Geld & Recht alle pijlers

Pensioeninformatie ontvangen van onbekend persoon

05-05-2026 15:26 39 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb post ontvangen van mijn pensioenfonds, mijn adres klopt maar de geadresseerde en klantnummer is van iemand anders. Iemand die ik niet ken.
Dit is toch mega slordig? In de brief staan pensioenberekeningen dus allerlei privacy gevoelige informatie. Ik vind dit een grove fout en dit gebeurt vast bij meer mensen. Heb het uiteraard gemeld bij het pensioenfonds, nog geen reactie ontvangen en telefonisch niet bereikbaar vandaag. Morgen bel ik ze.

Kan dit een datalek zijn? Of gewoon een slechte administratieve fout.
Gryla schreef:
05-05-2026 18:05
Ik had vorige week een mail van mijn tandarts met bevestiging van een geplande afspraak die ik niet gemaakt had. Was van een andere patiënt.

Mijn boekhouder mailde me gisteren iets door wat voor een andere Gryla was. Foutje gemaakt met het e-mailadres. Vroeg me daarna netjes of ik het wilde verwijderen.

Ik krijg nog steeds post van de buurvrouw terwijl ik deze al 3x heb gemeld.

Mijn collega zette per ongeluk vanmiddag een andere persoon in de aanhef van de mail naar mij, omdat ik om dat e-mailadres van die persoon vroeg. Kreeg ze het per ongeluk ook.

Systemen en mensen, er gaat zoveel fout TO. Netjes melden, excuus incasseren en doorrrrrr. Maak jij nooit een foutje met gegevens van anderen? Ja, slordig maar zo menselijk.
Natuurlijk, fouten maken is menselijk en gebeurd mij ook. Ik heb zelf nooit bedacht dat pensioen gegevens, die ik heel privé vindt, middels een excel bestand gedeeld zouden worden. Bij ons op het werk moet alles in een systeem, hebben we continu te maken met privacy gevoelige info en gebeurd daarom niet in excel. Wel kunnen we een uitdraai maken wat eruit komt als een excel, maar dan wordt dat door het systeem gemaakt en niet 1 persoon die invoegvelden moet invullen of de formules moet maken. Juist omdat het zo privacy is. Ik vind dat gewoon interessant. Een fout in een mailadres of een aanhef die je verkeerd typt vind ik van een andere order. Ook een mailing vind ik anders dan een persoonlijke brief waar berekeningen en geldbedragen in staan.
Als het pensioenfonds een fout met het adres maakte, is het een datalek. Als de geadresseerde zelf jouw adres als zijnde diens adres opgaf, dan niet.
Misschien heeft de geadresseerde een fout gemaakt met een adreswijziging ergens.

Mocht je nog zo'n brief ontvangen, dan kun je het adres doorstrepen, iets van 'op dit adres niet bekend, retour afzender' opschrijven en de brief weer in de brievenbus stoppen.
Het kan ook nog adresfraude zijn. Ik krijg vrij regelmatig post voor iemand anders. Die persoon probeert op mijn adres bankrekeningen te openen en zijn zorgverzekering te laten lopen.
Post van instanties (overheid, ziekenhuizen, banken en ook pensioeninstellingen) wantrouw ik des te meer, omdat die over het algemeen een check doen in de GBA. Als dan jouw adres eruit komt voor een andere persoon, kan dat een teken zijn dat deze persoon zich heeft ingeschreven op jouw adres. In principe kan dat niet zonder jouw toestemming, maar controleren is wel verstandig.
Van iedere poging doe ik melding bij de politie, er ligt inmiddels een aardig rijtje. Maar post openen doe ik niet (tenzij ik het niet op tijd zie natuurlijk), want dat is verboden in de postwet.
Dus zou ik, zoals je al van plan bent, gewoon morgen bellen met het pensioenfonds zodat zij kunnen kijken wat er aan de hand is.
Wij kunnen van alles speculeren, maar als je belt kunnen ze het uitzoeken.

Laat je weten wat er uit komt? Ik ben nu ook heel benieuwd 😇.
Papegaai schreef:
05-05-2026 15:26
Kan dit een datalek zijn? Of gewoon een slechte administratieve fout.
Het is zeker een datalek en het pensioenfonds is verplicht dit te melden.
Ik heb zelf een keer online iets besteld. Dat werd in een heel andere straat bezorgd. Postcode cijfers gelijk,maar letters omgedraaid. Ik had dat goed doorgegeven,maar ging dus fout bij dat bedrijf. Ik had toen een hoog huisnummer en in die andere straat bestond dat nummer dus toevallig ook.

Laatst ook adres doorgegeven aan overheidsorganisatie. Huidige huisnummer heeft 2 cijfers. Heb ik goed ingevuld. Stuurt die instantie het naar adres met alleen het eerste cijfer (bijv post van nr 36 naar nr 3 sturen). Gelukkig zagen de buren dat het voor ons was.
maxi14 schreef:
05-05-2026 18:39
Pensioenfondsen ontvangen adresgegevens bij verhuizingen via de BRP. Is er niet toch nog iemand anders op jouw adres ingeschreven?
Dat krijgen ze inderdaad maar dan nog kan het mis gaan en loopt het niet altijd even soepel.
Irma_3110 schreef:
05-05-2026 20:07
Maar post openen doe ik niet (tenzij ik het niet op tijd zie natuurlijk), want dat is verboden in de postwet.
Haha in de Grondwet zelfs! (Artikel 13)
Irma_3110 schreef:
05-05-2026 20:07
Het kan ook nog adresfraude zijn. Ik krijg vrij regelmatig post voor iemand anders. Die persoon probeert op mijn adres bankrekeningen te openen en zijn zorgverzekering te laten lopen.
Post van instanties (overheid, ziekenhuizen, banken en ook pensioeninstellingen) wantrouw ik des te meer, omdat die over het algemeen een check doen in de GBA. Als dan jouw adres eruit komt voor een andere persoon, kan dat een teken zijn dat deze persoon zich heeft ingeschreven op jouw adres. In principe kan dat niet zonder jouw toestemming, maar controleren is wel verstandig.
Van iedere poging doe ik melding bij de politie, er ligt inmiddels een aardig rijtje. Maar post openen doe ik niet (tenzij ik het niet op tijd zie natuurlijk), want dat is verboden in de postwet.
Dat zou je dus denken. Maar ik heb mij een aantal maanden terug ingeschreven op het adres van mijn partner en daar heeft hij überhaupt niets over gehoord. Ik heb een bevestiging gehad en kan zien dat ik op dat adres ben ingeschreven. Maar we vonden het wel wat bijzonder dat hij geen toestemming hoefde te geven en niet op de hoogte werd gesteld.

Volgens mij kan je wel inloggen bij mijn overheid, je adresgegevens bekijken en dan zien hoe veel personen er ingeschreven staan op dat adres.

Pensioenfondsen zijn gekoppeld aan de gemeente, maar er gaat wel eens wat mis met die koppeling waardoor het niet helemaal up to date is of iets anders. Ik heb er jaren mee gewerkt. Gewoon post retour, bericht naar fonds en in mijn tijd werd er dan wat mee gedaan. Het komt vaker voor dan je denkt dat het bij een verkeerd adres bezorgd wordt, ik heb er honderden van uitgezocht.
Merino schreef:
06-05-2026 08:40
Dat zou je dus denken. Maar ik heb mij een aantal maanden terug ingeschreven op het adres van mijn partner en daar heeft hij überhaupt niets over gehoord. Ik heb een bevestiging gehad en kan zien dat ik op dat adres ben ingeschreven. Maar we vonden het wel wat bijzonder dat hij geen toestemming hoefde te geven en niet op de hoogte werd gesteld.

Volgens mij kan je wel inloggen bij mijn overheid, je adresgegevens bekijken en dan zien hoe veel personen er ingeschreven staan op dat adres.

Pensioenfondsen zijn gekoppeld aan de gemeente, maar er gaat wel eens wat mis met die koppeling waardoor het niet helemaal up to date is of iets anders. Ik heb er jaren mee gewerkt. Gewoon post retour, bericht naar fonds en in mijn tijd werd er dan wat mee gedaan. Het komt vaker voor dan je denkt dat het bij een verkeerd adres bezorgd wordt, ik heb er honderden van uitgezocht.
Dat is wel bijzonder ja. Toen mijn partner en ik terug kwamen uit het buitenland, kon ik mij gewoon weer inschrijven in onze woning. Toen partner terug kwam, moest ik mee naar het gemeentehuis. Anders kon hij niet ingeschreven worden. Nou ja, waarschijnlijk zou toestemming op papier ook voldoende zijn geweest.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Papegaai schreef:
05-05-2026 15:42
Nou dat klinkt heel stom, maar ik heb zonder te kijken die envelop open gemaakt. Ik ben de enige in dit huis die bij dit pensioenfonds zit dus niet nagedacht of ik die envelop wel open kon maken. Pas toen ik bladzijde 1 las en de aanhef zag had ik het door.
en net als van jou was dit ook een fout van het pensioenfonds. dichtplakken, retour afzender en geen topics over openen
Papegaai schreef:
05-05-2026 18:54
Dat zou idd de oorzaak kunnen zijn. Excelbestanden zijn wel foutgevoelig.
Natuurlijk is fouten maken menselijk. Ik vind het interessant hoe dit soort processen gaan. Een vorige bewoner is niet van toepassing, want wij zijn de 1e bewoners van dit nieuwbouwhuis. De NAW gegevens zijn automatisch doorgegeven, dat heb ik zelf niet gedaan na onze verhuizing. Dat betekent dat er een andere persoon in het landelijke systeem ook op ons adres ingeschreven zou staan. Dat kan niet, dus een excelfout is aannemelijk.
Ik zou voor de zekerheid even inloggen (met DigiD) op de site van het pensioenfonds om te checken of je iets geks ziet.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Toen ik nog bij een pensioenfonds werkte kon dit gebeuren doordat de link met brp gebroken is en iemand handmatig een adres in het systeem heeft gezet maar als het echt een persoonlijke berekening is en niet gewoon een overzicht van het opgebouwde pensioen dan is het logischer dat iemand die brief handmatig gemaakt heeft en het verkeerde adres er op heeft gezet. Veel pensioenfondsen kunnen niet automatisch berekeningen maken. Een mailmergefout lijkt me dan weer niet logisch. Dat kan eigenlijk alleen als alle werknemers van een groot bedrijf worden opgenomen of weggaan en daar iets bijzonders mee is. Of met collectieve waardeoverdrachten hooguit nog, maar lijkt me ook niet logisch meer.
Appletje schreef:
05-05-2026 18:39
Dit soort fouten wordt beschermd door het briefgeheim, dat is geschonden door TO. TO heeft verzuimd om te controleren of zij de geadresseerde was. Klinkt formeel, en iedereen zal dit wel eens gedaan hebben, maar zo zit het wel wettelijk gezien. Beide zijn fout in dit geval.
Klopt niet helemaal, bij schenden briefgeheim en strafbaarheidsstelling ect moet het gaan om opzet. En TO heeft de post per ongeluk opengemaakt, wat juridisch ook zeer aannemelijk is nu zij echt wel blind een envelop open mag maken als het op haar deurmat is gevallen.

Superhandig en oplettend is anders, maar er is een reden dat er natuurlijk opzet benodigd is. Moet niet gekker worden zeg, dat je strafbaar wordt voor het openmaken van post zonder het vooraf te bestuderen of het wel van jou is, als het in jouw bus zit

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven