App oid om recepten te verzamelen
donderdag 7 mei 2026 om 15:18
Ik kook steeds vaker en vind het steeds leuker, hoera! Ik doe dat nu vooral met recepten uit de AH app, omdat ik dan meteen wat ik nodig heb ook kan bestellen. En ik heb wat dingen die ik regelmatig uit mijn hoofd maak. Er staat hier ook een rijtje kookboeken maar als ik voor een nieuwe week een menuutje wil maken is het me vaak te veel moeite om daarin te gaan zoeken wat ik ook alweer leuk vond om een keer te maken dus ik blijf bij het oude.
Ik zoek daarom een app of iets dergelijks waarin ik recepten zou kunnen verzamelen. Het recept zelf hoeft er niet in, maar bijvoorbeeld wel 'dat en dat gerecht' uit 'dat en dat boek' op 'die en die bladzijde', en dan liefst ook dat ik kan categoriseren: soepen, pasta's, stoofpotjes etc.
Ik dacht aan Excelletje maar misschien zijn hier wel andere handige hulpmiddelen voor? Dat als ik denk 'wat zal ik eens eten' ik daar simpelweg doorheen kan scrollen?
Ik zoek daarom een app of iets dergelijks waarin ik recepten zou kunnen verzamelen. Het recept zelf hoeft er niet in, maar bijvoorbeeld wel 'dat en dat gerecht' uit 'dat en dat boek' op 'die en die bladzijde', en dan liefst ook dat ik kan categoriseren: soepen, pasta's, stoofpotjes etc.
Ik dacht aan Excelletje maar misschien zijn hier wel andere handige hulpmiddelen voor? Dat als ik denk 'wat zal ik eens eten' ik daar simpelweg doorheen kan scrollen?
Als je wil weten wat je wil, moet je kijken naar wat je doet.
donderdag 7 mei 2026 om 16:29
Pingkoningin schreef: ↑07-05-2026 15:49Ik heb een appgroep met mezelf op whatssapp voor dat soort dingen. Appgroep maken met iemand, die iemand dan verwijderen en tadaaaa. De groep noem je dan recepten en zo kun je m altijd makkelijk terugvinden in je whatsapp lijst.
Dat lijkt me niet zo heel overzichtelijk toch?
donderdag 7 mei 2026 om 16:41
Hangt er vanaf hoe enorm veel je jezelf gaat sturen.
T is gewoon een lijst waar je doorheen kan scrollen en je kunt zoeken op trefwoord.
Dus voor mij zou het werken.
donderdag 7 mei 2026 om 16:42
Ik had ooit de app "watetenwevandaag". Een hele simpele waar ik zelf een foto of geüpload plaatje in zette en waarbij ik ofwel het recept uitschreef (of de ingrediënten die ik ervoor moest kopen) of inderdaad verwees naar waar ik mijn recept had. Vond die vooral handig en overzichtelijk voor mijn weekmenu's.
Helaas bleek die app nadat mijn telefoon was gecrasht niet meer te bestaan...
En ik heb nog steeds geen fijn alternatief gevonden dus ik lees mee.
Helaas bleek die app nadat mijn telefoon was gecrasht niet meer te bestaan...
En ik heb nog steeds geen fijn alternatief gevonden dus ik lees mee.
donderdag 7 mei 2026 om 16:50
Ik werd door AI geattendeerd op Notion, daar ben ik nu even mee aan het experimenteren. Je kunt zelf tabbladen aanmaken, dus ik heb nu: gerecht, keuken, waar staat het, trefwoorden en laatst gegeten. En daar kun je dan op zoeken. Het lijkt handig! Kan zowel op desktop als op telefoon.
donderdag 7 mei 2026 om 18:29
Ik ook!NellieVermicelli schreef: ↑07-05-2026 17:05Ik bewaar recepten gewoon in de bladwijzers van mijn browser. Kan ik ze op elk mobiel apparaat vinden.
donderdag 7 mei 2026 om 18:44
donderdag 7 mei 2026 om 19:01
donderdag 7 mei 2026 om 20:56
K heb een whatsapp groep met alleen mezelf waar ik linkjes naar m’n recepten inzet. Als je er dan ook nog even kort bij zet wat voor recept het is, kun je het met de zoekfunctie heel makkelijk terug vinden wanneer je iets specifieks zoekt. En je kan er ook op t gemakje doorheen scrollen als je inspiratie zoekt.
donderdag 7 mei 2026 om 21:15
donderdag 7 mei 2026 om 21:16
NellieVermicelli schreef: ↑07-05-2026 17:05Ik bewaar recepten gewoon in de bladwijzers van mijn browser. Kan ik ze op elk mobiel apparaat vinden.
Mja, dat gaat niet werken voor alle kookboeken die ik heb. Ik wil het zo graag allemaal samen, zodat ik op een bepaald moment daar doorheen kan gaan, weekmenuutje samenstellen, bestellen en door.
donderdag 7 mei 2026 om 21:17
martje55 schreef: ↑07-05-2026 18:44Ik gebruik de app OneNote. Wat ik er fijn van vind is dat je allemaal submappen kunt maken. Dus eerst hoofdmap recepten en dan submap avondeten, submap ontbijt, etc.
En daarnaast een hoofdmap voor creatieve patronen en weer een submap voor haken, submap voor breien, etc.
Maar kun je iets dan ook in twee of drie submappen stoppen, bijvoorbeeld pasta, snel en kip?
donderdag 7 mei 2026 om 21:17
Ja, die gebruik ik ook al een hele tijd na een tip van iemand hier op het forum. Ik vind hem ook geweldig! Geen abonnement maar eenmalig €6 ofzoiets bepaald om onbeperkt op te slaan. Is het nu een abonnement?Dutchgirly schreef: ↑07-05-2026 20:55Ik gebruik de app receptenmaker. Die is gemaakt door een chef kok. Ik vind het fantastisch. Maar ik geloof dat het nu met abonnement is voor nieuwe gebruikers. Helaas.
What would Patsy do?
donderdag 7 mei 2026 om 21:39
€ 11,99 per jaar zie ik. Valt op zich mee, maar toch.
donderdag 7 mei 2026 om 21:46
Ah, ik zie het ja. Ik zit te denken of ik dat er voor over zou hebben. Die €6 nadat ik m’n gratis zoveel recepten had opgeslagen, daar hoefde ik niet over na te denken. Want ik ben er wel echt heel erg blij mee. Normaal had ik ik weet niet hoeveel bladwijzers openstaan omdat ik dan allerlei pagina’s met recepten open liet staan. Ik zou het wel proberen voor die 7 dagen gratis. Kun je zelf kijken of je het het waard vindt.
What would Patsy do?
donderdag 7 mei 2026 om 22:08
Kattentuintje schreef: ↑07-05-2026 21:17Maar kun je iets dan ook in twee of drie submappen stoppen, bijvoorbeeld pasta, snel en kip?
Als je dat wil zou ik Trello gebruiken. Dan maak je kaarten aan voor je recept. En die kaarten kun je ook labels geven, zoals snel/vegetarisch/weekend, en dan op een of meerdere labels filteren. Je kunt op kaarten plaatjes, opmerkingen, links, checklist (boodschappenlijstjes) plaatsen. Je kunt ze naar een kolom schuiven zoals ‘uitproberen’ of ‘deze week’. En ze aan eventuele huisgenoten koppelen als het hun beurt is om te koken.
Je kunt het zo uitgebreid maken of simpel houden als je wil
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in