Gezondheid alle pijlers

Stoppen met alcohol

05-05-2023 21:44 1990 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Of eigenlijk moet de titel zijn: Gestopt met alcohol.
Dit is namelijk dag 5 dat ik geen alcohol drink en ik heb het zwaar vanavond. Normaal is de vrijdag mijn ‘drinkavondje’.

Er gaan alweer gedachten door mijn hoofd: 1 avond per week moet wel kunnen, toch? Maar ik heb het laatste jaar wel bewezen dat ik dat niet kan. Er volgt altijd nóg een avond, en nog een.

Dus ik wil helemaal stoppen en gestopt blijven. En ik ben ook wel echt gemotiveerd en verwacht dat mijn leven op termijn alleen maar prettiger kan worden. Maar op dit moment vind ik er echt geen reet aan.

Meer mensen die radicaal gestopt zijn met alcohol? Of anderen die ook willen stoppen? Ik kan wel wat steun gebruiken. :flag:
Ik ben er dus toch weer, heb jullie reacties gelezen en jullie hebben gelijk: ik laat mij niet vertellen dat ik hier niet mag meeschrijven omdat ik er trots op ben dat ik na 2 roséetjes kon stoppen.

Ik stond de volgende dag fris op en heb sindsdien niets meer gedronken dus ik ben tevreden.

Ik merk dat deze stoppoging echt anders is dan de vorige pogingen: ik denk zo vaak aan bepaalde gedeeltes uit het boek van Allen Carr en dat helpt mij. Ook het inzicht wat het doet met je lichaam: toen ik zaterdag 2 glazen rosé had gedronken was ik echt in staat om op dat moment te denken: dat 3e glas smaakt hetzelfde als het 2e glas. Als ik nu door drink krijgt mijn lichaam hier last van, krijg ik er morgen last van.

Dit is dus absoluut niet bedoeld om.jaloezie op te wekken, maar op één of andere manier lukte het mij om die
Mindset te krijgen.
Dankzij podcasts en het boek van Allen Carr.
Anaïs schreef:
06-05-2026 11:26
Ik haak hier ook af. Dit voelt niet meer als een veilige plek.
Lees gewoon over de berichten van forummers heen die je niet aanstaan (doe ik nu in elk geval wel) en blijf hier steun zoeken, juist nu je weer een terugval hebt gehad.

Gewoon weer opstaan en vandaag weer zeggen: ik drink vandaag niet.

Ga weer podcasts luisteren en houd weer voor ogen welke redenen je hebt om te stoppen.
Elke dag is een goede dag voor een nieuwe start. Je kunt het!
Zusje, ik ga verder niet in op jouw aan mij gerichte agressieve post.
Maar even voor de duidelijkheid, een forum en een topic zijn 2 verschillende dingen.

Ik kan hier verder niets mee (en andere forummers al helemaal niet), dus het is voor mij goed zo. Ik wens je verder ook alle goeds toe.
@Frommeltje, fijn dat je blijft.
Hallodaar schreef:
06-05-2026 13:58

Gisteren zat ik een beetje aan mijn max van wat ik hebben kon.

Ik ben daar fanatiek in en het valt soms niet mee. Kost me nog steeds veel energie.
De verhalen over een paar rosétjes en wijntjes die genuttigd waren, staken me.
Niet omdat het benoemd werd, maar omdat het mij overkwam als: "het was wel leuk en lekker en hartstikke prima!"
En dat triggerde me. Maakte me misschien zelfs jaloers.

Het was de luchtigheid waarmee het gebracht werd waar ik op aansloeg als door een wesp gestoken. Maar dat ligt ook aan mijn fanatisme en gevoeligheid bij dit onderwerp.
Ik zal er voortaan meer op letten en mijn excuses als ik mensen geschoffeerd heb.
Fijn dat je er nog even op terug komt Hallodaar, dat waardeer ik. En ik begrijp jouw uitleg.

Ik heb ook begrip voor ieders strijd, maar wil hier ook kunnen posten zonder op eieren te moeten lopen, dus eerlijk en oprecht (maar nooit beledigend of denigrerend!)

Hopelijk kunnen we weer door nu, respectvol en elkaar steunend in goede en slechte momenten.
Frommeltje schreef:
07-05-2026 08:26
Fijn dat je er nog even op terug komt Hallodaar, dat waardeer ik. En ik begrijp jouw uitleg.

Ik heb ook begrip voor ieders strijd, maar wil hier ook kunnen posten zonder op eieren te moeten lopen, dus eerlijk en oprecht (maar nooit beledigend of denigrerend!)

Hopelijk kunnen we weer door nu, respectvol en elkaar steunend in goede en slechte momenten.
Lief van je. Ik realiseer me ook dat mijn reactie te fel en aanvallend was. En absoluut geen opening was naar misschien een goed gesprek.
Ik heb gisterenavond een fijne meeting bijgewoond en opnieuw gehoord en gemerkt hoe gevoelig en vooral persoonlijk ieders pad is. Maar op eieren lopen of oppassen voor lange tenen doen we daar ook niet.
En mijn gevoeligheid/prikkelbaarheid, is mijn probleem. Niet die van een ander.
De enige die daaraan moet werken en moet oppassen ben ikzelf.
Volgende week hoop ik weer een mijlpaal munt te kunnen ontvangen. Daar voel ik me erg goed bij.
Ik ben blij dat je hebt besloten te blijven Frommel.
Nu weer positief verder inderdaad.

Enne, ook vandaag drink ik niet✌️
Tuintijger lukt het "nee" zegen tegen jezelf? Of blijft het lastig?

MissUnderstood fijn dat je er bent!
Annna-Lisa hoe gaat het nu met jou?

Flowerpower, dat is herkenbaar, het ontbreken van een rem. En dat je zonder je er echt bewust van te zijn veel meer drinkt dan je wil. En die schaamte achteraf. Wat heb ik gezegd, heb ik raar gedaan, heeft iedereen door dat ik dronken was?
Als je structureel teveel drinkt wanneer je drinkt dan is de beste oplossing eigenlijk gewoon het helemaal niet meer doen. Misschien kan je achterhalen waarom je zoveel drinkt tijdens feestjes. Misschien ben je onzeker of maakt de drank voor je gevoel het maken van contact makkelijker of kom je losser maar kan je daarna de rem niet vinden?
Eens met Frommeltje, probeer eens wel te gaan en dan helemaal niks te drinken. De avond is zeker anders, maar niet perse minder leuk waarschijnlijk. Je zal merken hoe anderen worden als ze drinken en hoe je op den duur niet meer lekker levelt. Het kan ook als een spiegel werken. En bedenk dan alvast van te voren wat je gaat drinken, ga met de auto als je die hebt. Het kan juist heel goed voelen om niet te drinken en dat kan er juist echt iets verschuiven in jezelf.

Frommeltje fijn dat jij ook blijft! Ik heb ook echt heel veel aan Allen Car gehad, beetje ouderwets af en toe, ze zouden een modernere versie uit moeten brengen, maar ik vind het ook opzienbarend hoe dit boek mijn ogen geopend heeft.

Hallodaar ik vind je zelfreflectie mooi, je laat zien dat je kwetsbaar bent en dat is heel begrijpelijk.

Zusje hoe gaat het nu? Had jij die andere onderzoeken nog gehad of nog uitslag gekregen waardoor je meer weet inmiddels? Ik hoop dat het goed gaat en verder gaat na je 50 dagen!
Fijn om te lezen dat we weer on speaking terms zijn in dit topic :)
Mooi om te zien hoe er kwetsbaarheden worden gedeeld en we kijken naar elkaars pijnpunten en daar rekening mee proberen te houden. :bonk:

Lieve Anaïs, ik hoop dat je terugkomt.
Oh, ik zie nu die smiley pas. Dat moest natuurlijk een hartje zijn. :-$

:heart: :heart: :heart:
Ik kom eigenlijk alleen even zeggen dat jullie goed bezig zijn!
Zelf heb ik het heel gemakkelijk: Ik hou absoluut niet van alcohol (de smaak), dus ik drink dat al nooit (zo af en toe proef ik wel eens iets, maar nee... bah!).

Misschien is een tip als anderen aan je vragen of je een wijntje, biertje, etc. etc. wil om dan aan te geven dat je het niet (meer) lekker vindt en dat je daarom iets fris wilt drinken. Bij mensen die je niet kent is dit uiteraard makkelijker zeggen dan tegen mensen waarmee je hele avonden hebt doorgehaald!

Qua gezelligheid: Ik vind het zonder alcohol altijd heel gezellig. Mijn ervaring met feestjes waarbij anderen wel alcohol drinken is dat je met de flow meegaat als je er vanaf het begin bij bent. Dus wanneer de grapjes steeds flauwer worden kan ik daar zelf ook heel erg om lachen. Je moet niet halverwege aanhaken, da's wat minder geslaagd.

Maar verder: Petje af. Het is heel erg moeilijk lijkt me...
Maar waarom zou je liegen?

Ik zeg altijd dat ik het pas lekker vind na 2 glazen en dat ik dan tot het gaatje ga. Én dat ik in de eerste helft van mijn leven méér dan genoeg heb gedronken om de nuchtere tweede helft mee te compenseren.

Meestal krijg ik dan nul commentaar :)
Plinkie schreef:
08-05-2026 15:00

Ik zeg altijd dat ik het pas lekker vind na 2 glazen en dat ik dan tot het gaatje ga. Én dat ik in de eerste helft van mijn leven méér dan genoeg heb gedronken om de nuchtere tweede helft mee te compenseren.

Is het liegen? Als je echt helemaal geen alcohol meer wilt drinken en je ervaart toch elke keer de druk van "Ah, toe, eentje kan toch wel?", is dat toch een optie?
Jouw optie is ook een goede.
Ja, als je die druk elke keer ervaart misschien wel ja. Dat heb ik dus nooit zo ervaren, dus dat maakt het voor mij misschien makkelijker.

Hoewel ik denk dat eerlijk(er) zijn JUIST kan helpen, dat mensen dan minder snel door zullen drammen.
Misschien gaan ze allerlei andere smaakjes aandragen als ik zeg dat ik het niet lekker vind. Weet het niet hoor :)
Plinkie schreef:
08-05-2026 15:00

Zo dapper ben ik nog niet hoor!
Ik merk dat ik vooral bij mensen met wie ik vroeger stevig meedronk, nog erg om de hete brei kan heendraaien.
Vooral wanneer mensen gaan doorvragen wil ik het nog wel eens op een griepje gooien die ik net heb gehad, of dat het slecht samengaat met medicatie die ik gebruik (ik gebruik helemaal geen medicatie). Allemaal smoesjes in ieder geval, maar dat gaat me dan makkelijker af dan te zeggen dat ik niks meer drink. Dat alcohol en ik niet samen gaan. Ik doorga tot ik omval zodra die eerste er eenmaal inzit.
Dat heb ik slechts een paar mensen verteld.

Vanavond heb ik een feest waar ik veel mensen ga tegenkomen die ik een tijd niet gezien heb, maar waar ik een paar jaar terug nog wel eens mee in de kroonluchters heb gehangen. Ik zie er best wel tegenop.
Ja, ik zat er nog eens over na te denken, maar ik denk dat ik het in eerste instantie ook niet zó stellig heb gezegd.
Eerder dat ik ‘een tijdje’ niet drink, omdat ik wil kijken hoe dat is en voor m’n gezondheid. Toen het langer duurde, ben ik daarin wel eerlijker geworden.

Dat komt misschien ook omdat ik lang bij een magazine heb gewerkt voor mensen die in herstel zijn van een verslaving. Daar heb ik geleerd dat de schaamte niet nodig is, denk dat dat wel wat scheelt. Stond er vooraf al anders in.

Heb je een plan vooraf gemaakt voor dat feestje Hallodaar?
Plinkie schreef:
09-05-2026 08:44

Heb je een plan vooraf gemaakt voor dat feestje Hallodaar?

Mijn plan is op dit moment vooral dat ik eigenlijk gewoon helemaal níet wil gaan.

Ik gaf dit gisterenavond al aan bij mijn man. Zijn reactie: "Nou dan niet.. blijf ik ook thuis!" Op boze toon.

Vanochtend al even met een goede vriendin hierover getelefoneerd. Haar advies is om níet te gaan.
Volgens haar push ik mezelf anders over mijn eigen grenzen heen.
Ben je bang voor een uitglijder als je gaat? Of vooral voor de reacties?
@Hallodaar: als je bang bent dat je toch gaat drinken, zou ik niet gaan.

Maar wanneer de enige reden dat je er tegenop ziet, is dat je op ziet tegen de reacties op jouw niet drinken, zou ik wel gaan.

Je hoeft toch niet te liegen over medicijngebruik of griepje? Je kunt gewoon zeggen dat je gezonder wilt gaan leven en dat alcohol daar niet bij past.
Dan spreek je eigenlijk gewoon de waarheid (je wilt toch ook gezonder worden, zonder katers en alle lichamelijke klachten die alcohol kan veroorzaken?) en hoef je het niet zo zwaar te maken met de uitleg dat jij en alcohol niet goed samen gaan en dat je geen maat kunt houden.
Fijn dat het weer behoorlijk uitgepraat is en dat Hallodaar aangegeven heeft dat haar botte post vanuit een trigger (en druppel) kwam.

Hallodaar schreef:
09-05-2026 08:18
Zo dapper ben ik nog niet hoor!
Ik merk dat ik vooral bij mensen met wie ik vroeger stevig meedronk, nog erg om de hete brei kan heendraaien.

Vooral wanneer mensen gaan doorvragen wil ik het nog wel eens op een griepje gooien die ik net heb gehad, of dat het slecht samengaat met medicatie die ik gebruik (ik gebruik helemaal geen medicatie). Allemaal smoesjes in ieder geval, maar dat gaat me dan makkelijker af dan te zeggen dat ik niks meer drink. Dat alcohol en ik niet samen gaan. Ik doorga tot ik omval zodra die eerste er eenmaal inzit.
Dat heb ik slechts een paar mensen verteld.

Vanavond heb ik een feest waar ik veel mensen ga tegenkomen die ik een tijd niet gezien heb, maar waar ik een paar jaar terug nog wel eens mee in de kroonluchters heb gehangen. Ik zie er best wel tegenop.

Ik snap wel dat je er tegenop ziet, maar het is wel heel zonde dat je zo'n angst/schaamte hebt en dat je daardoor zoveel energie steekt in er omheen draaien en er tegenop zien.

Ik vind "Ik drink niks meer want alcohol en ik gaan niet samen (want ik ga door tot ik omval zodra die eerste er eenmaal inzit)" juist ontzettend sterk en niets om je voor te schamen of als zwakte te zien.
Mensen die zelf moeite met hun alcoholgebruik hebben zullen daar wellicht niet het meest geweldig op reageren maar dat zijn vaak dezelfde mensen die je anders steeds proberen te pushen toch alchohol te drinken. Dus probeer dat ook gewoon in dat licht te zien, dat dat juist ook vanuit de eigen verslaving kan zijn die spreekt.

De meeste andere mensen zullen er neutraal of positief op reageren denk ik. Ik zou het zelf in elk geval heel sterk vinden en dat ook zeggen.

Edit: ik was een paar uur geleden aan deze post begonnen maar zie dat je inmiddels zegt dat je twijfelt om te gaan. Ik zou zeggen: ga alleen als je echt wil. Ga jezelf niet forceren, dat lijkt me alleen maar meer een trigger toch? En wat man doet moet ie zelf weten, je kunt best zeggen dat je het jammer voor hem vindt dat je niet kunt gaan en dat het zijn eigen keuze is of hij wel of niet gaat. Maar ik zou ook zeker zeggen wat het met je doet dat hij zo reageert. Had je er wel bij uitgelegd waarom je niet wil gaan? Zoja, dan vind ik dat best hufterig eigenlijk om daar boos op te reageren.
Hoi allen, het gaat niet om angst om mogelijk te zwichten. Ik zie op tegen die 'ongemakkelijkheid'.
Ik zie mezelf daar al helemaal staan. Een beetje leuk en gezellig staan te zijn met een spa rood in de hand, terwijl de rest staat te tanken. Ik ken het gezelschap, dat is drinken tot je omvalt.
Dit feest staat al maanden op de planning. En gisterenavond voelde ik opeens heel erg die figuurlijke molensteen op mijn borst drukken.
Dit feest is een jubileum van zoveel jaar getrouwd. En ik wil absoluut dit paar feliciteren. En daarna misschien snel weer weg gaan?
De felicitatie kan mijn man ook overbrengen. Leuk kaartje erbij.. en klaar.
Hallodaar, er zullen vast meerdere zijn die niet drinken.
Als je drinkt schaar je jezelf altijd onder de mede drinkers, want die doen gezellig mee. Maar dan vallen de niet drinkers niet op, en die zijn er heus. Toch? En dan ga je daar gewoon wat meer bij staan. En op vragen kan je heel luchtig reageren, morgen vroeg tennis/sport/moederdag, wil lekker fit zijn, en hoe is het nu met jou? En door!
Als je echt niet wil dan moet je niet gaan. Maar misschien valt het je juist mee als je wel gaat en durf je het de volgende keer zonder molensteen in je buik.
Wat je keuze ook is, beide is goed. Niet gezellig voor je man maar hopelijk begrijpt hij het als je het uitlegt.
@Hallodaar, heb je al iets besloten? Het lijkt me lastig, vooral Die Eerste Keer en ik zou er ook tegenop zien. Feestpersonen gedag zeggen en dan vertrekken als je je ongemakkelijk voelt lijkt me een heel mooi compromis.

Kan je het hierover met je man hebben? Want ik snap dat zijn reactie voortkomt uit teleurstelling, het is leuker om samen naar een feest te gaan. Maar het is nu helemaal niet wat je nodig hebt. Ik hoop dat je dat duidelijk kan maken.

Ikzelf heb een paar heel zware dagen gehad, waarbij ik alleen 'gered' ben door het feit dat ik geen alcohol in huis had. Anders was ik gezwicht. Nu gaat het gelukkig weer goed en ben ik heel blij dat ik toch heb volgehouden. Ik voel me fit en fysiek sterk.

Ik wens iedereen een mooi weekend!
Hallodaar schreef:
09-05-2026 10:25
Hoi allen, het gaat niet om angst om mogelijk te zwichten. Ik zie op tegen die 'ongemakkelijkheid'.
Voor jou is het een groot ding, maar voor anderen toch niet?

Wijn? Nee cola graag
Drink je niet? Nee vanavond even niet

En iedereen gaat weer door met zijn gesprekken. Het is ook niet de gelegenheid voor 'zware gesprekken'.

Zijn er geen mensen waarmee je gezellig bij wil kletsen?

Je kunt gewoon even gaan en weggegaan wanneer ze zoveel alcohol op hebben dat de gesprekken oninteressant worden.
Tuintijger wat knap dat je volgehouden hebt! En nu de beloning dat je je fit en sterk voelt! Goed gedaan!

Dropdrop, met sommige vrienden(groepen) gaat dat lastig, vooral als je altijd meedronk en een van hen was. Dan komen de opmerkingen wel en ik kan me voorstellen dat zoiets vervelend voelt, alsof je je moet verantwoorden waarom je niet drinkt. Maar in normale situaties zou het inderdaad zo moeten zijn als jij schrijft.

Ik had een etentje waar ik ook een beetje tegenop zag, ook met veel oude drink vriendinnen, die allemaal echt behoorlijk kunnen innemen. Ik ben naast de enige zwangere gaan zitten zodat het niet zo opviel dat ik niet dronk en heb toch een hele gezellige avond gehad. Ik was wel vroeg weg, iets na de zwangere maar zo was het leuk. Zij zijn nog de kroeg in gegaan en ik ben alleen maar blij dat ik in mijn bed lig.
Goedemorgen, ik ben niet naar het feest gegaan. Man boos en hij bleef ook thuis. Hij ging heel vroeg naar bed en ik heb maar wat liggen Netflixen op de bank.
Geen fijne sfeer maar tóch geen spijt van mijn beslissing.
Ik zal vast niet gestraald hebben van afwezigheid binnen die mensenmassa (er was iets van 150 man uitgenodigd.
Veelste druk voor mij. Broodje nuchter trek ik zulke feesten gewoon niet meer. Dan was ik vandaag de hele dag zwaar vermoeid en overprikkeld geweest.
Ik geef toe dat ik lichtelijk een schuldgevoel heb. Al weet ik heel zeker dat ik voor mezelf de juiste beslissing genomen heb.
Als het voor jou zelf de goede beslissing is, dan is het ook de enige goede beslissing.

Ik wilde aan de andere posts nog toevoegen dat mensen die flink innemen het eerste 1,5 uur toch nog wel een béétje aanspreekbaar zijn, en dat je ook dat kantelpunt kunt afwachten op zulke feesten. Maar goed, kom ik lekker laat mee om kwart over 9 op zondagochtend.

Hopelijk heb je een fijne, frisse dag vandaag en kun je het met man ook nog uitpraten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven