Aspergesoep. Welk recept is jouw lievelings?

04-05-2026 16:53 13 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb asperges in huis, genoeg om soep te maken, maar welk recept levert nou de lekkerste soep op?

Afbeelding
Everything is possible for the one who believes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kook lekker die asperges zoals moeder, van de schillen en de kontjes trek ik bouillon, daar maak ik de volgende dag met een roux een gebonden soep van, met nog wat stukjes asperge en eventueel wat peterselie en zalm of ham. Eet smakelijk!
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kippenbouillon trekken. Daarna asperges erbij en de schillen. Die schillen er later uithalen. Beetje roomboter erbij en op smaak brengen met kruiden die je lekker vindt. Ik doe o.a verse bieslook, peterselie en dille. Vrij basic dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij onze boerderijwinkel verkopen ze zakken soep-asperges, ideaal, en veel voordeliger dan de ‘mooie’ asperges. Deze verwerk ik in drie delen:
De schillen en mindere stukken, de grotere goeie delen en de mooie kleine goeie stukjes.

Als basis kook ik de schillen en minder mooie stukjes in 2 liter water met drie bouillonblokjes. Groente, kip of vis bouillon, net waar ik zin in heb.
Na een uurtje op zacht zeef ik dit af en maak ik met roux en de bouillon een gebonden soep. Daar doe ik de grotere goede delen in stukjes erbij. Half uurtje zachtjes koken en dan met de staafmixer er door. Dan heb ik de basis die ik altijd gebruik.

Daar varieer ik mee; met of zonder room, verschillende groenten erbij ( ik vind snijbonen erin heerlijk, mijn man prei) en uiteraard de kleine stukjes asperge.

Ook de topping kun je variëren. Peterselie, bieslook of kervel (mmmm..) en evt krokant gebakken kalkoenspekjes of zalmstukjes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Deze met ham, ei en peterselie

https://www.leukerecepten.nl/recepten/aspergesoep/
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb vanalles geprobeerd maar omdat ik laatst (buiten gekookte asperges en kookvocht van gisteren) niks in huis had echt een soort simpelste versie ooit gemaakt en die vond ik ook nog het lekkerste 😝

Bouillonblokje(s) (ik pak kip) oplossen in kookvocht.
Roux maken dus klont boter (hoeveel geen idee, had t vrij ruim genomen omdat ik geen room had en alleen melk) smelten, 3 flinke eetlepels bloem erbij, langzaam aanlengen met de kookvochtbouillon + flinke scheut melk (beetje naar smaak).
Gekookte asperges in stukjes snijden, ene helft in de soep doen, andere helft even apart houden.
Soep pureren. Na pureren achtergehouden aspergestukjes er door. Naar smaak peper en zout en evt bieslook oid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op z'n Vlaams:

Kook de schillen en de kontjes van de asperges een kwartiertje en vang de bouillon op. Als je asperges klaarmaakt kan je best ook de schillen daarvan in de diepvries bewaren om bij de bouillon te voegen voor extra smaak als je soep maakt.

Stoof een ui en het wit van een prei enkele minuten aan samen met de achterste helft van de asperges, de helft aan de kant van de kopjes bewaar je.
Voeg de bouillon van de schillen toe. Kruiden met peper en zout.
Laat 20 minuten pruttelen.

Mixen tot een gladde soep. Door toevoeging van de groenten gaat je soep vanzelf wat dikken (roux in soep doen we in Vlaanderen niet, we gebruiken groenten om soep te dikken of eventueel zelfs een aardappel)
Voeg de kopjes van de asperges toe en laat nag 6-7 minuten pruttelen.
Serveren met een scheut room.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flandrien schreef:
04-05-2026 20:28
Op z'n Vlaams:

Kook de schillen en de kontjes van de asperges een kwartiertje en vang de bouillon op. Als je asperges klaarmaakt kan je best ook de schillen daarvan in de diepvries bewaren om bij de bouillon te voegen voor extra smaak als je soep maakt.

Stoof een ui en het wit van een prei enkele minuten aan samen met de achterste helft van de asperges, de helft aan de kant van de kopjes bewaar je.
Voeg de bouillon van de schillen toe. Kruiden met peper en zout.
Laat 20 minuten pruttelen.

Mixen tot een gladde soep. Door toevoeging van de groenten gaat je soep vanzelf wat dikken (roux in soep doen we in Vlaanderen niet, we gebruiken groenten om soep te dikken of eventueel zelfs een aardappel)
Voeg de kopjes van de asperges toe en laat nag 6-7 minuten pruttelen.
Serveren met een scheut room.
Is dat niet een beetje generaliseren? Ik vind zat Belgische kook-websites die aspergesoep wel binden met roux (niet dat t wat uitmaakt ;))
Alle reacties Link kopieren Quote
Toevallig afgelopen weekend een aziatisch aspergesoepje gemaakt. Basisrecept is asperges koken in kippenbouillon (en blenden) maar dan met wat toegevoegde tom kha kai-smaken. Stukjes kip/ thaise pepertjes/ shitake/ kokosmelk/ citroengras/ citroenblad/ galangal/ koriander. Paar noodles erin, zachtgekookt eitje erop en klaar. Was oprecht lekker/ anders
Alle reacties Link kopieren Quote
Nieuweling93 schreef:
04-05-2026 22:30
Toevallig afgelopen weekend een aziatisch aspergesoepje gemaakt. Basisrecept is asperges koken in kippenbouillon (en blenden) maar dan met wat toegevoegde tom kha kai-smaken. Stukjes kip/ thaise pepertjes/ shitake/ kokosmelk/ citroengras/ citroenblad/ galangal/ koriander. Paar noodles erin, zachtgekookt eitje erop en klaar. Was oprecht lekker/ anders
Dat klinkt heerlijk! Ga ik maken van de week 😎
Alle reacties Link kopieren Quote
Nieuweling93 schreef:
04-05-2026 22:30
Toevallig afgelopen weekend een aziatisch aspergesoepje gemaakt. Basisrecept is asperges koken in kippenbouillon (en blenden) maar dan met wat toegevoegde tom kha kai-smaken. Stukjes kip/ thaise pepertjes/ shitake/ kokosmelk/ citroengras/ citroenblad/ galangal/ koriander. Paar noodles erin, zachtgekookt eitje erop en klaar. Was oprecht lekker/ anders
Deze klinkt ook goed ga ik onthouden !
Alle reacties Link kopieren Quote
Favoriet hier is gebonden aspergesoep ( roux ) op basis van kippenbouillon met een handje mais er in . Gesneden lente-ui en verkruimeld ei als garnering .
Alle reacties Link kopieren Quote
patchouli_ schreef:
05-05-2026 10:39
Dat klinkt heerlijk! Ga ik maken van de week 😎
Ben benieuwd wat je ervan vindt. Ik was bang dat alle smaken de asperges zouden overpoweren, maar was echt niet zo. Voor een quick/ cheap fix kun je ook kant en klare tom kha kai- pasta gebruiken (uit de toko). Die gebruik ik als ik al die verse zaken (zoals galangal/ limoenblad/ citroengras) niet meer in huis heb en toch de authentieke smaken wil.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven