wachten.

En verder: laat het los, je kunt niet in het hoofd van je werkgever kijken. Misschien heb je geluk, misschien ook niet. Je kan door alle hoepels willen springen en uiteindelijk alsnog geen vast contract krijgen, je weet het gewoon niet.

Ik zou proberen wat geld te sparen komende tijd zodat je na je bevalling, als het nodig blijkt te zijn, op je gemak wat anders kan zoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
strandbedaanzee schreef:
30-04-2026 21:58
Je kan nog vragen om een tussenevaluatie als je daar op zit te wachten.

En verder: laat het los, je kunt niet in het hoofd van je werkgever kijken. Misschien heb je geluk, misschien ook niet. Je kan door alle hoepels willen springen en uiteindelijk alsnog geen vast contract krijgen, je weet het gewoon niet.

Ik zou proberen wat geld te sparen komende tijd zodat je na je bevalling, als het nodig blijkt te zijn, op je gemak wat anders kan zoeken.
Dankjewel. Geld sparen is op dit moment niet een heel lekker moment, zijn juist bezig met aanschaf voor alle babyspullen haha (ook tweedehands etc, maar is alles bij elkaar altijd veel geld). Ik ga er in principe wel vanuit dat ik recht heb op ww en transitievergoeding als mijn contract niet verlengd word en ik vanuit daar verder kan zoeken..
Alle reacties Link kopieren Quote
Recht op ww en transitievergoeding heb je sowieso. Meer dan je best kun je niet doen.
Nu wordt het teveel, maar hoe ging het tot nu toe? Ik zou een gesprek aangaan en eerlijk aangeven dat je je de laatste maand liever wil focussen op je specialisme. Dat teveel verschillende taken nu even teveel zijn. Ga je na je verlof dezelfde uren werken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Ik zou daar even gaan polsen hoe het zit met je rechten.
Zwangerschap en verlof mag geen reden zijn om je dienstverband te beëindigen of niet te verlengen als dat wel in de lijn der verwachting ligt. Wat je omschrijft lijkt erop dat ze in je wilden investeren voor langere termijn, dan moeten ze met een goede reden komen om je contract niet te verlengen.

Sowieso is het goed om voor je verlof een gesprek aan te gaan over hoe jullie verder gaan na je verlof. Gooi het open. Met onzekerheden je verlof in gaan is niet goed voor jou en daarom ook niet voor je baby. En dan is het wel fijn als je goed beslagen ten ijs komt door goed je rechten te weten.
Alle reacties Link kopieren Quote
patchouli_ schreef:
01-05-2026 01:01
Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Ik zou daar even gaan polsen hoe het zit met je rechten.
Zwangerschap en verlof mag geen reden zijn om je dienstverband te beëindigen of niet te verlengen als dat wel in de lijn der verwachting ligt. Wat je omschrijft lijkt erop dat ze in je wilden investeren voor langere termijn, dan moeten ze met een goede reden komen om je contract niet te verlengen.

Sowieso is het goed om voor je verlof een gesprek aan te gaan over hoe jullie verder gaan na je verlof. Gooi het open. Met onzekerheden je verlof in gaan is niet goed voor jou en daarom ook niet voor je baby. En dan is het wel fijn als je goed beslagen ten ijs komt door goed je rechten te weten.
Nou, dat lijkt me makkelijk te omzeilen voor de werkgever. Deze heeft namelijk al voor de bekendmaking van de zwangerschap aangegeven dat de functie een bredere rol zou krijgen. Dat geldt voor alle specialisten schrijft TO, niet alleen voor haar.

Maar ik zou zeker in gesprek gaan. Vraag hoe zij vinden hoe de afgelopen maanden zijn gegaan. Geef aan dat je de laatste weken graag weer terug naar je oorspronkelijke taken wil gaan. En maak afspraken voor na je verlof.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
30-04-2026 23:54
Recht op ww en transitievergoeding heb je sowieso. Meer dan je best kun je niet doen.
Nu wordt het teveel, maar hoe ging het tot nu toe? Ik zou een gesprek aangaan en eerlijk aangeven dat je je de laatste maand liever wil focussen op je specialisme. Dat teveel verschillende taken nu even teveel zijn. Ga je na je verlof dezelfde uren werken?
Ook bij jaarcontracten? Het feit dat de werkgever geen vast contract geeft na het eerste jaarcontract geeft aan dat ie makkelijk van personeel af wil kunnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt allemaal. Ik ga inderdaad een gesprek aanvragen. Ik denk dat ze er nog geen goed beeld van (kunnen) hebben omdat ik pas kort de nieuwe rol heb (en zwanger).

Na mijn verlof behoud ik mijn fulltime contract (zolang die loopt) en werk ik wekelijks minder ivm ouderschapsverlof.
Alle reacties Link kopieren Quote
OhMellie schreef:
01-05-2026 08:41
Ook bij jaarcontracten? Het feit dat de werkgever geen vast contract geeft na het eerste jaarcontract geeft aan dat ie makkelijk van personeel af wil kunnen.
Ja ww en transitievergoeding krijg je ook met tijdelijke contracten.

Iedereen die in hetzelfde jaar als ik zijn begonnen met vanuit een specialisme, hebben opnieuw een jaarcontract gekregen ivm verbreding van de functie. Na een jaar evaluatie + evt vast contract. Maar ik sta voor mijn gevoel 1-0 achter omdat ik hier niet een jaar, maar veel korter voor krijg.
Alle reacties Link kopieren Quote
OhMellie schreef:
01-05-2026 08:41
Ook bij jaarcontracten? Het feit dat de werkgever geen vast contract geeft na het eerste jaarcontract geeft aan dat ie makkelijk van personeel af wil kunnen.
Ja ook bij tijdelijke contracten heb je recht op transitievergoeding, als het initiatief bij de werkgever ligt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frost schreef:
01-05-2026 08:47
Ja ww en transitievergoeding krijg je ook met tijdelijke contracten.

Iedereen die in hetzelfde jaar als ik zijn begonnen met vanuit een specialisme, hebben opnieuw een jaarcontract gekregen ivm verbreding van de functie. Na een jaar evaluatie + evt vast contract. Maar ik sta voor mijn gevoel 1-0 achter omdat ik hier niet een jaar, maar veel korter voor krijg.
Maar ook in 6-7 maanden kun je toch wel aantonen dat je die bredere functie aankan? Het gaat niet om een compleet nieuwe functie.
Ik zou een tussenevaluatie aanvragen, zoals iemand al voorstelde. Nu maak je jezelf helemaal gek, terwijl dat misschien helemaal niet nodig is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Denk dat een werkgever er ook niet op zit te wachten om iemand nieuw aan te nemen als hij/zij in jou nog mogelijkheden ziet, ook al is dat nog onduidelijk. Aangezien zwangerschapsverlof en bevallingsverlof via het uwv loopt qua betaling, en werkgever hiervoor dus qua loon geen kosten heeft, zou je misschien kunnen bespreken of je de tijd van zwangerschapsverlof en bevallingsverlof bij je huidige contract op mag tellen? Zo kun jij beter laten zien wat je nog zou kunnen groeien en je werkgever kan een keuze maken was hij/zij wil qua contract. Of is dat wettelijk niet mogelijk?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
01-05-2026 09:07
Maar ook in 6-7 maanden kun je toch wel aantonen dat je die bredere functie aankan? Het gaat niet om een compleet nieuwe functie.
Ik zou een tussenevaluatie aanvragen, zoals iemand al voorstelde. Nu maak je jezelf helemaal gek, terwijl dat misschien helemaal niet nodig is.
6-7 maanden is al erg ruim gemeten. Beslissing over de nieuwe rol is eind vorig jaar genomen en ik ben ermee begonnen in januari. Al zwanger, veel last gehad van vermoeidheid (ze wisten toen ook al dat ik zwanger was). En nu derde trimester, waardoor ik mijn hoofd totaal niet heb bij het leren van nieuwe dingen en eager zijn. Ik straks ben tot november met verlof, maar voor eind november moeten ze beslissen over mijn contract.

Ik functioneer prima in mijn 'eigen' functie (anders was mijn contract ook niet verlengd). Maar dit is een compleet nieuwe rol, buiten mijn straatje. Ik word niet meer beoordeeld op mijn specialisme, dat zit wel goed. Maar ik word straks beoordeeld over de nieuwe rol waar mensen normaal gesproken een jaar voor krijgen om in te groeien.
Alle reacties Link kopieren Quote
apiejapie schreef:
01-05-2026 10:10
Denk dat een werkgever er ook niet op zit te wachten om iemand nieuw aan te nemen als hij/zij in jou nog mogelijkheden ziet, ook al is dat nog onduidelijk. Aangezien zwangerschapsverlof en bevallingsverlof via het uwv loopt qua betaling, en werkgever hiervoor dus qua loon geen kosten heeft, zou je misschien kunnen bespreken of je de tijd van zwangerschapsverlof en bevallingsverlof bij je huidige contract op mag tellen? Zo kun jij beter laten zien wat je nog zou kunnen groeien en je werkgever kan een keuze maken was hij/zij wil qua contract. Of is dat wettelijk niet mogelijk?
Dit zou voor mij wel interessant zijn. Maar ik weet ook niet of dat wettelijk mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frost schreef:
01-05-2026 10:16
6-7 maanden is al erg ruim gemeten. Beslissing over de nieuwe rol is eind vorig jaar genomen en ik ben ermee begonnen in januari. Al zwanger, veel last gehad van vermoeidheid (ze wisten toen ook al dat ik zwanger was). En nu derde trimester, waardoor ik mijn hoofd totaal niet heb bij het leren van nieuwe dingen en eager zijn. Ik straks ben tot november met verlof, maar voor eind november moeten ze beslissen over mijn contract.

Ik functioneer prima in mijn 'eigen' functie (anders was mijn contract ook niet verlengd). Maar dit is een compleet nieuwe rol, buiten mijn straatje. Ik word niet meer beoordeeld op mijn specialisme, dat zit wel goed. Maar ik word straks beoordeeld over de nieuwe rol waar mensen normaal gesproken een jaar voor krijgen om in te groeien.
Een 3e tijdelijk contract mag. Dus je zou ook kunnen vragen of je een nieuw tijdelijk contract kunt krijgen.
En ik snap dat het een nieuwe rol is. Maar je vertrouwde werkzaamheden doe je ook nog steeds. Het is niet een geheel nieuwe functie.
Anyhow, ga gewoon in gesprek. Vraag hoe zij er tegenaan kijken. Misschien is er niks aan de hand, zijn ze gewoon tevreden. Misschien geven ze aan dat ze het nog langer willen aankijken en bieden ze je een 3e tijdelijk contract. Je spreekt toch wel eens iemand? Ik kan me niet voorstellen dat je de afgelopen maanden nooit feedback hebt gekregen of gevraagd. De sleutel is toch erover praten. Nu vul je veel in.
Alle reacties Link kopieren Quote
patchouli_ schreef:
01-05-2026 01:01
Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Ik zou daar even gaan polsen hoe het zit met je rechten.
Zwangerschap en verlof mag geen reden zijn om je dienstverband te beëindigen of niet te verlengen als dat wel in de lijn der verwachting ligt. Wat je omschrijft lijkt erop dat ze in je wilden investeren voor langere termijn, dan moeten ze met een goede reden komen om je contract niet te verlengen.

Sowieso is het goed om voor je verlof een gesprek aan te gaan over hoe jullie verder gaan na je verlof. Gooi het open. Met onzekerheden je verlof in gaan is niet goed voor jou en daarom ook niet voor je baby. En dan is het wel fijn als je goed beslagen ten ijs komt door goed je rechten te weten.
To heeft een tijdelijk contract. In principe hoeft een werkgever geen reden op te geven om het niet te verlengen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Red_Velvet schreef:
01-05-2026 10:53
To heeft een tijdelijk contract. In principe hoeft een werkgever geen reden op te geven om het niet te verlengen.
Precies. Ze mogen niet zeggen: omdat je zwanger was konden we niet zien of je de nieuwe rol kunt, dus je mag gaan. Maar ze mogen prima zeggen: in de tijd die er wel was, zagen we niet voldoende progressie. Of gewoon: we zie het niet zitten. Dat kun je allemaal niet eerlijk vinden, maar het mag wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik in ieder geval zou willen, is voor het zwangerschapsverlof duidelijkheid krijgen over een evt. contractverlenging.

En als ze geen vast contract willen bieden, kijken of je in ieder geval een 3e tijdelijk contract eruit kunt slepen.
En anders je voorbereiden op een lekker lang bevallingsverlof.

Komt tijd komt raad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het een beetje als een excuus klinken dat je minder tijd had eerlijk gezegd... Ze hebben echt wel eerder door of je die taken aan kunt. Of krijgen mensen die vier dagen werken wel langer de tijd?
Alle reacties Link kopieren Quote
Summertje schreef:
01-05-2026 18:29
Ik vind het een beetje als een excuus klinken dat je minder tijd had eerlijk gezegd... Ze hebben echt wel eerder door of je die taken aan kunt. Of krijgen mensen die vier dagen werken wel langer de tijd?
Of ze in 6 maanden kunnen zien of iemand nieuwe taken aankan, hangt natuurlijk af van wat die taken zijn.

Als ze willen weten of je je hoofd koel houdt het pand onder water komt te staan, is 10 jaar waarschijnlijk nog niet genoeg.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou me er niet te druk overmaken. Ze kennen je al en weten dus wat je niveau is. Dan kunnen ze dit ook wel inschatten toch?

Op dit forum lijkt het soms of werkgevers heel graag van je af willen omdat je zwanger bent. Maar het is heel moeilijk om goede mensen te vinden dus als zij potentieel zien willen ze je graag houden.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven