Gescheiden ouder vertrekt en laat kinderen achter
zondag 3 mei 2026 om 17:39
Ik wil niet teveel details hier delen maar zou graag jullie mening willen hebben hoe we dit kunnen aanvliegen.
Mijn ex heeft aangegeven dat hij met zijn nieuwe liefde naar het buitenland gaat vertrekken. Het eerste jaar verwacht hij dat hij onze jongste (tiener) grotendeels mee kan nemen, en laat de oudste (jong volwassen) hier bij mij. De huidige omgangsregeling is 50/50, maar ik ben bang dat deze snel zal veranderen en dat beide kinderen 100% bij mij zullen zijn, en mijn ex zich volledig zal onttrekken aan de zorg van onze kinderen.
Ik ben vooral zoekende naar manieren om ervoor te zorgen dat we de zorg en verantwoordelijkheden voor de kinderen wel kunnen blijven delen en dat mijn ex zich niet onttrekt aan zijn verantwoordelijkheden.
Mijn ex heeft aangegeven dat hij met zijn nieuwe liefde naar het buitenland gaat vertrekken. Het eerste jaar verwacht hij dat hij onze jongste (tiener) grotendeels mee kan nemen, en laat de oudste (jong volwassen) hier bij mij. De huidige omgangsregeling is 50/50, maar ik ben bang dat deze snel zal veranderen en dat beide kinderen 100% bij mij zullen zijn, en mijn ex zich volledig zal onttrekken aan de zorg van onze kinderen.
Ik ben vooral zoekende naar manieren om ervoor te zorgen dat we de zorg en verantwoordelijkheden voor de kinderen wel kunnen blijven delen en dat mijn ex zich niet onttrekt aan zijn verantwoordelijkheden.
maandag 4 mei 2026 om 16:25
Mijn redenatie is dat we niet weten of vader naar Nordhorn verhuist terwijl moeder in Almelo woont, of dat hij naar Ushuaia gaat. TO noemt haar topic "vader vertrekt en laat kinderen achter" terwijl dat dus helemaal niet waar is. Een kind wil hij graag meenemen, de andere is jongvolwassen. Ik ben dus nog niet genegen de vader in deze gelijk met pek en veren te behandelen. Voor hetzelfde geld is de betreffende buitenlandsituatie beter voor het jongere kind, en wil moeder in deze niet loslaten. Kan ook hè. We weten het allemaal niet. Uiteindelijk gaat het belang van kind voor, of dat nu bij vader of moeder is. En of dat nu in Nederland of buitenland is.
En wat juridisch kan en mag natuurlijk.
TO's vraag gaat ook meer over wat zij vindt dat 'vader zich niet onttrekt van verantwoordelijkheden'. Daar zit een aanname in, misschien gebaseerd op het verleden, maar vooralsnog zien we in haar reacties alleen maar een vader die zich tot nu toe niet heeft onttrokken aan verantwoordelijkheden. En het nu met de aanstaande verhuizing ook graag goed lijkt te willen doen. Dus ik heb het gevoel dat TO vooral is overvallen door dit plan en heel boos op haar ex is.
En wat juridisch kan en mag natuurlijk.
TO's vraag gaat ook meer over wat zij vindt dat 'vader zich niet onttrekt van verantwoordelijkheden'. Daar zit een aanname in, misschien gebaseerd op het verleden, maar vooralsnog zien we in haar reacties alleen maar een vader die zich tot nu toe niet heeft onttrokken aan verantwoordelijkheden. En het nu met de aanstaande verhuizing ook graag goed lijkt te willen doen. Dus ik heb het gevoel dat TO vooral is overvallen door dit plan en heel boos op haar ex is.
maandag 4 mei 2026 om 16:39
Er emotioneel zijn kan natuurlijk prima op afstand. Alleen de was doen gaat wat lastiger.Lila-Linda schreef: ↑04-05-2026 12:09ik weet waar ik op reageer hoor, op jouw reactie, dat het vanaf 18 prima is om te vertrekken
en ik vind, dat 18jarigen nog niet klaar zijn om losgelaten te worden.
Wie weet is ex ook nog eens makkelijk heen en weer en doet hij zelfs het wasje nog.
Everything is possible for the one who believes.
maandag 4 mei 2026 om 16:41
Eens met Tavistock. Ik reageer zelf ook vanuit de info van TO. Ze heeft niet aangegeven per se tegen een verhuizing te zijn, ik heb dat in elk geval niet gelezen.
Ik reageerde op het fulmineren van TO tegen de klojo van een ex die zn pik vriendin achterna zou lopen, en aannames doet over hoe ex het kind in de toekomst vast bij haar bij gaat dumpen.
Terwijl de feiten die ze noemt, daar niet mee rijmen. Hij wil juist voor het kind gaan zorgen en laat hem/haar niet in de steek.
Dit is toch niet 'Vader verlaat kinderen voor nieuwe liefde'?
Overigens zorgt hij nu ook al 50/50 voor het kind. Ik lees echt nergens dat dit een zak hooi is.
Ik reageerde op het fulmineren van TO tegen de klojo van een ex die zn pik vriendin achterna zou lopen, en aannames doet over hoe ex het kind in de toekomst vast bij haar bij gaat dumpen.
Terwijl de feiten die ze noemt, daar niet mee rijmen. Hij wil juist voor het kind gaan zorgen en laat hem/haar niet in de steek.
Overigens zorgt hij nu ook al 50/50 voor het kind. Ik lees echt nergens dat dit een zak hooi is.
Het is wat het is.
maandag 4 mei 2026 om 16:49
Vanaf 18 ziet zorgen voor er natuurlijk heel anders uit en kan kind (meestal) prima op afstand begeleid/ ondersteund worden.Lila-Linda schreef: ↑04-05-2026 12:09ik weet waar ik op reageer hoor, op jouw reactie, dat het vanaf 18 prima is om te vertrekken
en ik vind, dat 18jarigen nog niet klaar zijn om losgelaten te worden.
Volledig loslaten is vaak wat veel inderdaad, maar emigreren betekent niet je volledig onttrekken.
maandag 4 mei 2026 om 17:24
Verantwoordelijkheid nemen is niet hetzelfde als je kinderen de lasten laten dragen van jouw emigratie.Boudica schreef: ↑04-05-2026 16:41Eens met Tavistock. Ik reageer zelf ook vanuit de info van TO. Ze heeft niet aangegeven per se tegen een verhuizing te zijn, ik heb dat in elk geval niet gelezen.
To geeft zelf aan dat de afstand groot wordt. En op dat verantwoordelijkheidsgevoel van meneer valt sowieso al een en ander aan te merken, want financiele verantwoordelijkheid voor zijn kroost neemt hij ook al niet, zegt to.
maandag 4 mei 2026 om 17:33
Ach, ze hebben echt nog jaren je steun nodig hoor. En natuurlijk kun je bellen, maar soms is echt een arm om de schouder en uithuilen heel fijn. Of fysieke hulp met verhuizen. Of met een zware griep bij pa of ma in bed kruipen.
En als dat altijd ma is, wordt de band met pa echt slechter.
Ik vind emigreren niet volledig loslaten, maar wel je kind te vroeg al te veel zichzelf (of met ma) laten oplossen.
Pa kiest niet voor latten met zijn vriendin en wel voor afstand naar zijn kinderen. Het lullige is, tegen de tijd dat pa dat doorheeft, zijn kinderen er wel klaar mee.
maandag 4 mei 2026 om 17:33
Ach, ze hebben echt nog jaren je steun nodig hoor. En natuurlijk kun je bellen, maar soms is echt een arm om de schouder en uithuilen heel fijn. Of fysieke hulp met verhuizen. Of met een zware griep bij pa of ma in bed kruipen.
Ik vind emigreren niet volledig loslaten, maar wel je kind te vroeg al te veel zichzelf (of met ma) laten oplossen.
Pa kiest niet voor latten met zijn vriendin en wel voor afstand naar zijn kinderen. Het lullige is, tegen de tijd dat pa dat doorheeft, zijn kinderen er wel klaar mee.
maandag 4 mei 2026 om 18:24
Als je afspreekt om elke avond / 3 keer per week / af en toe te gaan videobellen, en je bent áltijd bereikbaar als er wat is....
Dan ontgaat het je als je kind iets stiller is, of chagerijnig, of dat de afwas niet gedaan wordt terwijl je kind normaal heel netjes is.
En spontane gezellige momenten zijn er ook niet.
Je voelsprieten als ouder staan dan uit.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
maandag 4 mei 2026 om 18:31
Heel veel kinderen gaan toch ook op kamers/uit huis als ze die leeftijd hebben? Natuurlijk hebben ze je nog wel nodig, maar voor veel kinderen toch anders en minder dan vroeger. Ik ging zelfs alleen naar een ander land en mijn ouders hoorden aan mijn stem aan de telefoon echt wel hoe de vlag erbij hing.
En nogmaals, er is nergens indicatie dat vader zijn handen van zijn kinderen af wil trekken zodra ze 18 zijn. Dat is vooralsnog alleen een aanname van TO.
En nogmaals, er is nergens indicatie dat vader zijn handen van zijn kinderen af wil trekken zodra ze 18 zijn. Dat is vooralsnog alleen een aanname van TO.
maandag 4 mei 2026 om 18:35
maandag 4 mei 2026 om 18:38
Dit inderdaad. Ik heb zelf op die leeftijd een jaar in het buitenland gewoond en nooit het idee gehad dat ik steun miste. Bij griep had een kom soep natuurlijk lekker geweest, maar ik sprak mijn ouders voldoende.Tavistock schreef: ↑04-05-2026 18:31Heel veel kinderen gaan toch ook op kamers/uit huis als ze die leeftijd hebben? Natuurlijk hebben ze je nog wel nodig, maar voor veel kinderen toch anders en minder dan vroeger. Ik ging zelfs alleen naar een ander land en mijn ouders hoorden aan mijn stem aan de telefoon echt wel hoe de vlag erbij hing.
Verder was ik gewoon zelfstandig en leefde ik mijn eigen leven. Op de achtergrond wist ik dat er altijd support was. Maar goed, prima als anderen daar anders over denken.
Het verhaal van TO lijkt niet helemaal te kloppen. Vader laat kind juist niet achter.
maandag 4 mei 2026 om 18:41
Er is een verschil tussen kind dat vleugels uitslaat met mogelijkheid tot terugvallen op het vertrouwde nest en pa die vleugels uitslaat en met nest en al naar een plek ver weg verplaatst.Tavistock schreef: ↑04-05-2026 18:31Heel veel kinderen gaan toch ook op kamers/uit huis als ze die leeftijd hebben? Natuurlijk hebben ze je nog wel nodig, maar voor veel kinderen toch anders en minder dan vroeger. Ik ging zelfs alleen naar een ander land en mijn ouders hoorden aan mijn stem aan de telefoon echt wel hoe de vlag erbij hing.
maandag 4 mei 2026 om 18:43
Maar pa neemt wel afstand, letterlijk. Waardoor je wel afstand creëertLivvi678 schreef: ↑04-05-2026 18:38Dit inderdaad. Ik heb zelf op die leeftijd een jaar in het buitenland gewoond en nooit het idee gehad dat ik steun miste. Bij griep had een kom soep natuurlijk lekker geweest, maar ik sprak mijn ouders voldoende.
Verder was ik gewoon zelfstandig en leefde ik mijn eigen leven. Op de achtergrond wist ik dat er altijd support was. Maar goed, prima als anderen daar anders over denken.
Het verhaal van TO lijkt niet helemaal te kloppen. Vader laat kind juist niet achter.
maandag 4 mei 2026 om 18:47
Het jongste kind mag grotendeels mee.Lila-Linda schreef: ↑04-05-2026 18:43Maar pa neemt wel afstand, letterlijk. Waardoor je wel afstand creëert
maandag 4 mei 2026 om 18:50
Zorgen voor een peuter of kleuter is erg fysiek. Het ondersteunen van een jongvolwassene meestal niet. TO schrijft over een doemscenario, maar schrijft helemaal niet hoe pa dit verder in wil vullen. Wellicht is pa wel van plan om iedere 3 maanden een weekje terug te komen.Lila-Linda schreef: ↑04-05-2026 18:43Maar pa neemt wel afstand, letterlijk. Waardoor je wel afstand creëert
Het verhaal is te vaag en gekleurd om er een mening over te hebben.
maandag 4 mei 2026 om 19:52
Jawel, dat weten we wel (ok, niet exact, maar wel dat het niet om ‘net over de grens, hier 10 km vandaan’ gaat). En je kan natuurlijk situaties gaan zitten bedenken waarin het helemaal niet erg is voor een minderjarig kind om een van z’n ouders maar weinig te zien, maar meestal is dat gewoon niet in het belang van een kind.
Newbee2021 schreef: ↑03-05-2026 23:20Terechte opmerking dat hij zich aan de 50/50 voor de jongste tot nu toe heeft gehouden.
Jongste is 24/7 thuis, en ik vind het helemaal geen fijn idee om dit kind langere tijd niet te zien.
Ik wil/ga niet zeggen ga maar bij je vader wonen.
Hiermee dwing ik dus het kind te gaan pendelen tussen twee adressen die heel ver (nee, dus niet net over de grens) uit elkaar liggen.
Hoe lang dit houdbaar is, is niet te voorspellen.
Ik ben ook bang dat er onvoldoende hulp is voor kind om ondersteund te worden in het land waar vader naar toe gaat, en kind de taal niet spreekt.
Met andere woorden, ontwikkeling van het kind ben ik ook niet gerust op.
Vader is daar ook niet mee bezig, heeft geen plan voor kind, die is vooral bezig met zichzelf.
maandag 4 mei 2026 om 21:19
Dat ligt echt aan het kind. En de relatie met de ouders. Ik wilde met mijn 18e vooral zsm uit huis, mijn vleugels uitslaan en alles zelf regelen. Voor steun en toeverlaat had ik vooral mijn vrienden en vriend.Lila-Linda schreef: ↑04-05-2026 17:33Ach, ze hebben echt nog jaren je steun nodig hoor. En natuurlijk kun je bellen, maar soms is echt een arm om de schouder en uithuilen heel fijn. Of fysieke hulp met verhuizen. Of met een zware griep bij pa of ma in bed kruipen.
maandag 4 mei 2026 om 21:42
App hem maar gewoon NEE, dat dat niet gaat gebeuren. Als hij íets wil in deze richting doet hij dat maar via zijn advocaat.Newbee2021 schreef: ↑03-05-2026 17:39Het eerste jaar verwacht hij dat hij onze jongste (tiener) grotendeels mee kan nemen.
Er is geen enkele rechter die vanuit een 50/50 co-ouderschap een kind zomaar naar het buitenland laat vertrekken. Heeft je ex ook een beperking misschien?
dinsdag 5 mei 2026 om 07:40
Hier precies zo. Wat Lila-Linda beschrijft is totaal niet herkenbaar. Misschien heeft ze kinderen die minder zelfstandig zijn, of is ze een echte moederkloek en wil graag zorgen, en natuurlijk verschilt het per kind. Maar de meesten van die leeftijd zie ik meer naar vrienden toetrekken dan naar ouders. Veel wonen op zichzelf of trekken zelfstandig de wereld rond.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
dinsdag 5 mei 2026 om 08:08
Ik heb kinderen die op hun 19e op kamers gingen, banen hebben, studeren, reizen, het prima doen.Sierlijk schreef: ↑05-05-2026 07:40Hier precies zo. Wat Lila-Linda beschrijft is totaal niet herkenbaar. Misschien heeft ze kinderen die minder zelfstandig zijn, of is ze een echte moederkloek en wil graag zorgen, en natuurlijk verschilt het per kind. Maar de meesten van die leeftijd zie ik meer naar vrienden toetrekken dan naar ouders. Veel wonen op zichzelf of trekken zelfstandig de wereld rond.
En toch, komen ze graag naar huis. Help ik ze met verhuizen. En soms duiken ze bij verdriet op schoot.
Niks geen moederkloek, of onzelfstandige kinderen.
Gewoon een moeder die weet dat kinderen ook na hun 18e nog geregeld steun nodig hebben.
dinsdag 5 mei 2026 om 08:13
Wat een oordelen zeg.Sierlijk schreef: ↑05-05-2026 07:40Hier precies zo. Wat Lila-Linda beschrijft is totaal niet herkenbaar. Misschien heeft ze kinderen die minder zelfstandig zijn, of is ze een echte moederkloek en wil graag zorgen, en natuurlijk verschilt het per kind. Maar de meesten van die leeftijd zie ik meer naar vrienden toetrekken dan naar ouders. Veel wonen op zichzelf of trekken zelfstandig de wereld rond.
Ik ben op m’n 18e op kamers gegaan, maar ik vond die veilige basis op de achtergrond wel heel fijn hoor. En ik heb meerdere vrienden waarvan die basis wegviel (omdat hun ouders lang naar het buitenland gingen, of gingen scheiden, of zelfs alleen als het ouderlijk huis verkocht werd) daar behoorlijk mee zien worstelen.
dinsdag 5 mei 2026 om 08:18
Deze discussie doet toch totaal niet terzake? Superfijn voor je als je zelf op je 18e hartstikke zelfstandig was en je ouders niet meer zo nodig had. Alleen hebben we het hier over een kind met beperking die 24 uur per dag thuis is.
Het lijkt me niet heel gek wanneer als je als ouder die verantwoordelijkheid graag wil blijven delen met de andere ouder. En dat gaat best ingewikkeld als een van de twee naar het buitenland vertrekt.
Het lijkt me niet heel gek wanneer als je als ouder die verantwoordelijkheid graag wil blijven delen met de andere ouder. En dat gaat best ingewikkeld als een van de twee naar het buitenland vertrekt.
dinsdag 5 mei 2026 om 08:35
Nou dit lijkt me ook inderdaad. Al is de To wel net wat summier met info om de situatie heel goed te kunnen 'beoordelen'.LolplusLolisHiHi schreef: ↑05-05-2026 08:18Deze discussie doet toch totaal niet terzake? Superfijn voor je als je zelf op je 18e hartstikke zelfstandig was en je ouders niet meer zo nodig had. Alleen hebben we het hier over een kind met beperking die 24 uur per dag thuis is.
dinsdag 5 mei 2026 om 10:17
__appelbloesem__ schreef: ↑05-05-2026 08:13Wat een oordelen zeg.
Ik ben op m’n 18e op kamers gegaan, maar ik vond die veilige basis op de achtergrond wel heel fijn hoor. En ik heb meerdere vrienden waarvan die basis wegviel (omdat hun ouders lang naar het buitenland gingen, of gingen scheiden, of zelfs alleen als het ouderlijk huis verkocht werd) daar behoorlijk mee zien worstelen.
Precies. We kunnen hier allemaal wel heel stoer doen van 'ik was zo zelfstandig op mijn 18e, had mijn ouders helemaal niet meer nodig'. Maar misschien zijn we allemaal wel vergeten dat papa op dinsdagmiddag naar onze studentenstad reed om een bed in elkaar te zetten, of dat we bij griep een weekend onder moeders vleugels bivakkeerden. Gewoon de vanzelfsprekendheid dat ze op redelijke afstand aanwezig zijn in je leven en dat ze er onmiddelijk kunnen zijn als je ze nodig hebt, dat geeft jong volwassenen de veiligheid om zichzelf te ontplooien. En dat mis je als papa met zijn nieuwe liefde naar Portugal is vertrokken.
Ik ken deze verhalen namelijk ook, dat waar de ouderlijke basis verstoord werd, dat behoorlijk impact had die leidde tot een verwijdering en verslechterde band tussen ouders en kind. De vriend wiens ouders op zijn 18e een B&B in Zuid Afrika begonnen (hem prima achterlatend in een door hen betaald appartement). De vriendin wiens moeder er met een nieuwe liefde vandoor ging toen ze net op kamers woonde. De veiligheid en vanzelfsprekendheid van de ouderlijke basis viel toen weg, en toen deze mensen al lang en breed volwassen waren hebben ze daar wel degelijk nog last van gehad.
dinsdag 5 mei 2026 om 10:39
TO blijft toch hier?__appelbloesem__ schreef: ↑05-05-2026 08:13Wat een oordelen zeg.
Mijn ouders hebben ook hebben ook het huis verkocht. Wat is het toch voor rare gedachte dat dat niet kan?
Everything is possible for the one who believes.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in