Gevoelens voor een ander
zaterdag 9 mei 2026 om 14:41
Ik ben compleet in de war. Ineens was er een vonk, aantrekkingskracht met een andere man. Ik ben er echt van geschrokken, wil dit helemaal niet.
Mijn huwelijk is door een diep dal gegaan maar gaat nu juist langzaam weer wat beter en ineens gebeurt dit.
De man in kwestie kan ik heel makkelijk afstand van nemen, is zelf ook getrouwd en kan ik makkelijk vermijden, dus dat ga ik vanaf nu ook doen. Ik heb mijn eigen man verteld dat dit speelt en dat ik ervan in de war ben, en hij reageerde heel lief en begripvol en neemt me ook niks kwalijk.
Dus eigenlijk is het goed zo, maar ik ben er echt een beetje van van de kaart. Dit is me in tien jaar huwelijk nog nooit overkomen. Ik kan aan weinig anders denken. Hoe kom ik hier zo snel mogelijk vanaf? Ik hoop op ervaringen van anderen waarbij het heel gauw over was.
Mijn huwelijk is door een diep dal gegaan maar gaat nu juist langzaam weer wat beter en ineens gebeurt dit.
De man in kwestie kan ik heel makkelijk afstand van nemen, is zelf ook getrouwd en kan ik makkelijk vermijden, dus dat ga ik vanaf nu ook doen. Ik heb mijn eigen man verteld dat dit speelt en dat ik ervan in de war ben, en hij reageerde heel lief en begripvol en neemt me ook niks kwalijk.
Dus eigenlijk is het goed zo, maar ik ben er echt een beetje van van de kaart. Dit is me in tien jaar huwelijk nog nooit overkomen. Ik kan aan weinig anders denken. Hoe kom ik hier zo snel mogelijk vanaf? Ik hoop op ervaringen van anderen waarbij het heel gauw over was.
zaterdag 9 mei 2026 om 14:53
Ja dat is inmiddels afgerond want dat was in het kader van burn-out. Ik voel me gelukkig weer lekker in mijn vel en ben weer aan het werk. Heb wel enorm veel aan die therapie gehad overigens maar dat ging veel meer over perfectionisme, rust, keuzes maken, balans etc. Deze situatie nu staat daar echt volledig los van.
zaterdag 9 mei 2026 om 15:55
zaterdag 9 mei 2026 om 15:57
Blijf jezelf realiseren: zo'n vonk zit vooral in je hoofd. Je kent deze man (waarschijnlijk) nauwelijks, je weet niet hoe hij echt is.
Je lichaam reageerde op een seksuele aantrekkingskracht. Qua gesprek klikten jullie wellicht, maar verder leeft het vooral in je fantasie.
In het Engels is er een woord voor: limerence.
Probeer het vooral niet teveel te voeden. Alles wat je aandacht geeft groeit, dus probeer je gedachten te verzetten als je weer aan het fantaseren bent.
Je lichaam reageerde op een seksuele aantrekkingskracht. Qua gesprek klikten jullie wellicht, maar verder leeft het vooral in je fantasie.
In het Engels is er een woord voor: limerence.
Probeer het vooral niet teveel te voeden. Alles wat je aandacht geeft groeit, dus probeer je gedachten te verzetten als je weer aan het fantaseren bent.
zaterdag 9 mei 2026 om 16:05
Ik snap dat je er vanaf wil maar ik denk dat ‘zo snel mogelijk’ niet helpend is.
Zou er juist beetje tijd en ruimte voor maken voor jezelf. Wat trekt je zo aan? Ik het aandacht, connectie? Misschien toch iets dat je in je relatie met je man wat extra aan kunt zwengelen?
En je doet niets verkeerd dus je hoeft je gevoelens niet compleet af te wijzen. Kijk er gewoon naar. Het gaat vanzelf weer over
Zou er juist beetje tijd en ruimte voor maken voor jezelf. Wat trekt je zo aan? Ik het aandacht, connectie? Misschien toch iets dat je in je relatie met je man wat extra aan kunt zwengelen?
En je doet niets verkeerd dus je hoeft je gevoelens niet compleet af te wijzen. Kijk er gewoon naar. Het gaat vanzelf weer over
Het is zoals het is
zaterdag 9 mei 2026 om 16:39
Dat limerence herken ik niet na even googelen. Ik heb vanwege een bepaalde taak een korte periode heel intensief met een aantal personen doorgebracht waaronder deze man en dat was gewoon heel erg gezellig en ineens was daar een vonk. Die periode is nu voorbij, ik kom deze man niet meer op regelmatige basis tegen en dat is dus helemaal oké.
Wat youk zegt, had ik ook al even over nagedacht. Ik denk dat het van mij uit gewoon een bepaalde spanning is, deze man heeft veel humor en is in zijn reacties op een leuke manier onvoorspelbaar waardoor ik steeds verrast was. Daarbij kan hij redelijk praten over gevoel maar is ook net weer niet al té open, wat het ook spannend maakt.
Na 10 jaar huwelijk met verleden jaar een heel diep dal en altijd drie kinderen om je heen mist er gewoon ook wat spanning, dat is niet raar. Ik kan niet van mijn man verwachten dat hij ineens een stuk humoristischer wordt en aangezien ik hem gewoon heel goed ken, is het allemaal meer sleur dan verrassing. Tijd dus om tussen ons weer iets meer spanning op te zoeken en te kijken hoe we de sleur wat kunnen doorbreken. Want uiteindelijk is dat het denk ik… deze man gaf me even inzicht in wat ik bij mijn man een beetje mis. Daarbij kan mijn man helemaal niks met gevoel, en wil hij daar ook niet aan werken, wat al langdurig een lastig punt is. Vandaar dat die relatietherapie aanzwengelen misschien toch een goed idee zou kunnen zijn. Dat hoeft dus niet vanwege een halve verliefdheid van mij, maar wel omdat er tussen ons nog meer mag groeien.
Wat youk zegt, had ik ook al even over nagedacht. Ik denk dat het van mij uit gewoon een bepaalde spanning is, deze man heeft veel humor en is in zijn reacties op een leuke manier onvoorspelbaar waardoor ik steeds verrast was. Daarbij kan hij redelijk praten over gevoel maar is ook net weer niet al té open, wat het ook spannend maakt.
Na 10 jaar huwelijk met verleden jaar een heel diep dal en altijd drie kinderen om je heen mist er gewoon ook wat spanning, dat is niet raar. Ik kan niet van mijn man verwachten dat hij ineens een stuk humoristischer wordt en aangezien ik hem gewoon heel goed ken, is het allemaal meer sleur dan verrassing. Tijd dus om tussen ons weer iets meer spanning op te zoeken en te kijken hoe we de sleur wat kunnen doorbreken. Want uiteindelijk is dat het denk ik… deze man gaf me even inzicht in wat ik bij mijn man een beetje mis. Daarbij kan mijn man helemaal niks met gevoel, en wil hij daar ook niet aan werken, wat al langdurig een lastig punt is. Vandaar dat die relatietherapie aanzwengelen misschien toch een goed idee zou kunnen zijn. Dat hoeft dus niet vanwege een halve verliefdheid van mij, maar wel omdat er tussen ons nog meer mag groeien.
zaterdag 9 mei 2026 om 17:37
Het is toch ook leuk: iemand met humor met wie je kunt praten. En jij net een heel moeilijk jaar gehad en door de therapie weer meer ruimte in je hoofd. Klinkt heel erg logisch allemaal. Ik zou het gewoon ff afwachten, niet te hard gaan werken om dit op te lossen.
Fijn dat het zoveel beter met je gaat!
Fijn dat het zoveel beter met je gaat!
Het is zoals het is
zaterdag 9 mei 2026 om 18:46
Humor ontwikkel je niet even... lijkt me ook niet heel eerlijk naar je man. Het vertalen naar ik mis die dingen bij jou.. terwijl in een verliefdheidsfase je iemand zijn vuile was nog niet in je machine hebt gehad. Je man zal waarschijnlijk ook zat leuke eigenschappen hebben waardoor je voor hem bent gevallenMinik schreef: ↑09-05-2026 16:39Dat limerence herken ik niet na even googelen. Ik heb vanwege een bepaalde taak een korte periode heel intensief met een aantal personen doorgebracht waaronder deze man en dat was gewoon heel erg gezellig en ineens was daar een vonk. Die periode is nu voorbij, ik kom deze man niet meer op regelmatige basis tegen en dat is dus helemaal oké.
Wat youk zegt, had ik ook al even over nagedacht. Ik denk dat het van mij uit gewoon een bepaalde spanning is, deze man heeft veel humor en is in zijn reacties op een leuke manier onvoorspelbaar waardoor ik steeds verrast was. Daarbij kan hij redelijk praten over gevoel maar is ook net weer niet al té open, wat het ook spannend maakt.
Na 10 jaar huwelijk met verleden jaar een heel diep dal en altijd drie kinderen om je heen mist er gewoon ook wat spanning, dat is niet raar. Ik kan niet van mijn man verwachten dat hij ineens een stuk humoristischer wordt en aangezien ik hem gewoon heel goed ken, is het allemaal meer sleur dan verrassing. Tijd dus om tussen ons weer iets meer spanning op te zoeken en te kijken hoe we de sleur wat kunnen doorbreken. Want uiteindelijk is dat het denk ik… deze man gaf me even inzicht in wat ik bij mijn man een beetje mis. Daarbij kan mijn man helemaal niks met gevoel, en wil hij daar ook niet aan werken, wat al langdurig een lastig punt is. Vandaar dat die relatietherapie aanzwengelen misschien toch een goed idee zou kunnen zijn. Dat hoeft dus niet vanwege een halve verliefdheid van mij, maar wel omdat er tussen ons nog meer mag groeien.
zaterdag 9 mei 2026 om 19:38
Nou ja, op zich klinkt het allemaal best goed in vergelijking met vorig jaar. Toen had je een burn-out en een hele pittige tijd met je man. Moest jij over je relatie ook nog eens heel veel denkwerk verrichten.
Je pakt dit heel volwassen op. Je hebt het je man vertelt zodat je niet lekker 'stiekem' bezig kan zijn. Je neemt afstand van de man waar je verliefd op bent.
Ik zou mezelf verder niet voor mijn kop slaan en er verder weinig energie aan besteden.
Je pakt dit heel volwassen op. Je hebt het je man vertelt zodat je niet lekker 'stiekem' bezig kan zijn. Je neemt afstand van de man waar je verliefd op bent.
Ik zou mezelf verder niet voor mijn kop slaan en er verder weinig energie aan besteden.
zaterdag 9 mei 2026 om 20:17
Dat zeg ik ook letterlijk hè.. dat ik niet van hem kan verwachten dat hij ineens een heel nieuw gevoel voor humor ontwikkelt.Moestuintje schreef: ↑09-05-2026 18:46Humor ontwikkel je niet even... lijkt me ook niet heel eerlijk naar je man. Het vertalen naar ik mis die dingen bij jou.. terwijl in een verliefdheidsfase je iemand zijn vuile was nog niet in je machine hebt gehad. Je man zal waarschijnlijk ook zat leuke eigenschappen hebben waardoor je voor hem bent gevallen
Het zijn de kleine dingetjes, het onverwachte, de spontaniteit en aantrekkingskracht die ik mis. Dingen die er wel ooit geweest zijn, maar nu al een tijd niet meer.
zaterdag 9 mei 2026 om 20:18
Interessante invalshoek want er is zeker iets wat nu even spanning geeft, komende week start ik met iets nieuws en dat is spannend. Wel positief, leuk spannend, maar ook intensief.
zaterdag 9 mei 2026 om 21:48
zaterdag 9 mei 2026 om 22:04
Ik wist 100% zeker dat de betreffende man, of hij mij nou ook interessant vindt of niet, sowieso niet verder zou gaan hierin. Hij heeft ook in gesprekken die we afgelopen periode hebben gehad me aangemoedigd om aan mijn huwelijk te werken.
Ik heb hem vanmiddag ingelicht dat dit speelt bij mij, dat ik onder andere dankzij de gesprekken met hem weet dat ik helemaal voor mijn man moet en wil gaan maar dat ik de lucht wil klaren tussen ons en het uit mijn hoofd wil hebben. Ik had eigenlijk geen enkele reactie verwacht (wat zou hij hierop nou moeten reageren?), maar hij heeft nu super relaxed gereageerd, met humor en met lieve wensen voor mij en mijn man.
Lucht enorm op, dan is de afstand die ik nu neem ook gelijk helemaal helder en kan ik gekke fantasiegedachten uit mijn hoofd zetten.
Ik heb hem vanmiddag ingelicht dat dit speelt bij mij, dat ik onder andere dankzij de gesprekken met hem weet dat ik helemaal voor mijn man moet en wil gaan maar dat ik de lucht wil klaren tussen ons en het uit mijn hoofd wil hebben. Ik had eigenlijk geen enkele reactie verwacht (wat zou hij hierop nou moeten reageren?), maar hij heeft nu super relaxed gereageerd, met humor en met lieve wensen voor mij en mijn man.
Lucht enorm op, dan is de afstand die ik nu neem ook gelijk helemaal helder en kan ik gekke fantasiegedachten uit mijn hoofd zetten.
zaterdag 9 mei 2026 om 22:29
Oeh, wat eng. Zelf zou ik dit nooit aanraden, omdat ik dan denk dat de bekentenis stiekem toch deels is in de hoop dat de ander jou toch leuk vindt.
Maar een vriendin van mij heeft dit ook gedaan. Bij haar werkte het heel goed. De spanning was er daardoor af en de verliefdheid ging over.
zaterdag 9 mei 2026 om 22:37
Heb je de indruk dat deze ‘verliefdheid’ een bliksemafleider is van dit nieuwe, spannende, waar je komende week mee gaat beginnen?
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
zaterdag 9 mei 2026 om 23:03
Waarom heb je die betreffende man hierover ingelicht? Wat moet hij met deze informatie, behalve als je misschien stiekem hoopt dat het wederzijds is? Als je serieus wil dat dit overgaat zou ik zo min mogelijk ermee bezig zijn (dus geen topic openen waardoor je er steeds op gaat reageren en zeker geen contact meer opnemen), maar vooral jezelf afleiden met andere bezigheden. Met drie kinderen en een baan gaat dit vast lukken.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in