Man wil scheiden en nu

26-04-2026 11:55 158 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het loopt al een tijd slecht, maar ik had nog altijd wel hoop. Maar naar de zoveelste escalatie roept man dat hij wil scheiden. Oké, dat heeft hij vorig jaar ook drie keer geroepen, maar ik denk dat we er niet aan ontkomen. De liefde is er al lang niet meer. We zijn , mede door ziekten uit elkaar gegroeid. Man en ik , maar ook man en kinderen hebben veel ruzie. Kinderen zijn 15 en 17. Waar begin ik?
Dinsdag had ik voor 17 jarige een afspraak bij huisarts. Die weet denk ik wel dat het thuis niet lekker loopt. Vraag ik een verwijzing voor een praktijkondersteuner? Waar haal ik hulp vandaan? Hoe houd ik mezelf op de been?
Woning ? Ik heb een ziekte uitkering, langdurig. Spaargeld en wat overwaarde van huidige woning. Huidige woning ka ik niet betalen. Ik denk dat ik met alles samen wel op 300.000 kom (150000 spaar en overwaarde, 150000 nieuwe hypotheek?)
Maar ja, voor300000 krijg je niets….
Een 'goed' moment is er niet. Maar tijdens de examens lijkt me niet handig. Dochter weet natuurlijk wel wat er speelt, maar definitief de knoop doorhakken en jullie kinderen definitief inlichten kan denk ik nog wel drie weken wachten. Of misschien is ze al ietsjes eerder klaar.

Ondertussen kan je dus zelf wel dingen op een rijtje zetten (financien, POH).
Sterkte!
Ikke3 schreef:
05-05-2026 09:09
Ik ben wel beter funda in de gaten aan het houden. Kinderen geven aan kleine slaapkamers echt niet erg te vinden. Wel
Liefst in de buurt van de huidige stad (fiets afstand) , ook Ivm school van de jongste . Dat vinden ze oprecht het belangrijkste
Heel logisch, maar wat fijn dat ze dit zo aangeven!
Ikke3 schreef:
05-05-2026 08:48
Man gaat iedere dag naar je huis van zijn vader. Komt rond avondeten thuis. Maar zegt dan nauwelijks iets. Zit tijdens eten op zijn telefoon. Ook in de avond vraagt hij niet aan de kids hoe hun dag was. Of zoals de kinderen zeggen “akward “.
Kinderen hopen dat we op korte termijn alles regelen om te scheiden. Weten dat ik in dit huis niet kan blijven wonen, maar ook dat andere woonruimte zoeken zal worden. Zoon is veel knuffeliger dan voorheen. Maar zoon en dochter gaan momenteel heel goed samen. De kinderen en ik gaan goed.
Tot dusver voel ik me best redelijk, maar vannacht heb ik een onrustige / slechte nacht gehad. Nu best wat last van gewrichten, maar ook dat gaat wel weer over.
Ik denk dat we definitief de stekker uit de relatie moeten trekken, maar dat voelt eng. Waarschijnlijk logisch dat het eng voelt, maar ja. Het zal toch moeten. Vraag is of we dat definitief moeten doen terwijl
Dochter deze week aan de eindexamens begint… maar ja. Wat is een goed moment ?
Even wachten tot na de tentamens. Die paar weken maakt toch weinig verschil verder lijkt me.
lin20 schreef:
05-05-2026 09:10
Een 'goed' moment is er niet. Maar tijdens de examens lijkt me niet handig. Dochter weet natuurlijk wel wat er speelt, maar definitief de knoop doorhakken en jullie kinderen definitief inlichten kan denk ik nog wel drie weken wachten. Of misschien is ze al ietsjes eerder klaar.

Sterkte!
Dit zou ook mijn advies zijn.

Zo te lezen wordt er open met de kinderen over gepraat, maar definitief zou ik na het laatste examen doen al lijkt dat meer voor de vorm dan voor het nieuws.
lin20 schreef:
05-05-2026 09:10

Sterkte!
Waar haal ik hulp qua financiën vandaan? Mn het kijken naar samenlevingscontract, ik heb twee langdurige arbeidsongeschiktheid uitkeringen (ik verwacht daar wel een hypotheek mee te krijgen, maar moet het zeker weten)
Een gesprek met een hypotheek adviseur is dan denk ik een mooie start.
Kinderen gaven aan het komend weken Moederdag vervelend te vinden (gaat pap dan ook na het ontbijt weg? Of al voor het ontbijt ) en vaderdag (“moeten we pap echt een kaart geven met beste papa ter wereld ).
Dus gisteren besloten dat we vaderdag en Moederdag dit jaar over slaan. Kinderen zijn dan wel opgelucht.
Ikke3 schreef:
05-05-2026 09:28
Waar haal ik hulp qua financiën vandaan? Mn het kijken naar samenlevingscontract, ik heb twee langdurige arbeidsongeschiktheid uitkeringen (ik verwacht daar wel een hypotheek mee te krijgen, maar moet het zeker weten)
Met een IVA uitkering (duurzaam) kun je wel een hypotheek krijgen, heb je die?
Live Life to the fullest
Je berichten komen op mij over alsof jij en jullie kinderen een pact tegen die nare man hebben die toevallig jouw man en hun verwekker is. Het zal thuis absoluut niet gezellig zijn, maar realiseer je je wel dat door op deze manier met je kinderen te praten ( over geen vaderdagkaart etc ) dat je tekort doet aan de de leuke jaren die er vast ook zijn geweest ? Wijs je ze op zijn onmacht of sterk je ze in het idee van pure onwil ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ikke3 schreef:
05-05-2026 09:45
Dus gisteren besloten
Wie ?
GeweldigWeer schreef:
05-05-2026 10:08
Met een IVA uitkering (duurzaam) kun je wel een hypotheek krijgen, heb je die?
Klinkt gek, maar ik heb een ouderwetse wao uitkering.
De kinderen kunnen toch wel aandacht aan vaderdag geven als dat andere jaren normaal is? De "beste" papa is meer iets voor de basisschool vind ik. Is nogal kinderlijk wat mij betreft, maar als het gebruikelijk is een cadeautje te geven kunnen de kinderen dat toch nog steeds doen?

Deze man klinkt ook vooral als ziek en onmachtig.
phlox24 wijzigde dit bericht op 05-05-2026 10:54
11.00% gewijzigd
blijfgewoonbianca schreef:
05-05-2026 10:39
Je berichten komen op mij over alsof jij en jullie kinderen een pact tegen die nare man hebben die toevallig jouw man en hun verwekker is. Het zal thuis absoluut niet gezellig zijn, maar realiseer je je wel dat door op deze manier met je kinderen te praten ( over geen vaderdagkaart etc ) dat je tekort doet aan de de leuke jaren die er vast ook zijn geweest ? Wijs je ze op zijn onmacht of sterk je ze in het idee van pure onwil ?

Zij willen dit nu niet, zowel Moederdag als vaderdag niet. Ik ga ze er niet toe verplichten. Ik geef vaak naar ze aan dat ik denk dat man nu heel slecht in zijn vel zit. Maar dat ik hoop dat na een scheiding aan zijn kant meer rust ontstaat en dat hij dan weer een betere band met ze kan opbouwen. Ik leg ook vaak uit dat huidig gedrag geen onwil is, maar onmacht. Alleen , op dit moment geloven ze me niet. Dat zal tijd nodig hebben.
ikke3 wijzigde dit bericht op 05-05-2026 11:02
2.31% gewijzigd
05-05-2026 10:40
Wie ?
Kinderen en ik. Ik heb het man medegedeeld. Reactie man: wanneer is Moederdag eigenlijk ?
Ikke3 schreef:
05-05-2026 10:55
Kinderen en ik. Ik heb het man medegedeeld. Reactie man: wanneer is Moederdag eigenlijk ?
Ik heb zelf gisteren nog moeten Googlen in welk weekend het ook alweer is. Na de eerste jaren basisschool heb ik er alleen maar erg in omdat de winkels dan ineens vol liggen met meuk. Mijn man komt amper bij de winkels, dus die zal er nog minder naar “ toeleven “ .

Wanneer heb je voor het laatst een gesprek gevoerd met je man, ipv dingen mede te delen ?
Ikke3 schreef:
Dat wist ik tot vanochtend ook niet.
Je kinderen zijn ruimschoots oud genoeg dat hun vader geen cadeaus ofzo hoeft te regelen voor moederdag. Dus deze opmerking vind ik weinigzeggend.
Zijn eerdere gedrag uiteraard wel, en ook dat zijn kinderen er klaar mee zijn.
Ik hoop vooral dat er snel voor iedereen duidelijkheid komt en dat er ook voor iedereen hulp komt.
Ikke3 schreef:
Vind ik geen rare vraag. Man heeft heel andere dingen aan zijn hoofd.
05-05-2026 11:01
Ik heb zelf gisteren nog moeten Googlen in welk weekend het ook alweer is. Na de eerste jaren basisschool heb ik er alleen maar erg in omdat de winkels dan ineens vol liggen met meuk. Mijn man komt amper bij de winkels, dus die zal er nog minder naar “ toeleven “ .

Wanneer heb je voor het laatst een gesprek gevoerd met je man, ipv dingen mede te delen ?
Man wenst niet te praten, ik doe mijn best en hij doet wrs ook zijn best. Alleen als iemand zo negatief is, is communicatie heel lastig. Als hij thuis is, zit hij met de mobiel in zijn hand.
Maar dat is eigenlijk al maanden zo. Hij lijkt een beetje op zijn eigen planeet te leven. Misschien is het al eerder jaren zo, maar eerder was het niet zo extreem. Was hij tussendoor “bereikbaar”. Dat is nu nauwelijks meer.
ikke3 wijzigde dit bericht op 05-05-2026 11:10
15.27% gewijzigd
Komt hij thuis uit een soort van sociale verplichting, omdat het zo hoort? Hij lijkt er zelf ook weinig uit te halen. Weet je dit?
Heeft hij verder vrienden of familie die contact met hem hebben?
Ik heb niet alle reacties gelezen.

Maar wat ik lees is dat je 25 jaar een chronische ziekte hebt. Hierdoor kan het zijn dat de relatie al een hele lange tijd niet meer gelijkwaardig was. En ik heb het gevoel dat je dat compleet bagatelliseert.
Hij roept meerdere keren dat hij wil scheiden en jouw reactie op de laatste keer is: “dit is de laatste keer”. Hoe serieus neem jij zijn gevoelens? Ik zal misschien ook gaan schreeuwen als er niet naar mij geluisterd word. Ik heb het gevoel dat jouw man zich totaal niet gehoord voelt.
En ik weet trouwens ook niet wanneer het moederdag en vaderdag is. Dat maakt mij geen foute moeder.
Ikke3 schreef:
05-05-2026 11:05
Man wenst niet te praten, ik doe mijn best en hij doet wrs ook zijn best. Alleen als iemand zo negatief is, is communicatie heel lastig. Als hij thuis is, zit hij met de mobiel in zijn hand.
Ik zou toch maar eens nadenken over hulp bij jullie communicatie .
Jullie zullen elkaar een leven lang tegen komen, ook al zouden jullie morgen uit elkaar gaan.

Wil hij niet praten uit wrok ? Wat denk jij ?
05-05-2026 11:09
Ik zou toch maar eens nadenken over hulp bij jullie communicatie .
Jullie zullen elkaar een leven lang tegen komen, ook al zouden jullie morgen uit elkaar gaan.

Wil hij niet praten uit wrok ? Wat denk jij ?
Eigenlijk was mijn doel bij de huisarts : kijken naar hulp voor ons beiden. Huisarts wilde echter eerst medicatie starten ivm overprikkelings stoornis. Vervolgens wil man niet terug naar huisarts voor controle afspraken (hij heeft wel de moeite genomen om afspraken af te zeggen).
Nieuwe afspraak bij huisarts is weer gepland , maar tussendoor heeft man weer meerdere keren zitten gillen tegen kinderen en mij, wederom zitten roepen dat hij van mij wil scheiden. Staat continu op “ontploffen “ dus ik kan er op deze wijze weinig mee.
Waarom denk je dat je man opknapt als hij alleen woont ; vanwege zijn overprikkeling? Kon daar tot nu toe geen rekening mee gehouden worden ?

Jullie hebben nooit een interventie achtig iets gehouden ?
Maar als man roept/ gilt dat hij wil scheiden, wat zeg je dan? Waarom moet hij blijven roepen? Luister je wel?
Voelt man zich wel gehoord door de huisarts ? Slikt hij de medicatie ?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven