Katten binnen houden..

07-05-2026 18:01 63 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ruim een jaar geleden ben ik verhuisd. En met twee katers die al meer dan 10 jaar oud worden, en hun ouderdoms kwaaltjes beginnen te vertonen dacht ik.. het word tijd dat ik zorg dat ze de tuin niet meer uit kunnen. Ik heb een robot kattenbak aangeschaft eind vorig jaar, die nu alweer kapot is. M’n kat is vast komen te zitten in het kattenluik naar de tuin, wat amputatie van zijn staart tot gevolg had. De andere blijft proberen er vandoor te gaan, ondanks de complete kattenomheining lukt het hem nog ook.. dus hij kan nooit meer alleen naar buiten. En piest uit frustratie het hele huis onder. Ik ben het kotsbeu. En begin het gevoel te krijgen dat de aanhouder niet wint in dit geval. Oftewel, ik ben geneigd om het kattenluik onbeperkt open te gooien en de kattenomheining weer weg te halen.. maar wilde daar toch nog even andere meningen over horen.
AnnaNiem schreef:
08-05-2026 16:34
Misschien heeft heeft Dollycat de poes in overleg met de buren overgenomen?
Waarom moest ze dan haar 'kans' pakken met een verhuizing?

Als het in overleg was, had ze de kat in het oude huis al kunnen overnemen.

Hopelijk komt ze het nog toelichten.
Dropdrop schreef:
08-05-2026 15:20
Dit is wel echt een reden om je katten binnen te houden, want mensen reageren zo raar op loslopende katten!

Ik zit op een paar Facebook sites voor verloren/gevonden dieren en zo vaak posten mensen hysterische berichtjes over een poes in hun tuin die ze maar eten hebben gegeven, omdat hij zo'n honger had.

Terwijl elke kattenkenner weet dat dat is hoe je ervoor zorgt dat katten niet meer naar huis gaan.
Pff precies. Mijn kat heeft heel duur speciaal voer omdat hij IBD heeft. Als hij ook maar iets kleins van de grond eet geeft hij een paar uur later over. Zomaar iemands kat eten geven is echt geen goed idee.
Dropdrop schreef:
08-05-2026 16:37

De kans om er een binnenkat van te maken. De kat woonde blijkbaar al bij haar voor de verhuizing, daar stond ze geregeld midden in de nacht de kat uit de boom te praten en heeft ze de kat aan een tuigje leren lopen.
Dropdrop schreef:
08-05-2026 16:37

De kans om er een binnenkat van te maken
Ik heb een aanloopkat. Prachtig beest en door de gemeente hier opgehaald en gesteriliseerd. Zij zetten de katten dan weer buiten uit en dragen de zorg voor de kolonies of een zwerver. Deze woont bij ons in de tuin. Dus het is hier schijnbaar fijn.
Gemeente en dierenarts gaf aan ze gewoon buiten te laten. En het beest is altijd inde buurt en poept nu zelfs in onze tuin. De honden ondergaan het gedoogbeleid van poes. Ik voer en ze heeft een schuilhuisje. Waarom een buitenkat ophokken. Doe je ook niet met wilde vogels.
AnnaNiem schreef:
08-05-2026 17:34
De kans om er een binnenkat van te maken. De kat woonde blijkbaar al bij haar voor de verhuizing, daar stond ze geregeld midden in de nacht de kat uit de boom te praten en heeft ze de kat aan een tuigje leren lopen.
Dankjewel voor je nuancering, die inderdaad klopt.

Gek om te lezen dat mensen meteen de conclusie trekken uit mijn verhaal dat ik iemands kat gestolen zou hebben.

Het is in goed overleg gegaan, de eigenaren wilden van haar af en vonden het maar wat geweldig dat ze bij ons naar binnen mocht als zij weg waren.

Ik kreeg haar spulletjes en papieren en ze vonden het helemaal prima dat ze met ons mee zou verhuizen.

Ik bedoelde inderdaad met mijn kans pakken dat ik haar vanaf dat moment binnen kon houden.
Moiren schreef:
08-05-2026 15:53
Een kat stelen kan ook inderdaad.
We hebben haar zeker niet gestolen. Je kan het ook eerst even vragen voordat je me ergens van beschuldigd.

De eigenaren waren haar zat en lieten haar alleen achter als ze zelf op vakantie gingen.
Ze liep vermagerd rond en dus ben ik met de eigenaar gaan praten. Ze gaven toen zelf aan geen tijd meer voor haar te hebben en ik mocht ‘haar hebben’ grof gezegd.
Hier ook een omheinde tuin voor onze katten. Onze vorige kat was een ware tuin-ontsnapper. Elke dag weer testte hij de omheining en struiken en bomen op zwakke plekken en poogde hij weer te klimmen en klauteren. Wat écht hielp was schrikdraad op de grond zetten, in jouw tuin dus, zodat ze niet op de schutting kunnen springen of klimmen. Prikpaaltjes, draad, isolatoren en een apparaatje kun je kopen bij de Agradi en Welkoop.
Met geweld van apparaten binnen houden vind ik niks. Een soort enkelbandkat.
Dollycat schreef:
08-05-2026 22:13
We hebben haar zeker niet gestolen. Je kan het ook eerst even vragen voordat je me ergens van beschuldigd.

De eigenaren waren haar zat en lieten haar alleen achter als ze zelf op vakantie gingen.
Ze liep vermagerd rond en dus ben ik met de eigenaar gaan praten. Ze gaven toen zelf aan geen tijd meer voor haar te hebben en ik mocht ‘haar hebben’ grof gezegd.
Je kan ook zorgen dat je duidelijker schrijft ;)
Everything is possible for the one who believes.
Moiren schreef:
09-05-2026 00:06
Bijzonder hoe “ik wist bij wie ze gewoond had” gelezen wordt als “ik heb een kat gestolen” :-|
Moiren schreef:
09-05-2026 00:06
Dat je expliciet moet vermelden dat het in overleg is gegaan met de eigenaar omdat een ander anders de aanname doet dat je een kat hebt gestolen, vind ik niet echt een gebrek van de poster eigenlijk
Liv8 schreef:
09-05-2026 09:37
Dat je expliciet moet vermelden dat het in overleg is gegaan met de eigenaar omdat een ander anders de aanname doet dat je een kat hebt gestolen, vind ik niet echt een gebrek van de poster eigenlijk
Als het nou 1 iemand was geweest, dan mss.
Everything is possible for the one who believes.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven