Vrouwenmars Loosdrecht

03-05-2026 15:02 105 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemiddag allemaal,

Ik zag de afgelopen dagen filmpjes voorbij komen van vrouwen die meededen aan de zogenoemde ''Vrouwenmars'' in Loosdrecht. Hiermee willen zij protesteren tegen het aankomende AZC.

Er werden voorafgaand aan de mars ingesproken voicememo's afgespeeld waarin banggemaakte kinderen zich afvroegen of ze straks nog wel veilig buiten konden spelen. Daarnaast gaven meerdere vrouwen aan doodsangsten uit te staan als het ging om hun eigen veiligheid, en de veiligheid van hun dochter en andere vrouwen.

Ik ben van mening dat het allemaal onnodig dramatisch gemaakt wordt en ben het er als 30-jarige vrouw ook niet mee eens dat dit onder de noemen van feminisme plaatsvindt. Vind het hypocriet, aangezien er in het verleden wel meer dan 100 aanleidingen zijn geweest voor zo'n soort protest, maar deze - zeker uit deze specifieke hoek altijd zijn uitgebleven.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Terechte zorgen en een goede ontwikkeling of juist niet?
himalaya schreef:
04-05-2026 14:45
Chris Klomp heeft er een goed artikel over geschreven:

https://chrisklomp.nl/onveiligheid-azc- ... VRNqGVCpHA
Uitstekend artikel!
Het gevoel dat het zo zit heb ik al tijden, maar Chris Klomp weet het te verwoorden en te onderbouwen.

En het blijft een feit dat het hele asielprobleem geen probleem hoeft te zijn en op te lossen is. Maar dat velen er belang bij hebben het probleem vooral in stand te houden.
himalaya schreef:
04-05-2026 14:45
Chris Klomp heeft er een goed artikel over geschreven:

https://chrisklomp.nl/onveiligheid-azc- ... VRNqGVCpHA
Heel goed artikel. Ik heb ook wat gedoneerd.
Okernoot schreef:
04-05-2026 13:33
Ik denk dat er een grote overlap is met voetbal "supporters", motorclubs, complotdenkers en andere verbanden waar veel "conservatieve" types rondlopen.
Ik weet niet in hoeverre er overlap is motorclubs en of deze ook betrokken zijn.

Wel zie ik een grote overlap met mensen die woedend waren om corona-maatregelen en extreemrechts. Ik ben jarenlang niet actief geweest op facebook. Ook logisch, want daar valt niet zoveel meer te halen.

Maar ik ben flink flink geschrokken van wat ik daar aan trof. Wat me ook opviel: mensen die tot 2020 hele normale dingen aan het posten waren, sinds corona steeds agressievere dingen gingen posten. Inclusief wappie-berichten. En nu steeds vaker anti-azc-berichten posten.

Ondertussen zijn er sinds corona steeds meer mediakanalen die hun controversiële standpunten kunnen uitdragen. Zoals blckbx. Een van de presentatoren is nu Ancilla van der Leest. Ooit frontvrouw van de Piratenpartij. Schreef voorheen opiniestukken over privacy voor Joop.nl bnnvara en financieel dagblad, maar interviewt nu een filosofe genaamd Andrea Speyerbach die de Nederlandse staat wil aanklagen omdat migratie de Nederlandse cultuur zou uitwissen.
Dat soort mensen klinkt allemaal heel rationeel. Het is lastig om daar goede berichtgeving tegenover te zetten.

Dit valt ook samen met platforms zoals facebook en X die eigenlijk nauwelijks meer modereren. Tel daarbij op dat een figuur als Yesilgoz perse niet wil samenwerken met links, en de haat kan online welig tieren.
Ik lees veel scheldpartijen gericht tegen linkse personen.

Ik heb lang gedacht dat het allemaal wel mee zou vallen, maar onder de motorkap speelt er veel rottige ellende. Waren het alleen maar motorclubs en hooligans. Maar het schelden op links en ook op normale conservatieven is steeds normaler aan het worden.
Roxanne van Iperen schreef een mooi boekje/pamflet over yogamoeders (moederhart) die extreemrechts normaliseren. Boekje heet Eigen welzijn eerst.

Nrc schreef daar dit over:

‘Een messcherp pamflet en een klassiek essay brengen het hedendaagse egoïsme in kaart… In Eigen welzijn eerst zet schrijfster Roxane van Iperen zeer effectief de kettingzaag in het gedrag van yogamoeders en andere spirituele kruidenheksen die Facebook en omstreken opstoken met deskundologische wijsheden over opvoeding of huidverzorging. Wat we denken te zien is een sociale media-gezondheidsbeweging, met mooie foto’s van moeders met kinderen aan de borst en tegeltjeswijsheden over nachtrust. Wat we moeten zien is ‘wellness-rechts’, een agressieve marketingmachine die extreem-rechts gedachtengoed normaliseert. Men schakelt in die contreien nu in één moeite van anti-vaccinatie naar pro-Poetin. Tussen ‘eigen lijf eerst’ en ‘eigen volk eerst’ zit weinig licht.’
Naar mijn idee komt het ook niet geheel uit de lucht vallen dat de mensen zich daar zorgen maken. Stek Oost in Amsterdam is ook uitgebreid in het nieuws geweest en het heeft denk ik niet geholpen dat er adequaat is geacteerd op ernstige incidenten.

“Het is op dat moment al duidelijk dat er heftige incidenten plaatsvinden op Stek Oost. In de jaren hiervoor waren er twee verkrachtingen in het pand, waarvoor de Syrische statushouder Mohamed R.A. is veroordeeld, en is er een steekincident geweest. Eind 2022 wordt besloten stapsgewijs de verhouding statushouders en Nederlandse jongeren aan te passen, van 50/50 naar 30/70.

Maar het loopt nu toch weer uit de hand in het wooncomplex. Op de dag van het mailtje is er een incident op Stek Oost, zo schrijven ambtenaren, waarbij zes mannen een vrouw seksueel intimideren.”

https://www.parool.nl/amsterdam/reconst ... gle.com%2F
rafaella schreef:
05-05-2026 12:24
Naar mijn idee komt het ook niet geheel uit de lucht vallen dat de mensen zich daar zorgen maken. Stek Oost in Amsterdam is ook uitgebreid in het nieuws geweest en het heeft denk ik niet geholpen dat er adequaat is geacteerd op ernstige incidenten.

“Het is op dat moment al duidelijk dat er heftige incidenten plaatsvinden op Stek Oost. In de jaren hiervoor waren er twee verkrachtingen in het pand, waarvoor de Syrische statushouder Mohamed R.A. is veroordeeld, en is er een steekincident geweest. Eind 2022 wordt besloten stapsgewijs de verhouding statushouders en Nederlandse jongeren aan te passen, van 50/50 naar 30/70.

Maar het loopt nu toch weer uit de hand in het wooncomplex. Op de dag van het mailtje is er een incident op Stek Oost, zo schrijven ambtenaren, waarbij zes mannen een vrouw seksueel intimideren.”

https://www.parool.nl/amsterdam/reconst ... gle.com%2F
Stek Oost wordt vooral uitvergroot omdat het uit Amsterdam komt. Alles wat uit Amsterdam komt, is links, van Halsema en dus verdorven.

Als Stek Oost in een andere gemeente had gestaan had geen haan erna gekraaid.

Op social media valt het me op dat het vooral mensen zijn die nog geen eens in de buurt wonen van Amsterdam die zich hier boos over maken.

Wat gebeurt is het uitschelden van Halsema en Zita Pels. Voor gore slet en dat soort woorden. Ja, dat zijn echt de mensen die opkomen voor vrouwenrechten.
En dan heb ik het nog geen eens over de vele doodsbedreigingen waar deze politici mee te maken hebben. Mensen die zich druk maken over Stek Oost zijn natuurlijk veel beter dan die asielzoekers.
Paradise schreef:
05-05-2026 12:33
Stek Oost wordt vooral uitvergroot omdat het uit Amsterdam komt. Alles wat uit Amsterdam komt, is links, van Halsema en dus verdorven.

Als Stek Oost in een andere gemeente had gestaan had geen haan erna gekraaid.

Op social media valt het me op dat het vooral mensen zijn die nog geen eens in de buurt wonen van Amsterdam die zich hier boos over maken.

Wat gebeurt is het uitschelden van Halsema en Zita Pels. Voor gore slet en dat soort woorden. Ja, dat zijn echt de mensen die opkomen voor vrouwenrechten.
En dan heb ik het nog geen eens over de vele doodsbedreigingen waar deze politici mee te maken hebben. Mensen die zich druk maken over Stek Oost zijn natuurlijk veel beter dan die asielzoekers.
Tja, vrouwenrechten zijn voor veel mensen nu eenmaal alleen interessant als het gaat om "die buitenlanders".
Ik las gisteren ook dit bericht over een zangeres die naar Israel gaat emigreren.
https://www.nu.nl/media/6394637/eo-maak ... srael.html

Van mij mag ze hoor, ze doet maar. Maar ik denk ook van waar gaat het toch heen? Ik merk ook dat mensen waarvan je eerst dacht dat het een redelijk en vriendelijk persoon was nu 'ineens' extreem rechts gedachtengoed aanhangen. Er geen redelijk gesprek meer mee te voeren is. Ik vind het soms best eng worden dat die groep 'radicalen' steeds groter en groter lijkt te worden. Eerst dacht ik nog kleine groep die vooral veel schreeuwt en dus aandacht krijgt maar die kleine groep wordt groter en groter.
Lenny Kuhr is joods, dus dan kan ik me iets voorstellen bij haar emigratie.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
05-05-2026 15:51
Lenny Kuhr is joods, dus dan kan ik me iets voorstellen bij haar emigratie.
En veel van haar familie woont in Israël, zeker als je op leeftijd raakt snap ik die stap wel.
In Stek Oost gebeurden ook gewoon vreselijke dingen. Daar kun je niet zomaar overheen stappen alsof het niks is. En het werd juist steeds in de doofpot gestopt in plaats van adequaat acteren.
“ Op een gegeven moment pakte de politie een bewoner op, die tussen 3 december 2018 en 9 oktober 2021 zes zedenmisdrijven zou hebben gepleegd in het complex. De man werd voor twee misdrijven veroordeeld tot drie jaar cel.

Juul de Nijs en Nafysa St. Luce woonden een paar jaar in Stek Oost, maar besloten te verhuizen. "Je leeft eigenlijk met de constante verwachting van: binnenkort zal er wel iets gebeuren, het is al te lang stil. Iemand zal 'm wel weer flippen. Op welke manier is het dit keer?", vertelde De Nijs in 2022 aan AT5. Samen met St. Luce sprak ze over "stalking, seksueel overschrijdend gedrag, heel veel geweld en vrouwonvriendelijk gedrag".”

https://nos.nl/artikel/2603062-wethoude ... oonproject

Dat Lenny Kuhr vertrekt kan ik mij goed voorstellen. Er is bepaald een vijandige sfeer naar Joodse mensen, met die aanslagen op scholen en het monument op de dam wat beklad is. Ik zou mij als Joodse in Nederland ook niet meer veilig voelen
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... 23-roitman
rafaella schreef:
05-05-2026 17:21
In Stek Oost gebeurden ook gewoon vreselijke dingen. Daar kun je niet zomaar overheen stappen alsof het niks is. En het werd juist steeds in de doofpot gestopt in plaats van adequaat acteren.
“ Op een gegeven moment pakte de politie een bewoner op, die tussen 3 december 2018 en 9 oktober 2021 zes zedenmisdrijven zou hebben gepleegd in het complex. De man werd voor twee misdrijven veroordeeld tot drie jaar cel.

Juul de Nijs en Nafysa St. Luce woonden een paar jaar in Stek Oost, maar besloten te verhuizen. "Je leeft eigenlijk met de constante verwachting van: binnenkort zal er wel iets gebeuren, het is al te lang stil. Iemand zal 'm wel weer flippen. Op welke manier is het dit keer?", vertelde De Nijs in 2022 aan AT5. Samen met St. Luce sprak ze over "stalking, seksueel overschrijdend gedrag, heel veel geweld en vrouwonvriendelijk gedrag".”

Dat Lenny Kuhr vertrekt kan ik mij goed voorstellen. Er is bepaald een vijandige sfeer naar Joodse mensen, met die aanslagen op scholen en het monument op de dam wat beklad is. Ik zou mij als Joodse in Nederland ook niet meer veilig voelen
Zoals Chris Klomp beargumenteert zijn dit dus incidenten. Daar moet inderdaad oog voor zijn. Maar dat staat los van een opvang in Loosdrecht.

In loosdrecht was het niet de bedoeling dat mensen bij elkaar zouden gaan wonen.
“ Ernstige problemen vanaf de start
Al kort na de opening stapelden de problemen zich op. Er deden zich geweldsincidenten voor, er speelde veel problematiek rond verward gedrag en er kwam een zedenzaak aan het licht. Zembla reconstrueerde aan de hand van vertrouwelijke documenten welke signalen van onveiligheid bij betrokken instanties binnenkwamen en hoe daarop werd gereageerd.

In de zomer van 2023 liep de situatie verder uit de hand. Meldingen over drugshandel, vechtpartijen en een vermoeden van een groepsverkrachting in een van de studio’s volgden elkaar op. Toen ook medewerkers van de woningcorporatie bedreigingen ontvingen, trok Stadgenoot een harde conclusie. De corporatie liet de gemeente weten met het project te willen stoppen. Manager Mariëlle Foppen zegt daarover bij Zembla: ‘Het werd toen evident dat wij het niet konden waarmaken en niet langer verantwoordelijkheid wilden dragen voor de veiligheid. Het ging simpelweg te ver.’”
https://oost-online.nl/stadgenoot-wilde ... stek-oost/

Ik noem dat echt geen incidenten meer hoor, ik denk niemand.
Ik denk dat dit soort situaties, die overigens heel lang buiten het nieuws gehouden zijn en er niet op werd gereageerd, het gevoel van onveiligheid vergroot. In Loosdrecht is het de bedoeling dat alleenstaande asielzoekers in het gemeentehuis worden gehuisvest. In de praktijk zijn dit voornamelijk mannen en het gemeentehuis staat meestal vrij centraal in een stad. Ik zou daar ook niet blij mee zijn al zou ik daar wonen. Overigens denk ik dat als je een grote groep alleenstaande mannen zonder vluchtelingenstatus met elkaar in een veelal kleine ruimte met weinig privacy en niks te doen neerzet, dat ook een recept voor narigheid is.
Bevolking: mannelijke asielzoekers mengen met vrouwen is een slecht idee.
Overheid: ok dan doen we mannen apart zodat dat niet mis kan gaan.
Bevolking: nee ook niet goed.
Overheid: ????
rafaella schreef:
05-05-2026 18:29
Al kort na de opening stapelden de problemen zich op. Er deden zich geweldsincidenten voor, er speelde veel problematiek rond verward gedrag en er kwam een zedenzaak aan het licht. Zembla reconstrueerde aan de hand van vertrouwelijke documenten welke signalen van onveiligheid bij betrokken instanties binnenkwamen en hoe daarop werd gereageerd.

In de zomer van 2023 liep de situatie verder uit de hand. Meldingen over drugshandel, vechtpartijen en een vermoeden van een groepsverkrachting in een van de studio’s volgden elkaar op. Toen ook medewerkers van de woningcorporatie bedreigingen ontvingen, trok Stadgenoot een harde conclusie. De corporatie liet de gemeente weten met het project te willen stoppen. Manager Mariëlle Foppen zegt daarover bij Zembla: ‘Het werd toen evident dat wij het niet konden waarmaken en niet langer verantwoordelijkheid wilden dragen voor de veiligheid. Het ging simpelweg te ver.’”

Ik denk dat dit soort situaties, die overigens heel lang buiten het nieuws gehouden zijn en er niet op werd gereageerd, het gevoel van onveiligheid vergroot. In Loosdrecht is het de bedoeling dat alleenstaande asielzoekers in het gemeentehuis worden gehuisvest. In de praktijk zijn dit voornamelijk mannen en het gemeentehuis staat meestal vrij centraal in een stad. Ik zou daar ook niet blij mee zijn al zou ik daar wonen. Overigens denk ik dat als je een grote groep alleenstaande mannen zonder vluchtelingenstatus met elkaar in een veelal kleine ruimte met weinig privacy en niks te doen neerzet, dat ook een recept voor narigheid is.
Er zijn veel opvanglocaties in Nederland. Vanwaar de noodzaak je te richten op Stek Oost? Dat is maar 1 plek waar net mis ging.

En woon je zelf in Amsterdam?

Er is trouwens niets buiten het nieuws gehouden. We worden doodgegooid met informatie hierover.
rafaella schreef:
05-05-2026 17:21

Maar als moslima zou je je wel veilig voelen?

Ik snap niet dat mensen wel de vijandige sfeer tegen joden een probleem vinden, maar niet die tegen moslims.
Do something nice for someone today. Leave them alone.
Week 18 van de Extremely Demotivational Calendar
rafaella schreef:
05-05-2026 18:29

Maar dat zijn het wel.
Als je tenminste in staat bent om iets breder te kijken.
Solomio schreef:
05-05-2026 20:49
Maar als moslima zou je je wel veilig voelen?

Ik snap niet dat mensen wel de vijandige sfeer tegen joden een probleem vinden, maar niet die tegen moslims.
Ik zou mij als moslima denk ik wel veiliger voelen ja. Ik heb althans niet gehoord van aanslagen op islamitische scholen. Daarnaast wordt bijvoorbeeld het suikerfeest al aardig geïntegreerd binnen de samenleving. Ik zou niet met Joodse symbolen over straat durven in de meeste grote steden. Hoe zou jij dat dan ervaren?
Paradise schreef:
05-05-2026 19:24
Er zijn veel opvanglocaties in Nederland. Vanwaar de noodzaak je te richten op Stek Oost? Dat is maar 1 plek waar net mis ging.

En woon je zelf in Amsterdam?

Er is trouwens niets buiten het nieuws gehouden. We worden doodgegooid met informatie hierover.
Toen het eenmaal naar buiten kwam, kwamen er idd heel veel berichten, maar het is lange tijd buiten het nieuws gehouden. Het is niet alleen Stek Oost btw. De buslijnen rond ter Apel kunnen niet meer veilig rijden en ik zou persoonlijk ook niet graag in Budel wonen. Ik kom zelf werkgerelateerd ook wel eens in AZC’s en vaak blijkt dat geen prettige plek voor lhbtq personen en afvallige moslims. Hoe het wel zou moeten heb ik helaas ook geen pasklare oplossingen voor. Mensen uit oorlogsgebieden moeten mijns inziens altijd welkom zijn, maar ik snap wel dat omwonenden zich zorgen maken als een grote groep alleenstaande mannen, met weinig privacy en niets om handen in het centrum van hun dorp wordt neergezet.
rafaella schreef:
06-05-2026 17:19
Toen het eenmaal naar buiten kwam, kwamen er idd heel veel berichten, maar het is lange tijd buiten het nieuws gehouden. Het is niet alleen Stek Oost btw. De buslijnen rond ter Apel kunnen niet meer veilig rijden en ik zou persoonlijk ook niet graag in Budel wonen. Ik kom zelf werkgerelateerd ook wel eens in AZC’s en vaak blijkt dat geen prettige plek voor lhbtq personen en afvallige moslims. Hoe het wel zou moeten heb ik helaas ook geen pasklare oplossingen voor. Mensen uit oorlogsgebieden moeten mijns inziens altijd welkom zijn, maar ik snap wel dat omwonenden zich zorgen maken als een grote groep alleenstaande mannen, met weinig privacy en niets om handen in het centrum van hun dorp wordt neergezet.
dat is best op te lossen, namelijk door overal kleine opvangplekken te creëren en die mensen iets te doen te geven.
Met allemaal kleine plekken kunnen de problemen in Ter Apel en Budel ook opgelost worden, maar dat willen we niet, want dan moeten we
gaan erkennen dat er geen asielcrisis is, maar een opvangcrisis en dat past niet in het plaatje van partijen als de PVV.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rafaella schreef:
06-05-2026 17:11
Ik zou mij als moslima denk ik wel veiliger voelen ja. Ik heb althans niet gehoord van aanslagen op islamitische scholen. Daarnaast wordt bijvoorbeeld het suikerfeest al aardig geïntegreerd binnen de samenleving. Ik zou niet met Joodse symbolen over straat durven in de meeste grote steden. Hoe zou jij dat dan ervaren?
Serieus?

Aanslagen op moskeeën mss?

https://isndiyanet.nl/isn-luidt-opnieuw ... ncidenten/
rosanna08 schreef:
06-05-2026 18:07
dat is best op te lossen, namelijk door overal kleine opvangplekken te creëren en die mensen iets te doen te geven.
Met allemaal kleine plekken kunnen de problemen in Ter Apel en Budel ook opgelost worden, maar dat willen we niet, want dan moeten we
gaan erkennen dat er geen asielcrisis is, maar een opvangcrisis en dat past niet in het plaatje van partijen als de PVV.
:worship:
rosanna08 schreef:
Juist.
rosanna08 schreef:
Precies dit.
Solomio schreef:
06-05-2026 20:17
Serieus?

Aanslagen op moskeeën mss?

https://isndiyanet.nl/isn-luidt-opnieuw ... ncidenten/
Nee wist ik echt niet! Voor mijn gevoel, maar nogmaals dat is mijn gevoel, ik zou er cijfers bij kunnen zoeken, zitten Joodse mensen nu echt in een isolement en kunnen niet als herkenbaar Joods veilig over straat in de gemiddelde grote stad. Voor mijn idee is dat voor islamitische mensen wel zo. Wordt er ook aandacht besteed in Nederland aan islamitische feestdagen. De Joodse mensen kunnen nog niet eens de holocaust herdenken zonder dat dit verstoord raakt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven