Burenoverlast ervaringen, deel 3
zondag 3 mei 2026 om 19:45
Chardonnay schreef: ↑22-04-2026 22:52Tot wanneer is iets normaal leefgeluid met kinderen en wanneer valt het onder overlast?
Buiten lopen ze altijd te gillen en komt er minstens 3x per dag een bal in mijn voortuin - waar ze vervolgens ongevraagd doorheen banjeren.
Ik vind onnodig gekrijs sowieso geluidsoverlast. Waarom kinderen altijd maar pleurisherrie mogen maken "want het zijn kinderen" is me echt een raadsel. Als jij iedere dag keihard muziek aanzet in je tuin, mag daar iets van gezegd worden...maar als jij iedere dag je kinderen in je tuin loslaat en laat krijsen en gillen, dan mag niemand daar iets van zeggen want "het zijn kinderen".
Ik had ooit buren en die gooiden hun kinderen in het weekend lekker om 7 uur de tuin in in de zomer. Heel fijn idd voor de rest van de mensen, lekker iedere zondag wakker worden met die k** kinderen van een ander. Echt, ik snap gewoon niet dat je het zelf niet kan bedenken.
Snap dat kinderen niet de hele dag muisstil zijn, maar wij mochten vroeger echt niet de hele tuin bij elkaar gillen hoor....
zondag 3 mei 2026 om 21:00
Hier heb ik geen tijd voor.CocaCola schreef: ↑03-05-2026 19:36Voor een week lang de waakzame zorg verhogen (en dat kost even energie en tijd) telkens wanneer ze voor jouw tuin gaan spelen. Ga jij bontificaal in de tuin zitten met je tuinstoel. Boekje erbij, drinken bij de hand en hoppa.
En als ze perongeluk iets in je tuin gooien dan geef je het zelf terug. En dan zeg je erbij 'nu geef ik het terug, maar als dit straks nog een keer gebeurd, dan bewaar ik het en kun je het morgen komen ophalen'
Denk dat ze dan wel snel klaar zijn
De ouders die reageerden met “het zijn kinderen dus…”, heb ik vriendelijk uitgelegd dat, bij toekomstige schade aan mijn tuin veroorzaakt door hun kinderen (aantoonbaar via mijn videodeurbel), de kosten op hen verhaald zullen worden.
Ze reageerden laconiek. Maar sindsdien is het voetballen in mijn tuin gestopt. Hopelijk blijft dat zo.
zondag 3 mei 2026 om 21:02
FlyingDoctor schreef: ↑03-05-2026 19:45Ik vind onnodig gekrijs sowieso geluidsoverlast. Waarom kinderen altijd maar pleurisherrie mogen maken "want het zijn kinderen" is me echt een raadsel. Als jij iedere dag keihard muziek aanzet in je tuin, mag daar iets van gezegd worden...maar als jij iedere dag je kinderen in je tuin loslaat en laat krijsen en gillen, dan mag niemand daar iets van zeggen want "het zijn kinderen".
Ik had ooit buren en die gooiden hun kinderen in het weekend lekker om 7 uur de tuin in in de zomer. Heel fijn idd voor de rest van de mensen, lekker iedere zondag wakker worden met die k** kinderen van een ander. Echt, ik snap gewoon niet dat je het zelf niet kan bedenken.
Snap dat kinderen niet de hele dag muisstil zijn, maar wij mochten vroeger echt niet de hele tuin bij elkaar gillen hoor....
Dit verbaast mij ook. Waarom stellen die ouders toch geen grenzen hè? (Ik denk dat iedereen daarbij gebaat is, ook het kind zelf)
zondag 3 mei 2026 om 22:43
maandag 4 mei 2026 om 08:50
Chardonnay schreef: ↑03-05-2026 21:02Dit verbaast mij ook. Waarom stellen die ouders toch geen grenzen hè? (Ik denk dat iedereen daarbij gebaat is, ook het kind zelf)
Ja maar ook de ouders zelf!! Ik vind het onbegrijpelijk dat je ervoor kiest om de hele dag in de herrie en hysterie te zitten.
Voor jezelf als ouder geeft het ook veel meer rust lijkt me als je je kinderen gewoon een beetje opvoed...als ik soms ouders in de weer zie met hun kinderen. Naar bed brengen duurt ruim een uur "want ja we moeten er bij blijven liggen",
Zag het laatst ook op een terras maar dan met een hond. Dat beest zat aan een stuk door hysterisch te keffen, en niemand kon elkaar nog verstaan maar de eigenaresse? Die deed niks ...hooguit af en toe een "wat is er nou liefje??? " Maar corrigeren? Neuh
Ik dacht meteen: dit zal je buurvrouw zijn
maandag 4 mei 2026 om 12:26
Er zijn best veel verschillen tussen kinderen. De een kun je aanleren iets niet te doen, de ander niet zo. Bij sommigen is de enige oplossing voor de ouders om maar binnen blijven, want het geschreeuw is niet te stoppen. Dat "opvoeden" is iets wat mensen zeggen die zelf vrij makkelijke kinderen hebben.
maandag 4 mei 2026 om 13:28
Als het je niet lukt je kinderen op te voeden, is hen binnen laten spelen inderdaad een betere optie dan andere mensen lastigvallen.ZaphodBeeblebrox schreef: ↑04-05-2026 12:26Er zijn best veel verschillen tussen kinderen. De een kun je aanleren iets niet te doen, de ander niet zo. Bij sommigen is de enige oplossing voor de ouders om maar binnen blijven, want het geschreeuw is niet te stoppen. Dat "opvoeden" is iets wat mensen zeggen die zelf vrij makkelijke kinderen hebben.
maandag 4 mei 2026 om 13:45
Plus dat opvoeden dus tijd kost. Je kunt wel zeggen: bij gegil gaat ze meteen naar binnen, maar dan hebben ze dus al gegild. En (zeker jonge) kinderen leren niet zo snel dat ze het daarna nooit meer doen, dat kost echt meer tijd, hoe consequent je ook bent. Natuurlijk, als het echt nog voor geen meter lukt, stuur je ze niet om 7u naar buiten, dat opvoeden kun je ook op handigere tijdstippen doen. Maar mensen zonder kinderen denken blijkbaar soms dat 1 keer stevig ingrijpen als ouder genoeg is om kinderen op te laten houden met typisch kindergedrag, en dat is gewoon niet zo.ZaphodBeeblebrox schreef: ↑04-05-2026 12:26Er zijn best veel verschillen tussen kinderen. De een kun je aanleren iets niet te doen, de ander niet zo. Bij sommigen is de enige oplossing voor de ouders om maar binnen blijven, want het geschreeuw is niet te stoppen. Dat "opvoeden" is iets wat mensen zeggen die zelf vrij makkelijke kinderen hebben.
Net als ik vaak lees: waarom moet dat kind rennen, je kunt toch ook gewoon lopen? Maar rennen/huppelen etc zit gewoon in de meeste kinderen, zeker als ze heel jong zijn. Je kunt het een beetje begrenzen, maar ‘gewoon normaal rustig lopen’ is voor heel veel kinderen behoorlijk ingehouden gedrag. En jezelf begrenzen en beseffen wat jouw acties met de buitenwereld doet, is niet iets waar veel bv drie jarigen heel goed in zijn.
En ja, sommige kinderen kunnen het echt tot het uiterste drijven. En dan is het heel irritant als ouders niet eens een poging doen om het te begrenzen. Helemaal eens. Meestal zijn dat helaas kinderen met ouders met vergelijkbaar gedrag, die er dus ook helemaal geen probleem in zien. Maar dat neemt allemaal niet weg dat normale/opgevoede kinderen ook meer geluid maken tijdens bv buitenspelen dan de meeste volwassenen die een kop koffie drinken in de tuin.
maandag 4 mei 2026 om 14:54
Ik ga binnenkort verhuizen mede om de buren maar gelukkig zijn die nooit verder gegaan dan een struik kappen op mijn grond en verbaal onwenselijk gedrag. Ook zorgen die mensen voor behoorlijk veel geluidsoverlast (oa. 's nachts stofzuigen, 's avonds laat of 's vroeg verbouwen of wat het ook is, met deuren gooien, schreeuwen, enz).
zondag 10 mei 2026 om 09:58
Nou dit. Zat gisteren in de bus en echt de hele busrit,, 45 minuten lang, een kind keihard en oorverdovend de hele bus bij elkaar aan het krijsen. Niet te doen! Die moeder er gewoon dom naast, nog geen sorry ofzo tegen niemand in de bus. Zegt ze tegen haar andere zoon 'je broertje is een beetje hopeloos' en dat was het dan. Mijn god.FlyingDoctor schreef: ↑03-05-2026 19:45Ik vind onnodig gekrijs sowieso geluidsoverlast. Waarom kinderen altijd maar pleurisherrie mogen maken "want het zijn kinderen" is me echt een raadsel. Als jij iedere dag keihard muziek aanzet in je tuin, mag daar iets van gezegd worden...maar als jij iedere dag je kinderen in je tuin loslaat en laat krijsen en gillen, dan mag niemand daar iets van zeggen want "het zijn kinderen".
Man man man. Was bijna uitgestapt om dan maar een latere te nemen.
zondag 10 mei 2026 om 09:59
ik zou mijn mond eerlijk gezegd niet kunnen houden en vragen wanneer ze eens begint met haar kind op te voedenFawleyFlame schreef: ↑10-05-2026 09:58Nou dit. Zat gisteren in de bus en echt de hele busrit,, 45 minuten lang, een kind keihard en oorverdovend de hele bus bij elkaar aan het krijsen. Niet te doen! Die moeder er gewoon dom naast, nog geen sorry ofzo tegen niemand in de bus. Zegt ze tegen haar andere zoon 'je broertje is een beetje hopeloos' en dat was het dan. Mijn god.
Man man man. Was bijna uitgestapt om dan maar een latere te nemen.
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
zondag 10 mei 2026 om 10:24
Je weet dus niet of dat niet gebeurt en wat er speelt. Ik heb een kind in mijn omgeving (niet mijn kind, voor de duidelijkheid), die af en toe ook zo’n melt-down heeft. En geloof me, ouders hebben alles geprobeerd, professionele hulp gezocht etc. De beste manier blijkt te zijn om het inderdaad min of meer te negeren en door te gaan met wat je deed. En er een beetje grapjes over te maken. Meestal trekt dat kind er dan wel uit. Opvoeden zoals jij waarschijnlijk bedoelt (zeggen dat kind op moet houden, streng zijn etc) maakt het alleen nog maar veel erger. Het is heel vervelend als dat in het openbaar gebeurt, die ouders voelen zich daar vreselijk onder. Dat laten ze niet zien, want ook dat helpt de situatie niet. Maar moeder zit regelmatig bij mij op de bank uit te huilen.
Dan is het heel fijn als omstanders die van niks weten dan ook nog even nare opmerkingen komen maken.
Ik herinner me ook nog zo goed dat ik voor het eerst met mijn baby even naar een winkelcentrum was. Toen ik weer naar huis wilde, kreeg ik met geen mogelijkheid de maxi cosi van het onderstel af, en kon dus de kinderwagen niet in de auto krijgen. In de parkeergarage was geen bereik, dus uiteindelijk maar weer terug naar boven om daar te proberen te googelen hoe dat in vredesnaam moest. Baby had inmiddels honger, dus huilde, mij stond het zweet op mijn rug en het huilen ook nader dan het lachen, en toen liep er ook een vrouw langs die me even toesnauwde: ‘misschien moet je even aandacht aan je kind geven, dat huilt!’ En die zal vervolgens ook thuis verkondigd hebben dat ze zo’n moeder zag die alleen geïnteresseerd was in haar telefoon en haar kind gewoon negeerde, belachelijk enz enz. Geloof me, het is al jaren en jaren geleden, en die situatie staat me nog haarscherp voor de geest. Ik voelde me al zo rot, kwam zij ook nog even lullig doen.
Soms is een beetje minder oordelen best een goed idee.
dinsdag 12 mei 2026 om 09:44
Hoe zouden jullie met de volgende situatie omgaan? Wij zijn nu de buren die parkeeroverlast veroorzaken in de ogen van andere buren.
Situatie: Rijtje met vier huizen. Op de parkeerplaats aan straat passen vier auto's. Één bewoner heeft geen auto, de overige bewoners stonden dus altijd met drie auto's op die parkeerplaats.
Buurman 1 parkeerde zijn auto altijd pontificaal in het midden. Daarmee neemt hij eigenlijk twee plaatsen in beslag en passen er maar drie auto's in de rij. Dat was echter nooit een probleem want de buren hadden met zn allen ook maar 3 auto's.
Nu ben ik bij mijn vriend ingetrokken en ben ik de vierde auto. In het begin hadden we altijd een van onze auto's verderop staan en een auto voor de deur. Totdat we besloten dat dat eigenlijk onzin is aangezien er met gemak vier auto's passen (en even voor de duidelijkheid, als ik in deze situatie de vijfde auto was geweest, of als er echt maar drie auto's hadden gepast dan hadden we uiteraard maar één auto voor de deur geparkeerd.)
Het ging een tijdje goed, we hebben een paar maanden met vier auto's op rij geparkeerd, maar de laatste tijd heeft buurman 1 besloten dat hij toch liever in het midden parkeert. En nu is er dus gezever met de buren.
Buurvrouw 2 sprak mijn vriend laatst aan dat we een van onze auto's ergens anders moeten parkeren. Ze zei dat buurman 1 ons daar ook al op had aangesproken, maar die heeft ons nooit ergens op aangesproken.
Vriend gaf aan dat hij best rekening wil houden met de buren, maar dat hij het ook onzin vindt om een auto verderop te parkeren als er gewoon vier auto's passen, als buurman 1 tenminste aansluit. Daar was buurvrouw 2 het wel mee eens.
Maar nu hebben we toch de situatie dat buur 1 en 2 regelmatig naar buiten rennen om hun auto's anderhalve meter te verplaatsen.
Wat zouden jullie doen in deze situatie? Een auto verderop parkeren voor de lieve vrede? Buurman 1 aanspreken dat er geen probleem is als hij aansluit? Stoepkrijt kopen om parkeervakken te tekenen?
Situatie: Rijtje met vier huizen. Op de parkeerplaats aan straat passen vier auto's. Één bewoner heeft geen auto, de overige bewoners stonden dus altijd met drie auto's op die parkeerplaats.
Buurman 1 parkeerde zijn auto altijd pontificaal in het midden. Daarmee neemt hij eigenlijk twee plaatsen in beslag en passen er maar drie auto's in de rij. Dat was echter nooit een probleem want de buren hadden met zn allen ook maar 3 auto's.
Nu ben ik bij mijn vriend ingetrokken en ben ik de vierde auto. In het begin hadden we altijd een van onze auto's verderop staan en een auto voor de deur. Totdat we besloten dat dat eigenlijk onzin is aangezien er met gemak vier auto's passen (en even voor de duidelijkheid, als ik in deze situatie de vijfde auto was geweest, of als er echt maar drie auto's hadden gepast dan hadden we uiteraard maar één auto voor de deur geparkeerd.)
Het ging een tijdje goed, we hebben een paar maanden met vier auto's op rij geparkeerd, maar de laatste tijd heeft buurman 1 besloten dat hij toch liever in het midden parkeert. En nu is er dus gezever met de buren.
Buurvrouw 2 sprak mijn vriend laatst aan dat we een van onze auto's ergens anders moeten parkeren. Ze zei dat buurman 1 ons daar ook al op had aangesproken, maar die heeft ons nooit ergens op aangesproken.
Vriend gaf aan dat hij best rekening wil houden met de buren, maar dat hij het ook onzin vindt om een auto verderop te parkeren als er gewoon vier auto's passen, als buurman 1 tenminste aansluit. Daar was buurvrouw 2 het wel mee eens.
Maar nu hebben we toch de situatie dat buur 1 en 2 regelmatig naar buiten rennen om hun auto's anderhalve meter te verplaatsen.
Wat zouden jullie doen in deze situatie? Een auto verderop parkeren voor de lieve vrede? Buurman 1 aanspreken dat er geen probleem is als hij aansluit? Stoepkrijt kopen om parkeervakken te tekenen?
dinsdag 12 mei 2026 om 10:04
Ik denk dat het in deze zin verkeerd is geweest dat jullie in jullie uppie hebben besloten dat het onzin is dat buurman zijn bus zo neerzet terwijl dit al zo was voor (denk ik) een lange tijd. Dit hadden jullie beter even kunnen overleggen in de zin van 'hej buur, is het een idee dat we de auto's iets anders neerzetten zodat ik ook mijn auto voor de deur kwijt kan? Ik denk dat dat kan als we de auto zo en zo neerzetten.'Vuurenvlam62 schreef: ↑12-05-2026 09:44Hoe zouden jullie met de volgende situatie omgaan? Wij zijn nu de buren die parkeeroverlast veroorzaken in de ogen van andere buren.
Dus als jullie dat nog steeds niet gedaan hebben, zou ik eens een praatje gaan maken met buur 1 hierover.
dinsdag 12 mei 2026 om 10:09
Contact met de gemeente opnemen om te vakken te laten afbakenen.Vuurenvlam62 schreef: ↑12-05-2026 09:44Hoe zouden jullie met de volgende situatie omgaan? Wij zijn nu de buren die parkeeroverlast veroorzaken in de ogen van andere buren.
dinsdag 12 mei 2026 om 10:59
Het is inderdaad niet officieel besproken.Falathiel schreef: ↑12-05-2026 10:04Ik denk dat het in deze zin verkeerd is geweest dat jullie in jullie uppie hebben besloten dat het onzin is dat buurman zijn bus zo neerzet terwijl dit al zo was voor (denk ik) een lange tijd. Dit hadden jullie beter even kunnen overleggen in de zin van 'hej buur, is het een idee dat we de auto's iets anders neerzetten zodat ik ook mijn auto voor de deur kwijt kan? Ik denk dat dat kan als we de auto zo en zo neerzetten.'
Dus als jullie dat nog steeds niet gedaan hebben, zou ik eens een praatje gaan maken met buur 1 hierover.
Ik persoonlijk vind het echt een no brainer. We hebben het letterlijk over anderhalve meter en als je objectief kijkt, parkeert hij ook gewoon behoorlijk ruim (als er vakken waren getekend, stond hij in twee vakken).
Maar goed, zal het eens bespreken.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in