Katten binnen houden..

07-05-2026 18:01 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ruim een jaar geleden ben ik verhuisd. En met twee katers die al meer dan 10 jaar oud worden, en hun ouderdoms kwaaltjes beginnen te vertonen dacht ik.. het word tijd dat ik zorg dat ze de tuin niet meer uit kunnen. Ik heb een robot kattenbak aangeschaft eind vorig jaar, die nu alweer kapot is. M’n kat is vast komen te zitten in het kattenluik naar de tuin, wat amputatie van zijn staart tot gevolg had. De andere blijft proberen er vandoor te gaan, ondanks de complete kattenomheining lukt het hem nog ook.. dus hij kan nooit meer alleen naar buiten. En piest uit frustratie het hele huis onder. Ik ben het kotsbeu. En begin het gevoel te krijgen dat de aanhouder niet wint in dit geval. Oftewel, ik ben geneigd om het kattenluik onbeperkt open te gooien en de kattenomheining weer weg te halen.. maar wilde daar toch nog even andere meningen over horen.
Xantileppe schreef:
07-05-2026 21:22
Maar wat is de reden dat ze in de tuin moeten blijven? Ik begrijp je keuze niet helemaal.
Nou dat snap ik nog wel. Niet willen dat ze aangereden worden, vechten met andere katten zijn goede redenen en dan heb ik het nog niet over overlast. Mijn dierenarts zei ook dat die van ons eigenlijk echt niet zelf buiten mag komen want hij mist 2 belangrijke hoektanden. En als ik zie hoevaak hier katten buiten vechten dan denk ik niet dat die van ons zich goed zou kunnen verdedigen. Hij is 12.
Hier zie je met regelmaat een tuin overdekt met stevig net. Misschien dat zoiets nog wat is?
moiren wijzigde dit bericht op 08-05-2026 10:29
1.09% gewijzigd
Everything is possible for the one who believes.
Badeendje92 schreef:
07-05-2026 20:35
Huh ik heb toch nergens gezegd dat ik van plan ben om de kattenbak helemaal weg te halen??

(…)

Met een tuigje gaan wandelen vind ik wel nog de moeite om te proberen. Ik wandel toevallig sinds een tijdje iedere avond een rondje, dus de katten zouden best mee mogen. Dus die ga ik van t weekend even scoren. Kijken of ze dat wat vinden.
Nee klopt heb je niet gezegd, maar waarom is het dan relevant om hier te vermelden dat de bak kapot is? Het kwam op mij over als: de bak is kapot dus laat maar weer buiten poepen, wel zo makkelijk.

Bij mijn katten wil geen enkele een tuigje trouwens. Ze vinden het vreselijk.
Xantileppe schreef:
Maar wat is de reden dat ze in de tuin moeten blijven? Ik begrijp je keuze niet helemaal.
Vanwege eventuele overlast in de buurt, dat geeft ze ook aan.

Hier "helaas" ook twee buitenkatten. Bij een nieuwe kat (kitten) ga ik zeker overwegen om de tuin katdicht te maken. Maar dan eigenlijk vooral voor de buurtkat die de godganse tijd bij ons in de tuin zit en met onze kat wil vechten... :roll: we hebben er al aardig wat dierenartsbezoekjes opzitten.
Wat voor kwaaltjes hebben ze dan ?
Tien jaar is nog jong voor een poes voor mijn gevoel dan ( die van ons is bijna 21 geworden)
En ik heb de tuin dicht gemaakt vlak voor haar overlijden, ze was opeens kwijt ik denk in de war, ze was zo blij dat teckel en ik haar weer gevonden hadden :heart:
Maar boos dat ze was dat ze de tuin niet meer uit kon, pittige dame was ze !
Dus die vrijheid niet meer afpakken van poezen die de vrijheid gewend zijn.
Dat verhaal van dat kattenluik is vreselijk en duidelijk toch ( ik snap je beste bedoelingen hoor )
.
Katten binnen houden of binnen je eigen tuin werkt alleen als ze dat van jongs af aan gewend zijn.

Als ze eerder een veel groter territorium hadden, zal de drang blijven om dat territorium te behouden. Zeker katers kunnen er erg gestresst van worden als ze hun terrein niet meer af kunnen zetten.

Als je verhuist is het soms wel een optie om een eerdere buitenkat binnen te houden of in ieder geval met een kattennet in je eigen tuin, omdat dan alles buiten je tuin nog niet bekend en niet hun territorium is. Maar niet voor alle katten werkt dat., zeker niet voor katers.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 08-05-2026 00:23
5.79% gewijzigd
Van n buitenkat een binnenkat maken geeft t dier veel stress,katten kunnen dat goed verbergen,vaak likken ze zich kaal.
Wij hebben altijd buitenkatten gehad,nu nog 2 van 16 en 14.
Op t moment zijn ze buiten ze hebben dienst als wijkkat :-D
Zo direct ga ik naar bed,melden ze zich niet dan blijven ze vannacht buiten,er staan 2 kistjes met kussens erin en ze hebben n dikke jas aan.
TO laat ze buiten dan zijn ze gelukkig en jij ook.
Lekker laten...liever een leuk leven, dan gevoel gevangen te zitten. Wat een stress om niet meer te mogen banjeren buiten. Nier meer op muizenjacht, niet meer spelen..

Dat gezegd hebbende: mijn vriendin heeft aantal floffige raskatten. Het dure soort en zij heeft haar tuin volledig afgesloten met een soort raster over de gehele oppervlakte. Ze zit dus zelf ook gevangen in haar tuin. Deze katten zijn het echter gewend vanaf kitten.
Xantileppe schreef:
08-05-2026 07:37
Lekker laten...liever een leuk leven, dan gevoel gevangen te zitten. Wat een stress om niet meer te mogen banjeren buiten. Nier meer op muizenjacht, niet meer spelen..
Dit inderdaad, laat ze genieten zolang ze kunnen :yes:
koekies zijn lekker
Zelfs een kat die nooit een “buitenkat” is geweest kan stress krijgen van binnen blijven. Onze katten zijn van kitten af aan aanvankelijk een dik jaar binnen geweest maar dat gaf een hoop stress en ze plasten idd altijd overal en nergens. Gelukkig konden ze na een verhuizing wel gewoon naar buiten en was de stress meteen voorbij. En dat terwijl één van de twee niet verder komt dan de tuin en nooit een muis vangt. Het gaat om het idee denk ik 😝

Laat staan als het altijd een buitenkat is geweest. En 10 jaar is senior voor een kat maar voor het zelfde geld hebben ze nog 8 of 9 jaar te gaan…
Ze zijn wel wat ouder dan 10, vooral de oudste. Maar ik probeerde het een beetje vaag te houden (want mensen die mij kennen hebben dat verhaal van die staart niet meteen door natuurlijk :whistle: ).

Maar de oudste heeft last van artrose in zijn achterlijf. Krijgt hij ook medicijnen voor en hij kan in principe alles maar je merkt wel dat hij soms voorzichtig is geworden. Totdat hij dus die schutting ziet.

En de andere heeft allergieën waarvan we niet ontdekt kregen waardoor het kwam. En sinds hij de tuin niet meer uit komt zijn de kale plekken en kapotte huid dus verdwenen.. dat speelt natuurlijk ook mee in mijn dilemma.
Xantileppe schreef:
zodat de buren er geen last van hebben misschien? Of dat poezebeest niet doodgereden kan worden op straat?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
ik woon in een kat rijke buurt dus heb regelmatig katten in de tuin, voor mijn wijle opa kat was dat even schrikken(na 3H achter) . maar later ging hij regelmatig de tuin in, dan maakte hij een rondje, even rollebollen op de tegels, gluren bij de buren en weer terug.

wat je zou kunnen doen is ze een tuigje omdoen en dan in de tuin laten
mijn oude buurvrouw deed dat met haar katten en ze konden de hele tuin door een van de katten lag regelmatig op het dak van onze schuur :hihi:

en idd wat al gezegd is, als je kat gewend is om naar buiten te gaan, en verplicht binnen moet blijven worden ze idd niet gelukkig van.

bij een kennnis is wel fout gegaan hij maakte van zijn kat een gedwongen buitenkat met het gevolg dat hij al 8 jaar vermist is... :-[
Relax we're all crazy, it's not a competition
Mijn kater was waarschijnlijk een buitenkat. Hij is onder erbarmelijke omstandigheden en half verwilderd gevonden en naar het asiel gebracht. De persoon die de dierenambulance heeft gebeld heeft ‘m een half jaar gevoerd in haar voortuin. Bij ons is het een ‘binnenkat’. De achtertuin is één grote ren. Ik heb rollerbars bovenop de tuinafzetting. Enige nadeel daarvan is dat andermans katten wel in onze tuin komen maar er zelf niet meer uit weten te komen. Voor zijn klimbehoeftes heeft zoon een soort xl jungle gym gemaakt in de serre voor de kat, waar hij graag in de zon ligt zonder tocht.

Ik kan niet echt zeggen dat onze kat zit te verpieteren of stress vertoont. Misschien omdat er ook een even grote hond (formaat ontplofte cavia) rondloopt waarmee hij goed kan opschieten?

Ik zou het in jouw situatie eerst zoeken in meer activiteiten voor de kat. Als de buitenruimte beperkt is, kun je wellicht ook in huis wat aanpassen. Soort kattenklimbaan boven de trapleuning e.d. Onze hond heeft 0 interesse in puzzels met snacks maar onze kat is daar toch wel een uurtje per dag zoet mee.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Charlie591 schreef:
08-05-2026 08:45
Zelfs een kat die nooit een “buitenkat” is geweest kan stress krijgen van binnen blijven. Onze katten zijn van kitten af aan aanvankelijk een dik jaar binnen geweest maar dat gaf een hoop stress en ze plasten idd altijd overal en nergens. Gelukkig konden ze na een verhuizing wel gewoon naar buiten en was de stress meteen voorbij. En dat terwijl één van de twee niet verder komt dan de tuin en nooit een muis vangt. Het gaat om het idee denk ik 😝

Laat staan als het altijd een buitenkat is geweest. En 10 jaar is senior voor een kat maar voor het zelfde geld hebben ze nog 8 of 9 jaar te gaan…
Onze kat kreeg stress doordat er na de verhuizing steeds andere buitenkatten langs het raam liepen en in onze tuin liepen. Zo irritant want het geeft gigantisch veel overlast en je kan er zelf weinig aan doen om andere katten buiten je tuin te houden. Er zijn zoveel veel verschillende redenen waarom een kat stress kan krijgen dat je dat niet alleen kan wijten aan niet buiten komen.
Xantileppe schreef:
08-05-2026 07:37

Dat gezegd hebbende: mijn vriendin heeft aantal floffige raskatten. Het dure soort en zij heeft haar tuin volledig afgesloten met een soort raster over de gehele oppervlakte. Ze zit dus zelf ook gevangen in haar tuin. Deze katten zijn het echter gewend vanaf kitten.
Niet meer mogen schijten bij de buren
Niet meer mogen vechten met andere katten
Niet meer jonge vogeltjes uit hun nest mogen roven
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
08-05-2026 14:29
Niet meer mogen schijten bij de buren
Niet meer mogen vechten met andere katten
Niet meer jonge vogeltjes uit hun nest mogen roven
Heeft de mijne allemaal nog nooit gedaan.
Hier een succesverhaal.
Wij hebben een straatpoes opgenomen die aan kwam lopen. Ik wist bij wie ze gewoond had, ze was 6 jaar oud, maar leefde voornamelijk buiten en ving muizen en vogels op de dagen dat ze alleen werd gelaten door haar baasjes.

Ze kwam steeds vaker bij ons naar binnen en in de koude maanden bleef ze lekker warm op de bank liggen en het zwerven werd steeds minder. Wel hield ze ons in de warmere maanden soms nachten wakker door niet naar binnen te komen, maar wel gillend in een boom voor ons huis te gaan zitten omdat er weer straatkaters achter haar aan zaten.
Hoe vaak wij niet om 03:00 in de nacht in pyjama buiten hebben gestaan om haar uit de boom te redden :cat:
Ik was ook altijd onrustig en bezorgd als ze lange periodes wegbleef en we haar nergens konden vinden.

Regelmatig legde ze een dode muis middenin de woonkamer neer en vond ik resten opgevreten vogels in de tuin :-(

Toen gingen we verhuizen en zag ik een kans.

De eerste weken na de verhuizing was ze super onder de indruk van haar nieuwe omgeving. We hebben weinig nachtrust gehad want ze ging lopen spoken.
Ik heb haar de weken voor de verhuizing aan een tuigje laten wennen. Dat is heel veel werk geweest en heeft ontzettend veel geduld nodig gehad.
Ook hebben we een buitenren laten bouwen aan ons nieuwe huis vast en heeft ze ook een hele serre tot haar beschikking. In de buitenren kan ze klimmen, krabben en liggen op verschillende plekjes.
In de serre kan ze zonnebaden.
Ik neem haar af en toe nee aan haar tuigje om door te tuin te banjeren. Soms ga ik lekker op een tuinstoel zitten en dan ligt ze bij me in het gras :cat:

Ze is nu een echte binnenpoes geworden. Ze zeurt nooit meer voor de deur, ze probeert niet te ontsnappen en is volkomen relaxed en gelukkig.
Soms gaat haar tuigje per ongeluk los en dan blijft ze gewoon zitten of rent ze zelf terug het huis in.

Dus het kan goed gaan, maar ik denk dat inderdaad onze verhuizing daar een hele grote rol in heeft gespeeld. Ook de mogelijkheid tot het bieden van een buitenren aan het huis vast vond ik wel belangrijk.
Star⁴ schreef:
08-05-2026 14:31
Heeft de mijne allemaal nog nooit gedaan.
Dat weet je nooit zeker, want je bent er niet bij
Dollycat schreef:
08-05-2026 14:50
Hier een succesverhaal.
Wij hebben een straatpoes opgenomen die aan kwam lopen. Ik wist bij wie ze gewoond had, ze was 6 jaar oud, maar leefde voornamelijk buiten en ving muizen en vogels op de dagen dat ze alleen werd gelaten door haar baasjes.

Ze kwam steeds vaker bij ons naar binnen en in de koude maanden bleef ze lekker warm op de bank liggen en het zwerven werd steeds minder. Wel hield ze ons in de warmere maanden soms nachten wakker door niet naar binnen te komen, maar wel gillend in een boom voor ons huis te gaan zitten omdat er weer straatkaters achter haar aan zaten.
Hoe vaak wij niet om 03:00 in de nacht in pyjama buiten hebben gestaan om haar uit de boom te redden :cat:
Ik was ook altijd onrustig en bezorgd als ze lange periodes wegbleef en we haar nergens konden vinden.

Regelmatig legde ze een dode muis middenin de woonkamer neer en vond ik resten opgevreten vogels in de tuin :-(

De eerste weken na de verhuizing was ze super onder de indruk van haar nieuwe omgeving. We hebben weinig nachtrust gehad want ze ging lopen spoken.
Ik heb haar de weken voor de verhuizing aan een tuigje laten wennen. Dat is heel veel werk geweest en heeft ontzettend veel geduld nodig gehad.
Ook hebben we een buitenren laten bouwen aan ons nieuwe huis vast en heeft ze ook een hele serre tot haar beschikking. In de buitenren kan ze klimmen, krabben en liggen op verschillende plekjes.
Ik neem haar af en toe nee aan haar tuigje om door te tuin te banjeren. Soms ga ik lekker op een tuinstoel zitten en dan ligt ze bij me in het gras :cat:

Ze is nu een echte binnenpoes geworden. Ze zeurt nooit meer voor de deur, ze probeert niet te ontsnappen en is volkomen relaxed en gelukkig.
Soms gaat haar tuigje per ongeluk los en dan blijft ze gewoon zitten of rent ze zelf terug het huis in.

Dus het kan goed gaan, maar ik denk dat inderdaad onze verhuizing daar een hele grote rol in heeft gespeeld. Ook de mogelijkheid tot het bieden van een buitenren aan het huis vast vond ik wel belangrijk.
Je hebt deze kat ongevraagd aan de baasjes toegeeigend?
Dollycat schreef:
Hier een succesverhaal.
Wij hebben een straatpoes opgenomen gestolen die aan kwam lopen. Ik wist bij wie ze gewoond had, ze was 6 jaar oud, maar leefde voornamelijk buiten en ving muizen en vogels op de dagen dat ze alleen werd gelaten door haar baasjes.
Als je echt zo bezorgd was waarom heb je dan niet de dierenambulance/ dierenpolitie gebeld met een zorgmelding?
dropdrop wijzigde dit bericht op 08-05-2026 16:29
1.52% gewijzigd
calvijn1 schreef:
08-05-2026 15:04
Je hebt deze kat ongevraagd aan de baasjes toegeeigend?
Dit is wel echt een reden om je katten binnen te houden, want mensen reageren zo raar op loslopende katten!

Ik zit op een paar Facebook sites voor verloren/gevonden dieren en zo vaak posten mensen hysterische berichtjes over een poes in hun tuin die ze maar eten hebben gegeven, omdat hij zo'n honger had.

Terwijl elke kattenkenner weet dat dat is hoe je ervoor zorgt dat katten niet meer naar huis gaan.
Dollycat schreef:
Hier een succesverhaal.

Een kat stelen kan ook inderdaad.
Everything is possible for the one who believes.
Dropdrop schreef:
08-05-2026 15:20
Dit is wel echt een reden om je katten binnen te houden, want mensen reageren zo raar op loslopende katten!

Ik zit op een paar Facebook sites voor verloren/gevonden dieren en zo vaak posten mensen hysterische berichtjes over een poes in hun tuin die ze maar eten hebben gegeven, omdat hij zo'n honger had.

Terwijl elke kattenkenner weet dat dat is hoe je ervoor zorgt dat katten niet meer naar huis gaan.
Dit is voor mij inderdaad de hoofdreden om mijn katten binnen te houden. Een van mijn katten heeft mooie tekeningen in haar vacht en is een allemansvriend. Zij kan zo meegenomen worden. De andere kat is een binnenkat vanwege medische redenen.

Ze zijn het gewend en hebben binnen genoeg ruimte, speeltjes en krab meubels om zichzelf te vermaken als ik van huis ben.
lampje wijzigde dit bericht op 08-05-2026 16:09
Reden: Spelfoutje
0.12% gewijzigd
Misschien heeft heeft Dollycat de poes in overleg met de buren overgenomen?

Maar van je buitenkat een binnenkat maken, je moet de kat wel iets bieden natuurlijk qua entertainment. Alleen maar de deur op slot zal niet werken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven